Deze internetkrant is een volledig persoonlijk initiatief onafhankelijk van het stadsbestuur of welk orgaan ook. Wareber was ook nooit stedelijk ambtenaar of spreekbuis van Waregem.
Op termijn kan dit stadsblog een historisch of heemkundig archief vormen over het wel en wee in de regio Waregem. U kunt hieraan meewerken door zelf historische bijdragen of informatie door te geven voor bijdragen over gebouwen, oude herbergen, belangrijke en/of volksfiguren, gebeurtenissen, volksgebruiken, geschiedenis van uw vereniging of wijk, enz. Aanvullingen en verbeteringen zijn dus hartelijk welkom zodat uiteindelijk zo waarheidsgetrouw mogelijke bijdragen overblijven.
Dank voor bezoek. Deze internetkrant telt ruim 800.000 bezoekers en met de bijna 250.000 van zijn voorganger en vooral de honderden omvangrijke artikels kunnen we aannemen dat we een bijdrage leveren aan de kennis over het gebeuren in Waregem...
Afgelopen vrijdag 17 september 2021 werd er in zaal Den Aert (Wielsbeke) een reünie georganiseerd van oud-studenten van de studentenclubs van de West-Vlaamse Gilde. Reeds voor de vierde keer verzamelden oud-studenten met pet en lint op ‘Omnes Commilitones’, een reünie die reeds voor de vierde keer georganiseerd was. Deze vierde editie werd door het bestuur van “Oud-leden Moeder Waregemse” georganiseerd. Er waren 120 aanwezigen.
De West-Vlaamse Gilde werd opgericht in 1882-1883. Oorspronkelijk was dit een vereniging van West-Vlaamse studenten in Leuven. Aanvankelijk was de Vlaamse strijd één van de doelstellingen, maar al snel concentreerde de Vlaamse Gilden zicht op het gezelligheidsleven. (zie bijlage) Nu is de West-Vlaamse gilde een overkoepeling van de West-Vlaamse Gildeclubs in Leuven. Op dit moment zijn er nog zes actieve hoogstudentenclubs in Leuven: De oudste zijn Moeder Kortrijkse (anno 1884) en Moeder Brugse (anno 1886). Moeder Meense (anno 1901), Moeder Oostendse (anno 1912), Moeder Izegemse (anno 1941) en Moeder Waregemse (anno 1947) werden in de volgende eeuw opgericht. Moeder Westland (anno 1890), Moeder Tieltse (anno 1902) en Moeder Mandel (anno 1922) zijn helaas inactief in Leuven, maar hebben ze nog steeds een oudledenwerking die soms nog bijeen komt.
Bovenal vriendschap
“Sinds de oprichting is er de vriendschap de rode draad binnen de West-Vlaamse clubs”, vertelt Karel Thurman, erevoorzitter van Oud-leden Moeder Waregemse. “De reünie van afgelopen vrijdag en de voorgaande reünies zij hier het bewijs van. In 2013 werd voor het eerst een oud-leden activiteit georganiseerd onder de naam Omnes Commilitones. Moeder Kortrijkse was hier toen de initiatiefnemer van. Na dit eerste initiatief nam Moeder Meense en Moeder Izegemse de fakkel over. Dit jaar was het de beurt aan Moeder Waregemse.”
“Ook een 5e editie staat nu reeds op de planning. Moeder Mandel beloofde hier werk van te maken tegen 2023 of 2024.”, licht Karel Thurman toe. “Ondanks de moeilijke en soms turbulente tijden, hopen we dat het clubleven in Leuven blijft bestaan. Het zou fantastisch zijn dat ook de inactieve clubs, Moeder Mandel, Moeder Westland en Moeder Tieltse, nieuwe oprichters kunnen vinden. Elk oud-lid heeft hele goede herinneringen aan zijn studententijd. Dat bleek uit de vele memorabele gesprekken die vorige week over de lippen gingen.”, onderstreept Karel Thurman.
Van het Io Vivat tot De Blauwvoet
“Het was heel fijn om afgelopen vrijdagavond nog eens samen te komen.”, gaat Michiel Vandewalle, oud-senior van Moeder Waregemse en bestuurslid van de Oudleden, verder. “Sinds de laatste editie van Omnes Commilitones in 2018, toen georganiseerd door Moeder Izegemse, beloofde Moeder Waregemse de editie van 2020 op zich te nemen. We hadden net de save-the-date uitgestuurd begin 2020, voor het najaar 2020 toen Corona los barste. Aanvankelijk dachten we -zoals iedereen in het begin- dat dit na de zomer wel voorbij zou zijn. Jammer. We moesten alles een jaar uitstellen. Een avond met de oud-studenten zoals we het willen, kan niet met afstandsregels en/of mondmaskers.”
“Ondanks een jaar uitstel, was het nog steeds bang afwachten naar de geldende maatregelen. We hebben geen risico’s genomen en dank zij het Covid Safe Ticket kon alles op een veilge manier georganiseerd worden. iedereen gevraagd zijn Covid Safe Attest te tonen.”
De avond startte met een receptie, waar de studentenfanfare uit Leuven op bezoek kwam. De sfeer zat er dus meteen in. Na een lekkere maaltijd volgde een korte cantus. Salamanders met speeches van de oud-ledenvoorzitters van elke studentenclubs, de clubliederen en enkele Vlaamse en Latijnse studentenliederen. Van het Io Vivat tot De Blauwvoet. Zelf was ik Cantor die de liederen voorzingt”, vertelt Michiel Vandewalle, “maar voor de gelegenheid had ik vooraf gevraagd aan de koster van Waregem, Brecht Crabeels, of hij ons op orgel zou kunnen begeleiden. Dit werd door alle aanwezigen enorm gesmaakt. Brecht studeerde vooraf alle clubliederen in, waardoor elke club met live-begeleiding hun clublied kon zingen.”
“De avond eindigde met vele herinneringen aan het mooie studentenleven in Leuven. Samen met iedereen, kijk ik nu al uit naar de volgende editie.”, besluit Michiel Vandewalle.
Be-Part toont hedendaagse kunstcollecties uit Zuidwest-Vlaanderen
Tot 28 november loopt in kunstenhuis Be-Part, Platform voor actuele kunst, Westerlaan 17, Waregem een bijzondere tentoonstelling met een ruime verzameling van hedendaagse kunstcollecties uit West-Vlaanderen. De expo 'Frequently the woods are pink' bij Be-Part in Waregem brengt het beste van de privéverzamelaar naar boven. Met de tentoonstelling wil Be-Part niet alleen duurzame relaties met de privéverzamelaars aanknopen, het wil met de indrukwekkende collecties ook afscheid nemen van de huidige locatie. 'De huur van het pand aan de Westerlaan wordt stopgezet. De expo is een afscheid in schoonheid.
Het is een veelgehoorde uitspraak dat België het land is met de meeste verzamelaars van hedendaagse kunst per vierkante kilometer. Een opmerkelijk aantal van die verzamelaars woont in West-Vlaanderen. Op vraag van het stadsbestuur Waregem organiseert Be-Part een tentoonstelling met private bruiklenen uit de regio Kortrijk en Waregem. Het betreft verzamelaars hedendaagse beeldende kunst die in de regio wonen of werkzaam zijn. Deze tentoonstelling biedt de bezoeker een unieke kans om een blik te werpen op deze buitengewone collecties. Zo’n zestig werken uit de periode 1970–2020 worden voor het voetlicht gebracht aan de hand van drie thema’s: de actuele condition humaine, meer bepaald alle botsende en verwarrende tegenstrijdigheden in onszelf en de wereld om ons heen, het voortschrijden van de ongrijpbare tijd en het verlangen naar alles wat vergeten is, en tot slot de spanning tussen natuur en cultuur in onze postindustriële wereld.
'Ode à l’Oubli' van Louise Bourgeois, een verzameling van 35 handgemaakte genaaide stoffen, is een esthetisch plezier. Het is een sleutelwerk in haar oeuvre.
Patrick Ronse, artistiek leider van het kunstenplatform Be-Part, praatte met 22 verzamelaars over hun collectie. Duizenden kunstwerken kreeg hij te zien, waarvan hij er vandaag een 60-tal tentoonstelt van 42 kunstenaars. Opvallend is dat bijna alle verzamelaars anoniem willen blijven. “Het is natuurlijk wat contradictorisch. De tentoonstelling draait rond de verzamelaar, maar in heel het concept blijft die anoniem. De meesten streven wel naar een vorm van erkenning, maar ze zijn ook erg op discretie gesteld. Vaak zijn het ondernemers of mensen met vrije beroepen die als verzamelaar liever uit de spotlights blijven.”
Een gepassioneerde Waregemse collectioneur opende in Waregem een galerie en leerde op die manier ook kunstenaars als Roger Raveel, René Heyvaert en Raoul De Keyser persoonlijk kennen. Luk Lambrecht verwoordt het als volgt : “De jaren 1960 en begin de jaren 1970 waren een tijd waarin er kwantitatief relatief weinig gebeurde, maar wel op een intense, contactrijke manier”.
Tracey Emin, Louise Bourgeois, Laure Prouvost, Sol LeWitt en On Kawara. De lijst indrukwekkende namen die ophangen in Waregem lijkt eindeloos. Zo staat Luc Tuymans' 'Intermission', geschilderd tijdens de coronapandemie, tegenover een klein zelfportret van Francis Alÿs waarop hij met mondmasker staat afgebeeld. Daarbovenop ligt een extra focus op enkele jonge kunstenaars zoals Rebecca Ackroyd, Ella Littwitz en Jonas Lund.
Naar aanleiding van de tentoonstelling zal ook een catalogus uitgebracht worden, uitgegeven door Hannibal Books. De catalogus omvat teksten van Patrick Ronse, Luk Lambrecht en Ive Stevenheydens, en foto’s van Tom Callemin. De verkoopprijs bedraagt 29,50 €.
Workshops
Aan de tentoonstelling zijn opnieuw enkele interessante workshops gekoppeld. Een alledaags voorwerp krijgt in de zalen van het museum vaak een heel bijzondere betekenis. Een verzameling stoflapjes aan de muur wordt zo een ode aan het verleden. In het atelier maken we verschillende kunstwerken en creëren we samen met de klas onze eigen collectie! We trekken op onderzoek en kijken naar wat texturen en kleuren ons kunnen vertellen. Onze ervaringen bundelen we in een podcast! Met deze podcast kan je genieten van een digitale rondleiding tijdens Vlieg Expeditie op zondag 21 november. In samenwerking met Gezinsbond Waregem en deelgemeenten.
Wat verbergt zich daar in deze spookachtige villa aan de rand van Waregem? Be-Part kreeg er enkele vreemde bewoners bij! De smoezelige poppen van Harald Thys en Jos De Gruyter, de warrige ledematen van Sarah Lucas en het lange meisje met de helm van Rebecca Ackroyd maken deel uit van de nieuwe tentoonstelling in Be-Part. In deze workshop maken we gekke halloweenpoppen met verschillende materialen. Ben je klaar om te klappertanden of anderen te laten klappertanden met jouw monsterlijke pop? Dit kan voor kinderen van 6 tot 12 jaar op zondag 31 oktober van 14 tot 17 u.
Een mooi afscheid van Be-Part in de Westerlaan. Bouwheer van het gebouw was kunstminnaar Bossuyt, die daar een privaat kunstgalerij Artbox inrichtte. In 2003 kocht de Provincie West-Vlaanderen het gebouwencomplex van de vroegere galerie Art Box. Het kreeg als nieuwe naam BE-PART. Toen de provincie haar culturele beleidsmogelijkheden verloor, werd het kunstproject overgenomen door de steden Waregem en Kortrijk. Het stadsbestuur wil nu de hoge huurprijs voor het verouderde pand niet meer ophoesten en eind dit jaar volgt de verhuis. Vanaf eind volgend jaar krijgt het platform voor hedendaagse kunst een nieuwe ruimte in dicht bij cultuurcentrum De Schakel (vroegere cinéstar?).
Van vrijdag 10 tot donderdag 30 september 2021 brengt Ballet Dommage op diverse locaties in de Leiestreek een uniek theaterproject onder de noemer ‘Mevius aan de Leie’. Het project gaat in samenwerking met CC De Steiger Menen & Schouwburg Kortrijk & CC het SPOOR Harelbeke & CC De Schakel Waregem & Leietheater Deinze. Het wordt ondersteund door Zuidwest & Cultuurregio Leie Schelde. Waregem komt aan bod op 24 september met interventies in de stad en op 25 september met een avondvoorstelling in de site Van Thuyne in Vijve.
De start van het nieuwe cultuurseizoen zal in de Leiestreek niet ongemerkt voorbijgaan! De cultuurcentra van Menen, Kortrijk, Harelbeke, Waregem en Deinze presenteren samen het bijzondere theaterproject MELVIUS van het Leuvense collectief Ballet Dommage.
Geïnspireerd door het wagenspel trekt het gezelschap van 10 tot 30 september 2021 door de regio. Met decors hangend aan fietsen en karren rijden ze van Menen, over Kortrijk, Harelbeke en Waregem, naar Deinze. Als een rijdend kunstwerk verbazen ze onderweg de voorbijgangers. Na het reizen, houdt de karavaan telkens halt in één van de vijf steden. Ze verblijven er twee dagen, verrassen de bewoners met interventies en spelen – samen met amateurspelers uit onze regio – een slotspektakel op een bijzondere locatie.
Uniek theatergezelschap
Ballet Dommage is het theatercollectief van Katrien Valckenaers en Maxim Storms. Hun repertoire is heel divers en omvat zowel projecten binnen als buiten de theaterzaal, de ene keer gericht naar kinderen, een andere keer naar volwassenen. Het werk van Ballet Dommage is absurd, bevreemdend en tegelijk herkenbaar en sober. Valckenaers en Storms bewijzen hoe experiment en toegankelijkheid perfect samen kunnen gaan. Ze streven telkens weer naar een eerlijke ontmoeting tussen acteur en toeschouwer en vertellen universele verhalen voor een breed publiek. Hun voorstellingen bieden vaak een moment van troost en hoop en zijn een ode aan de naïviteit.
Interventies in de stad en slotspektakel op locatie
Eens de karavaan aangekomen is, dwaalt de legende van MELVIUS door de straten van de stad. Help, we zijn getroffen door een ramp! Een volgestapelde parade doolt rond, een bode scandeert leuzen over hoop en een koor bezingt genade op de gekste plekken. MELVIUS is een absurdistisch locatieproject met bijzondere ontmoetingen. Of je nu buurtbewoner bent of toevallige passant, aan deze belevenis ontkom je niet.
In elke stad wordt de tweedaagse afgesloten met een slotspektakel op een bijzondere locatie. De spelers van Ballet Dommage brengen deze voorstelling samen met een dertienkoppig koor, bestaande uit amateurspelers uit de ruime regio tussen Menen en Deinze. Deze spelers werden geselecteerd uit meer dan 150 kandidaten die reageerden op de oproep die we in het voorjaar lanceerden. Ze werden tijdens de zomer klaargestoomd om hun rol met verve te vervullen.
Een van die amateurspelers in het koor is Xavier Roelens uit Waregem. Hij is zelf dichter en werkt als coördinator van Folio, het koepelnetwerk voor literaire, culturele en erfgoedtijdschriften. Meer info over hem en zijn boeken vind je op https://www.atlascontact.nl/auteur/xavier-roelens/ . Je kunt het netwerk ontdekken op https://www.foliomagazines.be/ .
Zijn ecologisch geïnspireerde bundel 'Stormen, olielekken, motetten' (2012) werd door de jury van de Herman de Coninckprijs tot de vijf beste Vlaamse bundels van dat jaar gerekend. Voor 'Onze kinderjaren' (2018) vroeg hij aan 365 mensen naar hun vroegste herinnering als kind en maakte daar 77 gedichten mee. De bundel is genomineerd voor de Grote Poëzieprijs 2019. Zijn werk is vertaald in het Engels, Frans, Russisch en Kroatisch.
“Ik heb meegedaan aan de audities voor Melvius, omdat ik graag zing en graag op een podium sta. Naast de vier acteurs zijn we met veertien mensen uit de audities gekomen. Samen vormen we 'het volkske' dat door de ramp Melvius geraakt wordt. Het stuk toont de reacties van het volkske op Melvius. Het mooie aan het stuk is, vind ik, dat we één grote familie vormen en dat iedereen even belangrijk is. We zingen, bewegen en spelen samen en iedereen wordt extra ingezet op zijn of haar sterktes. Bij mij is dat vooral het zingen geworden, waar ik een extra rol in gekregen heb. Maar het gaat om het geheel.”
Speellijst
Morgen gaat de avondvoorstelling in première in Menen Parking ’t Badhuis. Op 17 september volgt Kortrijk in het poortgebouw V-tex en 19 september in Harelbeke in de voormalige site RMS, Arendsstraat. Waregem krijgt het gezelschap op bezoek op vrijdag 24 september met interventies in de stad en op zaterdag 25 september met een avondvoorstelling om 19 u. op de site Van Thuyne, Emiel Clausstraat 98 te Sint-Eloois-Vijve. Info www.ccdeschakel.be Nadien volgt op 30 september nog Deinze in De Molens.
100 jaar geleden had Desselgem al zijn afdeling van de ‘Belgische bond der talrijke huisgezinnen’. In West-Vlaanderen stonden ze dan in select gezelschap met Brugge, Kortrijk, Oostende, Tielt en Zwevegem. In het najaar programmeert de gezinsbond een extraatje voor haar leden en, bij uitbreiding, voor alle gezinnen. Op zaterdagnamiddag 9 oktober 2021 heeft de officiële huldiging plaats. Huidig voorzitter Germain Courtens en zijn stuurgroep plaatsen op zaterdagvoormiddag 20 november 2021 een orgelpunt op het “100 jaar Desselgemse Gezinsbond”.
In hun eerste publicatie, april 1921, van het driemaandelijks bondsblad staan onder andere de 5 redenen tot noodzaak van een gezinsvereniging aangegeven. In de mooi bewoordingen van toen citeren wij die oprichtingsredenen :
1) de Talrijke Gezinnen verzekeren de veiligheid van het Land
2) de Talrijke Gezinnen verzekeren den voorspoed van het Land op nijverheidsgebied
3) de Talrijke Gezinnen zijn onontbeerlijk voor de handelsuitbreiding van België
4) De Talrijke Gezinnen zijn ook noodig voor de uitbreiding van België op koloniaal gebied
5) De Talrijke Gezinnen verheffen het verstandelijk en zedelijk peil van de bevolking; zij onderhouden de levenskracht der Natie.
In 100 jaar zijn de bestaansredenen en de doelstellingen van de huidige Gezinsbond met de flow der jaren mee geëvolueerd en geactualiseerd. Zie bijvoorbeeld de slogan op onze eerste vlag , anno 1932 : “aan ‘t roer staat vader” ! Wij gaan ervan uit dat vandaag ook moeder én de kinderen hun zegje hebben ! Dat de Gezinsbond in zijn 100-jarig bestaan een eigen zegje had en nu nog steeds een grote inbreng heeft in het huidige politieke en sociaal-culturele landschap, dat hoeft geen betoog. Als pluralistische vereniging en los van alle politiek en particratie, ijvert de Gezinsbond voor blijvende erkenning en waardering van het gezin als hoeksteen van onze samenleving. In zijn recent uitgegeven boek ‘Toen GELUK nog heel gewoon was’ geeft schrijver en journalist Dirk Muschoot met feiten, anekdoten en sprekende foto’s aan hoe het Vlaamse gezin in honderd jaar helemaal veranderde.
Doorheen de jaren veranderde ook de naam van de overkoepelende organisatie. In 1921 benoemden de stichters hun vereniging “Den Belgischen Bond der Talrijke Huisgezinnen”. Intussen evolueerde die benaming naar “Bond der Kroostrijke Gezinnen”, waarna “Bond van Grote en Jonge Gezinnen”. Vandaag luidt het kort en krachtig : “de Gezinsbond.”
De Desselgemse Gezinsbond … 100 jaar jong .
Over die vele ‘levensjaren’ moet toch heel wat te vertellen zijn. Maar het terugvallen op vroegere bestuursnotulen en het terugvinden van archiefmateriaal was niet evident. Toch geven wij hieronder een overzicht van belanghebbende feiten en gebeurtenissen die onze 100-jarige Desselgemse Gezinsvereniging vorm gaven. Tijdens de jaren tussen de Eerste en de Tweede Wereldoorlog volgde het plaatselijk bestuur, onder voorzitterschap van respectievelijk Richard Bevernage en Alberic Callens , de centrale beleidslijnen. Met steun uit De Vergoedingskas voor Gezinsuitkeringen en Het Nationale Fonds voor Weduwen en Wezen , met kortingen op belastingen en op vervoer per spoorweg, kwam men de grootste noden tegemoet.
Ook de lokale activiteiten, met zorg voor de basisbehoeften (voedsel, kledij, woning), met info- en ontspanningsavonden, gaven de plaatselijke bevolking terug veerkracht. Derhalve zag het Desselgems ‘comiteit’ zijn ledental gestaag groeien.
Na WO 2 bouwde de nationale Gezinsbond de dienstverlening aan haar leden verder uit. Wij noteren o.a. de oprichting van Het Woningfonds, studieleningen, huwelijksleningen aan jonge gezinnen, de reductiekaart voor openbaar vervoer (trein, tram, bus)… Introductie ook van de gezinszegeltjes en het bonnenboekje. Onder het motto “gezinszegels sparen is geld vergaren” was dit kortingsaanbod van 5% op dagdagelijkse aankopen bij de aangesloten handelaars zeer succesvol. En bij het gebruik van het bonnenboekje kreeg de koper een extra korting van 10 % .
Met tal van plaatselijke initiatieven kon de Desselgemse Gezinsbond vereniging zich in de zestiger, zeventiger en tachtiger jaren verder ontplooien. Onder het voorzitterschap van apotheker Geert Vandendriessche en met Luc Deman als secretaris breidde het aanbod van diensten en activiteiten zich verder uit. Wij sommeren : cursus Bevalling zonder Angst (opstart 1962), de Verbruikersclub, Jeficlub
(jeugdfilm), Dinga Turn- en VolleyClub, Avanti Beleggingsclub, naailessen, zwemlessen, vakantiespeelplein (opstart 1970), kinderoppasdienst, gezinsvakantie, e.a. Ook de jaarlijkse Algemene Vergadering, met ‘s voormiddags de eucharistieviering en in de namiddag koffietafel met boterkoeken en tombola, noteerde bij de leden grote bijval.
In 1975 stelde dokter Jan Coornaert (°1932 - +2013) zich kandidaat tot het voorzitterschap van het Gewest Kortrijk, waartoe de Desselgemse afdeling behoorde. Met meerderheid van stemmen werd Jan tot voorzitter verkozen en vulde drie ambtstermijnen (1975 tot 1993) succesvol en met daadkracht in.
De eeuwwisseling en de daarop volgende jaren confronteerden onze samenleving met een nieuwe realiteit : de globalisering...een proces van politieke, economische en culturele integratie op mondiaal vlak. En intussen ontwikkelt de digitalisering zich steeds maar sneller. Ook de Desselgemse Gezinsbond pikte nieuwe mogelijkheden op. De aansluiting bij de Waregemse Cultuurraad , de samenwerking met de Beverse afdeling, het aanmaken van een eigen website met update van info, de toepassing van snelle communicatie … grote pluspunten voor het ‘sturen’ en besturen van de vereniging. Het aanbod van activiteiten als de Tweedehandsbeurs, het Ontbijt, de Paaseierenraap, de Pikkedonkertocht, het Geboortebos, een educatieve voordracht, e.a. kreeg de voorbije jaren steeds positieve respons.
Met het Gezinsfeest op zaterdagnamiddag 9 oktober 2021 en met de officiële huldiging op zaterdagvoormiddag 20 november 2021, plaatst onze vereniging een orgelpunt op het “100 jaar Desselgemse Gezinsbond”.
Open Monumentendag op 12 september, de tweede zondag van september, kunt u traditioneel verborgen erfgoed-parels ontdekken. Designregio Kortrijk brengt hierbij dit jaar de omwalde sites in Zuid-West-Vlaanderen in kaart. Deze ‘eilandjes’ waren in de late middeleeuwen bijzonder talrijk in onze contreien. Speciaal voor Open Monumentendag 2021 werd een overzicht en bijhorende brochure gemaakt en een fietsroute uitgetekend over en langs deze sites. De brochure is vanaf 9 september te krijgen in de stadswinkel, het stadsarchief, Bibliotheek Waregem en Goed te Nieuwenhove.
Elk jaar in september vinden in Europa één of meer Open Monumentendagen plaats. In diverse Europese landen worden dan gedurende een of enkele dagen monumenten opengesteld voor het publiek. De Europese Open Monumentendagen (European Heritage Days) vonden voor het eerst plaats in 1991. Daarvoor waren er al lokale initiatieven: in 1984 vond in Frankrijk de eerste Journée Portes Ouvertes plaats, en in 1987 vond in Nederland de eerste Open Monumentendag plaats. Naar aanleiding van het succes van de Franse en Nederlandse dagen, organiseerde het Comité voor Cultureel Erfgoed van de Raad van Europa in 1989 een internationale bijeenkomst, waarbij overleg plaatsvond over eventuele Europese Open Monumentendagen.
De plannen die tijdens deze bijeenkomst bedacht zijn, werden door de Raad van Europa en de Nederlandse Stichting Open Monumentendag verder uitgewerkt. Dit leidde tot de eerste European Heritage Days in 1991. In dat jaar deden er elf landen mee (waaronder België en Nederland), in 2005 waren het er 47. Inmiddels zijn er 50 ondertekenende staten van de Europese Culturele Conventie aangesloten bij de European Heritage Days, die samen 70.000 evenementen per jaar organiseren.
Op omwallingstocht in en rond Waregem
De 33ste editie van Open Monumentendag – de eerste Open Monumentendag in Vlaanderen ging door in 1989 - staat helemaal in het teken van inclusie. Meer dan 400 monumenten openen hun deuren en ook jij bent van harte welkom! Er zijn gratis activiteiten voor iedereen, want erfgoed is een zaak van ons allemaal.
De regio Zuidwest heeft een gezamenlijk programma opgesteld met ondermeer diverse fietstochten langs omwalde sites. Laat je verrassen door de leukste evenementen op wondermooie historische plekken. Ontdek welke verborgen parels er in Zuid-West-Vlaanderen te bezoeken zijn en stel je persoonlijke programma samen.
De regio telt uitzonderlijk veel omwalde sites. Hier en daar zijn de omwallingen (deels) verdwenen, maar blijven de landschappelijke kenmerken van de site overeind. Fiets doorheen de regio langs verschillende van deze mooie sites en ontvang heel wat informatie over de functie en relevantie ervan. In Waregem fiets je langs enkele prachtige (voormalige) omwalde sites, zoals het kasteel van Potegem, het park Baron Casier, de site Beaulieu aan de Leie, het Goed te Nieuwenhove, de Sint Jans hoeve en het Munkenhof. Mogen we aan herinneren dat het hier hoofdzakelijk om privaar domeinen gaat, die niet te bezoeken zijn.
Het statige Kasteel van Potegem, omringd door een mooi aangelegd park, bevindt zich rechtover de hippodroom. Het is één van de oudste en belangrijkste gebouwen van het Waregemse patrimonium en al vermeld in de tweede helft van de 10e eeuw. In 1644 beschrijft Sanderus in zijn Flandria Illustrata het kasteel als een bewoonbare, mooie en riante herenwoning.
Het stedelijk kasteelpark Baron Casier en de vijvers werden aangelegd rond 1840, ongeveer tien jaar vóór de bouw van het kasteel. De opdrachtgevers en eerste eigenaars waren Felix De Ruyck en Nathalie Storme. Na hun dood erfden baron Victor Casier en Marie-Victorine Storme het domein. Het 19de-eeuwse kasteelpark werd aangelegd in Engelse landschapsstijl met romantiserende invloed. Het is een openbare groene rustpunt in het centrum van Waregem.
De site Beaulieu in Beveren-Leie vlak bij de Leie is een merkwaardige hoeve met een zeer oude geschiedenis die teruggaat tot de 5e of 6e eeuw. Opvallend bij deze hoeve is de achtvormige watergracht die we vandaag nog steeds in het weiland kunnen zien. Door de historische, landschappelijke en ook wel architecturale kwaliteiten belandde het Goed te Beaulieu midden 2011 op de lijst van voor bescherming vatbare monumenten en/of stads- en dorpsgezichten.
Het Goed te Neuwenhove is één van de belangrijkste hoeves van Waregem. Het vormde het centrum van de gelijknamige Middeleeuwse heerlijkheid en gaf zijn naam aan de wijk tussen het centrum van Waregem en Deerlijk. De huidige hoevegebouwen gaan terug tot de 18de eeuw. De eerste schriftelijke vermelding van de heerlijkheid Nieuwenhove dateert van 1403. Olivier van der Vichten had toen de heerlijkheid in leen van de graaf van Wakken.
De Sint-Jans hoeve is een recent gerenoveerde, omwalde hoeve bestaande uit een woonhuis, twee bijgebouwen en twee 20ste-eeuwse loodsen. Voormalig foncier van de heerlijkheid van Sint-Jans. Het goed en de heerlijkheid van Sint-Jans behoren tot de oudste bezittingen van de Orde van Malta in onze gewesten. Ze zijn er al eigenaar van wanneer de orde in 1302 definitief wordt opgeheven. Eén van de oudste vermeldingen dateert van 1370, wanneer het door de ridders zelf wordt geëxploiteerd.
Het Munkenhof in Desselgem was eeuwenlang het centrum van macht en het grondbezit van de Gentse Sint-Pietersabdij. Door het rechttrekken van de Leie, kwam het Munkenhof op een eiland te liggen. In het jaar 964 kreeg de Gentse Sint-Pietersabdij van de Vlaamse Graaf Arnulf de Grote het grondgebied ‘Desselgem en omgeving' als geschenk aangeboden. De Benediktijnerpaters uit Gent kozen de Frankische hoeve van Thraswald bij de Leie als bestuurscentrum voor hun bezittingen in de streek. Tien eeuwen lang woonden er monniken op de hoeve, vandaar de naam Munkenhof.
Links aan de overkant van de Leie staat ook nog het omwalde kasteel van Ooigem en ook nog een huisje bij een veerpont (tussen kasteel van Ooigem en het Munkenhof). De Pontweg (in Ooigem) herinnert aan deze veerpont. Nu nog loopt (aan de achterkant van het kasteel van Ooigem) een pad van de Pontweg naar de oude Leiearm. Op de afbeelding loopt tussen de Leie en het Munkenhof (rechteroever) een dreef naar deze veerpont.
Dit weekend konden we opnieuw een buitengewone tentoonstelling bezoeken in het Koethuis. Renate Verbrugge staat voor Stone-Art en Christian Lauer kennen we al lang voor zijn X –Art. Het brengt in ‘t Koetshuis een unieke combinatie. De tentoonstelling kan je nog bezoeken tot 6 september, dagelijks van 10 tot 19 u.
Renate Verbrugge kennen we ondermeer nog van het internationale beeldhouwsymposium “van steen tot beeld’ in mei 2019, waarvan ze curator was. Wellicht komt er volgend jaar nog een tweede editie. Renate Verbrugge is afkomstig uit Tiegem en woont al 26 jaar in Nieuw-Zeeland. Haar stenen beeldhouwwerken zijn sensuele, vaak ludieke vrouwelijke vormen die de kijker uitnodigen hun ‘inner child’ te herontdekken met de glimlach.
Renate Verbrugge was al eerder te gast in ’t Koetshuis, in september 2016 met de fotografe Pascale Vandewalle en in september 2018 met Denis Degloire. De huidige expo was al vorig jaar gepland, maar kon om gekende redenen niet doorgaan. Renate Verbrugge toont in het Koetshuis kleinere beeldhouwwerken, maar houdt vooral van het grote werk. Grote beelden van haar zijn te bewonderen over gans de wereld, een tiental verspreid over Frankrijk maar ook in Teheran, Udaipur India, Pingtan China, Baku Azerbaijan, Makrana India, Turkije, Italie, Australië, Nieuw Zeeland, Albanië, Argentinië, enz. Voor meer info verwijzen naar eerdere bijdrage
Ook Christian Lauer is geen onbekende in de wereld. Hij is afkomstig van Berlijn en in Waregem ondermeer gekend voor zijn loopbaan als radioloog in het ziekenhuis. Maar hij verdiende zijn sporen ook als pionier van het Anti-Rokers-Initiatief en zoveel meer.
Het werk van Christian Lauer weerspiegelt de persoonlijke ervaring van meer dan 30 jaar radiologie. De bron van zijn inspiratie is de fascinerende anatomie van de mens die als uitgangsbasis dient om de mens op een nieuwe innovatieve wijze toegankelijk te maken voor de toeschouwer. Als radioloog is hij overtuigd dat de integratie van de kunst in de gezondheid een belangrijk bestanddeel is van het genezingsproces Gezondheid is een hoeksteen in onze maatschappij, de kunst kan mensen inspireren om anders te denken over gezondheid, medicijn en het leven. We worden door de X-Art van Christian Lauer uitgedaagd om nieuwe interacties tussen mens en anatomie te ontdekken … maar niet op het eerste zicht. Het is een zoektocht naar de verborgen realiteit.
Onze stadsgenote Michèle George, die op de terreinen van Sport.Vlaanderen in de Veldloopstraat traint, is ongetwijfeld de meest succesvolle Belgische atleet van de Paralympics in Tokio. De para-amazone pakte vorige week donderdag 26 augustus 2021 goud op de individuele dressuuroefening en maandag 30 augustus 2021 ging ze met een tweede gouden medaille op de vrije kür aan de haal. Gouden medailles winnen in het paardrijden als inwoonster van dé paardenstad bij uitstek en dat tijdens de Waregem Koerse Feesten: het (gouden) plaatje kan amper mooier zijn.
Burgemeester Kurt Vanryckeghem had in de gemeenteraadscommissie al gevraagd of hij Michèle George het ereburgerschap mocht voorleggen. Meteen nadat haar vliegtuig gisteren vanuit Tokio geland was, belde ze terug met het nieuws dat ze met plezier ereburger van Waregem zou willen worden. Nu wordt dat dus voorgelegd in de gemeenteraadszitting van oktober.
Sedert de gemeenteraad van Waregem op 1 juli 1986 de titel van ereburger invoerde n.a.v. de 80e verjaardag van auteur André Demedts dat jaar, werd de titel ook toegekend aan wielerkampioen Briek Schotte (gr 10 maart 1987), baron Jean Casier (4 oktober 1988), kardinaal Jan Schotte (3 mei 1994), mode-ontwerpster Ann Demeulemeester (7 maart 2000) , rechter Erik Derycke en prof. dr. Marc Waelkens (7 maart 2006), Johan Van Geluwe en Dick Norman (maart 2010), baron Piet Vanthemsche en Francky Dury (februari 2014).
Ereburger van Waregem
Michèle George raakte verlamd als gevolg van een ongeval met een paard, maar een ander paard haalde haar tegen de voorspellingen van de dokters in uit haar rolstoel. “De handdoek in de ring gooien was geen optie, dus besloot ik weer op te staan [met krukken] en wat stappen te zetten. Een paar weken later reed ik weer, en na ongeveer zes maanden deed ik mee aan een dressuurwedstrijd en won. Een van de juryleden verwees me vervolgens door naar de nationale Para dressuurcoach."
Sindsdien is Michèle George (47), dankzij haar geliefde dieren, uitgegroeid tot een van de meest succesvolle Belgische paralympiërs ooit: zes gouden medailles. In Tokio schitterde ze op haar nieuwe, onervaren merrie Best of 8. Naast atleet is Michèle George ook coach en paardentrainer. In 2014 was ze ook Paralympiër van het jaar, nadat haar overwinningen dressuur op de wereldruiterspelen.
Michèle George komt op de Paralympische Spelen uit in de individuele freestylecompetitie (graad V) van de paradressuur. Op de Spelen van 2012 in Londen pakte ze ook tweemaal goud (individueel en individueel freestyle), vier jaar later behaalde ze in Rio de Janeiro goud (individueel freestyle) en zilver (individueel), met haar vorige paard Rainman.
"Men droomt wel eens. Ik ben de eerste om te zeggen dat je moet durven te dromen en erin geloven. Maar zo mooi had ik het zelfs niet durven te dromen", zegt George. “Het is vrij onwaarschijnlijk, maar ik ben super tevreden. Mijn merrie heeft een ongelofelijke job geleverd. Ik mag niet zeggen boven verwachtingen, want ik weet wat voor een potentieel ze heeft. Maar op zo'n kampioenschap, met zoveel onvoorziene omstandigheden, is het een puike prestatie van haar. Ik ben zelfs een beetje sprakeloos. Ik ben vooral ook heel blij voor België, dat ik deze gouden medaille aan het land kan schenken. Het maakt me supergelukkig en heel warm vanbinnen.”
Michèle George droomt zelfs al van Parijs. "Het kan alleen maar beter worden, we blijven trainen. Ik ben ontzettend gelukkig dat mijn merrie zo goed op mijn lijn zat. Het was voor mij ook een belangrijke ‘check’ voor de toekomst en voor de africhting van mijn paard. Het is een eerste bouwsteen, waarop ik kan voortbouwen."
Samen met doelbalster Bruno Vanhove was ze tijdens de openingsceremonie van de Paralympische Spelen van 2020 in Tokio vlaggendrager voor België.
Sportfilosofie / motto : "De hemel is de limiet. Leef je leven en volg je dromen." (michele-george.be, 11 jan 2015; Atleet, 07 aug 2012)
Gaverbeek weer zichtbaar als groene poort tot hippodroom
Het project om de Gaverbeek opnieuw zichtbaar te maken, krijgt aan de vooravond van Waregem Koerse een eerste concrete invulling. De ‘poort tot de hippodroom’ wordt een groene, uitnodigende plek waar het aangenaam vertoeven is. Stad Waregem slaat voor dit project de handen in elkaar met de Vlaamse Milieumaatschappij en Intercommunale Leiedal. De werken starten na onze hoogdag van het jaar en moeten voltooid zijn voor Waregem Koerse van volgend jaar.
In Waregem krijgen enkele sites langs de Gaverbeek de komende jaren een fikse opknapbeurt: de ingang van en het traject langs de hippodroom, het Spei en het Jeugdeiland. Het is de bedoeling om de Gaverbeek opnieuw zichtbaar te maken en de belevingswaarde voor inwoners en passanten te verhogen.
Wat nu oogt als een schrale parkeerplek zal in de toekomst een groene ‘poort tot de hippodroom’ worden. Door de Gaverbeek op die beroemde locatie opnieuw zichtbaar te maken en in ere te herstellen, hoopt de stad niet alleen de verbinding tussen het centrum en de hippodroom te versterken, maar ook een nieuwe, kwalitatieve publieke ruimte te creëren.
Gewapend tegen klimaatveranderingen
Tegenwoordig zetten alle partijen stevig in op het herstel van waterlopen. Zo was Intercommunale Leiedal de jongste jaren druk bezig met het opstellen van een integrale visievorming voor het hele stroomgebied van de Gaverbeek. Dat gebeurde in samenwerking met de betrokken gemeenten en andere externe partijen zoals de Vlaamse Milieumaatschappij. Onder meer wonen, werken, ontspannen, en landgebruik kwamen aan bod. De achterliggende ambitie? De Gaverbeek uitbouwen tot een klimaatbestendige beekvallei om beter gewapend te zijn tegen toekomstige klimaatveranderingen.
De opmaak van een gebiedsvisie voor de Gaverbeekvallei is een van de strategische acties van het Europees interreg-project VALYS. De Gaverbeekvisie streeft naar de ontwikkeling van een klimaatbestendige vallei, waar ruimte is voor biodiversiviteit, kwalitatieve open ruimte, duurzame landbouw, zachte mobiliteit en robuuste watersystemen. VALYS legt hierbij de nadruk op het participatieproces, zodat bij de opmaak van de Gaverbeekvisie een dialoog ontstaat met burgers en actoren.
In Waregem gaven enkele concrete ruimtelijke situaties al aanleiding tot de vraag naar een breder kader: een boscompensatieproject aan de achterkant van het ziekenhuis, de oude spoorwegberm als toegang vanaf het station tot de vallei, Park Casier, het project Hippopolis (over het openleggen van de Gaverbeek aan de hippodroom), de uitbreidingen op het jeugdcentrum en het RUP Blauwpoort waar landschappelijke integratie noodzakelijk is.
Voor het traject van de Gaverbeekvisie werden ontwerpworkshops afgewisseld met participatiemomenten zodat een dialoog kon ontstaan tussen burgers en actoren. Bewoners, jeugdbewegingen, wandelverenigingen, landbouwers en iedereen die geïnteresseerd was in de Gaverbeekvisie werd uitgenodigd om de ontwerpers, politici en gemeenteambtenaren te inspireren. Via verschillende multimediakanalen werden geïnteresseerden opgeroepen om deel te nemen aan een drietal wandel- en fietstochten. Deze deelnemers werden later ook in het ontwerpproces betrokken en uitgenodigd om aan de ontwerpworkshops deel te nemen .
Een participatietraject met ondermeer wandelingen langs de gaverbeek werd afgelegd tussen april en december 2017 en resulteerde in een publicatie over de Gaverbeekvisie (172 blz). De publicatie heeft als doel om te inspireren en dient als referentiekader voor acties die in de vallei van de Gaverbeek ondernomen worden. De toekomstvisie wordt als leidraad genomen voor nieuwe ontwikkelingsinitiatieven in de vallei.
Er werd in overeenstemming met de stuurgroep een actielijst opgesteld met voorstellen voor onmiddellijke opstart, uitvoeren op korte termijn (5 j.) en lange termijn (10 j.). Er zijn voor Waregem concrete plannen voor de Gaverbeekse Meersen, de Monding, het Jeugdeiland, de hippodroom en het Publiek Domein Centrum. Gedacht wordt ondermeer aan de inrichting van een informatiecentrum in de oude baanwachterswoning nabij het voormalige station van Sint-Eloois-Vijve.
Van 15 tot 29 augustus is Kunstzomer te gast in Waregem. In het Koetshuis kunt u eerst kennismaken met Huguette Declercq en Annabel Bourgois, de week nadien met Anja Brugghe en Syvie Algoet. Brouwerij Gaverhopke (Goed te Nieuwenhove) toont werk van Johan Herman en Greta van Paemel. In Galerij Denis De Gloire vindt u ook beelden van Rudy Duyck. In het weekend van 21 en 22 augustus, van 14u – 18u, presenteert Atelier Offline creatievelingen met werk rond het thema “De Leie”. Op zondag om 11 u. is er het Atelier Apero Literair met Isolde Tack, Jan Decock, Margot Demeulemeester en muzikant Steffen Ron.
De Kunstzomer Leiestreek is dit jaar aan zijn 13de editie. Elk jaar stellen de meest beloftevolle kunstenaars uit de Leiestreek hun werk gratis tentoon. De Kunstzomer 2021 gaat door van 6 juni tot 26 september in Roeselare, Kuurne, Waregem en Meulebeke. In Waregem maakt u tussen 15 en 29 augustus kennis met kunstenaars op drie locaties:
Atelier/Galerij Denis de Gloire, Stormestraat 92. Open op zaterdag en zondag: 14 – 18 u. In de kunstgalerij van Denis De Gloire ontdek je de schilderijen van Denis en de bronzen beelden van Rudy Duyck.
Koetshuis, Stationsstraat 34 (Park Baron Casier). Open op zaterdag en zondag: 14 u – 18 u. 15/8: Huguette Declercq - Annabel Bourgois. 21/8 - 29/8: Sylvie Algoet - Anja Brugge.
Brouwerij ’t Gaverhopke, Platanendreef 16 (Goed te Nieuwenhove). Open op zaterdag en zondag: 14 u – 18 u. Goed te Nieuwenhove stelt de deuren van de authentieke schuur open voor het werk van Greta Van Paemel (schilderijen) en Johan Herman (keramiek en bronzen beelden) en Gudrun Vandoorne. 22/08: Hobbymarkt van 11 u. tot 18 u.
Extra tip :
Be-Part, Platform voor Hedendaagse Kunst, Westerlaan 17. Je kan er actuele beeldende kunst van hoogstaand internationaal niveau gaan bekijken. Maar blijkbaar geen activiteit voor kunstzomer…
Atelier Offline, Groene Wandeling 62. In het weekend van 21 en 22 augustus, van 14 u. tot 18 u. stelt Atelier Offline het werk van creatievelingen tentoon in de ruimtes van het Atelier. 24 lokale kunstenaars gingen aan de slag met verf, potloden, klei, naald en draad, hun fototoestel met als thema “De Leie”. Atelier Offline nodigt ook schilders, tekenaars, zeefdrukkers en keramisten uit om live in het Atelier aan de slag te gaan. De sfeer van een kunstmarkt in Waregem aan de Leie! Zondag 22/08 om 11 u. volgt Atelier Apero met Margot Demeulemeester, Steffen Ron en Jan Decock.
Wat is Atelier Offline? Een plek waar gezelligheid en creativiteit op een ongedwongen manier samenvallen. Naast een eigen keramiek- en zeefdrukatelier wordt er een breed aanbod creatieve workshops voor jong en oud aangeboden. Maandelijks kan je er genieten van leuke evenementen zoals het elpeekaffee, literaire avonden, concertjes, try-outs …
Resultaten Poll Moet wareber doorgaan met e-Waregem ?
74 van de 109 deelnemers aan de rondvraag willen dat wareber doorgaat met e-Waregem en 35 zouden liever hebben dat e-Waregem stopt. Telkens zijn er nuances in het antwoord, gekozen uit de zes mogelijkheden.
Bij de neen-stemmers oordelen er 15 dat het oorspronkelijke doel van de internetkrant is gerealiseerd (archief van 1 jaar activiteiten in Waregem).14 bezoekers vinden dat de oorspronkelijke nood intussen is opgevuld door andere Waregemse blogs. 6 andere bezoekers vinden dat e-Waregem de auteur de tijd ontneemt om te werken aan heemkundige bijdragen.
Bij de enthousiaste bezoekers die wensen dat deze internetkrant verder wordt aangevuld, zijn 14 ook tevreden met een minder actieve opvolging en tonen er zich niet minder dan 60 bereid om actief mee te werken. Dat is ruim 55 % van alle deelnemers aan de rondvraag. Daarvan onderscheiden we 35 bezoekers die gewoon actief willen meewerken aan e-Waregem en 25 bezoekers die aangeven mee te willen zoeken naar informatie voor historisch getinte bijdragen.
Vooral voor hen van deze laatste categorie kan gezegd dat het een van de hoofdmotieven bij de opstart van de Waregemse internetkrant was om langs deze weg interactief historische en heemkundige informatie te verzamelen over de regio Waregem. e-mail mij met suggesties en/of reageer met historische aanvullingen en verbeteringen op bijdragen via de knop ‘reageer’.
e-Waregem is de opvolger van Wareber, wat staat voor Ware(gem) bekeken door Ber(nard). De voorganger telt meer dan 400 geïllustreerde bijdragen. Bij een klik op de foto krijgt u een grotere weergave van deze illustratie. Onze webruimte van 30 MB voor foto's was opgebruikt. Liever dan de foto's van onze oude bijdragen te verwijderen, kozen we voor deze opvolger.
Gastenboek
Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
Zoeken met Google
U kunt meewerken met e-Waregem. We willen hier uw historische of heemkundige bijdragen publiceren over belangrijke gebeurtenissen in de regio vorige eeuw(en), geschiedenis van nog bestaande en/of verdwenen herbergen, belangrijke culturele figuren, ...
Publicatie kan dan misschien nieuwe elementen losmaken bij de lezers, die we willen oproepen om hun ervaringen over deze onderwerpen te delen en de bijdragen zonodig te verbeteren of aan te vullen.
We wachten uw reacties in op "e-mail mij" of in "reageer".
Op termijn kan dit stadsblog een historisch of heemkundig archief vormen over het wel en wee in de regio Waregem. U kunt hieraan meewerken door zelf historische bijdragen of informatie door te geven voor bijdragen over gebouwen, oude herbergen, belangrijke en/of volksfiguren, gebeurtenissen, volksgebruiken, geschiedenis van uw vereniging of wijk, enz.
Laat het historisch erfgoed of het levend archief uit het geheugen van uzelf, uw ouders en grootouders niet verloren gaan. We willen met e-waregem meewerken om deze informatie te bundelen in verschillende heemkundige rubrieken. Regelmatig worden ook oudere teksten aangepast of verbeterd, zodat uiteindelijk een waarheidsgetrouw en zo volledig mogelijk beeld overblijft voor het archief. We doen hier een oproep om daaraan mee te werken en eventuele verbeteringen of mogelijke aanvullingen te melden, waarvoor dank.
Dank voor bezoek. Op 10 oktober 2006 werd deze 'e-Waregem' beoordeeld (basis van meest aantal verschillende bezoekers) als 18de site op een totaallijst van 8903 Vlaamse blogs (241.428 berichten). Voorganger 'Wareber' stond nog altijd op 19.
Resultaat Poll 'Kunst in Straatbeeld'
94 deelnemers19 neen 75 ja Ruim 80 % staat dus achter idee van Kunst in Straatbeeld, vooral als opwaardering voor de stad.
ja, het is een opwaardering voor de stad51 % (48)
neen, ik heb daar geen belangstelling voor4 % (4)
ja, als het past bij de omgeving15 % (14)
neen, ik ben daar tegen wegens last en kost11 % (10)