Deze internetkrant is een volledig persoonlijk initiatief onafhankelijk van het stadsbestuur of welk orgaan ook. Wareber was ook nooit stedelijk ambtenaar of spreekbuis van Waregem.
Op termijn kan dit stadsblog een historisch of heemkundig archief vormen over het wel en wee in de regio Waregem. U kunt hieraan meewerken door zelf historische bijdragen of informatie door te geven voor bijdragen over gebouwen, oude herbergen, belangrijke en/of volksfiguren, gebeurtenissen, volksgebruiken, geschiedenis van uw vereniging of wijk, enz. Aanvullingen en verbeteringen zijn dus hartelijk welkom zodat uiteindelijk zo waarheidsgetrouw mogelijke bijdragen overblijven.
Dank voor bezoek. Deze internetkrant telt ruim 800.000 bezoekers en met de bijna 250.000 van zijn voorganger en vooral de honderden omvangrijke artikels kunnen we aannemen dat we een bijdrage leveren aan de kennis over het gebeuren in Waregem...
20-01-2011
Waregemse Pietzakken in Spanje
Hier Waregemnaars voorstellen, die verblijven in het buitenland, kan een boeiende rubriek worden voor e-Waregem. Suggesties en informatie daarvoor is alvast welkom. We kregen een tip over een nieuwe horecazaak van Bram D'Haene (27) en Géraldine Delmulle (21) in de omgeving van het Spaanse Malaga. Bram was hier al 2,5 jaar chef van de Piet L'Air en Géraldine werkte in restaurant de Trekzak in Wortegem-Petegem, twee bloeiende zaken. Toch stort het koppel zich in een horeca-avontuur in het Spaanse Benalmádena.
Als naam voor hun zaak kozen ze voor Los Afortunados, ofte De Pietzakken en het zou een samenstelling kunnen zijn van Piet l'Air en Den Trekzak. De combinatie van de twee in het Spaans zal hen blijvend herinneren aan de plek waar ze werkten voor ze naar Spanje vertrokken. Letterlijk betekent afortunado iets als gelukkig, boffend, fortuinlijk. Ook de keuze van de locatie in Spanje is op een vrij amusante manier verlopen. Wij wilden hoe dan ook in het buitenland iets beginnen, ergens in een warmere regio. Spanje bleek een optie. En toen hebben wij bij manier van spreken blindweg met de wijsvinger op de kaart een plekje aangeduid. Bleek dat het Benalmadena was: een toeristisch oord aan de Costa del Sol op anderhalf uur van de Straat van Gibraltar. Dan hebben wij een pak info ingewonnen. En veel gegoogeld. Wij vonden het ok. Moet wel lukken, dus.
De dagzaak is gelegen in Benalmadéna, tussen Fuengirola en Torremolinosvlakbij vlakbij Málaga. Je kan er terecht voor een ontbijt, een koffie, een spaghetti en andere snacks. Bram staat achter het fornuis, Géraldine doet de zaal.De jonge Waregemse Spanjaarden willen niet meteen een typsiche Spaanse zaak runnen. Neen, wij serveren geen tapa's. En de dranken? Wel, ook een beetje Vlaams, zeker? Hoe dan ook: wij wonen in een uitgesproken toeristische stad waar het tijdens de winterperiode toch 20 graden blijft.
Benalmádena is een gemeente met een oppervlakte van 27 km² in de Spaanse provincie Málaga in de regio Andalusië. Benalmádena grenst aan Torremolinos. De gemeente kent een sterke bevolkingsexplosie en telt volgens de laatste cijfers 61.383 inwoners, zowat 10.000 meer dan vijf jaar geleden. Bekende inwoners zijn bijvoorbeeld nog Aad van Toor, bekend van Bassie en Adriaan en Corry Konings.
Het is enorm snel gegaan, zegt Géraldine. Het was nu of nooit. We zijn jong en willen vooruit. In twee maanden hebben we alles beslist. Het is eigenlijk toevallig Spanje geworden. We kwamen hier eens op bezoek en het fantastische klimaat, de zee en de bergen spraken ons onmiddellijk aan', zegt Bram.We zijn hier medio september neergestreken en op 12 oktober openden we de deuren. Het gaat zoals verwacht en we hopen tegen het hoogseizoen op volle toeren te draaien. Pas na een jaar maken we een eerste balans op, vult Géraldine aan. Niet het leven hier is de uitdaging, wel de taal. Maar dat lukt beter en beter.
'We missen België eigenlijk weinig tot niet', klinkt het in koor. 'We hebben nog geen datum vastgelegd om eens op bezoek te gaan in België. De familie probeert zoveel mogelijk naar hier te komen. Mijn oudste broer, Karel (voetballer van Zulte Waregem, red.), zou hier eindejaar vieren, maar zijn twee kindjes werden ziek net voor het vertrek. Ook mijn andere broer, Robin, is al op bezoek geweest, maar ook voor hem is het niet gemakkelijk om zich vrij te maken nu hij café Piet l'Air heeft overgenomen. Er zijn trouwens enkele vrienden naar hier afgezakt om oudejaar te vieren. 2011 moet ons jaar worden: de zaak laten groeien en trouwen in Spanje.'
Los Afortunados, Avenida de la Constitución 6, Arroyo de la miel, Benalmádena, Spanje.
Dit jaar verdwijnen de houten stationsbarakken in de Boulezlaan. Eind de jaren 70 werden deze opgebouwd om als noodstation te dienen tijdens de werkzaamheden aan het nieuwe station en het aanleggen van het spoor op de verhoogde berm. Eens het huidige station omstreeks 1980 kon in gebruik genomen worden, werden de barakken verder gebruikt als uitvalsbasis voor het technisch spoorwegpersoneel. Van de 13 spoorwegmannen gaan er nog enkele op rust en de rest verlaten vóór 1 mei Waregem en worden toegevoegd aan de diensten in Kortrijk en Deinze. De afbraak van de loods is nog voorzien voor de eerste helft van dit jaar.
Het verdwijnen van de NMBS-loods wordt de volgende stap in de snelle evolutie van de stationsomgeving. Recent werd de parking nog uitgebreid en kreeg het Waregems station ook een waardige fietsparking. Vorig jaar werd het station als stopplaats nog gepromeerd tot IC-tstation tussen Anwerpen en Rijsel en sedert vorige maand stopt die IC-trein ook tijdens het weekeind. De promotie wordt ook gemerkt aan hettoenemend aantal pendelaars. Een jaar geleden bedroeg dit aantal al 1800 per dag. Dit heeft als gevolg een toenemend parkeerprobleem. In de gemeenteraad van 11 januari werd daarom al een uitbreiding van de blauwe zone ingevoerd in het begin van de Vijfseweg tot aan de Ter Elststraat.
Het is niet heel duidelijk wat in de plaats komt van de loodsen van infrastructuurbeheerder Infrabel.
Volgens schepen van Economie Kristof Chanterie (CD&V) wil de NMBS nog dit jaar voor een 60 à 70 extra parkeerplaatsen zorgen. "Eerst en vooral gaan de loodsen aan de Boulezlaan achteraan het station tegen de vlakte. Daar kan de NMBS een 40-tal parkeerplaatsen bijmaken. Ook ter hoogte van dat verhoogde terrein tussen de parking achteraan en het spoor is er sprake van om dit het jaar 20 à 30 plaatsen extra te voorzien."
Chanterie en de stad hopen voorts dat de NMBS het terrein achteraan -nu verhuurd aan de rijschool Lust- op middellange termijn ook parking wordt. "Dan is dat opnieuw goed voor een 60-tal plaatsen. En als die groei blijft aanhouden de komende jaren moeten we op lange termijn dan toch nadenken over een parkeergebouw."
De gemeenteraad heeft gisterenavond een aantal aanvullende verkeersreglementen voor het wegverkeer goedgekeurd. Deze hebben na goedkeuring van de gemeenteraadsbeslissing een blijvend karakter.
a) Invoeren tonnagebeperking Waregem-Deerlijk-Harelbeke
De gemeenteraad van Waregem heeft een tonnagebeperking ingevoerd voor de N36, N43, Sprietestraat. Tot nog toe gebruikten de truckers wegen op de grens van Desselgem en Beveren-Leie met Deerlijk en Harelbeke als alternatief en veroorzaakten op die manier een overlast voor de omgeving. De gemeenteraden van Deerlijk en Harelbeke ondersteunen de maatregel met een beslissing over tonnagebeperking op maandag 17 januari 2011.
In het centrum van Deerlijk en in het landelijk gebied van Waregem ten zuiden van de Gentseweg zijn er klachten over het doorgaande zwaar vervoer. Naar aanleiding van deze klachten is er een verkeerstelling georganiseerd. De resultaten zijn veelbetekenend. Alle bedrijven in het onderzoeksgebied zijn bevraagd over het vrachtverkeer van en naar hun bedrijf. Uit deze onderzoeken blijkt dat 48% van het zwaar vervoer in de Sprietstraat bovenlokaal zwaar vervoer is. Ook de andere straten kregen nodeloos veel zware vrachtwagens te verwerken. Het vrachtvervoer in de Paanderstraat in Beveren-Leie bijvoorbeeld leverde richting Deerlijk 64 trucks per week op en richting Waregem zelfs 124 per week.
De N36 en de N382 zijn de aangewezen routes voor het zwaar vervoer tussen de E17 en de Gentseweg (N43). Het voorstel is om een zonale tonnagebeperking (+5t5) in te voeren die afgebakend wordt door de N36, N43, Sprietestraat (inbegrepen), de Breestraat (niet inbegrepen) en E17.
Dit voorstel is besproken op de verkeerscommissie in Desselgem op 24 augustus 2010, op de verkeerscommissie in Waregem van 9 september 2010 en in Beveren-Leie van 16 september 2010. Dit voorstel kadert ook in het thema zwaar vervoer‟ van het verbreden en verdiepen van het mobiliteitsplan. Het gemeentebestuur van Deerlijk en het stadsbestuur van Harelbeke gaan akkoord om op hun wegen binnen de afgebakende zone deze tonnagebeperking in te voeren. Elk bestuur plaatst de nodige signalisatie op hun gemeentewegen. Het Agentschap Wegen en Verkeer zorgt voor de voorsignalisatie op het kruispunt Gentseweg-Sprietestraat-Liebaardstraat.
De verbindingen waarvoor de tonnagebeperking van toepassing is zijn de Sprietestraat (Desselgem), de Desselgemse Steenweg (Deerlijk), de Spijkerlaan (Beveren-Leie) en de Wagenaarstraat (grens met Harelbeke). 'Het zijn precies die wegen die de truckers inrijden om een hoek af te snijden en op die manier de E17 te bereiken. Terwijl ze in Waregem de N382 (Expresweg) naar de oprit van de autoweg moeten nemen en in Harelbeke/Deerlijk de N36. Dat zijn de gewestwegen die daarvoor geschikt zijn. Met de politiezones Mira en Gavers hebben wij afgesproken dat er zeker controles zullen worden verricht.
Deze maatregel wordt ter kennis gebracht aan de weggebruikers door de plaatsing van zonale borden C23 met onderschrift +5t5‟ en onderschrift uitgezonderd laden en lossen‟. Raadslid Henri Destoop vraagt om na te zien als er een signalisatie naar de N43 kan geplaatst worden aan het afrittencomplex E17 te Deerlijk.
Wanneer de beperking van kracht gaat, hangt af van de snelheid waarmee de borden worden geplaatst. Deerlijk moet er verschillende vervangen en nieuwe plaatsen. Harelbeke heeft niet echt veel werk omdat het maar over een beperkt deel van het tracé op het grondgebied gaat. Waregem heeft het meeste borden te plaatsen. En voor de gewestwegen en het kruispunt van de Gentseweg met de Sprietestraat en de Liebaardstraat in Desselgem is het Agentschap Wegen en Verkeer verantwoordelijk.
b) Invoeren kortparkeren in de Vijfseweg
Bijna alle bewoners van de Vijfseweg, tussen de Boulezlaan en het einde van de bebouwde kom, hebben een petitie ondertekend voor het invoeren van een blauwe zone in dit stuk van de Vijfseweg. Overdag is er een grote parkeerdruk in de straat door de nog toegenomen aantal treingebruikers (wegens promotie station naar IC) en studenten van Huize Aleydis die daar parkeren.
De verkeerscel heeft op 19 oktober 2010 al voorgesteld om een blauwe zone met bewonerskaarten in te voeren in een gedeelte van de Vijfseweg. Dit is langs de kant van de pare huisnummers van de Boulezlaan tot aan de zijstraat naar de kmo-zone Transvaal en langs de kant van de onpare huisnummers van de Ter Elststraat tot de Boulezlaan. Het schepencollege heeft dit voorstel op 28 oktober 2010 goedgekeurd.
Deze maatregel wordt ter kennis gebracht aan de weggebruikers door de plaatsing van de verkeersborden E9a, aangevuld met het symbool van de parkeerschijf en met het onderbord uitgezonderd bewoners‟. Ook bewoners moeten echter op hun tellen passen. Bewoners worden niettegenstaande erkenning als bewoner wel bekeurd bij het vergeten opstellen van bewonerskaart
c) Invoeren van 2 parkeerplaatsen voor personen met een handicap in de Albert Servaeslaan.
De bewoners van de residentie Ter Beke in de Albert Servaeslaan vragen kortparkeerplaatsen voor personen op de parking aan de residentie. Deze aanvraag is besproken op de verkeerscel van 16 november 2010.
De verkeerscel stelt voor om 2 parkeerplaatsen voor personen met een handicap te voorzien op deze parking. Dit komt overeen met de aanbeveling in het vademecum toegankelijk publiek domein om minstens 6% van de beschikbare parkeerplaatsen voor te behouden voor personen met een handicap. Het schepencollege heeft dit voorstel op 2 december 2010 goedgekeurd.
Deze maatregel wordt ter kennis gebracht aan de weggebruikers door de plaatsing van de verkeersborden E9a met het symbool van de rolstoel.
De Waregemse gemeenteraad heeft vanavond 11 januari 2011 beslist om het administratief en winkelcentrum Het Pand op te nemen in het autonoom gemeentebedrijf WAGSO (Waregems Autonoom Gemeentebedrijf voor Stedelijke Ontwikkeling).
Bij de oprichting in de gemeenteraad van 1 juli 2008 was het al de bedoeling dat de Regie der Gebouwen en vzw Het Pand zouden worden opgenomen in het WAGSO. Benevens het beheren en exploiteren van het openbaar en privaat domein van de stad omvat het maatschappelijk doel van het autonoom Gemeente Bedrijf ook het realiseren van stadsvernieuwings- en stadsontwikkelingsprojecten en het voeren van een stedelijk grond- en pandenbeleid.
VZW Pand en AGB Wagso hebben in hun respectievelijke algemene vergaderingen van 21/12/2010 het principe van de werkwijze goedgekeurd om de VZW Pand over te dragen in algemeenheid naar AGB Wagso. Na juridisch en fiscaal onderzoek is het opportuun gebleken om de activiteiten van de VZW Het Pand over te dragen naar AGB Wagso.
De inbreng zal retro-actief gebeuren per 1/1/2011, na afsluiting van het boekjaar 2010 en de opmaak van de rekeningen 2010 van de twee entiteiten. Dit omwille van het feit dat het colledig actief en passief van beide entiteiten gekend dient te zijn. Na de inbreng zal met de VZW Het pand een entiteit overblijven zonder activiteiten en zonder vermogen, waarbij de ontbinding een logisch gevolg zal zijn.
Voorzitter van Wagso is schepen Rik Soens, directeur is Bart Verschelde, de verantwoorelijke voor dagelijks bestuur van Het Pand werd enkele maanden geleden al ontslag verleend. Het technisch personeel wordt overgenomen door de WAGSO.
De Raad van Bestuur bestaat uit (in alfabetische volgorde): Dieter Alyn, Willy Benoit (directiecomité), Kristof Chanterie (ondervoorzitter), Chantal Coussement, Hilde Dewever, Freddy François (SPa - directiecomité), Ann-Sophie Kindt, Bart Kindt, Jaak Lefevre (directiecomité), Maria Polfliet, Rik Soens (voorzitter) en Guy Van den Eynde (VLD). Verder is burgemeester Kurt Vanryckeghem waarnemer voor het stadsbestuur in de Raad van Bestuur, terwijl stadssecretaris Guido De Langhe statutair lid is van deze Raad van Bestuur.
De komende weken en maanden moet beperkte hinder worden verwacht wegens werken aan private gebouwen in een aantal straten. Er wordt niet gemeld of voor het gebruikmaken van de openbare weg en de hinder ook taksen of parkeerbelasting wordt geheven Het zou interessant zijn om daar ook informatie te kunnen over geven... (Reageer...)
Marcel Windelsstraat Maandag 17 januari 2011 zal de Marcel Windelsstraat gedeeltelijk afgesloten zijn tussen de Jan Bouckaertstraat en de inrit naar het park Casier. Ter hoogte van het huisnummer 72 wordt het nieuwbouwproject aangesloten op de straatriolering. Het verkeer komende van de Stationsstraat kan omrijden via de Putmanstraat. Het verkeer komende van de Jan Bouckaertstraat kan omrijden via de Meiweg, Oude Vijvestraat en Putmanstraat richting Stationsstraat.
Sint-Jozefsstraat Van 20 januari tot december van dit jaar 2011 komt er een torenkraan in de Sint- Jozefsstraat voor de bouw van de appartementen met huisnummers 13-15. De torenkraan komt gedeeltelijk op de rijweg. Er zal beurtelings verkeer ingevoerd worden ter hoogte van de werf.
Keukeldam Van half februari tot half mei 2011komt er een torenkraan in de Keukeldam voor de bouw van de appartementen met huisnummer 10. De torenkraan komt gedeeltelijk op de rijweg. Er zal beurtelings verkeer ingevoerd worden ter hoogte van de werf.
Waregemnaar Jean-Marie Cool nieuwe Procureur des Konings
In het hof van beroep in Gent legde Waregemnaar Jean-Marie Cool gistermiddag de eed af als nieuwe Procureur des Konings van Kortrijk. Cool neemt de plaats in van Izegemnaar Frits Verhaeghe, die de voorbije zevenjaar het Kortrijkse parket leidde. In de procedure draagt de benoemingscommissie van de Hoge Raad voor Justitie de kandidaten voor aan deminister van justitie, dit keer Stefaan De Clerck en het is deze die de benoeming bekendmaakt. In 2003 was Jean-Marie trouwens al één van de drie kandidaten voor de benoeming, maar toenmalig minister Verwilghen gaf toen de voorkeur aan Verhaeghe. Cool was tot nu advocaat-generaal bij het Gentse hof van beroep.
De 57-jarige Cool is sinds 1996 advocaat-generaal bij het Gentse hof van beroep. Met zijn benoeming als Procureur des Konings bij de rechtbank van eerste aanleg in Kortrijk keert hij terug naar het gerechtelijk arrondissement waar zijn carrière in 1981 begon. Cool volgt Frits Verhaeghe op die vanaf 2003 aan het hoofd van het Kortrijkse parket stond. Verhaeghe was toen op zijn beurt de opvolger van Louis Denecker. De eedaflegging vond donderdag 6 januari 2011 om 12 uur plaats in zaal 58 van het Gentse hof van beroep aan het Koophandelsplein.
Als procureur in Kortrijk heeft hij nu de leiding over meer dan twintig substituten die het openbaar ministerie vertegenwoordigen en een bepaalde straf eisen in rechtszaken. Voordien was hij zelf een soort substituut maar dan bij het hof van beroep. Zijn specialisaties waren ondermeer drugs. En ook de laatste tien jaar bijzonder veel zedenzaken, vult hij aan. Voor de vierde kamer kwamen alle zedenzaken uit West- en Oost-Vlaanderen. Dat is nu natuurlijk bijzonder actueel, ik heb er honderden behandeld.
In zijn nieuwe functie zal hij niet langer zetelen in rechtszaken maar hij zal wel het beleid kunnen sturen. De nieuwe procureur wil vooral ook aandacht hebben voor de kleine criminaliteit in het gerechtelijk arrondissement Kortrijk. De nieuwe procureur zal vooral de specialisatie van het Kortrijkse parket als enige in de provincie in milieuzaken voortzetten. Maar hij is ook van plan de kleine criminaliteit voldoende aandacht te schenken omdat de impact daarvan op slachtoffers vaak groot is.
Het is een mooie dag voor mij en mijn familie op professioneel vlak, zei Cool na de eedaflegging. Ik heb al een mooie loopbaan achter de rug en nu zal ik mij 100 procent inzetten om in dezelfde lijn als mijn voorganger verder te werken.
Deze namiddag mocht de ijspiste in Park Baron Casier de 10 000e schaatser ontvangen sinds de piste op 10 december laatstleden werd geopend.
De gelukkige schaats(st)er was mevrouw Els Pannecoucke uit Wortegem-Petegem. Zij kreeg uit handen van het schepencollege een gepersonaliseerde rugzak en een Waregembon van 25 euro.
De schaatspiste is nog geopend tot en met nu zondag 9 januari, dit elke dag van 11.00u. tot 22.00u.
Wie nog wil genieten van een rondje ijsplezier, rept zich dus best richting park Casier.
Anders wordt het wachten op de achtste editie van de ijspiste, in december van dit jaar.
De Waregemse schepen van Openbare Werken Henri Dewittevraagt zich af of zijn diensten al niet te veel hebben gestrooid. Reden voor zijn bezorgdheid is niet een eventueel tekort aan strooizout of de kostprijs, maar het zichtbaar gevolg voor de wegen. Het strooizout tast het wegdek aan en herstellingen dringen zich op. Zijn diensten moeten zich nu opmaken om de grootste putten voorlopig op te vullen met koudasfalt of variant daarvan. Dit product kan zuinig en gebruiksvriendelijk worden aangebracht bij temperaturen van 10 °C. De plaatsing kan zonder gebruik van machines en is door 1 persoon snel, efficiënt en met weinig kosten te realiseren. Het eindresultaat is niet te onderscheiden van normaal heet asfalt. Het kan zelfs in moeilijke omstandigheden nog maanden weerstand bieden en later nog overlaagd worden met heet asfalt. De technische diensten van de stad maken nu een inventaris op van de meest dringende herstellingen om zo vlug mogelijk van wal te steken met het opvullen van de putten met koudasfalt.
Vroeger deden de strooiwagens ongeveer een derde van ons grondgebied aan. Nu hebben we zowat overal gestrooid. De mensen zijn vragende partij, maar anderzijds worden ze kwaad omdat er putten in het wegdek ontstaan. De straten die er al slecht aan toe waren, zijn nog slechter geworden door het winterweer. De dringende herstellingen gaan we uitvoeren met koude asfalt, maar later moeten we de Stationstraat en de Keukeldam zeker grondig aanpakken. Ook gaan we de grootste problemen op ons grondgebied inventariseren.
Con Cuore Waregem is de Culturele Ambassadeur van Waregem in 2011. Dit heeft het Schepencollege - op voordracht van de Cultuurraad - in zitting van 23 december 2010 beslist. De titel werd twee jaar geleden ingevoerd en twee jaar op rij werd die eretitel toegekend aan het Bevers Harmonieorkest. Bij zover dat al de bedenking werd gemaakt dat die titel werd in het leven geroepen door en voor de Beverse Culturele vaandeldrager. Met de nieuwe Waregemse culturele ambassadeur komt de titel meteen volledig tot zijn recht
2010 was een enorm succesvol jaar voor het Waregemse koor. Zo werd Con Cuore begin 2010 geselecteerd voor het Florilège Vocal de Tours, één van de meest gerenommeerde internationale koorwedstrijden en was het eind 2010 Eerste Laureaat op het Koorfestival van de Provincie West-Vlaanderen. Gelet op deze prestaties, gekoppeld aan het niveau en het afgelegde parcours uit voorgaande jaren, is het stadsbestuur ervan overtuigd dat Con Cuore een waardige ambassadeur zal zijn om het cultureel imago van de stad uit te dragen. Het koor wordt gehuldigd op 5 maart tijdens het jaarlijkse Feest van de Cultuurraad.
Resultaten Poll Moet wareber doorgaan met e-Waregem ?
74 van de 109 deelnemers aan de rondvraag willen dat wareber doorgaat met e-Waregem en 35 zouden liever hebben dat e-Waregem stopt. Telkens zijn er nuances in het antwoord, gekozen uit de zes mogelijkheden.
Bij de neen-stemmers oordelen er 15 dat het oorspronkelijke doel van de internetkrant is gerealiseerd (archief van 1 jaar activiteiten in Waregem).14 bezoekers vinden dat de oorspronkelijke nood intussen is opgevuld door andere Waregemse blogs. 6 andere bezoekers vinden dat e-Waregem de auteur de tijd ontneemt om te werken aan heemkundige bijdragen.
Bij de enthousiaste bezoekers die wensen dat deze internetkrant verder wordt aangevuld, zijn 14 ook tevreden met een minder actieve opvolging en tonen er zich niet minder dan 60 bereid om actief mee te werken. Dat is ruim 55 % van alle deelnemers aan de rondvraag. Daarvan onderscheiden we 35 bezoekers die gewoon actief willen meewerken aan e-Waregem en 25 bezoekers die aangeven mee te willen zoeken naar informatie voor historisch getinte bijdragen.
Vooral voor hen van deze laatste categorie kan gezegd dat het een van de hoofdmotieven bij de opstart van de Waregemse internetkrant was om langs deze weg interactief historische en heemkundige informatie te verzamelen over de regio Waregem. e-mail mij met suggesties en/of reageer met historische aanvullingen en verbeteringen op bijdragen via de knop ‘reageer’.
e-Waregem is de opvolger van Wareber, wat staat voor Ware(gem) bekeken door Ber(nard). De voorganger telt meer dan 400 geïllustreerde bijdragen. Bij een klik op de foto krijgt u een grotere weergave van deze illustratie. Onze webruimte van 30 MB voor foto's was opgebruikt. Liever dan de foto's van onze oude bijdragen te verwijderen, kozen we voor deze opvolger.
Gastenboek
Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
Zoeken met Google
U kunt meewerken met e-Waregem. We willen hier uw historische of heemkundige bijdragen publiceren over belangrijke gebeurtenissen in de regio vorige eeuw(en), geschiedenis van nog bestaande en/of verdwenen herbergen, belangrijke culturele figuren, ...
Publicatie kan dan misschien nieuwe elementen losmaken bij de lezers, die we willen oproepen om hun ervaringen over deze onderwerpen te delen en de bijdragen zonodig te verbeteren of aan te vullen.
We wachten uw reacties in op "e-mail mij" of in "reageer".
Op termijn kan dit stadsblog een historisch of heemkundig archief vormen over het wel en wee in de regio Waregem. U kunt hieraan meewerken door zelf historische bijdragen of informatie door te geven voor bijdragen over gebouwen, oude herbergen, belangrijke en/of volksfiguren, gebeurtenissen, volksgebruiken, geschiedenis van uw vereniging of wijk, enz.
Laat het historisch erfgoed of het levend archief uit het geheugen van uzelf, uw ouders en grootouders niet verloren gaan. We willen met e-waregem meewerken om deze informatie te bundelen in verschillende heemkundige rubrieken. Regelmatig worden ook oudere teksten aangepast of verbeterd, zodat uiteindelijk een waarheidsgetrouw en zo volledig mogelijk beeld overblijft voor het archief. We doen hier een oproep om daaraan mee te werken en eventuele verbeteringen of mogelijke aanvullingen te melden, waarvoor dank.
Dank voor bezoek. Op 10 oktober 2006 werd deze 'e-Waregem' beoordeeld (basis van meest aantal verschillende bezoekers) als 18de site op een totaallijst van 8903 Vlaamse blogs (241.428 berichten). Voorganger 'Wareber' stond nog altijd op 19.
Resultaat Poll 'Kunst in Straatbeeld'
94 deelnemers19 neen 75 ja Ruim 80 % staat dus achter idee van Kunst in Straatbeeld, vooral als opwaardering voor de stad.
ja, het is een opwaardering voor de stad51 % (48)
neen, ik heb daar geen belangstelling voor4 % (4)
ja, als het past bij de omgeving15 % (14)
neen, ik ben daar tegen wegens last en kost11 % (10)