|
Delft lanceert als eerste Nederlandse stad succesvol beloningsprogramma voor duurzaam bezoek.
Delft heeft deze zomer een landelijke primeur geïntroduceerd: D’serve, een stadsbreed initiatief dat duurzaam gedrag van bezoekers én bewoners stimuleert én beloont. Tijdens de eerste editie, die plaatsvond van 18 juli tot en met 20 september 2025, deden honderden bezoekers mee aan de acht duurzame acties verspreid door de stad. De resultaten laten zien dat beloning, samenwerking en positieve zichtbaarheid effectief bijdragen aan bewust bezoek.
Duurzaam gedrag in Delft : D’serve is geïnspireerd op het succesvolle Deense voorbeeld CopenPay. Vier organisaties hebben samen dit concept in Delft gelanceerd: het Platform Bezoekerseconomie Delft, Delft Marketing, Stichting Centrum Management Delft met ondersteuning van Delft4GlobalGoals. Het project wordt door Delft minimaal drie jaar voortgezet en ondersteund door de gemeente Delft.
Duurzame keuzes worden zichtbaar én aantrekkelijk : Tijdens D’serve kregen deelnemers een beloning wanneer zij kozen voor een duurzame handeling: met de fiets naar de binnenstad komen, afval rapen in het Delftse Hout of de grachten schoonmaken, een herbruikbare waterfles gebruiken of minimaal 6.000 stappen zetten tijdens een stadsbezoek. Deze eerste editie leverde tastbare resultaten op: 200+ bezoekers kwamen op de fiets naar de stad: 60+ deelnemers maakten de grachten schoon vanuit een kano; 100+ mensen kochten een herbruikbare Delftse waterfles
Zestien Delftse ondernemers, culturele instellingen en horecaorganisaties deden enthousiast mee aan de eerste editie. Van gratis drankjes tot korting op toegangskaartjes en culturele activiteiten: alle beloningen werden belangeloos aangeboden. Alle partners hebben al aangegeven volgend jaar opnieuw deel te nemen, en nieuwe partijen staan klaar om aan te haken.
Positief alternatief voor negatieve toerismetrends : Waar grote Europese steden steeds vaker worstelen met de impact van toerisme, kiest Delft nadrukkelijk voor een positieve benadering. Met de slogan “You D’serve to visit Delft” wil de stad bezoekers laten voelen dat zij welkom zijn zolang zij bijdragen aan een leefbare, schone en duurzame omgeving.
Quote: “We zien wereldwijd dat steden steeds meer maatregelen moeten nemen om toerisme te reguleren,” zegt Amy Koreneef van Delft Marketing. “Delft kiest voor een andere route: we stimuleren gewenst gedrag, maken duurzame keuzes leuk en zichtbaar, en betrekken ondernemers en inwoners hierbij. Dat werkt – en dat is iets waar we trots op zijn.”
Afsluiting met stadsbrede schoonmaak en kunstwerk
Op 20 september, tijdens World Cleanup Day, staken bewoners samen met bezoekers de handen uit de mouwen om de stad een laatste keer op te schonen. Van het ingezamelde afval maakte de Delftse kunstenaar Tijn Noordenbos een speciaal kunstwerk dat op 30 oktober werd onthuld. Op die dag presenteerde het Platform Bezoekerseconomie Delft tevens de evaluatie van de eerste editie en de plannen voor de komende jaren.
D’serve is een initiatief van Platform Bezoekerseconomie Delft, in samenwerking met Delft Marketing en Stichting Centrum Management Delft, met ondersteuning van Delft4GlobalGoals en diverse Delftse ondernemers.
Meer informatie: www.d-serve.nl



|