In het nestseizoen van 2022 zijn in Kaapverdië in totaal meer dan 114.000 ‘onechte’ karetschildpadden uitgekomen
• Het eiland Sal noteerde bijna 40.000 geboortes en op het eiland Boa Vista waren dat er meer dan 76.000. De karetschildpad of Caretta Caretta is internationaal geclassificeerd als kwetsbaar met een grote kans op het uitsterven van de soort.
De Kaapverdische natuurbeschermingsorganisaties Projeto Biodiversidade en Bios.CV hebben zojuist de bevredigende resultaten gepresenteerd van het broedseizoen van de onechte karetschildpad van 2022. Beide organisaties worden al jaren gesteund door RIU Hotels & Resorts, dat zes hotels exploiteert op deze bestemming. De keten heeft als een van zijn MVO-doelstellingen de bescherming en het behoud van de biodiversiteit. De geboortes waren op de eilanden Sal en Boa Vista in Kaapverdië. Een archipel waar inmiddels de belangrijkste broedpopulaties van deze soort ter wereld zijn te vinden.
Dit seizoen heeft het eiland Boa Vista met 32.868 nesten 60% van het totale aantal schildpad-jongen in Kaapverdië gehuisvest. Daarvan waren er 6.091 onder de hoede van Bios.CV in het Reserva Natural das Tartarugas. De broederij had een hoog succespercentage en heeft 38.480 jongen in zee vrijgelaten. Bovendien is Bios.CV erin geslaagd 2.595 van deze schildpadden te volgen en 13 schildpadden van de dood te redden. Daarnaast heeft de organisatie experimenten uitgevoerd in de nesten om oplossingen te zoeken voor de ernstige bedreiging die de opwarming van de aarde vormt.
Projeto Biodiversidade heeft in totaal 16.033 nesten op het eiland Sal geregistreerd. Hiervan zijn er 1.715 verdeeld over de 5 broedplaatsen van de organisatie die 76.231 jongen in zee heeft vrijgelaten. De grootste broedplaats, gelegen op het strand voor de RIU-hotels op het eiland, herbergde meer dan de helft van deze nesten. Daarnaast werd in totaal op 24,2 km kustlijn op het eiland gepatrouilleerd en werden 4.266 schildpadden gemonitord. Op het eiland Sal worden alle nesten in bebouwde gebieden beschermd in opvangcentra, die een belangrijke rol spelen bij het minimaliseren van verstoringen door toerisme en lichtvervuiling.
Een andere belangrijke mijlpaal dit seizoen was de vermindering van het aantal schildpadvangsten van 440 vangsten in 2021 naar 135 de 2022. Voor een betere bescherming van de nesten worden de broedplaatsen bewaakt en gemonitord door vrijwilligers van Bios.CV en Projeto Biodiversidade. De steun van de keten maakte het mogelijk een kamp op te zetten voor een deel van het strandbewakingsteam, dat uit ongeveer twintig personen bestaat. Op deze manier wordt bijgedragen aan de bescherming van de onechte karetschildpad, die op de Rode Lijst van de IUCN (Internationale Unie voor het behoud van de natuur) als kwetsbaar wordt geclassificeerd. Dit betekent dat er een grote kans is dat het een bedreigde soort wordt. De bijdrage van Riu aan dit project maakt deel uit van het streven van het hotelbedrijf naar meer sociale investeringen in alle bestemmingen waar het actief is, waarbij het zijn zakelijke onderneming in evenwicht brengt met zijn betrokkenheid bij de lokale ontwikkeling.
Echo van de Himalaya: rijke decors in Arte’s Alaya-collectie
De historische zijderoute spreekt al eeuwenlang tot de verbeelding. Arte put voor haar nieuwe collectie inspiratie uit de ontegensprekelijk meest avontuurlijke etappe uit de reis: het fantastische Himalaya-gebied. De Alaya-collectie – met de dessins Katan Silk, Banyan, Saranda en Manali – is een weerspiegeling van de vergezichten op het berglandschap, de bossen en de kleurenpracht van de traditionele dorpen. Dessins in echte zijde maken van Alaya niet enkel een visuele maar ook een tactiele overdonderende ervaring.
Katan Silk – Een zweem van zijde
Katan Silk opent de Alaya-collectie met een impressie van de traditionele Katanzijde. Kleine onregelmatigheden, de verticale weeftechniek en andere originele details brengen deze delicate stof helemaal tot leven op je muren. De uitvoering in duurzame vinyl zorgt dan weer voor een onderhoudsvriendelijke beleving. Katan Silk komt in een brede range van maar liefst 28 kleurenopties, variërend van Nude tot Emerald.
Banyan – Verdwalen in kleurenpracht
De majestueuze banyanboom en zijn opmerkelijke stam tekenen het verticale lijnenspel van dit panoramische dessin. In het Nederlands heet de boom (iets minder aantrekkelijk) ‘wurgvijg’, wat goed de wirwar van stammen en wortels van de boom omschrijft. Banyan laat je verdwalen in een dromerig fantasielandschap, goed verstopt hoog in de Himalaya. De textielbekleding in pure zijde verhoogt het mysterieuze, luxueuze gevoel van dit dessin. Banyan komt in de shades Red Blossom en Deep Forrest.
Saranda – Een Aziatisch decor
Met het Saranda-dessin daalt Arte af uit het hooggebergte en trekt het helemaal oostwaarts richting de Golf van Bengalen, een alternatief startpunt van de zijderoute. Het Sarandabos behoudt evenwel de hoge pieken en dalen, want Saranda betekent letterlijk ‘700 bergen’. In een erg typisch Aziatische tekenstijl toont het Saranda-dessin de heuvels, bomen en zachte wolkenhemel van het gebied. Het ontwerp komt in een versie met vermiljoen-blauwe en een met amberkleurige hoofdtonen, beide in pure zijde.
Manali – Eclectisch authentiek
Terug naar het onherbergzame Himalayagebergte met het Manali-dessin uit de Alaya-collectie. De muurbekleding is een haast psychedelische en toch erg grafische en figuratieve voorstelling van het traditionele bergdorp met de vele kleurrijke Boeddhistische gebedsvlaggen. Ook de Manali-muurbekleding is gemaakt met pure zijde, wat niet alleen voor een authentieke look, maar ook voor een originele feel zorgt. Manali is beschikbaar in twee kleurvariates: Blueberry Hills en Sepia Clouds.
werkblad én vloer in Dekton® bij Filip Claeys van De Jonkman
Een sterrenchef, met als natuurlijke habitat de professionele keuken, legt de lat hoog wat betreft kwaliteit, duurzaamheid en weerbaarheid van het materiaal waarmee hij werkt. Met stip de reden waarom chef Filip Claeys – bekroond met maar liefst twee Michelinsterren en ook een groene Michelinster voor zijn werk bij restaurant De Jonkman in Sint-Kruis bij Brugge - Dekton® van Cosentino koos bij de realisatie van zijn eigen testkeuken. Een getransformeerde schuur in Sijsele (Damme) waar authentieke elementen en innovatieve materialen samen voor grootse smaken zorgen.
De perfecte combinatie
All work no play make Filip a dull boy. Hoewel de passie voor het koken hem natuurlijk in het bloed zit. Daarom bouwde hij in 2022 een oude schuur om tot testkeuken. Een plek waar hij in alle vrijheid kan experimenteren, met eten en met verschillende opnames ervan zoals foto en video, maar waar hij ook workshops kan geven. De ruimte heeft een hoog houten gebinte dat werd behouden en in ere werd hersteld, net als veel andere houten elementen in de schuur. Bij de renovatie werd gezocht naar nieuwe materialen die op een subtiele manier zouden opvallen tegen al dat authentieks, zonder het te overstemmen. Daarom werd gekozen voor Dekton®. Een materiaal met oneindig veel opties qua kleur en design, en een oerdegelijke kwaliteit en duurzaamheid. Een ontdekking waar Filip en Sandra jaren geleden kennis mee maakten op een designbeurs in Kortrijk. Concreet toegepast in een keuken, waren ze onder de indruk van de mogelijkheden en de weerbaarheid ervan. Dekton® bleef in hun achterhoofd zitten en bij de renovatie van de schuur konden ze dan eindelijk aan de slag met hun geliefde materiaal.
Dekton® als sterspeler
Filip koos voor Dekton® zowel als werkblad als onder de voeten. Op het werkblad straalt een zwarte Dekton® Laurent met koperen marmeraders die het vele houtwerk in de schuur subtiel herhalen en accentueren. Samen met de zwarthouten kast- en ladefronten vormt de keuken zo een focuspunt in de ruimte waar elke bezoeker naartoe gezogen wordt. Op de vloer werd gekozen voor een (eveneens) gebruiksvriendelijke Dekton® Keon. Deze grijze Dekton®-variant met bruine fijne stipjes volgt de grijze, natuurlijke tonen van de rest van de vloer en het terras, en is bovendien erg vergevingsgezind bij druppels of vuiltjes op de grond. Want ook al claimt Filip dat de schuur zijn ‘thuiskeuken’ is, toch is hij niet bereid toegevingen te doen op vlak van gebruikscomfort en duurzaamheid. Gelukkig maar.
Wie is Filip Claeys
Chef Filip Claeys zette zijn eerste culinaire stappen in het restaurant van zijn ouders. Daar gidste zijn vader hem spelenderwijs van het bereiden van een steak au poivre naar het fileren van een vis. Filip pinde zijn carrière vast en ging na zijn koksopleiding aan het werk in o.a. De Karmeliet van Geert Van Hecke en Oud Sluis van Sergio Herman. Gewapend met hopen ervaring en een aangeboren intuïtie voor smaak en creativiteit, nam hij in 2006 restaurant De Jonkman van Ronnie Jonkman over en zette het naar zijn hand. Slechts twee jaar later volgde de beloning al met een eerste ster. Een onderscheiding die in 2011 verdubbeld werd met een tweede ster. Met een quotering van 18/20 bij Gault Millau, een groene Michelinster die de inzet op vlak van duurzaamheid prijst en eretitels als o.a. ‘beste Chef van het jaar’ hebben Filip en zijn vrouw Sandra goud in handen. dejonkman.be
Carrefour: winnaar 'verkozen merk van het jaar 2023'
Een consumtenpanel waaraan de producten van het merk grotendeels hebben bijgedragen. Het merk Carrefour is "Merk van het Jaar"! Na een consumentenonderzoek door de onafhankelijke organisatie Nielsen, werd het label "Verkozen Merk van het Jaar" toegekend aan Carrefour door de organisatie "Verkozen Product van het Jaar België".
Wat is "Verkozen merk van het Jaar"? Het logo "Verkozen product van het jaar” wordt sinds 1987 erkend door 9 van de 10 consumenten in Frankrijk en wordt als maatstaf gebruikt voor productinnovaties die door andere consumenten worden toegejuicht. Ook op de Belgische markt is het logo al meer dan 15 jaar niet meer weg te denken. Voor 2023 heeft het bedrijf een gloednieuw initiatief gelanceerd: “Verkozen merk van het jaar”. Dit initiatief heeft als doel een volledig assortiment onder de aandacht te brengen en consumenten te verzekeren over de kwaliteit en maatschappelijke engagementen van het assortiment. Het consumentenpanel kan een rol spelen in de productvoorkeur van mede-consumenten.
Gezien het ruime aanbod aan promoties is het volgens "Verkozen product van het jaar België" essentieel om de consument gerust te stellen en te begeleiden naar merken die aan hun verwachtingen én aan de grote uitdagingen van onze maatschappij voldoen. Hiervoor deed "Verkozen Product van het Jaar" beroep op de onafhankelijke instantie Nielsen die eind 2022 een studie organiseerde bij 10.000 consumenten in België. Zij konden de verschillende merken evalueren op basis van verschillende criteria zoals zoals aantrekkelijkheid, innovatief karakter, milieu- en maatschappelijke verplichtingen, enz. Veel distributeursmerken van grote Belgische retailers namen deel aan de wedstrijd, waaronder het merk Carrefour dat het populairst was onder de deelnemers.
Het assortiment van Carrefour
Dit assortiment vertegenwoordigt 26% van de totale verkoop van Carrefour België in waarde en 46% van de totale verkoop in volume. De missie van Carrefour is het beste beschikbaar maken voor iedereen. Carrefour-producten zijn gemiddeld 30% goedkoper dan die van andere grote merken. Om deze prioriteit met concrete acties kracht bij te zetten, lanceerde Carrefour in 2018 haar Act for Food-programma. Sommige Carrefour-producten werden al bekroond door ‘Verkozen huismerkproduct van het Jaar” en in blinde smaaktesten met externe consumentenpanels die werden uitgevoerd het instituut NSF ‘Flavours of the Year’. "Verkozen merk van het jaar" bevestigt en beloont dus het vertrouwen van de consument aan het merk Carrefour en haar Carrefour-producten
Wat maakt het verschil? De kwaliteit van de Carrefour-producten en de vele maatschappelijke engagementen hebben onmiskenbaar bijgedragen bij het behalen van het label "Verkozen merk van het jaar".
Enkele voorbeelden: - De producten van Carrefour voldoen aan strenge specificaties die verder gaan dan de wettelijke vereisten inzake productsamenstelling, oorsprong van de ingrediënten en voedingskwaliteit. - Carrefour is er trots op producten aan te bieden die smaak en voedingskwaliteit combineren door zout, suiker, vet en verzadigde vetzuren te verminderen. Deze aanpak heeft geleid tot de verbetering van meer dan 400 referenties en de ontwikkeling van meer dan 100 nutriscores. Vandaag heeft 53% (meer dan 4.500 referenties) van het assortiment een nutriscore A of B, wat aantoont dat de onderneming zich inzet voor de gezondheid van onze consumenten. - In dezelfde geest past Carrefour het voorzorgsprincipe toe door 128 controversiële additieven uit zijn voorverpakte producten te verwijderen, ook al zijn ze wettelijk nog steeds toegestaan. - De strijd tegen ontbossing is ook een kernpunt voor Carrefour. Producten zonder palmolie genieten de voorkeur, zoals het biologische assortiment van Carrefour, en zo niet, dan is de gebruikte palmolie gecertificeerd duurzaam (RSPO) en traceerbaar.
Carrefour is ervan overtuigd dat kwaliteit in de eerste plaats voortkomt uit smaak. Daarom worden de producten van het merk getest door panels van deskundigen en consumenten. Zolang het recept niet volledig bevredigend is, wordt het product herwerkt. Meer dan 200 Carrefour-producten worden gevalideerd door meesterkoks in België en dragen met trots het Mastercook-logo, een garantie voor een betere smaakkwaliteit. Ten slotte wordt prioriteit gegeven aan een verantwoorde verpakking. In het kader van het programma "Act for Food" heeft Carrefour zich tot doel gesteld zijn plasticverbruik te verminderen en tegen 2025 100% recycleerbare verpakkingen te realiseren. Sinds 2017 is meer dan 3.000 ton plastic bespaard.