CONTINUÏTEIT DOOR VERANDERING : Blijvende verandering. Deze paradox vat perfect het proces samen dat leidde tot de creatie van het nieuwe Bell & Ross BR 03-A horloge. Maar wat maakt het nieuw? Ondanks de gelijkenis met de originele BR 03, maakt dit horloge in werkelijkheid meerdere vorderingen. Het is een discrete metamorfose die een diepe verschuiving markeert.
EEN LUCHTVAART ERFENIS : De BR 03 collectie, het middelpunt van het Bell & Ross assortiment, is een synthese van de identiteit van het Maison en symboliseert haar stijl. Sinds 2006 is de BR 03 een vaste pijler van het merk Bell & Ross. Het iconische ontwerp is rechtstreeks geïnspireerd op de cockpit van een vliegtuig, met het Maison voortbouwend op haar grondbeginsel van functionaliteit door middel van het iconische "afgeronde vierkant, vier-schroef" ontwerp dat voor het eerst verscheen in 2005 met de BR 01. Of het nu gaat om het omarmen van een vintage look, het cultiveren van eenvoud, het nemen van de hoge weg van verfijning of het verkennen van nieuw esthetisch terrein, de BR 03 heeft zijn status als icoon verdiend.
EEN INSTRUMENT VOOR PROFESSIONELE PILOTEN : Vanaf het begin, sinds het begin in 1994, heeft Bell & Ross ervoor gekozen om deel uit te maken van de luchtvaartwereld, door te werken aan de behoeften van professionals als het ging om precisie, leesbaarheid en functionaliteit door middel van echte instrumenten horloges.
EEN ICONISCH ONTWERP : Tien jaar later, nadenkend over het snelgroeiende succes van het merk, nam Bell & Ross de beslissing om een model te ontwerpen dat deze filosofie op zichzelf kon belichamen, met een stijl die gemakkelijk herkenbaar was. De BR 01 werd gelanceerd in 2005: het eerste Bell & Ross horloge met een vierkante kast met een imposante breedte van 46mm. Met zijn strakke design geïnspireerd op de cockpit van een vliegtuig, verankerde dit iconische stuk het merk meteen in een terrein van tijdloze expressie. Om de Bell & Ross identiteit toegankelijk te maken voor iedereen, namelijk door kleinere afmetingen aan te nemen, kreeg de BR 03 collectie in 2006 vorm in een 42mm formaat. In 2023 is de nieuwe BR 03-A opnieuw uitgevonden met een 41mm kast zodat alles evolueert, maar niets verandert.
EEN NIEUWE DIMENSIE : In de wereld van het ontwerpen van horloges betekent het vergroten of verkleinen van een kast met een enkele millimeter een belangrijke ontwikkeling. Wanneer de esthetiek van een icoon wordt veranderd, bestaat altijd het risico dat de essentie van het ontwerp verloren gaat, samen met de kwaliteiten die de kracht en het succes ervan uitmaken. Elke millimeter telt. Het hermodelleerproces vormt een echte uitdaging, en nog meer als het gaat om een iconisch stuk: ontwerpers beginnen vaak liever met een lege lei dan een iconisch model aan te passen. "Met de BR 03-A hebben we de proporties van de collectie veranderd in plaats van de codes", legt Bruno Belamich, medeoprichter en creatief directeur van Bell & Ross, uit. "Onze ambitie was om de identiteit te behouden die de BR 03 zo succesvol maakte, terwijl we hem aanpasten aan de tijd en zijn wenselijkheid behielden."
HET VERSCHIL VAN 1MM : Bell & Ross besloot het horloge te herzien zodat het volledig zou voldoen aan de verwachtingen van de horlogeliefhebbers van vandaag. Door van 42mm naar 41mm te gaan, verandert de kleinere kastmaat resoluut de visuele afwerking van het horloge. In staat om schijnbaar onbelangrijke details te detecteren, neemt het oog deze kleinere afmetingen onmiddellijk waar. Hetzelfde geldt voor de dunnere lugs: 4 mm in vergelijking met 4,5 mm voorheen, met een nieuw faceteffect. De verandering komt ook tot uiting in de afgeronde hoeken van de kast die zachter zijn gemaakt en de wijzers die zijn aangepast.
ONTWERP EN TECHNIEK : Naast deze designveranderingen wordt de evolutie van de BR 03 benadrukt door een smallere, meer verfijnde rubberen band en vooral door de keuze voor een automatisch uurwerk met betere prestaties. Dankzij het BR-CAL.302 kaliber kan de drager genieten van een verlengde gangreserve van 52 uur. Dit langere venster betekent dat het horloge het hele weekend kan blijven liggen en dat de drager het twee dagen later nog steeds perfect functioneert en de exacte tijd aangeeft.
DE NIEUWE BR 03 COLLECTIE : Het nieuwe BR 03 horloge voegt zich bij een complete collectie die al verschillende modellen omvat, allemaal aangedreven door het nieuwste BR-CAL.302 automatische uurwerk en waterbestendig tot 100m.
De nieuwe BR 03-A collectie presenteert 6 iconische ontwerpen die in een nieuw jasje zijn gestoken: drie modellen met een zwarte keramische kast en drie versies in gepolijst staal. De collectie wordt gecompleteerd door twee nieuwe uurwerken: een model met een koperen wijzerplaat en een versie in kakikleurig keramiek.
EEN ZWARTE KERAMISCHE KAST : Drie van de modellen cultiveren de wortels en originele esthetiek van het merk, met een zwarte kast met professionele (Black Matte), volledig zwarte (Phantom) en neo-retro (Heritage) versies die trouw zijn aan de principes van luchtvaartinstrumenten.
EEN METALEN KAST : Drie versies in gepolijst staal - Black Steel, Blue Steel en Golden Heritage - spelen de moderniteitskaart met respectievelijk een zwarte, blauwe en bruine wijzerplaat (de laatste is een nieuwe tint voor Bell & Ross), en bieden een on-trend, neo-retro look.
EEN KOPEREN WIJZERPLAAT : De BR 03-A Copper presenteert een verleidelijke koperen wijzerplaat, verkregen door galvanisatie en onderbroken door gegraveerde en zwart geschilderde cijfers en indexen die een subtiel diepte-effect creëren. De wijzerplaat wordt versterkt door twee metallic blauwe wijzers die deze versie van de BR 03-A een ultramodern retro tintje geven.
EEN MILITAIR GROENE WIJZERPLAAT : Tot slot combineert de BR 03-A Military Ceramic een matzwarte keramische kast met een kaki wijzerplaat. Dit krachtige stuk is gedurfd en dynamisch gepositioneerd in het kielzog van de militair geïnspireerde uurwerken die de stijl van Bell & Ross horloges hebben bepaald sinds het ontstaan van het merk.
Juttu steunt Vlaamse organisatie Te Gek!? en wil samen geestelijke gezondheid bespreekbaar maken
Juttu zet niet alleen hoog in op feelgood en authenticiteit, maar ook op het creëren van verbinding en bewustzijn. Daarom steunt het Belgische multibrand winkelconcept voortaan Te Gek!?, een organisatie die ijvert voor een geestelijk gezond Vlaanderen. Juttu legt daarom haar kaarten op tafel, letterlijk. Van 1 t.e.m. 10 oktober kun je er dankzij postkaartjes tijd schenken aan iemand die het nodig heeft.
Tijd voor elkaar vind je bij Juttu
Te Gek!? is een organisatie die zich inzet om het stigma rond geestelijke gezondheid te doorbreken en ijvert voor een geestelijk gezond Vlaanderen. Een belangrijk onderdeel daarvan is ruimte maken om een gesprek aan te gaan, samen te komen en je gevoelens te delen. Net daarom wil Juttu bewustwording creëren met een actie die aanzet om tijd te maken voor elkaar. Tijd voor een diepgaand gesprek.
In de Juttu-winkels en op de website vind je van 1 tot en met 10 oktober, tijdens de 10-daagse van de Geestelijke Gezondheid, niet enkel mode, deco, food en gifts, maar ook Tijd. Je eigen, waardevolle tijd. Tijd om af te spreken met iemand die het nodig heeft. Tijd om te luisteren, om bij te praten en te checken hoe het écht met hen gaat. Kosteloos. Want tijd … is onbetaalbaar.
Tijd schenken aan iemand, hoe werkt dat?
Met postkaartjes. Want een kaartje ontvangen van iemand die om je geeft doet wonderen wanneer het allemaal even niet mee zit. In de winkels en via de website kun je op kosten van Juttu een postkaartje laten versturen naar die speciale persoon. De voorgefrankeerde kaartjes, waarop je een persoonlijke boodschap kan schrijven, worden door Juttu op de post gedaan.
Een nieuw engagement voor Juttu
Te Gek!? zet zich al bijna twintig jaar in om geestelijke gezondheid bespreekbaar te maken. Ook Juttu vindt die missie erg belangrijk, daarom steunt de retailer deze bijzondere organisatie. Juttu wil actief meehelpen om het bewustzijn bij Belgen te helpen vergroten, en zal zich daarom ook engageren om Te Gek!? financieel te ondersteunen.
Te Gek!? organiseert op 7 en 8 oktober 2023 ook de eerste Open Geestdagen en lanceert sleutelhangers met daarop telkens een ondersteunende boodschap van ambassadeurs Dirk De Wachter, Mathias Vergels, Guy Swinnen en Selah Sue. De Open Geest-sleutelhangers zullen ook bij Juttu te koop zijn.
Juttu is zoveel meer dan een winkel, Juttu is a way of living. Een lifestyle waarbij hoog ingezet wordt op feelgood en authenticiteit, maar ook op verbinding en bewustzijn. Juttu wil een inclusief bedrijf zijn waar iedereen zichzelf mag zijn. Deze samenwerking is een eerste stap in een groter geheel van mental health awareness door en binnen het bedrijf zelf.
Eén op vier Belgen krijgt te maken met psychische problemen. Hoewel geestelijke gezondheid de laatste jaren meer bespreekbaar werd, is het onderwerp helaas nog te vaak taboe. Te Gek!? probeert dat taboe al bijna twintig jaar te doorbreken. De Vlaamse organisatie zet acties op om onze veerkracht of psychische weerbaarheid te versterken én geestelijke gezondheid bespreekbaar te maken.
Juttu steunt Vlaamse organisatie Te Gek!? en wil samen geestelijke gezondheid bespreekbaar maken
Juttu zet niet alleen hoog in op feelgood en authenticiteit, maar ook op het creëren van verbinding en bewustzijn. Daarom steunt het Belgische multibrand winkelconcept voortaan Te Gek!?, een organisatie die ijvert voor een geestelijk gezond Vlaanderen. Juttu legt daarom haar kaarten op tafel, letterlijk. Van 1 t.e.m. 10 oktober kun je er dankzij postkaartjes tijd schenken aan iemand die het nodig heeft.
Tijd voor elkaar vind je bij Juttu
Te Gek!? is een organisatie die zich inzet om het stigma rond geestelijke gezondheid te doorbreken en ijvert voor een geestelijk gezond Vlaanderen. Een belangrijk onderdeel daarvan is ruimte maken om een gesprek aan te gaan, samen te komen en je gevoelens te delen. Net daarom wil Juttu bewustwording creëren met een actie die aanzet om tijd te maken voor elkaar. Tijd voor een diepgaand gesprek.
In de Juttu-winkels en op de website vind je van 1 tot en met 10 oktober, tijdens de 10-daagse van de Geestelijke Gezondheid, niet enkel mode, deco, food en gifts, maar ook Tijd. Je eigen, waardevolle tijd. Tijd om af te spreken met iemand die het nodig heeft. Tijd om te luisteren, om bij te praten en te checken hoe het écht met hen gaat. Kosteloos. Want tijd … is onbetaalbaar.
Tijd schenken aan iemand, hoe werkt dat?
Met postkaartjes. Want een kaartje ontvangen van iemand die om je geeft doet wonderen wanneer het allemaal even niet mee zit. In de winkels en via de website kun je op kosten van Juttu een postkaartje laten versturen naar die speciale persoon. De voorgefrankeerde kaartjes, waarop je een persoonlijke boodschap kan schrijven, worden door Juttu op de post gedaan.
Een nieuw engagement voor Juttu
Te Gek!? zet zich al bijna twintig jaar in om geestelijke gezondheid bespreekbaar te maken. Ook Juttu vindt die missie erg belangrijk, daarom steunt de retailer deze bijzondere organisatie. Juttu wil actief meehelpen om het bewustzijn bij Belgen te helpen vergroten, en zal zich daarom ook engageren om Te Gek!? financieel te ondersteunen.
Te Gek!? organiseert op 7 en 8 oktober 2023 ook de eerste Open Geestdagen en lanceert sleutelhangers met daarop telkens een ondersteunende boodschap van ambassadeurs Dirk De Wachter, Mathias Vergels, Guy Swinnen en Selah Sue. De Open Geest-sleutelhangers zullen ook bij Juttu te koop zijn.
Juttu is zoveel meer dan een winkel, Juttu is a way of living. Een lifestyle waarbij hoog ingezet wordt op feelgood en authenticiteit, maar ook op verbinding en bewustzijn. Juttu wil een inclusief bedrijf zijn waar iedereen zichzelf mag zijn. Deze samenwerking is een eerste stap in een groter geheel van mental health awareness door en binnen het bedrijf zelf.
Eén op vier Belgen krijgt te maken met psychische problemen. Hoewel geestelijke gezondheid de laatste jaren meer bespreekbaar werd, is het onderwerp helaas nog te vaak taboe. Te Gek!? probeert dat taboe al bijna twintig jaar te doorbreken. De Vlaamse organisatie zet acties op om onze veerkracht of psychische weerbaarheid te versterken én geestelijke gezondheid bespreekbaar te maken.
De huidige hybride en collaboratieve werkmethoden stellen nieuwe eisen aan ruimtes en producten. Bureaustoelen worden de hele dag door verschillende mensen gebruikt voor een verschillende tijdsduur. Gebruikers verwachten dat stoelen onmiddellijk klaar zijn voor gebruik – een ‘sit & work’-principe waarbij geen tijd wordt verspild aan het aanpassen van instellingen. Al die behoeften worden beantwoord door ACX: de tiende bureaustoel die Vitra samen met Antonio Citterio heeft ontwikkeld. De constructie, de materialen, de productie, de logistiek en het onderhoud van ACX werden ontworpen met een sterke focus op duurzaamheid om een lange levensduur te bereiken met een zo klein mogelijke ecologische voetafdruk.
Al decennialang ontwikkelt Vitra kantoorstoelen in samenwerking met toonaangevende ontwerpers. Gaandeweg werden er een aantal mijlpalen bereikt: Vitramat transformeerde het hele genre in 1976 met het eerste succesvol geïmplementeerde gesynchroniseerde mechanisme, Persona in 1984 was de eerste bureaustoel met automatische gewichtsaanpassing, Axion in 1992 was de eerste die rechtop zitten ondersteunde dankzij de voorwaartse kantelingen MedaPal kreeg in 2008 als eerste het milieulabel ‘Blaue Engel’, terwijl het ID Chair Concept van Citterio het meest uitgebreide voorbeeld is van een modulaire stoel met vrijwel oneindige configuraties. Nu heeft Vitra opnieuw de handen ineen geslagen met Antonio Citterio om ACX te creëren, zijn tiende bureaustoel voor Vitra.
De dertig jaar lange samenwerking tussen Vitra en Antonio Citterio heeft geleid tot een hecht partnerschap, gedeelde knowhow en inzicht in de huidige kantoorbehoeften. Onder het motto ‘less is more’ speelt ACX in op de verwachtingen van klanten, op het gebied van prijs, duurzaamheid, comfort en uitstraling.. "Het idee was een ingetogen stoel, met een slanke rugleuning en warme bekledingskleuren, geschikt voor zowel thuiskantoren als landschapskantoren", aldus Citterio.
Het ACX-mechanisme past zich automatisch aan het gewicht van de gebruiker aan: zelfs zeer lichte of zwaardere personen kunnen zitten en genieten van onmiddellijk comfort en optimale ondersteuning. Het enige wat ze hoeven aan te passen, is de zithoogte. De bedieningselementen voor alle functies zijn naadloos geïntegreerd in het paneel onder de zetel, wat bijdraagt tot het compacte design en de ongecompliceerde uitstraling van de stoel. Het mechanisme is verkrijgbaar met of zonder voorwaartse kanteling, terwijl de andere kenmerken – hoogte, zitdiepte, vergrendeling van de rugleuning en twee contragewichten –standaard geïntegreerd zijn.
Het ontwerp van ACX bestaat uit een beperkt aantal componenten, wat service en onderhoud vergemakkelijkt. De onderdelen zijn zoveel mogelijk gemaakt van gerecyclede materialen en kunnen gemakkelijk worden gescheiden en opnieuw worden gerecycleerd als het product het einde van zijn levensduur heeft bereikt. Afhankelijk van het gekozen model is ACX dus tot 100 % recyclebaar. Citterio licht toe: "Het gebruik van tot 100 % recyclebaar materiaal was de belangrijkste factor in het ontwerpproces."
De rugleuningen van de modellen ACX Mesh en ACX Soft zijn bekleed met een driedimensionale, aansluitend gebreide stof, die over het frame wordt getrokken, waardoor hij indien nodig gemakkelijk kan worden vervangen. De gebreide bekleding is gemaakt van 100 % gerecycled polyester. De ingetogen kleuren van de stoffen dragen bij tot een subtiele natuurlijke uitstraling met een licht gemêleerd effect en zijn perfect te combineren met zowel de donkere als lichtgekleurde frames.
De compacte ACX heeft een ongedwongen en ontspannen uitstraling: met zijn strakke lijnen en keuze uit gebreide stoffen in een breed scala aan kleuren en functioneert hij op kantoor als designelement – in plaats van een noodzakelijke toevoeging die er puur is omwille van de ergonomie. ACX is de ideale stoel in elke omgeving die vraagt om gezond en ergonomisch zitmeubilair met een ingetogen uitstraling en een focus op een lange levensduur en naleving van strenge ecologische normen.
ACX is verkrijgbaar in drie versies: ACX Light, ACX Mesh en ACX Soft.
ACX Light : ACX Light is het instapmodel in het assortiment bureaustoelen en is alleen verkrijgbaar in het zwart. De rugleuning is standaard bekleed met een netweave die uitstekende ergonomische ondersteuning biedt. Gecombineerd met een zitting in de technische spacer-stof Silk Mesh biedt het stoelontwerp aangenaam comfort en vergemakkelijkt het de luchtcirculatie.
ACX Mesh : De rugleuning van ACX Mesh is bekleed met gebreide stof. Die semitransparante mesh-stof zorgt voor ergonomische ondersteuning en een optimale luchtcirculatie. Hij is gemaakt van gerecycled polyester en is verkrijgbaar in zeven kleuren, wat in combinatie met een donker of licht frame talloze varianten mogelijk maakt. De zitbekleding is ook verkrijgbaar in dezelfde gebreide stof of in de stof Plano.
ACX Soft : De rugleuning van ACX Soft is bekleed met een gewatteerde, gebreide stof. Dit zachte comfortabele textiel van gerecycled polyester geeft de bureaustoel een bijzonder uitnodigende uitstraling. De gebreide stof is verkrijgbaar in zeven kleuren en kan worden gecombineerd met een licht of donker stoelframe, waardoor tal van configuraties mogelijk zijn. De zitbekleding is verkrijgbaar in dezelfde gebreide stof of in de stof Plano.
ACX is beschikbaar sinds 7 september. www.vitra.com/office.