xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />  Meer pret zonder sigaret... is de slogan die gebruikt wordt tijdens de komende antirookcampagne in Waregem. Deze slogan zal de komende weken & maanden het straatbeeld van Waregem 'sieren' via de huisvuilzakken. Dr Christian Lauer blijft als pionier zich met Waregem Gezond inzetten om mensen te overtuigen in het belang ook van hun medemensen af te zien van tabaksgebruik. Waregem komt dit keer opnieuw origineel naar buiten met een antirookcampagne via de huisvuilzakken.
Uit onderzoek blijkt dat in België 28 % van de bevolking rookt. Van de jongeren tussen de 15 en 24 jaar rookt 26 % (31 % bij de jongens en 22 % van de meisjes). Roken is nog altijd één van de belangrijkste doodsoorzaken in Vlaanderen. 50% van diegenen die regelmatig roken zullen sterven door de sigaret, en dit voor de helft op middelbare leeftijd en voor de helft op meer gevorderde leeftijd. Indien geen doortastende maatregelen genomen worden zal tegen 2020 het tabaksgebruik verantwoordelijk zijn voor 20% van alle overlijdens in de Europese regio.
Naast actieve rokers, worden passieve rokers aan meer dan 43 kankerverwekkende stoffen blootgesteld. Zij lopen ongeveer 25% meer kans op longkanker en zo'n 30% meer kans op hart- en vaatziekten. Bijna 35% van de kinderen jonger dan 12 jaar heeft een vader die dagelijks rookt. Tot voor kort was roken bijna overal toegestaan. Nu zijn heel wat plaatsen rookvrij.
Dr Christian Lauer blijft zich als pionier met Waregem Gezond inzetten om mensen te overtuigen in het belang ook van hun medemensen af te zien van tabaksgebruik. Hij staat al ruim 20 jaar op de bres tegen roken op openbare plaatsen. Met zijn Niet-Roker Initiatief Vlaanderen (NIV) zette hij toen ondermeer een opgemerkte reclamecampagne in gans Vlaanderen.
Hij is tevreden met de al geleverde inspanningen, maar hij wil de aandacht rond het thema niet laten wegebben. Tababspreventie vereist permanente aandacht.
Een Belgisch overzicht:
1976: rookverbod in bussen
1987: openbare plaatsen
1998: vliegtuigen
2004: treinen
2006: werkplaatsen
2007: restaurants en sportkantines
Over het effect van deze laatste maatregelen bestaan nog geen concrete onderzoekgegevens. Wel staat vast dat een combinatie van informatie, sensibilisatie, preventie en wetgevende maatregelen resultaten opleveren. Vandaar deze sensibilisatiecampagne, naast de reeds bestaande rookvrije klassen in het onderwijs. Met een opvallende slogan, met een duidelijke positieve boodschap, wil de werkgroep Waregem Gezond de tabakspreventie 'in the picture' houden.
Waarom op vuilniszakken ?
De link tussen tabakpreventie en vuilniszakken is misschien op het eerste zicht niet logisch. Waregem Gezond maakt gebruik van vuilniszakken omdat deze in elk huishouden terechtkomen, waardoor men sowieso veel mensen kan bereiken. Bovendien zal de slogan op regelmatige basis via de huisvuilhaling op straat vertoond worden. Daarnaast bleek dit ook financieel interessant te zijn : zonder een directe meerkost, slaagt men er in om heel wat mensen te bereiken. Het stadsbestuur bestelde 500 000 grote en 250 000 kleine zakken met de slogan Meer pret zonder sigaret.
Uit ervaring weet Dr Christian Lauer van Waregem Gezond dat een campagne origineel, kernachtig en veelzijdig moet zijn om te kunnen slagen. De nieuwe campagne in Waregem voldoet volgens hem aan die voorwaarden. "Meer pret zonder sigaret" is een herkenbare bondige kernboodschap. De actie op de huisvuilzakken zal verrassend overkomen en de aandacht trekken. Daar zal op meerdere niveaus over gesproken worden. De slogan op de huisvuilzakken blijft overal zichtbaar in het straatbeeld. De doelgroep kan hierdoor op een positieve manier worden benaderd.
http://www.deredactie.be/cm/de.redactie/mediatheek/1.269214
 
|