xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />  Als we ons mogen baseren op de gemeenteraadsbeslissing van vorige dinsdag wordt de ring R 35 in de Westerlaan en Noorderlaan heringericht. De stad Waregem gaat hiervoor een bijkomende verbintenis aan met het Vlaams Gewest, die beheerder is van deze gewestweg. In technische termen heet dat dan dat Waregem akkoord gaat met koepelmodule 34040/3/a met module 3 betreffende de herinrichting van de doortocht van R35. Concreet gaat het om de herinrichting van de Noorderlaan tussen de kilometerpalen 2,750 en 3,320. Eerder werd binnen een module 10 al een akkoord gesloten voor de Westerlaan van kilometerpunt 3,320 tot 3.880. Dat betekent dat een herinrichting kan gebeuren over ruim 1 kilometer tot aan het reeds volledig aangelegde deel van de Westerlaan.
In het dossier voor de herinrichting van de Westerlaan wordt al enkele jaren onderhandeld tussen het stadsbestuur en het Vlaamse Gewest. Het stadsbestuur heeft de studieopdracht voor de herinrichting van de schoolomgeving van het Koninklijk Atheneum langs de R35 in de Westerlaan, via een algemene offerteaanvraag toegewezen aan het studiebureau Grontmij uit Brugge. Het Agentschap voor Wegen en Verkeer (AWV) van het Vlaams Gewest is echter voorstander van een integrale aanpak van de omgeving en stelt voor om de pas goedgekeurde module 3 parallel te bestuderen met de eerdere overeenkomst rond module 10 en via een onderhandse studieovereenkomst toe te wijzen aan hetzelfde studiebureau. Dit betekent dat de startnota, projectnota, ontwerp en uitvoering gelijktijdig op dezelfde vergaderingen besproken worden wat efficiënter is voor alle partijen.
De afbakening van de studieopdracht module 10 is van kilometerpunt 3.320 tot kilometerpunt 3.880 en de bocht Westerlaan-Noorderlaan dient in het ontwerp geïntegreerd te worden. De afbakening van module 3 is van kilometerpunt 2.750 tot kilometerpunt 3.320. Dit betekent dat de bocht Noorderlaan-Westerlaan, die al bestudeerd wordt in het kader van de module 10, geïntegreerd wordt in de module 3. De gemeenteraad was dinsdagavond dankbaar dat het Vlaams Gewest voor dit project in Waregem zijn verantwoordelijkheid wil opnemen en keurde de verbintenissen eenparig goed.
Als de verbintenissen ook daadwerkelijk worden uitgevoerd kunnen we met enige nuancering aangeven dat de Ring of gewestweg R35 rond het centrum van Waregem volledig wordt afgewerkt. De omgeving van het Koninklijk Atheneum wordt aangepakt. De nog aan te duiden aannemer zal de laatste kasseistrook op de verbinding van de Noorderlaan met de Westerlaan wegwerken. Dat maakt onderdeel uit van het voorontwerp en ontwerp dat het studiebureau Grontmij uit Brugge zal opmaken. Volgens verwachting wordt ook de bocht nabij Gaverlux weggewerkt en zal men de ring dankzij enkele onteigeningen doortrekken op een normale breedte. Daar het een Gewestweg is zullen de kosten worden gedekt door het Vlaams Gewest.
Noorderlaan
Tot vijf jaar geleden was de Noorderlaan een dubbele weg met telkens twee rijstroken. Voor het station bleef nog nauwelijks één meter voetpad over. Vooral ter hoogte van de voetgangersoversteken was dit een gevaarlijke toestand. Als de wagen op de eerste rijstrook vertraagde om een voetganger over te laten, dacht de bestuurder op de tweede rijstrook soms dat het was om iemand te laten uitstappen en reed deze gewoon door. Dit was meermaals oorzaak dat overstekende voetgangers werden aangereden. In 2003 heeft AWV met voorlopige maatregelen (wegmarkeringen en paaltjes) de rijweg teruggebracht tot een 2 x 1 weg met uitgestulpte voetpaden.
Tijdens de studie van de schoolomgeving van het Koninklijk Atheneum in de Westerlaan (module 10 van de mobiliteitsconvenanten) zijn de verschillende actoren tot de conclusie gekomen dat het heel moeilijk is om de zone 30 te laten beginnen in de bocht Westerlaan-Noorderlaan. Zelfs de ongevallenproblematiek in de bocht kan heel moeilijk aangepakt worden door het heel brede dwarsprofiel van de Noorderlaan en het krappe dwarsprofiel in de Westerlaan. In de Noorderlaan gelden dezelfde oversteekproblemen als in de Westerlaan.
Uit de studie van de stationsomgeving (Vectris en Leiedal) blijkt dat alle actoren achter het voorstel staan om de voorzijde van het station als zone 30 aan te leggen met gemengd verkeer en behoorlijke intensiteiten met een betere oversteekmogelijkheid en een verminderde trechterwerking. Het aanpakken van de Noorderlaan kan de motor zijn van een integrale aanpak van de stationsomgeving. Aansluitend binnen dit project delen het stadsbestuur en AWV ook dezelfde visie om het doorgaande verkeer komende van de N357 in de Vijfseweg zoveel mogelijk via de Oosterlaan om te leiden naar de N382 en de E 17.
Verbintenis Module 3
Het Agentschap Wegen en Verkeer van het Vlaams Gewest (AWV) is akkoord om de Noorderlaan via de module 3, herinrichting van een doortocht, van de mobiliteitsconvenanten aan te pakken. Het Vlaams Gewest gaat hierbij volgende verbintenis aan :
Het gewest betaalt de kosten, uitgezonderd de kosten die de lokale overheid voor haar rekening neemt, voor de herinrichting van de doortocht.
Het gewest budgetteert een bedrag in hetzij het goedgekeurde , lopende indicatieve driejarenprogramma, hetzij in het investeringsprogramma van het lopende jaar, voor de herinrichting van de doortocht.
Het gewest start binnen de 60 dagen na de ondertekening van de koepelmodule de eventuele onteigeningsprocedures en, als het Gewest ook de aanbestedende overheid is, de aanbestedingsprocedures die noodzakelijk zijn voor de herinrichting. Het Gewest zorgt in geval van onteigeningen voor de samenstelling van het onteigeningsdossier, stelt het ministerieel besluit op voor de onteigeningen en betaalt de onteigeningen en de andere rechthebbenden.
Als er leidingen of installaties op het domein van het Gewest verplaatst moeten worden, geeft het Gewest daartoe het bevel aan de vergunninghoudende nutsmaatschappijen. De bij wet of decreet geregelde subsidies aan bepaalde vergunninghouders worden door het Gewest uitbetaald.
De stad Waregem gaat hier als lokale overheid volgende verbintenissen aan :
De stad Waregem staat in voor het opstellen van de startnota, de projectnota, de toelichting van beide notas voor de PAC en het volledig ontwerp.
De lokale overheid zorgt voor de aanbesteding en de voortgangscontrole van de werkzaamheden.
Waregem neemt de kosten van de volgende onderdelen van de herinrichting van de doortocht (inclusief studiekosten m.b.t. die onderdelen) voor haar rekening:
* Levering en plaatsing van nieuwe stoepen en het onderhoud ervan tot het einde van de looptijd van de module.
* Levering en plaatsing van het straatmeubilair en het onderhoud ervan tot het einde van de looptijd van de module.
* Levering en plaatsing van het groen en het onderhoud ervan tot het einde van de looptijd van de module.
* Aanleg van of aanpassing aan DWA-riolering en het percentage in de RWA-riolering dat niet ten laste valt van het Gewest.
Bijkomend neemt Waregem als lokale overheid alle budgettaire maatregelen opdat het project op korte termijn wordt gerealiseerd. Een financieringsplan wordt als bindende overeenkomst bij de module gevoegd. De stad stelt voor de ingebruikneming van heringerichte wegvakken een aanvullend verkeersreglement vast ter ondersteuning van deze module. Binnen het kader van haar bevoegdheid treft de lokale overheid ook de passende stedenbouwkundige maatregelen met betrekking tot de heringerichte wegvakken om het doel van deze module te ondersteunen.
Concreet dient het stadsbestuur voor de module 3 de studiekosten voor te financieren. Na de voorlopige oplevering stuurt het stadsbestuur dan naar het Gewest een schuldvordering voor de studiekosten volgens het aandeel van het Gewest in de werken. Tijdens de wegenwerken richt de aannemer zijn rechtstreekse schuldvorderingen naar het Gewest volgens hun aandeel in de uitgevoerde werken. Schepen van Mobiliteit Kristof Chanterie (CD&V) vertelde ook dat het Gewest in het verleden al diverse eigenaars van panden of gronden op het betrokken tracé in de Westerlaan onteigende. Het gedeelte van de Westerlaan zit al een tijd in de studiefase. Voor het deel van de Noorderlaan moet dat nog gebeuren. In aanloop tot de werken in de Westerlaan is voorzien om de voorzijde van het stationsgebouw aan te leggen als zone 30.

|