Op 1 september aanstaande wijzigt de
samenstelling van het directieteam van VTI Waregem.xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Lieven Huys -nu pedagogisch directeur
2de en 3de graad- wordt directeur in het Sint-Vincentiusinstituut in Anzegem. Ondertussen is Filip VANHAUWAERT aangesteld
als waardige opvolger. Lieven Huys heeft er op 30 juni een termijn van 5 jaar
adjunct-directeur opzitten. Op 1 september echter volgt hij Mieke Naessens op
als directeur van het Sint-Vincentiusinstituut van Anzegem. Deze aanstelling
zorgde er uiteraard voor dat er opnieuw een vacature was voor het 4de
lid van het directieteam van VTI Waregem.
Ondertussen is deze vacature ingevuld.
Filip Vanhauwaert -voorheen 18 jaar lang opvoeder in de 3de graad en
sinds 2003 eerst opvoeder-coach en daarna algemeen zorgcoördinator van de
school- wordt de nieuwe pedagogisch directeur voor de 2de en de 3de
graad. Zo wordt hij de naaste collega van Luc Dekiere die vorig jaar pas
aangesteld werd als pedagogisch directeur 1ste graad. Filip zal uiteraard
ook een sterk team vormen met Rik Desmet, technisch directeur én Philip
Demuynck, algemeen directeur.
Waregemnaar Filip Vanhauwaert is 51 jaar
en gegradueerde orthopedagogie.
Directeur Philip Demuynck : Omdat hij
zijn hele VTI-carrière altijd al met leerlingen en leerlingenzorg bezig is
geweest, zal de opdracht van pedagogisch directeur een kolfje naar zijn hand
zijn. We zijn er dan ook van overtuigd dat het schoolbestuur de juiste man op
de juiste plaats gezet heeft.
Directieteam

Het dagelijkse beleid van VTI en VTI2 is
in handen van een directieteam dat op zeer regelmatige tijdstippen overleg
pleegt. Een tiental keer per schooljaar wordt de directievergadering uitgebreid
met de collega's van VIBSO (het buitengewoon secundair onderwijs) en van het
CVO Sint-Paulus (het volwassenenonderwijs). Door formeel en informeel overleg
probeert het team te komen tot consensus om zo, vanuit een gezamenlijk
standpunt, het beleid van de school verder uit te tekenen.
Het team van VTI-VTI2 bestond voor het
schooljaar 2010-2011 (van links naar rechts op de foto) Lieven Huys, Rik
Desmet, Philip Demuynck en Luc Dekiere. Omdat dit team kwaliteit aanziet als
een onontbeerlijk element om succesvol te zijn, formuleert ze elk schooljaar
ook een aantal directiedoelstellingen. Voor het schooljaar 2010-2011 zijn dit:
Orde
en netheid
Deze doelstelling was al voor de 3de
keer geformuleerd. Het was immers de
bedoeling om in de loop van het schooljaar een aantal nieuwe initiatieven op
poten te zetten die personeel en leerlingen ertoe moeten aanzetten om (nog)
meer aandacht te schenken aan orde en netheid. Zo werden de leerlingenkastjes
op regelmatige basis gecontroleerd, werden (steekproefgewijs) controles van
werk- en turnkledij en werkkoffers georganiseerd en werd de werkgroep
gezondheidsbeleid gevraagd om, samen met de leerlingenraad, een project netheid
te concipiëren dat tijdens bijvoorbeeld een 'week van de netheid' zijn beslag
kon krijgen.
Sleutelen
aan de infrastructuur
De technische dienst van de school heeft
zich niet alleen gefocust op grote verbouw- en/of instandhoudingsprojecten,
maar schonk ook striktere en stiptere aandacht aan de opvolging van meldingen
van ogenschijnlijk futiele defecten of onbelangrijke infrastructurele
tekortkomingen. Op die manier proberen ze het 'goed gevoel' van onze
medewerkers aan te zwengelen.
Optimaliseren
van de leerlingenraad van de lagere jaren
Al jaren bestaat op de school een
leerlingenraad voor de lagere jaren. Het directieteam stelde vast dat deze raad
te vaak aan haar lot wordt overgelaten waardoor bij die leerlingen een zekere
inertie ontstaat om constructief mee te denken met het beleid. Vanuit het
directieteam is initiatief genomen om deze leerlingen extra te ondersteunen om
zo te komen tot een efficiëntere werking van deze raad.
Leerplanrealisatie
& evaluatie
Tijdens het schooljaar 2009-2010
optimaliseerden de vakkenteams hun werking. Dit schooljaar willen ze deze
ingeslagen weg verder bewandelen door die vakkenteams zich expliciet te laten
toespitsen op de problematieken van de leerplanrealisatie enerzijds en het
evaluatieproces anderzijds. 'Efficiënt en motiverend evalueren' was trouwens
het thema van de pedagogische studiedag van 28 januari 2011.
http://www.vtiwaregem.eu/
|