xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Op de jaarlijkse persbijeenkomst van Unizo Waregem vernamen we de krachtlijnen van de bijzonder actieve werking van Unizo-Waregem. Unizo staat voor Unie van Zelfstandige Ondernemers en deze hebben Waregem duidelijk heel wat te bieden. De organisatie gaat dit jaar opnieuw heel wat uitdagingen aan en gaat zich inzetten rond tal van opdrachten. Gisteren hadden we het al over de missie voor 2008 om met Waregem als testcase te gaan voor de afschaffing van de kleine Eurocentjes. Dat was ook de reden voor de aanwezigheid op de persconferentie van drie verantwoordelijken van UNIZO-nationaal.
De persbijeenkomst had plaats bij het verweninstituut Bodyfarm langs de Nokerse weg. Voorzitter Hans Maddelein vroeg vooral aandacht voor vijf concrete opdrachten, die Unizo-Waregem zich stelt voor 2008. Na een heel sterk jaar 2007, waarin Unizo een groei kende van het aantal leden met 18 %, wil de ondernemende organisatie ook dit jaar flitsend en positief in de picture komen. Daarvoor wordt ook beroep gedaan op de pers, die in onze jonge stad ongetwijfeld voldoende positieve signalen vindt om over te berichten.
Unizo Waregem kent een dynamische en stevige bestuursploeg en er zijn een tiental werkgroepen en commissies actief. Een team van 39 bestuursleden, uit alle mogelijke sectoren, zorgt ervoor dat er altijd iets beweegt aan de boorden van de de Gaverbeek. Unizo Waregem is een onderdeel van de sterkste nationale groepering van zelfstandige ondernemers en beschikt over een lokaal secretariaat, dat dagelijks attent is om te knokken voor de belangen van de leden.
Voor 2008 staat Unizo-Waregem voor een aantal grote uitdagingen:
Ten eerste: Het is nodig verder de positie van Waregem als Winkelstad en ondernemersstad te bepalen om de plaats van Waregem te vrijwaren in de brede regio, tussen Rijsel en Gent. De organisatie zal er alles aan doen, en dit in samenwerking met de Stad, om Waregem te blijven promoten als ondernemersvriendelijke gemeente en als kwaliteitsvol en vriendelijk winkelcentrum. We hebben de grootste troeven van de regio : een prachtig winkelcentrum op een beperkte oppervlakte en aan de periferie een verscheidenheid van grote winkelcentra. Ook het huidige beleid in Waregem is zich sterk bewust van de aanwezigheid van kleine en grote bedrijven in Waregem en maakt reeds plannen naar de toekomst. We blijven dit alles op een positieve manier uitsralen naar het hinterland toe. Unizo vraagt de oprichting van een handelsplatform waarin KMO en Middenstand (alle bestaande actoren) vertegenwoordigd zijn. Waregem is niet voor niets "de meest eenvoudige stad". We willen niet de grootste zijn, maar de gezelligste en de vriendelijkste.
Ten tweede: De oprichting van een platform Toerisme is lokale economie. Dit maakt een analyse en synthese van alle bestaande facetten omtrent toerisme met uitbreiding naar de Leiestreek, ons hinterland en de omliggende steden. Het is de bedoeling om alle toeristische actoren in Waregem samen te brengen en te laten samenwerken. De stad Waregem en in het bijzonder de dienst Toerisme en lokale economie zijn grote steunpilaren bij dit project. Bedoeling is een synergetisch effect te creëren, waarvan iedereen beter wordt. Samenwerking en een positieve ingesteldheid zijn daarbij noodzakelijk.
Een volgende opdracht is het verder blijven ijveren voor de belangen van de leden. Unizo bouwt zijn netwerk verder uit en blijft zich inzetten voor Waregem als sterke, ondernemende stad. Behalve het vervuilen van syndicale opdrachten staat Unizo ook dagelijks op de bres om de aantrekkingskracht van Waregem te vergroten. Dit jaar streeft voorzitter Maddelein naar de kaap van 300 leden. Een nog nauwere samenwerking wordt aangekondigd met de afdelingen van de deelgemeenten om zo hun kracht nog te vergroten. Op termijn kan Unizo 500 leden halen in groot-Waregem, waarmee ze de sterkste afdeling van Vlaanderen worden. Dit alles kan alleen maar hun slagkracht en flitsend dynamisme optimaliseren.
Een vierde missie is het verder uitbouwen van hun netwerken. Door samen te werken kan veel positieve energie gecentraliseerd worden om exponentiële resultaten te behalen. Naast de traditionele activiteiten werkt Unizo dit jaar terug samen met de JCI. Met de Hippodroom werkt men aan een KMO-Contact dat de titel draagt: "Ontdek de geheimen van Waregem
Koerse", een event op vrijdag 18 juli op Waregemse Rijbaan. Ook de vorming wordt niet vergeten met netwerkvormingsavonden zoals vorig jaar samen met JCI. Vorig jaar stond met de Bank van Breda de filosofie van de ondernemer na zijn actieve loopbaan op de agenda. Dit jaar organiseert men in april een avond samen met JCI en Dexia over duurzaam ondernemen en milieu. Een nieuw beursevenement is ook aan de orde voor 2008.
Over de vijfde uitdaging en missie voor Waregem 2008, de testcase voor de afschaffing van de Eurocentjes, hadden we het reeds in de inleiding. Waregem zal de Belgische en/of Vlaamse geschiedenisboeken ingaan als de stad waar de eurocentjes werden afgeschaft. Wellicht kunnen we tijdens het jaar de evolutie van al deze opdrachten volgen op de nieuwe website www.unizo.be/waregem. Het is een niet te onderschatten opdracht om dat uitgangsbord op internet blijvend na te volgen
We danken Etienne Deman voor de foto's bij deze bijdrage.
 3 foto's Etienne Deman
|