Open VLD Waregem eist een totaal en onmiddellijk
verbod voor vrachtwagens in het centrum van Sint-Eloois-Vijve. Er kan enkel
uitzondering gemaakt voor plaatselijk verkeer tussen de Leiebrug en het
kruispunt de Posterij aan de Gentseweg en dan nog mits met regelmaat
politiecontroles te houden. Zo kan volgens de VLD-afdeling ook meteen werk
gemaakt van de hoognodige heraanleg van de Posterijstraat met de samenhangende
rioleringswerken, die ook al jaren op zich laten wachten. xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" /> 
Guy Van den Eynde is formeel: Open VLD gaat totaal
niet akkoord met de (drog)reden dat CD&V al jaren wacht tot de brug van de
expresweg N382 iver de Gentseweg klaar is. Want daarvoor was het wachten tot de
doortrekking naar Wielsbeke een feit was en nog eens daarvoor tot de N382 werd
aangelegd. Ondertussen wordt ook al gesproken om te wachten tot de doortrekking
tot in Ingelmunster voltooid is
Het is overduidelijk dat meer dan de helft van het
vrachtverkeer komt uit de richting Wielsbeke, zoals Johan Vanhove met
peilmetingen heeft geconstateerd. Dit verkeer rijdt door Sint-Eloois-Vijve, in plaats van door Sint-Baafs-Vijve en
Wielsbeke direct naar de Expresweg te rijden. Het vrachtverkeer dat uit de richting
Gentseweg komt betreft ongeveer voor de helft verkeer uit de richting Kortrijk,
dat gerust de expresweg direct naar Wielsbeke kan nemen. Toch kiezen velen voor
het centrum van Sint-Eloois-Vijve omdat dit de kortste weg is naar enkele
bedrijven die gelegen zijn even voorbij de Leiebrug. Sint-Eloois-Vijve blijft
dus opgescheept met het vrachtverkeer naar van en van Wielsbeke.
We zien echt niet in wat de doortrekking naar
Ingelmunster en de brug over de Gentseweg daar zullen aan veranderen. Een goeie
zaak voor de files op de Gentseweg en de
oversteek over de Gentseweg, dat wel, maar niet voor de dorpskom van
Sint-Eloois-Vijve, weet Charly Vandemaele.
Volgens Open VLD zijn de schepenen van Waregem nog
niet of onvoldoende tot het beloofde onderhandelen gekomen met de gemeente
Wielsbeke of zijn ze te soft of
onbekwaam tot onderhandelen op dit niveau. Nochtans hebben ook Wielsbeekse en
Oostrozebeekse bevolking baat bij deze maatregelen, aangezien de vele
schoolgaande jeugd van over de Leie die dagelijks fietsend op en af Waregem
pendelt.
De Posterijstraat is dringend aan herwaardering
toe. Honderdduizenden euros werden al besteed
aan voorlopige herstellingen. Ook dient zeker aandacht gegeven te worden aan
het winnen van parkeerplaatsen voor de Vijfse middenstanders, waarvan nu enkelen
zich gebroodroofd zien vullen Stijn
Meulebrouck en Claire Desmet aan.
De meerderheidspartij uit zijn bezorgdheid voorde
zwakke weggebruikers. Waarom hebben ze in deze legislatuur dan nog niets
ondernomen aan de levensgevaarlijke fietsoversteek vanuit de Schoendalestraat
over de Posterijstraat/A.Biebuyckstraat? Ook de aandacht voor de Emiel
Clausstraat en de Schoendalestraat, waar de huizen daveren onder het
vrachtverkeer, ondanks het vrachtwagenverbodsbord aan het begin van de straat,
moet dringend op de agenda met duidelijke maatregelen. De Emiel Clausstraat
ontbreekt wonder boven wonder nog in de lijst van straten in Waregem waar gepraat
wordt van snelheidsremmende maatregelen tegen het doorgaand zwaar vervoer.
Daarover en over de hoge snelheden die gehaald worden in deze straat, is er
niets terug te vinden in het geactualiseerd mobiliteitsplan van de stad
Waregem. Qua straatbeeld en stedelijke verantwoordelijkheid is de Emiel
Clausstraat totaal verwaarloosd.Vorige maand spraken schepen Kristof Chanterie en
raadslid Henri Destoop al in verscheidene kranten hun bezorgdheid uit over het
zwaar verkeer door de dorpskern van Sint-Eloois-Vijve. Huichelarij, aldus
OpenVLD. Het probleem wordt al enkele decennia aangeklaagd door o.a. het
voormalige oppositieraadslid Raf Deblaere en het artikel in de kranten van 13
april jl. was een counter met voorkennis op de vraag in de gemeenteraad van 5 april
van OpenVLD-raadslid Guy Van den Eynde
Uit
Gemeenteraadszitting 5 april
Meer bepaald repliceerde Guy tijdens het agendapunt
20 betreffende het voorlopig vaststellen concept beleidsplan 'verbreden en verdiepen'
mobiliteitsplan Waregem :
Wat betreft het goederenvervoer, staat er vermeld
dat na het doortrekken van N382 tot Ingelmunster via overleg met buurgemeenten,
het vrachtverkeer zal beperkt worden in Sint-Eloois-Vijve en Desselgem. Het
raadslid had graag geweten tegen wanneer dit voorzien is? Wat er nauw mee
samengaat zijn de maatregelen die zullen genomen worden in de kern van
Sint-Eloois-Vijve. Er is sprake van de herinrichting van de Posterijstraat.
Wanneer is dit allemaal voorzien? In de commissie is ook naar voor gekomen dat
de herinrichting van de Posterijstraat samenhangt met de rioleringswerken die
we zonet in het RioAct-plan hebben goedgekeurd. Het raadslid vraagt aandacht
voor de herinrichting in de Posterijstraat en zegt dat er bij de vorige
herinrichting een aantal parkeerplaatsen zijn weggevallen net voor de deur van
een aantal handelszaken (einde Posterijstraat, begin A. Biebuyckstraat). Men
spreekt ook van snelheidsremmende maatregelen in bepaalde straten in
Sint-Eloois-Vijve tegen het doorgaand zwaar vervoer. De Emiel Clausstraat
ontbreekt bij de genoemde straten. Hier passeert veel vrachtvervoer, maar er
wordt vooral zeer snel gereden in die straat. De fractie zal de verdere
uitwerking van het mobileitsplan goed opvolgen maar zoals het document voorligt
zeker goedkeuren.
Het Vijfse CD&V-raadslid Henri Destoop sloot
zich daarbij aan en zei dat hij dezelfde aandachtspunten op zijn vragenlijstje
had staan. Een paar maanden voordien heeft hij dezelfde vragen al gesteld in de
raad. Hij heeft ook contact genomen met Oostrozebeke, die het doorgaand zwaar
vervoer wil beperken in de gemeente.
Schepen Kristof Chanterie : Wat betreft de
tussenkomsten van raadsleden Van den Eynde en Henri Destoop over
Sint-Eloois-Vijve, werd er altijd gezegd dat we het zwaar vervoer in de
dorpskernen willen weren van zodra we een alternatief kunnen aanbieden voor het
zwaar vervoer. Dit bestaat uit twee zaken, nl. de brug die binnenkort in
gebruik komt en ten tweede de doortrekking van de N382 richting Ingelmunster,
waar die werken aan de gang zijn. De concrete timing daarvan weet de schepen
nog niet. De burgemeester van Oostrozebeke ziet dit ook als alternatief. Er is
nood aan een intergemeentelijk overleg tussen Waregem, Wielsbeke, Dentergem,
Oostrozebeke en Ingelmunster. De bedoeling is om dit heel binnenkort op te
starten, zodanig dat we een akkoord hebben tegen dat die doortrekking naar
Ingelmunster af is. Dan kunnen we tonnageverboden gaan invoeren in het centrum
van Sint-Eloois-Vijve zodanig dat we de zware vrachtwagens kunnen weren. De
Emiel Clausstraat is inderdaad een straat waar te vlug gereden wordt. Er zijn
nochtans al maatregelen genomen, maar bijkomende maatregelen moeten bekeken
worden.
Raadslid Henri Destoop zegt dat hij vernomen heeft
dat er bij een telling in de dorpskern van Sint-Eloois-Vijve meer dan 40 000
voertuigen geteld zijn in één week tijd. Op de Expressweg werden 28 000
voertuigen geteld. Het verkeer zal in Wielsbeke duidelijker naar de Expressweg
moeten geleid worden. Men klaagt dat men moet wachten aan de kliniek, maar
iedereen rijdt door Sint-Eloois-Vijve.
Schepen van verkeer Kristof Chanterie zegt dat er de
volgende dag een overleg met Wielsbeke doorgaat. Dit is één van de
belangrijkste punten op de agenda. (het resultaat van dat gesprek moeten we u
voorlopig schuldig blijven
)
Uit
krantenartikel NB 13 april 2011
De cijfers van de Waregemse verkeersdienst zijn heel duidelijk: elke
week rijden er door de Posterijstraat en de Biebuyckstraat 46.500voertuigen,
waarvan 5.900 vrachtwagens. En langs de parallelle gewestweg N382 of Expresweg
zijn het er dat over dezelfde periode 34.000, waarvan 6.800 vrachtwagens. Dat
wil zeggen dat de Vijfse dorpskern nog steeds veel te veel gebruikt wordt
sluipweg naar de achtergelegen industriegebieden van Wielsbeke, Oostrozebeke,
Ingelmunster. Blijkbaar prefereren ook autobestuurders beide straten boven een
sneller alternatief langs de N382. Gemeenteraadslid en ex-Vijvenaar Henri
Destoop (CD&V) vraagt van de stad alvast maatregelen.

De Vijvenaars ondervinden dagelijks de gevolgen van die duizenden voertuigen
die door de dorpskern rijden. Aan en rond de kerk bijvoorbeeld is de situatie
niet te doen. In de bocht staan er soms lang files en de voetgangers moeten
uitkijken dat ze niet worden omvergereden. Ook de fietsers hebben het bijzonder
moeilijk om zich door het plaatselijke verkeer te begeven. Het doorgaand
verkeer pleegt dus eigenlijk een aanslag op de woon- en leefkwaliteit in de
kern van Sint-Eloois-Vijve. Het probleem is gekend. Ook de vorige stadsbesturen
hadden ermee af te rekenen. Maar tot nog toe werd de juiste oplossing niet
gevonden.
Vooral de parallelle gewestweg N382 van Waregem over Sint-Eloois-Vijve naar
Wielsbeke moet meer bereden worden. Zeker het vrachtwagenverkeer moet langs
daar rijden', zegt Henri Destoop, die van beroep zelf vrachtwagenbestuurder is.
'Maar velen rijden liever via de Gentsesteenweg naar het dorp omdat het
gemakkelijker is. Zeker voor voertuigen die uit Gent komen.
Schepen van Mobiliteit Kristof Chanterie (CD&V) is zich bewust van het
probleem. Wij hebben de situatie weer opgenomen in het mobiliteitsplan van
Waregem om er een oplossing voor te zoeken. Die komt er wellicht wanneer de
brug van de N382 over de N43 (Gentsesteenweg) in Sint-Eloois-Vijve klaar is. En
ook wanneer diezelfde N382 vanuit Wielsbeke doorgetrokken wordt tot in
Ingelmunster. Dat moet niet zo lang duren. Nadien kan Waregem ook een
intergemeentelijk overleg organiseren met Wielsbeke, Oostrozebeke, Dentergem en
Ingelmunster om het zwaar vervoer aan te pakken. Bovendien kunnen de bedrijven
in de ruime omgeving er de chauffeurs nu al attent op maken dat zij beter de
gewestwegen gebruiken.
|