xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" /> JCI Waregem reikte vanavond zijn Ondernemer Award 2007 voor de regio Waregem uit. Zoals commissiedirecteur Geert Lippens en nadien ook gouverneur Paul Breyne het uitdrukten, ging de Jonge Kamer hiervoor op zoek naar de persoon die niet enkel uitblinkt in resultaten, maar tevens in aanpak, visie, creativiteit, durf, innovatie en leiderschap. Het moest een bedrijfsleider zijn die een duidelijke impact en toekomst heeft gecreëerd voor de regio. Die werd gevonden in de persoon van Philippe Huyzentruyt, bedrijfsleider van woningbouw Groep H, die het haalde van elf genomineerden.
De Groep H is op vandaag de nummer twee binnen de sleutel-op-de-deur (SOD) sector in België. Woningbouw Huyzentruyt is één van de vijf business units van de Groep H en bouwt jaarlijks ongeveer 300 particuliere systeembouwwoningen in Vlaanderen, Wallonië en Noord-Frankrijk. Ruim 200 gepassioneerde medewerkerkers realiseren een jaarlijks omzetcijfer van meer dan 300 miljoen euro. Woningbouw Huyzentruyt bouwt zowel alleenstaande woningen als koppel- en rijwoningen, in zeer uiteenlopende stijlen en materialen. Er wordt zowel gebouwd op grond die de onderneming zelf in portefeuille heeft als op grond van de klant. Woningbouw Huyzentruyt is sedert afgelopen seizoen ook de hoofdsponsor van voetbalclub SV Zulte-Waregem.
Philippe Huyzentruyt ziet de sponsoring vooral als relatiemarketing. Elke thuismatch wordt in gunstige omstandigheden meegemaakt met een aantal genodigden. Gouverneur Breyne informeerde bij de prijsuitreiking bij de bedrijfsleider naar de sociale dimensie bij de woningbouw. Philippe Huyzentruyt antwoordde daarop dat het bedrijf sterk bewust is van de dreigende marktverandering als gevolg van de vergrijzing. Belangrijk element wordt daarbij de toegankelijkheid. Om de drie maand wordt binnen het bedrijf een top 5 opgemaakt van de groepsproblemen, waarbij de ogen worden open gehouden voor veranderende tendensen.
Podium voor ondernemers
Het werd een boeiende bijeenkomst met een talrijke opkomst in het Nearly New Car Center, professioneel gepresenteerd door Friedl Lesage. JCI Waregem, die dit jaar 30 jaar bestaat, wil met deze prestigieuze onderscheiding de werkgevers uit de regio een verdiend podium geven. Ze nemen het risico en slagen erin om hun bedrijf te laten groeien. Dat verdient waardering. Zo bewijst de Jonge Kamer tevens dat ondernemen in deze regio nog steeds mogelijk is. Het moet de aanzet zijn tot een jaarlijkse happening voor succesvolle ondernemers.
Voor deze award had de organiserende commissie van Jaycees een jury bijeen gebracht met Gouverneur Breyne, burgemeester Kurt Vanryckeghem, Marino Verhellen (Deloitte), Gerd Bellemans (TVH group), Dominiek Callewier (AVC), Marleen Demuynck (bedrijvencentrum), Pascal Dendooven (ec. Jorrnalist De Standaard), Geert Lippens (GLK), Dirk Verhegen (directeur Kanaal Z), Patrix Vanheirreweghe (Axioma), Dirk Verhellen (Play).
Eén van de beoordelingscriteria in de toekenning van de Onderneer Award, was het KMO Kompas van Deloitte. Het werd een unieke studie, aangezien de marktleider in de KMO sector accountancy en multidisciplinaire dienstverlening niet alleen gebruik maakte van de publieke cijfergegevens, maar ook de niet-publieke vertrouwelijke informatie zoals financiële buffer, liquiditeit, toegevoegde waarde en rentabiliteit mee kon verwerken in de beoordeling. Er werden tenslotte elf bedrijfsleiders genomineerd.
In haar directe stijl werden deze genomineerden door Friedl Lesage vlot aan het ruim opgekomen publiek van ondernemers voorgesteld. Met een gerichte vraagstelling van de juryleden kregen we ook een kijk op hun aanpak voor diverse domeinen van het ondernemen. Als tussenstap naar de winnaar van de ondernemer award werden eerst nog drie supergenomineerden bekendgemaakt. Het waren naast Filip Huysentruyt nog Rik Buysse van Tissat International uit Oostrozebeke en Pol Bouckaert van Isobar Beveren-Leie. De andere genomineerden waren Tony Vanwijnsberghe van Tonickx Beveren-Leie, Nico Van Bever van Spuntini snacks Waregem, Wim Matthys van Matthys Group Desselgem, Frederik Kint van Groep Viaene verzekeringen Oostrozebeke, Wim Hoste van Euro-soap Beveren-Leie, Jo Deweer van Deweer sanitair Vichte, Gerdy Feys van gelijknamige bouwonderneming uit Zulte en Xavier Dekeyser van gelijknamige betonwerken uit Zulte.
Gouverneur Paul Breyne, vandaag juist 10 jaar gouverneur, had woorden van lof voor het initiatief van JCI Waregem. Hij wees op de missie van Jaycees : Een bijdrage leveren tot de vooruitgang van de universele gemeenschap door aan jonge mensen kansen te bieden om hun leiderschapskwaliteiten, verantwoordelijkheidsbesef , medemenselijkheid en ondernemingszin te ontwikkelen, eigenschappen die positieve veranderingen in de gemeenschap teweegbrengen. Morgen zaterdag 2 juni organiseert de Waregemse kern n.a.v. het 30 jarig bestaan ook nog het Congres van JCI Vlaanderen. Daarbij komen de JCI-leden van het ganse Vlaamse landsgedeelte naar Waregem om hier ondermeer een workshop te volgen, een opleiding te volgen, een bedrijfsbezoek te doen, enz.
Van de gouverneur vernamen we nog dat Waregem bekend blijft als een streek met ondernemingszin. Uit statistieken van Unizo blijkt dat van de startende ondernemingen er in West-Vlaanderen na 5 jaar nog 80 % actief is, daar waar dit procentage in Vlaanderen 73 % is en voor België 71 %. Inzake werkgelegenheidsgraad voor de periode 1998-2004 doet de regio Waregem het heel goed met 85 % van de inwoners van arbeidsgeschikte leeftijd. Het gemiddelde cijfer voor West-Vlaanderen ligt hier op 68 % en voor gans Vlaanderen op 64 %. Ook de werkloosheidsdruk is hier heel laag met 4,5 % voor mannen tegen 5,8 % voor West-Vlaanderen en 6,9 % voor gans Vlaanderen. Voor vrouwen ligt dit cijfer voor Waregem op 6,6% , wat opnieuw gevoelig lager is dan de gemiddelden.
Ook in het programma van de uitreiking van de award zat nog een economisch leermoment met de uiteenzetting van Yves Panneels over Reputatiemanagement. We hebben daaruit onthouden dat imago en reputatie niet noodzakelijk samengaan. De spreker noemde zes mogelijke elementen, waaruit een onderneming kan putten om zijn reputatie op te bouwen : Emotionele aantrekkingskracht, zijn producten en diensten, zijn financiële resultaten, visie en leiderschap, werkomgeving en CSR (sociale verantwoordelijkheid opnemen in maatschappij). In de beoordeling van de potentiële klant komt de informatie van het bedijf slechts op de vierde plaats en wordt voorafgegaan door zijn eigen ervaring, het luisteren naar familie en kennissen en de media. Een laatste tip was dat elkeen in een bedrijf zijn steentje kan bijdragen aan de opbouw van een gunstig imago.
Zaterdag 2 juni zullen zon 400 leden van de verschillende kernen van JCI Vlaanderen afzakken naar Waregem voor vergaderingen,trainingen en een afsluitend gala. Om 17.30 u. zal er een exclusieve drafkoers voor de leden van JCI Vlaanderen gereden worden op het Hippodroom waar de meeste dagactiviteiten gebeuren.
http://www.jciwaregem.be/ondernemeraward
http://www.jump2007.be
|