xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" /> Op het vlak van mobiliteit staat Vlaanderen voor grote uitdagingen. Ook in Waregem wordt er gewerkt aan duurzame mobiliteit. Voor het verbreden en uitdiepen van het Waregemse mobiliteitsplan zal onze stad nu ook kunnen rekenen op een subsidie van het Vlaams Gewest. Minister Hilde Crevits keurde immers de dossiers van 25 West-Vlaamse gemeenten goed voor de verfijning van hun mobiliteitsplan. Waregem is een van hen.

Minister Hilde Crevits: Via de mobiliteitsconvenanten wil ik gemeenten ondersteunen om hun mobiliteitsplan verder uit te diepen. Een verkeersveilige omgeving met aandacht voor alle weggebruikers komt iedereen zowel de voetganger, fietsers als de autogebruikers ten goede.Ook binnen gemeenten en steden kampt men met files en verkeersongevallen. De leefbaarheid van de woonkernen komt meer en meer in gedrang door de toenemende verkeersdrukte. Om de gemeenten te ondersteunen met het ontwikkelen van een duurzaam mobiliteitsplan krijgen ze financiële ondersteuning van de Vlaamse overheid. De plannen voorzien een ruimtelijke herinrichting met een selectieve(re) bereikbaarheid met de auto, gekoppeld aan een verhoogde bereikbaarheid door een versterking van de alternatieve vervoermiddelen.
Stad Waregem zal 75.000 euro subsidie ontvangen voor het verbreden en verdiepen van het plaatselijk mobiliteitsplan.
Bij het verbreden en verdiepen van ons mobiliteitsplan komen heel concreet 6 themas aan bod, onder verdeeld in 2 werkdomeinen :
Werkdomein A : in het kader van geplande ruimtelijke ontwikkelingen in Waregem
1. Zone Regenboogstadion-Pand-Zorgcampus : inschatten mobiliteitseffecten van deze ruimtelijke ontwikkelingen, opmaken van een circulatieplan en een parkeerplan
2. Zone station : mobiliteiteffecten toename aantal treinreizigers en verdichting stationsomgeving + opmaken parkeerplan
Werkdomein B : in het kader van enkele belangrijke verkeersnetwerken te Waregem
1. Verblijfsgebieden, verkeersgebieden en voetgangersnetwerk : selectie en afbakening autoluwe kernen en gebieden, weren sluipverkeer, ontwikkeling netwerk en beleidplan trage wegen, opmaak routeplan zwaar vervoer
2. Openbaar vervoer : evaluatie en mogelijke aanpassingen aan routes busvervoer, doorstromingsmaatregelen en hoofdhalte aan station
3. Routes zwaar vervoer : opmaak intergemeentelijk routeplan zwaar vervoer
4. Uitwerken gedifferentieerd parkeerbeleid
Onze verkeersdienst laat zich hierin bijstaan door studiebureau SUM Research nv uit Gent
Volgens SumReserch, die ondermeer belangrijke projecten uitwerkte voor Antwerpen, Brugge en ook collegebrug in Kortrijk, is Mobiliteit een van de meest prangende uitdagingen van de huidige samenleving. Een doordachte mobiliteitsplanning houdt volgens hen rekening met volgende aspecten:
- de bereikbaarheid van steden en gemeenten
- basismobiliteit voor iedereen
- het beheersen van het autoverkeer: stimulansen bieden voor andere vervoerswijzen
- het verhogen van de veiligheid, de leefbaarheid en de omgevingskwaliteit
- het bereiken van de milieunormen.
|