xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" /> Het wordt op maandag 4 mei 2009 weer heel spannend aan de Leiebrug Desselgem-Ooigem. Deze brug vormt het laagste punt op het transporttraject van twee reuzentanks. Metaalconstructie Geldof in Harelbeke wil deze langs de waterweg ter bestemming krijgen. Waterwegen en Zeekanaal NV laat het waterpeil daarom tijdelijk dalen om een aanvaring met de brug te vermijden.
Het uitzonderlijk transport is een voorbeeld van de voordelen van transport op het water. Geen eindeloze files, geen rode stoplichten en geen verkeersagressie. De firma Geldof Metaalconstructie NV uit Harelbeke maakt al verschillende jaren gebruik van de Leie om grote, ondeelbare stukken te transporteren. Meestal gaat het om reuzentanks, bestemd voor de petrochemische nijverheid, die onmogelijk over de weg vervoerd kunnen worden. De lading van volgende maandag heeft als bestemming Rotterdam.
De Leie biedt een geschikte oplossing, maar er zijn ook beperkingen. Het knelpunt op het traject van deze 2 reuzentanks is de lage doorvaarthoogte aan de brug Desselgem-Ooigem. Deze brug heeft de laagste profiel op de ganse waterweg op het traject tussen Harelbeke en Rotterdam. Waterwegbeheerder Waterwegen en Zeekanaal NV helpt een handje door het waterpeil 30 cm te laten dalen. Dat gebeurt door de waterspiegel aan de sluis in Sint-Baafs-Vijve extra te verlagen. Voorwaarde is ook dat er genoeg debiet water voorradig blijft stroomopwaarts vanuit Frankrijk om het waterpeil nadien terug te kunnen herstellen. De firma Geldof is vragende partij voor de verhoging van de Leiebrug, maar het geplande dossier wacht nog steeds op uitvoering.
Oorspronkelijk werd voor de Leiebrug in Desselgem ook gedacht aan een ingreep analoog met de geslaagde ophoging enkele jaren geleden van de Leiebrug in Sint-Eloois-Vijve. Er stellen zich echter onoverkomelijke veiligheidsmoeilijkheden, zodat nu is geopteerd de Leiebrug hier te vervangen door een nieuwe analoog met de Olsenebrug in Oeselgem. De bruggen in Oeselgem en Sint-Eloois-Vijve kregen voorrang in het kader van de ingebruikname van de containerhaven in Wielsbeke op de terreinen van oud-Desselgem. Voor de brug in Desselgem zijn ondermeer Geldof en meer rivieropwaarts gelegen bedrijven vragende partij.
Net zoals in Oeselgem opteerde het Ministerie van Openbare Werken in 2006 al voor een nieuwe stalen boogbrug. De brug wordt ook hoger en langer dan de bestaande. De nieuwe brug moet de Leie toegankelijk maken voor schepen met een vracht tot 4.400 ton. De aanbesteding was toen al gepland in 2007, maar sedertdien hebben we daarover geen informatie meer gevonden. Wel werd in augustus 2006 al vooropgesteld dat de werken pas konden starten als de nutsleidingen die nu over de brug liggen, herlegd worden via een onderboring van de Leie. Het dossier ligt sedertdien blijkbaar stil, zodat transporten als volgende maandag aanleiding moeten geven tot bijzondere begeleidingsmaatregelen.
De tanks worden maandag vervoerd door het schip Presagio, dat maximaal 3.202 ton aan boord kan nemen. Speciaal voor dit transport wordt er ook 1500 ton extra zandballast voorzien, zodat het schip dieper ligt dan normaal. Doordat het waterpeil 30 cm zakt, krijgt het schip net voldoende ruimte om onder de brug te varen. Toch blijft het een moeilijke opgave voor de schipper omdat er slechts enkele centimeters verschil zal zijn tussen het schip en de brug.
De brug bevindt zich op de kruising van de Desselgemsestraat en de Ooigemstraat. Het uitzonderlijk transport wordt daar aan de brug verwacht tussen 10.30 u. en 11 u. Er worden daar wel wat kijklustigen verwacht om getuige te kunnen zijn van dit uitzonderlijk watertransport.
http://www.wenz.be/Nieuws/news122.html
|