|
Eén jaar na de start van de werken voor de Lage Leieboorden nabij het Barrageplein in Sint-Eloois-Vijve gaven de Vlaamse Waterweg en het stadsbestuur toelichting over de verdere timing van dit project. De voorbije maanden werd hard gewerkt aan de Lage Leieboorden nabij het Barrageplein in Sint-Eloois-Vijve. De echte grondwerken zijn intussen voorbij. De zware werfmachines voor het afbreken van de kaaimuur en de bouw van de nieuwe oeverboorden zijn vertrokken. Nu rest nog de omgevingsaanleg. Die zal tot in het voorjaar van 2026 duren.

De werken aan de nieuwe lage leieboorden opwaarts de brug in Sint-Eloois-Vijve startten in november 2024. Het centrumvernieuwingsproject past in het Europese project voor een vlottere en duurzamere binnenvaart Seine-Schelde, een water-autostrade voor het vrachtverkeer. Het project wil de Vlaamse havens beter verbinden met het Seinebekken rond Parijs. Dat gaat niet alleen over mobiliteit, maar ook over omgeving, recreatie en stadsontwikkeling. Daarbij gaat niet alleen aandacht naar het transport over water maar ook naar natuurherstel, stadsontwikkeling, innovatie, recreatie en duurzaamheid.
Maxim Veys, Voorzitter Vlaamse Waterweg: “We zijn een nieuwe autosnelweg aan het aanleggen voor het vrachtverkeer maar ook de zachte bestemmingen, natuur en stadsvernieuwing nemen we mee in rekening. Het is een prachtig voorbeeld daarvan. Een mooi staaltje samenwerking tussen de Vlaamse Waterweg, het lokaal bestuur en de provincie."
Voor de uitvoering van de werken moesten meerdere damwanden worden geslagen en was er een groot grondverzet. De tijdelijke damwand in de Leie die de werfzone drooghield wordt in de loop van december nog vanaf een ponton op de Leie verwijderd. Intussen is de basis voor de trappenpartij naar het water gelegd en kan extra aandacht gaan naar de omgevingsaanleg. Op maaiveldhoogte komt er een plein met grasvlakten die polyvalent inzetbaar is voor evenementen. Naast de verlaagde boorden wordt een stuk natuurvriendelijke oevers ingericht. De werken zullen tot de lente duren.
“Beleving langs het water stimuleren is voor De Vlaamse Waterweg een belangrijke opdracht. Water trekt aan en vanaf de oever is er het beste zicht op de binnenvaart, het meest duurzame transportmiddel op lange afstand. Velen komen langs het water tot rust. De Lage Leieboorden passen perfect in die visie,” aldus Maxim Veys.
De totale investering van het project Lage Leieboorden Waregem bedraagt 4,75 miljoen euro, grotendeels betaald door de Vlaamse Waterweg met steun vanuit Europa in het kader van het project Seine-Schelde. Waregem zelf betaalt 325.000 euro, maar kan ook nog rekenen op een subsidie van 100.000 euro van de provincie.
“De Lage Leieboorden geven een extra dimensie aan de centrumvernieuwing die hier wordt gerealiseerd op de voormalige industriële site van een betoncentrale. We zijn verheugd dat naast de Europese Unie ook het provinciebestuur ervaart dat met dit project de beleving langs de Leie verhoogt. We kijken nu uit naar de oplevering en naar de andere werken in het kader van het Seine-Scheldeproject.”
Burgemeester Kristof Chanterie : “De Provincie West-Vlaanderen kende intussen via Westtoer een subsidie van 100.000 euro toe aan de stad Waregem ter ondersteuning van het vernieuwen van toeristische impulsen. De Lage Leieboorden zijn ook opgenomen in de beleefpunten langs de Leie. Ze moeten van de leieboorden een bruisende ontmoetingsplaats maken.”
Er is aandacht voor de natuur rond de nieuwe Leieboorden. Tegen de lente van 2026 mogen er de eerste wandelaars en fietsers opduiken. Eerste schepen Rik Soens: “Wat we nog meer willen doen, is het recreatieve langs de Leie, langs de Trakel gefinancierd krijgen samen met de provincie en Europa. Het beste vervoermiddel langs de Leie is de fiets en we zijn daar tevreden over. - Zo moet het een ontmoetingsplaats worden niet alleen voor Vijvenaars maar ook voor mensen die hier passeren. Het wordt een belangrijk item in heel Sint-Eloois-Vijve. Het wordt dé ontmoetingsplaats in Sint-Eloois-Vijve achter de kerk.”
|