Vanaf 1 januari 2026 verandert de afvalophaling in de regio. Net zoals in de andere Imog-gemeenten verandert de afvalophaling in Waregem aanzienlijk. Zo zal de afvalverzameling niet meer in zakken gebeuren maar in containers. We schakelen over naar een tweewekelijkse ophaling van het restafval, maar in de zomermaanden (mei tot en met september) blijft dit wel wekelijks. Het keukenafval zal apart worden ingezameld. Er komen nieuwe restafvalzakken of je kan opteren voor een restafvalbak.

Elke dag verdwijnen er nog te veel recupereerbare grondstoffen in de vuilnisbak. Sorteren is beter voor het milieu, maar ook voor onze portemonnee. Ons gezamenlijk doel is om tegen 2030 maximaal 97 kg restafval per inwoner te hebben. Momenteel is dit in Waregem nog 141 kg. Door het afval te wegen, wordt het principe 'de vervuiler betaalt' nog meer toegepast.
Uitgebreide communicatie
Iedere inwoner krijgt tussen 1 en 11 september een brief met een persoonlijke code en folder. Hierop vind je je persoonlijke inloggegevens. Daarop volgen in Waregem vier infomomenten waarop alle wijzigingen over het nieuwe afvalbeleid vanaf 1 januari 2026 worden uitgelegd :
Op woensdag 17 september om 18.00u. in oc De Linde (Sint-Eloois-Vijve) en om 20.00u. in het stadhuis in Waregem.
Op maandag 22 september om 18.00u. in oc De Coorenaar (Desselgem) en om 20.00u. in oc ’t Klokhuis (Beveren-Leie).
Vanaf 1 januari 2026 verandert de afvalinzameling in de Imog-regio grondig. In Waregem wordt 2026 een overgangsjaar, maar vanaf 2027 mag restafval enkel nog in containers aangeboden worden. Daarnaast komt er een aparte GF(t)-ophaling, met als doel het restafval per inwoner te verminderen en voedselverspilling tegen te gaan.
Belangrijke data
Vanaf 20 augustus: bekijk de demomodellen in de inkom van de stadswinkel of op het recyclagepark
1-11 september: iedereen krijgt een bewonersbrief met infofolder
13 september: infostand tijdens de Waregemse markt
17 en 22 september: infosessies
5 oktober: deadline voor het doorgeven van je keuze
3-17 november: leveren van de bakken bij je thuis
2 januari 2026: eerste ophaling volgens nieuwe systeem
Wat kost de afvalophaling in Waregem vanaf 2026?
Algemene beheerskost 2 euro per maand of 24 euro per jaar
Restafval :
Restafvalzak 50 liter 2,5 euro per zak - verpakt per 10 stuks = 25 euro
Restafvalbak 0,34 euro per kg afval + aanbiedingskost afhankelijk van de grootte van je bak
40 liter: 0,16 euro per aanbieding
120 liter: 0,32 euro per aanbieding
240 liter: 0,63 euro per aanbieding
Bijvoorbeeld: bij de aanbieding van een 120 liter-container met 15 kg afval betaal je 0,32 euro + 15 x 0,34 euro = 5,42 euro
Sticker om op oude witte restafvalzakken te kleven: 0,80 euro per stuk
GF(t)-afval/Keukenafval : Vast jaarabonnement van 45 euro per jaar hiervoor kan je je bakje 36 maal buitenplaatsen.
PMD : Een PMD-zak van 90 liter kost 0,25 euro per zak
Papier en karton : Gratis
Diftar-containers
Voor de Diftar-containers betaal je een provisie. De provisie blijft geldig over de kalenderjaren heen. Pas bij bereiken van een bepaalde ondergrens zal er een nieuwe betaaluitnodiging verstuurd worden. Na de aanvraag ontvang je een bevestiging met betalingsuitnodiging op de diftar-rekening. Het bedrag van het voorschot hangt af van de keuze die je maakt:
- Beheerskost basisdienstverlening = 24 € (verplichte optie)
- + GF(t) keukenafvalemmer = 45 € (niet nodig voor wie composteert)
- + diftar-container € 50 (40 l) of € 75 (120 l) of € 150 (240 l)
Wat met je oude restafvalzakken
Je oude grijze restafvalzakken zullen in 2026 nog meegenomen worden als er een toeslagsticker op kleeft. Deze kost 0,80 euro en wordt per stuk verkocht. Er wordt geen verschil gemaakt tussen grote en kleine zakken. Je kan de stickers vanaf dit najaar in de stadswinkel of recyclageparken kopen.
De groene infolijn 0800 98 002
Heb je geen brief ontvangen of ben je hem kwijt, bel dan naar de groene gratis infolijn 0800 98 002. Je kan er ook terecht voor andere vragen over de nieuwe inzameling.
www.imog.be/nieuwedienstverlening
|