xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" /> Volgend jaar wordt er een geluidsscherm geplaatst langs de E17 ter hoogte van de wijk Nieuwenhove in Waregem. Het wordt daardoor mogelijk beter te leven aan de Goelevenstraat
Het aandeel van het Vlaams Gewest is geraamd op 600.000 euro. De bouwvergunning moeten nog worden aangevraagd. De aanbesteding is voorzien voor juni 2009. De werken starten in het voorjaar 2010. De stad Waregem heeft een convenant afgesloten met het Vlaams Gewest om dergelijke projecten gezamenlijk te subsidiëren. Naast elke investering van het Vlaamse Gewest, staat dus ook een bedrag uit de Waregemse schatkist.
De geluidsschermen moeten de lawaai- en andere hinder van het drukke verkeer op de autosnelweg draaglijker maken voor de bewoners in de nabijheid van de E17. We noemen het hier nog een Europese-weg naar de Europese norm. Toen die snelweg hier omstreeks 1971 de gemeente doorsneed noemde hij nog E3, benaming die we ondermeer nog terugvinden in de E3-wielerklassieker in Harelbeke. De erkenningsbesluit als autosnelweg dateert van 2 december 1971 voor het vak van Kortrijk Oudenaardsesteenweg tot Waregem (huidige oprit) en van 14 maart 1972 voor het vak naar Gent (Scheldeviaduct).
De naam E3 werd oorspronkelijk vastgesteld bij decreet op 16 september 1950. Bestaande wegen vormden toen het traject van deze Europese weg. De E3 liep toen nog van Lissabon naar Stockholm, het Finse deel was toen nog niet opgenomen. In 1975 kwam het tot een ingrijpende verandering in de nummering en traject. De Europese weg E17 is een Klasse A Noord-Zuid verbindingsweg en verbindt nu het Belgische Antwerpen met het Franse Beaune en komt hiermee op een afstand van ongeveer 696 kilometer.
Nu wordt die snelweg bij ons nog aangeduid als A 14. In België en we mogen hier zeggen Vlaanderen loopt de E17 volledig over het traject van de A14. Deze snelweg is een belangrijke noord-zuid-verbinding door Vlaanderen, en verbindt de steden Antwerpen, Gent, Waregem, Kortrijk met Rijsel net over de Franse grens. Ter informatie geven we nog mee dat na de grens met Frankrijk de A14 overgaat in de Franse A22. In Rijsel gaat deze A22 over in de A1 (Rijsel - Arras) en vanaf Arras volgt de route de A26 (Arras Troyes) tot bij Troyes. Hier gaat de A26 over in de A5 (Parijs Langres). De E17 volgt de A5 tot aan Langres, waar hij overgaat in de A31 (Langres Beaune). De E17 volgt vanaf Langres de A31 tot aan Beaune.
Geluidsschermen
Komen we terug op ons onderwerp van het geluidsscherm te Nieuwenhove met de vaststelling dat de Waregemse oproepen inzake openbare werken toch niet volledig in het ijle zijn terechtgekomen. Vorig jaar kon het spectaculaire (wegens het centraal aangebrachte fotodoek met Waregem Koerse als thema) geluidsscherm voor de Biestwijk over een afstand van 500 meter langs de expresweg N 382 al worden in gebruik genomen. In het huidige investeringsprogramma vinden we ondermeer dus een geluidsscherm terug langs de A14 in Nieuwenhove, een project dat ingeschreven stond onder het nummer 4968. Hiervoor is voor dit jaar 2009 een bedrag ingeschreven van 600.000 euro en in de planning staat een geluidsscherm over 500 meter tussen de km-aanduidingen 19.5 en 20.

Uit het door de diensten van AWV voorgestelde programma blikken we nog even terug op andere Waregems projecten. Uit het investeringsprogramma 2009-2011 blijkt dat het project voor een analoge geluidsbescherming langs dezelfde A174 (=E17) voor de bewoners van de Galgestraat, is uitgesteld maar niet afgevoerd. Dit project staat al enkele jaren bekend onder het nummer 4123 en kreeg in 2007 nog een investeringsbedrag van 250.000 euro mee. Het project omvat een geluidsscherm tussen de E17 en het Villapark aan de Galgestraat en de Wortegemseweg. Op het ogenblik staat het project Galgestraat ingeschreven voor het jaar 2011 en intussen al voor 480.000 euro.
Andere Vlaamse wegenwerken op Waregems grondgebied
Uit het meerjarenplan citeren we nog enkele projecten, die al of niet al jaren aanslepen en waarvoor een bedrag is ingeschreven in de Vlaamse begroting van Openbare Werken.
N 43 Gent-Kortrijk
4256 N43 (km 31,3 - 33,4), structureel onderhoud 1.500.000 euro in 2010
4986 N43 (km 33,4 - 34,2) Doortocht Desselgem 1.500.000 euro in 2011
4987 N43 (km 34,325 - 35,065) Structureel onderhoud 700.000 euro in 2009
R35 (Ringweg)
2415 R35 (km 3,88 - 4,53) Structureel onderhoud 900.000 euro in 2011
4998 R35 (km 2,75 - 3,32) Doortocht gecombineerd met schoolomgeving 1.160.000 euro in 2010
N437
4996 N437 (km 28,849 - 31,892) Structureel onderhoud tussen grens Oost-Vlaanderen en R35 (met module 13) 1.000.000 euro in 2011
N382
4977 N382 (km 7,26 - 14,085) Structureel onderhoud 350.000 euro in 2009 en 1.000.000 euro in 2010
4903 N382 Wielsbeke (km 14,725 - 14,725) Aanpassen rotonde en aansluiting Industriezone 1.300.000 euro in 2009
5013 N382 Wielsbeke (km 16,49 - 16,49) Breestraat en Ridder de Ghellinckstraat 1.500.000 euro in 2010
N357
4794 N357 (km 25,88 - 27,405) Structureel onderhoud 750.000 euro in 2009
4896 N357 (24,16 - 24,691) Doortocht 500.000 euro in 2011
4992 N357 Wielsbeke (km 17,7 - 18,89) Structureel onderhoud beton 500.000 euro in 2010
|