In 2026 krijgen we invulling van het ontbrekend stuk jaagpad langs de Leie tussen de jachthaven van Sint-Eloois-Vijve en de aanlegsteiger in de Pontstraat in Zulte. De Vlaamse Waterweg heeft maandagavond de drie betrokken gemeentebesturen van Waregem, Wielsbeke en Zulte geïnformeerd over het tracé. Via een nieuwe fiets- en wandelverbinding over het eiland D’Hooie wordt deze missing link weggewerkt.

Langs de Oude Leie-arm tussen Waregem en Zulte ontbreekt er een stuk van de wandel- en fietsverbinding. Het jaagpad houdt op aan het oude sas in Sint-Eloois-Vijve en begint terug aan de jachthaven van Zulte. Deze 1,4 km is het enige ontbrekende fietsveilige stuk tussen Kortrijk en Deinze. Fietsers en voetgangers die het traject willen vervolgen, moeten nu dit ontbrekende stuk overbruggen via het smalle fietspad (800m) langs de drukke gewestweg N43 of door die weg twee keer te dwarsen via de Kapelhoek.
Onder impuls van raadslid Maxim Laporte van Open Vld Waregem werd dit onderwerp eind 2021 op de agenda van de Waregemse gemeenteraad geplaatst. Hij vroeg het stadsbestuur een gezamenlijk schrijven te richten aan de bevoegde hogere politieke overheden om dit alsnog aan te pakken. De Vlaamse Waterweg nv heeft daarop in nauwe samenwerking met de betrokken steden en gemeenten (Waregem, Wielsbeke en Zulte) een haalbaarheidsstudie uitgevoerd naar het wegwerken van een missing link in het jaagpadennetwerk langs de rechteroever. Verschillende mogelijkheden werden bekeken om een comfortabele en veilige verbinding te voorzien voor fietsers en voetgangers.
Vlaamse Waterweg
Aan de Leie wordt steeds meer ingezet op recreatie langs het water. De Vlaamse Waterweg nv heeft daarom in nauwe samenwerking met de betrokken steden en gemeenten (Waregem, Wielsbeke en Zulte) een haalbaarheidsstudie uitgevoerd naar het wegwerken van een missing link in het jaagpadennetwerk langs de rechteroever. “Er is onderzocht of een fiets- en wandelverbinding via het eiland D’Hooie hier haalbaar was. Met de waterwegbeheerder willen we namelijk ook inzetten op zachte mobiliteit én beleving langs het water”, benadrukt Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters. “Daarom investeren we in een veilig jaagpadennetwerk waar fietsers en wandelaars gebruik van kunnen maken.”
De haalbaarheidsstudie naar het vervolledigen van de fiets- en wandelverbinding via het eiland D’Hooie maakt deel uit van het internationale binnenvaartproject Seine Schelde Vlaanderen. Het project, dat steun geniet van de Europese Unie, wil van de binnenvaart een volwaardig alternatief voor goederenvervoer op de weg maken. Binnen die ambitie wordt ook ruimte gemaakt voor recreatie en zacht verkeer.
Het weerhouden tracé zal het jaagpad tweemaal de Oude Leie-arm kruisen. Een eerste keer ter hoogte van het oude sas in Sint-Eloois-Vijve en een tweede keer ter hoogte van de jachthaven van Zulte. Tussen het oude sas in Vijve en de jachthaven in Zulte wordt een volledig nieuw jaagpad aangelegd op het eiland D’Hooie (grondgebied Wielsbeke). Ter hoogte van de stuw kan de bestaande stuwconstructie het brugdek dragen, waardoor fietsers letterlijk óp de stuw fietsen! Tussen de stuw en de jachthaven in Zulte wordt een volledig nieuw jaagpad aangelegd en ter hoogte van de jachthaven in Zulte zal een nieuwe fietsbrug worden voorzien.

Volgende stappen
De Vlaamse Waterweg nv en de partnergemeenten zullen een samenwerkingsovereenkomst afsluiten om het vervolgtraject op te starten. In 2024 zal De Vlaamse Waterweg nv het voorkeurstracé technisch verder uitwerken. Op basis van dit technisch ontwerp wordt ook de exacte ligging en de kostprijs van de nieuwe verbinding bepaald. Nadat het definitieve ontwerp afgewerkt is, zal in 2025 de vergunning aangevraagd worden. Als alles goed gaat kan vanaf 2026 gestart worden met de realisatie op het terrein.
Het project zorgt voor een positief effect op de recreatie in de omgeving en vormt een verbetering van de mobiliteit in de regio en een veilig woon-verkeer. Alles samen wordt rekening gehouden met een budget van 2 miljoen euro. Hiervan zal in de volgende legislatuur de helft ten dele komen van de drie betrokken gemeenten. Het zal gefinancierd worden door De Vlaamse Waterweg nv en de lokale besturen.
e-waregem (seniorennet.be) http://www.blog.seniorennet.be/wareber2/archief.php?ID=2470210
|