Van vrijdag 24 tot en met zondag 26 maart 2023 vindt de tiende editie plaats van Maart Kunstroute in Waregem. Dit druk bezochte kunstparcours verbindt vijf locaties in het centrum van de stad waar het publiek kan genieten van hedendaagse kunstexpo’s. Via een uitgestippelde route kan de bezoeker gratis halt houden in de Schakelbox, Be-Part, ZAAL 29, Claessens Canvas en we invite.

Voor het openingsgebeuren vrijdag 24 maart om 19.00u. in de Schakelbox wordt verwacht dat u zich vooraf inschrijft. De Kunstroute is voorts gratis te bezoeken op vrijdag van 19 tot 22 u., zaterdag en zondag van 13 tot 18 u. Opgenomen in het parcours van de Kunstroute dit jaar zijn:
Schakelbox, Gemeenteplein 10. www.ccdeschakel.be
Be-Part, Gemeenteplein 12. www.be-part.be
Zaal 29, Olmstraat 29. www.academiewaregem.be
Claessens Canvas, Molenstraat 47. www.claessenscanvas.be
We Invite, Henri Lebbestraat 25. www.a-touch-of-art.be
SCHAKELBOX
In Schakelbox kunt u de tentoonstellng Bauxite facade van Karen Vermeren bezoeken. Karen Vermeren (°1982, Gent) maakt werk in situ: Bauxite facade. Een bauxietmijn ligt aan de oorsprong van de opvallende aluminium gevel in messing kleur van Het Pand. Op de ramen van de erker worden visualisaties toegevoegd die focussen op het traject van deze grondstoffen. Het werk staat stil bij ideeën over het antropoceen en nieuwe geologische materie.
www.karenvermeren.be
BE-PART
In Be-Part loopt nog de tentoonstelling Panta Rhei, Spiegelrei van Ria Verhaeghe (°1950, Roeselare). Ze vertrekt hierbij van het thema van het water in een voortdurende staat van verandering. Ze combineert haar schilderijen, foto’s en sculpturen met een reeks uit haar Provisoria, een verzameling geordende en gecatalogiseerde krantenfoto’s die ze ruim dertig jaar geleden begon aan te leggen. Vandaag maakt deze persoonlijke beeldbank de kern van haar beeldend werk uit. Deze tentoonstelling – de eerste waarin zoveel werken van Ria Verhaeghe voor het eerst samen te zien zijn in ons land – toont daarnaast ook 61 recente olieverfschilderijen op papier.
ZAAL 29
In Zaal 29 vinden we ‘Parallel Skies’ van Denitsa Todorova 2 Denitsa Todorova werkt bijna uitsluitend met grafiet op papier. Haar werkwijze zou je quasi-sculpturaal kunnen noemen: nadat ze het papier helemaal zwart maakt met grafiet, onthult ze een compositie door het grafiet op heel precies gedefinieerde plaatsen weg te halen. Het hele proces is tijdrovend, intensief en verschilt niet veel van een beeldhouwer die een vorm destilleert door marmer of hout weg te snijden. Door de hoge mate van abstractie is het verleidelijk te denken dat haar beelden bijna moeiteloos tot stand komen, als resultaat van intuïtieve artistieke gebaren. In werkelijkheid laat Todorova relatief weinig aan het toeval over. In haar abstracte tekeningen streeft Todorova naar een zeker isolement van de toeschouwer – een vermindering van zintuiglijke prikkels ten gunste van een pure confrontatie met de verbeelding.
CLAESSENS CANVAS
Philippe en Thomas Huyvaert – bestuurders van het schilderdoekenbedrijf Claessens in Waregem – nodigen kunstenaars Robert Suermondt en Emilio López-Menchero uit om te exposeren in het oude fabrieksgedeelte dat niet meer in gebruik is. De ruimte toont de nog oude technische rail-infrastructuur en genummerde kaders doordrenkt met gips. Beide kunstschilders bouwen hun tentoonstelling op in de vorm van een crashtest UFO-OJOS, waarbij ze op de verschillende schilderdoeken uit de catalogus, opgespannen op formaat 30x35cm, elk op hun eigen manier uitdrukking geven aan de expo. Op die manier positioneren ze zich als het ultieme eindpunt van een lange productieketen.
WE INVITE
In de setting van de voormalige meubelzaak Vynckier brengt Being at Home Among Things met werk van Elise Peroi, Denitsa Todorova en Philine Vanrafelghem mijmeringen over het wonen, over de ruimtelijke beleving van het wonen en het verwijlen bij de dingen rondom. Het zijn suggesties van een binnenwereld die beschutting biedt, een binnenruimte als mogelijkheid, met een openstaand raam ook de wereld op een kier.

|