Deze dagen verspreidt N-VA/Open Vld Waregem zijn informatiekrant De Waregem Krant over alle brievenbussen van de stad. Bedoeling is de Waregemse kiezer een stand van zaken te bieden over hun oppositiewerk halfweg de gemeentelijke legislatuur 2019-2024. De fractie maakten ook een oplijsting van hun voorstellen die reeds uitgevoerd werden, voorstellen die door de meerderheid beloofd werden om uit te voeren en voorstellen waar de CD&V-meerderheid niet moe(s)t van weten.

Bij de persvoorstelling maandagavond in De Klauwaert bleek nogmaals dat de media momenteel sterk in gebreke blijven inzake het lokaal politiek informeren van hun lezers. Er was slechts één journalist van een weekblad op de uitnodiging ingegaan en die moest dezelfde avond nog naar een paar gemeenteraden in Ardooie en nog enkele plaatsen. We hebben nog de tijd meegemaakt dat de persbank in de raadszaal te klein was, dat de gemeenteraad van Waregem werd gevolg door een tiental plaatselijke persmedewerkers en de bevolking maandelijks een uitgebreid verslag daarover kon lezen in diverse media. We begrijpen dat het uitgeven van een eigen informatiekrant voor een politieke fractie zowat het enig alternatief is om de burger te kunnen informeren. Uit de vele reacties blijkt ook dat dit initiatief door de Waregemse burger ook op prijs gesteld. De fractie gaf al een analoge krant uit bij de verkiezingen en een volgende Waregem Krant mogen we ook verwachten in 2024.
Fractievoorzitter Michiel Vandewalle gaf toe dat de uitslag van de gemeenteraadsverkiezingen in oktober 2018 eerder een ontgoocheling was. “Het kartel NVA-Open Vld had graag mee de meerderheid gevormd en beschikt daarvoor ook over de nodige bekwame kandidaten. Als grootste oppositiefractie volgen we heel nauwkeurig de lopende dossiers op en brengen zelf voorstellen op de agenda. Onze rol als oppositie vullen we op een constructieve manier in. Voor 2024 zouden we graag de kans krijgen om mee vorm te geven aan het Waregemse beleid. Het zou gezond zijn voor Waregem dat er eindelijk vernieuwing komt in de bestuursploeg.”
Raadslid Sophie Demeulenaere ziet een aantal aandachtspunten voor het financieel beleid. “De spaarpot verdwijnt. We moeten de meerjarenplanning elke dag durven blijven bekijken en indien aangewezen ook aanpassen met doordachte investeringen. Nu is er nog ruimte om iets meer krediet op te nemen. Stijgende grondstofprijzen zullen toekomstige investeringen duurder maken. We moeten er ons altijd van bewust zijn dat we investeren met het geld van de mensen.”
De NVA-Open Vld fractie staat volledig achter de renovatie van Het Pand, het grootste project van deze legislatuur. Het is goed dat alle winkelruimten zijn ingenomen. De belastingbetaler heeft echter recht op meer transparantie over de kostprijs. “Als alles wordt in rekening gebracht wat wordt in beeld gebracht bij de promotie dan komt men aan bijna het dubbelen van de aangegeven kostprijs van 15 miljoen euro. Die 15 miljoen omvatten enkel de verbouwing, maar de nevenprojecten als parking Meersstraat, markt, gederfde inkomsten, enz. worden niet in rekening genomen.”
“Deelgemeenten verdienen meer aandacht”, aldus Nancy Vandenavbeele en Maxim Laporte. “Ondanks 1168 handtekeningen in coronatijd, sloot de CD&V het zwembad in Vijve. Het kostenplaatje voor behoud is nooit ernstig onderzocht. Het was een ideaal instructiezwembad, van watergewenning voor baby’s en kleuters tot zwemlessen voor eenieder. Gelukkig hebben we de voorziene vervanging door twee klaslokalen nog kunnen aangroeien tot zes klaslokalen.”
“Ondanks vele beloftes is er ook nog steeds geen oplossing voor het waterprobleem van de parking Coorenaar in Desselgem. Het wandelbrugje voldoet niet. We stellen een parkingrijweg voor met waterdoorlaatbare stenen en een wadi om het water via een groenbekken traag de grond te laten insijpelen”, aldus Michiel Vandewalle. “We stellen ook uitstel van levering vast voor de goedgekeurde speeltoestellen voor wijk IJzerland in Desselgem en de Tomberg in Beveren-Leie.”
Vanuit de oppositie stond de fractie volledig achter de investeringen voor de vernieuwde en uitgebreide Schakel en het toevoegen van de vroegere cinema aan de overzijde. Alles samen zal de hele regio Waregem op deze locatie en verdeeld over twee gebouwen kunnen genieten van theater, film, exposities, ateliers, voordrachten en alles wat met cultuur heeft te maken. Ook lokale verenigingen en organisaties vinden er voldoende vergaderruimte.
De fractie wil een betere aanpak van het zwerfvuil. Langs de fietspaden zoals langs de spoorweg en het jaagpad langs de Leie is het tevergeefs zoeken naar vuilnisbakken, waardoor vele verpakkingen veranderen in zwerfvuil op straat en in de tuinen langs die fietspaden. “Containertuintjes boven glascontainers kunnen mensen ertoe aanzetten geen zwerfvuil rond te gooien. Het proefproject in de Staf Stienstjesstraat is echter niet wat we gevraagd hebben”.
“Het Welzijnshuis in Waregem levert goed werk. Het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst levert ondanks inhoudelijke discussies weinig conflicten op. Een aanklampend, sturend beleid is op het einde van de rit socialer dan het strooien met steeds meer financiële ondersteuning. Maar voor wie niet meekan is er een vangnet nodig en de stad Waregem kan dat bieden.”
“Het woonproject Spoorweglaan heeft tot doel om betaalbaar wonen te realiseren. In 2016 was er massale belangstelling om een stuk grond te kunnen kopen dat 10% onder de marktprijs lag. Maar de ontwikkeling liet jaren op zich wachten en zes jaar later is maar 30% van de 100 percelen verkocht. Velen zijn nog niet rijp voor het keurslijf van de indeling.”
Op blz 7 van de Waregem Krant vinden we een overzicht van voorstellen van de NVA-Vld-fractie, waarvan er ook een aantal werden gerealiseerd of nog in de pijplijn zitten. In het vooruitzicht van de beloofde evaluatie van het op 6 oktober 2020 goedgekeurde mobiliteitsplan worden tenslotte vijf acties voorgesteld voor een toegankelijk stadscentrum. “Een fietsstraat hoort niet thuis op de ring, die dient als vlotte en veilige weg om centrum over te steken. Een betere ontsluiting op de ring via de Duthoystraat naar buiten en de Lebbestraat naar binnen. Verleng de Shop&Go naar 1 uur. Behoud parkeerplaatsen op de markt en maak voetpaden toegankelijker.”

|