Er is een vlotte en veilige verbinding voor fietsers en voetgangers in de maak tussen de jachthaven van Sint-Eloois-Vijve en de aanlegsteiger in de Pontstraat in Zulte. Nu is het jaagpad/fietspad op de rechteroever van de Leie daar onderbroken. De Vlaamse Waterweg heeft laten weten aan de twee gemeentebesturen dat ze een studiebureau hebben aangesteld die tegen de zomer met een rapport zal komen om die missing link aan te pakken.Raadsleden Nicolas Cuypers van N-VA Zulte en Maxim Laporte van N-VA/Open Vld Waregem reageren tevreden op de plannen om het jaagpad door te trekken. Ook wordt het project alvast opgenomen in de budgetaanvragen voor toekomstige fietsinvesteringen.
Langs de rechteroever van de Leie ontbreekt het jaagpad als wandel- en fietsverbinding tussen Sint-Eloois-Vijve en Zulte. Deze 1,4 km is het enige ontbrekende fietsveilige stuk tussen Kortrijk en Deinze. Na de rechttrekking van de Leie midden de jaren 1970 kwam er alleen hier geen snelle en veilige fietsverbinding op een strook, deels gelegen op grondgebied Waregem maar vooral op grondgebied Zulte, Fietsers en voetgangers die het traject willen vervolgen, moeten nu dit ontbrekende stuk overbruggen via het smalle fietspad (800m) langs de drukke gewestweg N43 of door die weg twee keer te dwarsen via de Kapelhoek. Veilig is dit allerminst.
Onder impuls van raadsleden Nicolas Cuypers (N-VA Zulte) en Maxim Laporte (N-VA/Open Vld Waregem) werd dit onderwerp eind vorig jaar op de agenda van de respectievelijke gemeenteraden geplaatst. Ze vroegen hun gemeentebesturen om een gezamenlijk schrijven te richten aan de bevoegde hogere politieke overheden om dit alsnog aan te pakken. Beide gemeenteraden keurden dit goed.
Intussen liet de Vlaamse Waterweg weten dat een studiebureau aangesteld werd om de optimalisatie van de fietsverbinding en de missing link in de jaagpadverbinding langs de Leie te onderzoeken. Dit moet tegen de zomer resulteren in concrete voorstellen. “Het doortrekken van het jaagpad langs de Leie naar Zulte is een must voor een vlotte en veilige fietsverbinding”, aldus Maxim Laporte, raadslid voor N-VA/Open Vld Waregem.
Tegelijkertijd zal dit project opgenomen worden in de budgetaanvragen voor toekomstige fietsinvesteringen ‘Masterplan Fiets’. Het project krijgt de naam: ‘Missing link fietsverbinding tussen Zulte en Waregem (langs de Oude Leie-arm)’.
Waterweg investeert ook in fietsers- en voetgangersbruggen
Tussen Deinze en Sint-Baafs-Vijve past De Vlaamse Waterweg nv de Leie aan voor de scheepvaart van de toekomst. Kaderend in het project Seine Schelde Vlaanderen zal de rivier opnieuw haar plek innemen in het landschap en de natuur versterken. Naast aanpassingen voor de binnenvaart is ook aandacht voor de actieve weggebruikers.
Er komen gloednieuwe fietsers- en voetgangersbruggen in Beveren-Leie en Zulte. De werken voor de bouw van de nieuwe fietsbrug in Beveren-Leie zijn reeds gestart. Tegen eind 2022 zal de nieuwe brug klaar zijn.Net zoals de fietsbrug Ooigem – Beveren wordt ook hier maximaal ingezet op zowel het recreatieve als het functionele karakter.
Door de aanleg van deze brug wordt het recreatief fietsnetwerk langsheen de Leie zelf en haar aansluiting op een wijdere regio verder verfijnd. Op kleinere schaal wordt de historische verbinding tussen centrum Zulte en het Kasteel te Lake hersteld. De nieuwe fiets- en voetgangersbrug zal voor zowel het recreatief als het functioneel fietsroutenetwerk kansen bieden voor het verbinden en verknopen van routes. De nieuwe route verbindt daarbij de Limnanderdreef en de fietssnelweg F371 richting Wielsbeke. Een nieuw rustpunt met zichtpunt op voorbijvarende schepen biedt een nieuwe toeristische trekpleister.
SBE staat opnieuw in voor het integrale ontwerp van de brug, inclusief aanloophellingen, omgevingsaanleg en uitkijkpunt. Op de brug komt een uitkijkpunt aan de kant van kasteel Te Lake. Dat uitkijkpunt bestaat uit een betonnen platform en wordt ingericht met zitbanken en een fietsenstalling. Er komt een trap aan de buitenzijde die rechtstreeks toegang geeft tot de dreef richting het kasteel.
De oevers tussen de Zultebrug en de stuwarm in Wielsbeke worden heraangelegd. In het verleden werden namelijk heel wat rivieren geschikt gemaakt voor de binnenvaart. Maar helaas hebben de oevers van rivieren zoals de Leie daardoor hun natuurlijke waarde verloren. Deze oevers worden nu in ere hersteld. Door deze werken te combineren met de bouw van de nieuwe fietsers- en voetgangersbrug beperkt de Waterweg de hinder en vermijden onnodige ecologische impact.
De kostprijs van de nieuwe fietsers- en voetgangersbrug bedraagt 2,5 miljoen euro, waarvan 62,5 % gefinancierd door De Vlaamse Waterweg nv en 37,5 % de gemeente Zulte. Het gemeentelijk aandeel wordt door de ligging op een bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk (BFF) mee gefinancierd door de Provincie Oost-Vlaanderen, voor 40% met een maximum subsidie van 300.000 euro.
http://www.blog.seniorennet.be/wareber2/archief.php?ID=2440412
|