Alle lof voor de organisatoren van het Groot Waregems Politiek Debat donderdagavond in O.C. Eikenhove. Eén van de basispijlers van de werking van de jongerenorganisatie JCI (Junior Chamber International) Waregem is ‘Gemeenschap’ met het uitwerken van projecten die ten goede komen aan de samenleving. Daarin zijn ze ten volle geslaagd met ruim 200 aandachtige overwegend jonge toehoorders en heel wat frisse ideeën voor het toekomstig beleid van onze stad. Het groot Waregems debat was propaganda voor de gemeentepolitiek na de vele overwegend conflictzoekende debatten van nationale politici, waar we mee worden geconfronteerd in de populaire media. Het politiek debat van JCI was sterk, informatief, verhelderend, beschaafd, … De focus lag op inhoud en opbouw en niet op een conflictzoekende show. Het debat werd ook rechtstreeks uitgezonden via radio Waregem 1.
Moderator Presentator Waregemnaar Kris Lust leidde het Groot Waregems Debat voortreffelijk. Alle lijsten die opkomen in Waregem waren uitgenodigd, maar Vlaams Belang ging daar niet op in. De verschillende partijen werden vertegenwoordigd door hun lijsttrekker en een jonge kandidaat. Voor CD&V waren dat burgemeester Kurt Vanryckeghem en Margot Desmet (10), Groen met Inge Vandevelde en Johannes Heremans (16), N-VA-oVLD met Michiel Vandewalle en Maxim Laporte (7), sp.a met Tom Demunter en Monia Arroudi (5). Aan het debat was ook een live poll verbonden via smartphone met de vraag bij het begin wie al beslist had (resultaat 83 ja 35 neen). Bij het einde van debat volgde een nieuwe test met vraag naar twijfelaars (resultaat 36 ja-80 neen).
Het groot Waregems politiek debat werd ingedeeld in acht debatten met telkens twee spelers uit verschillende partijen, waarvan de duo’s hadden plaatsgenomen aan de vier zijden van de zaal. De thema’s waren duidelijk Waregemse thema’s :
- Centrum mobiliteit – wagen in centrum
- Veiligheid – blauw op straat
- Verkeer en mobiliteit – slibt Waregem toe?
- Ondernemen – bedreiging
- Burgerparticipatie
- Aangenaam en betaalbaar wonen
- Tewerkstelling – Armoede
- Centrumbeleving
Het thema centrummobiliteit bracht de jongeren van sp.a (Monia Arroudi) en Groen (Johannes Heremans) in de arena. Waar Monia de auto grotendeels wil bannen uit het centrum, pleitte Johannes voor een autoluw lussensysteem tussen Holstraat en Statiestraat enerzijds en Keukeldam-Holstraat anderzijds. Beide zijn voorstander van een verkeersvrije markt. Monia klaagt de onveiligheid voor de vele fietsers en zwakke weggebruikers (drie scholen) in het centrum aan en ziet daarvoor enkel een oplossing in het drastisch verkeersvrij maken van het centrum met uitzondering voor bevoorrading van de handelaars en eventuele doorgang voor bussen. Margot Desmet (CD&V) gebruikte haar minuut inbreekmogelijkheid hier onmiddellijk met het standpunt om basismobiliteit te behouden in het centrum. Door de aanwezigheid van drie scholen en handel moeten alle mensen wel in het centrum geraken. Lussensysteem is al besproken en het bleek niet haalbaar wegens teveel tegenstand.
Het debat over veiligheid werd gevoerd tussen de lijsttrekkers van N-VA/oVLD (Michiel Vandewalle) en sp.a (Tom Demunter). Tom pleitte voor meer agenten. 1 agent per 500 inwoners is volgens hem onvoldoende. Hij wil ook de lokale verankering in het centrum verankeren bij de overgang naar nieuwe politiegebouwen aan expressweg. Hij ziet ook liever een politiezone met Deerlijk-Harelbeke dan de huidige tot het verre Spiere-Helkijn. Michiel is eerder voorstander van meer al dan niet slimme camera’s. Voor het veiligheidsgevoel wil hij meer politiecombi’s zien in de deelgemeenten en algemeen meer properheid in het straatbeeld. Opvallend was zijn repliek inzake afwijzen door Tom van zijn voorstel van meer camera-bewaking, waarin hij erop wees dat sp.a in de Kortrijkse coalitie wel voluit achter dit voorstel staat.
Verkeer en mobiliteit was een debat tussen de jongeren van N-VA/oVLD (Maxim) en CD&V (Margot). Maxim stelt vast dat het allemaal veel sneller gaat met de fiets en het verplaatsen met alternatieven voor de auto moet aangemoedigd worden. Anderzijds kunnen we het zich verplaatsen met de auto niet verbieden, maar we moeten hier wel ingrijpen voor een vlotter verkeer. Invoer van schoolstraten kan helpen. Margot repliceerde met stelling dat al heel wat kruispunten zijn aangepakt en er nog enkele in verregaande studie zitten. Zone 30 is ingevoerd en studies wijzen erop dat de motivering voor fietsverplaatsingen werkt.
Het thema ondernemen bracht de lijsttrekkers van CD&V en Groen rond de centraal opgestelde debattafel. De burgemeester wees op de lage werkloosheid (4,2 %) en de hoge werkzaamheidsgraad (103-4) in Waregem. Er kwamen honderden nieuwe werkplaatsen bij in nieuwe KMO-zones als Windhoek-Transvaal, Groenbek, business park, E17 west. Er is nood aan nieuwe zone voor regionale en familiebedrijven (Blauwpoort). Renson moest uitwijken naar Deinze bij gebrek aan mogelijkheden hier. Inge wil Blauwpoort als zowat de enige open landelijke natuurruimte redden van betonnering. We moeten eerst andere open industriële ruimten benutten zoals bv. een geval in Roterijstraat. De nood aan ruimte kan ook ingevuld door bouwen in de hoogte. Er is nu al een verkeersknoop aan oprit autostrade. Kurt is niet akkoord met stelling dat Blauwpoort groengebied is. Dagelijks komen daar langs de autostrade 75.000 wagens voorbij. N-VA-lijsttrekker Michiel springt bij met zijn minuut en wijst nog eens naar heikele situatie dat Waregems familiebedrijf naar Deinze moet wegens gebrek aan bedrijfsruimte hier. Voor het knooppunt aan oprit autostrade moet een dubbele op- en -afrittenplan oplossing bieden. Michiel wil ook aandacht voor dreigend tekort aan geschikte arbeidskrachten. Daarvoor zijn betere contacten nodig tussen bedrijven en de schoolgaande jeugd.
Een volgend onderwerp na de pauze brengt ons bij Burgerparticipatie, waarvoor de jongerenkandidaten Margot (CD&V) en Monia (sp.a) in het debat van 7 minuten worden gevraagd. Het wordt een boeiende discussie waarbij ook de kartelfractie N-VA/oVLD (Maxim) en Groen (Johan) hun joker van 1 minuut inzetten. Margot start met opsomming van de verschillende inspraakorganen met behalve de verkiezingen ook de verschillende adviesraden, waarvoor Waregem er meer beschikt dan de wettelijk verplichte. Voor projecten als aanleg van speelpleintjes in wijken is er bijkomende inspraakmogelijkheid. Maxim komt tussen met een overzicht van de plannen van zijn fractie met invoering van een burgerbegroting, Dit betekent bv. dat een jongerenforum een budget krijgt voor eigen voorstellen en de besteding van dit budget zelf kan invullen na controle naar haalbaarheid. Monia (sp.a) werpt op dat CD&V in haar programma niets zegt over burgerparticipatie. Volgens Margot (CD&V) is dit onderwerp vanzelfssprekend en ze wijst nog op de lage drempel van het stadhuis. Monia (sp.a) pleit voor onafhankelijke wijkadviesorganen en live streaming van de gemeenteraad. Johannes (Groen) wijst op een studie, die uitwijst dat 18-35 jarigen het meest bereid zijn voor inspraak, maar ook het minst tevreden zijn daarover. Voor grote projecten moet het bestuur vooraf met de burgers rond de tafel zitten, ipv te beslissen vanuit hun ivoren toren.
Aangenaam en betaalbaar wonen brengt voor het zesde debat de lijsttrekkers van sp.a en Groen in de debatruimte. Tom (sp.a) stelt vast dat het centrum van Waregem een bejaardentehuis wordt. De stad in galop wordt op die manier een aftands oud boerenpaard! Inge (Groen) klaagt de eenzijdige bewoning aan met luxe appartementen. We moeten vernieuwbouw en renovatie aanmoedigen in het vergunningsbeleid. Ze is akkoord met sociale verkavelingen, maar wenst daar wel een mix aan bewoning. Tom (sp.a) wil de zes maatschappijen, die nu inzake sociale huisvesting actief zijn in Waregem, herleiden tot één. De WAGSO (Waregems autonoom gemeentebedrijf Stadsontwikkeling) kan dat aan. Het stoot hem tegen de borst dat voor het nieuwe woonproject met 90 woongelegenheden in Vijve (Spoorweglaan-Schoendalestraat) voor een deel beroep wordt gedaan op privaat ontwikkelaars. Voor de site Sofinal ziet hij een invulling als stadspark met woningen. Inge (Groen) ziet het voordeel van een en-en verhaal en heeft het niet voor grote mastodonten. Het procentage groen bij verkavelingen wordt voor haar best verhoogd van 5 naar 15. Burgemeester Kurt gebruikte hier zijn minuut om erop te wijzen dat het stadsbestuur streeft naar optimaal gebruik van de ruimte. In het villapark zijn we al aan de derde generatie. Voor de jonge gezinnen komen er de komende jaren 300 tot 400 nieuwe betaalbare woningen vrij in Dompelpark, Vijve, fabriekstraat, enz.
Voor het thema Tewerkstelling en Armoede kwamen de jongeren van NVA-oVLD en Groen in de kring. Maxim (N-VA/oVLD) stelt dat kansarmoede een groot probleem wordt en zoals overal in Vlaanderen ook in Waregem is gestegen van 4,4 naar 9,7 %. Als sociaal voelende stad moeten we ingrijpen. Voor Johannes (Groen) is het vooral onrustwekkend dat de armoede zelfs stijgt bij dalende werkloosheidsgraad. Ook al zijn we hier het slachtoffer van het nationaal beleid in Vlaanderen en federaal, moeten we ook als stad ingrijpen. Een stap is samen met scholen en andere spelers de armoede opsporen. Maar we moeten ook structureel ingrijpen door zoals in Roeselare, Gent, Harelbeke zelf het leefloon op te trekken naar de armoedegrens. Maxim (NVA/VLD) ziet meer heil in het aan werk helpen van de mensen, goed onderwijs en promoten van sportvoorzieningen. We moeten hen uit hun isolement halen. Voor Maxim is geld geven geen oplossing.
Als laatste debatthema stond Centrumbeleving op de agenda met de kopstukken van N-VA/oVLD en CD&V aan debattafel. Michiel (NVA) gaf als inzet mee dat Waregem leeft met voldoende sport en cultuur. Maar hij wil wel drie punten aangeven, waar het fout loopt met name 1. Mobiliteit, 2. Lokale economie en 3. Leegstromen van de jeugd. Waregem verouderd in centrum nog sterker dan elders. Hij citeert Unizo-cijfers : in 6 jaar is het aantal jongeren in centrum gedaald met 11 % (2,8 % in Vlaanderen); het aantal 65+-jarigen is gestegen met 21,7 >% (Vlaanderen 11 %). Kurt (CD&V) ziet daar geen graten in. Ook ouderen leven en doen hun inkopen hun inkopen in het centrum. Inge (Groen) valt in voor haar minuut en vindt het jammer dat alles geconcentreerd wordt op het stadscentrum. Er moet meer belang gehecht aan het buurtleven in de wijken en deelgemeenten en daar gezorgd voor een aangenaam dorpsleven. Kurt (CD&V)repliceert onmiddellijk dat hij akkoord is en dat daar ook subsidies voor beschikbaar zijn. In Beveren-Leie werd gestart met een markt. Het dynamisme van Waregem is overal bekend met voetbal, Waregem koerse, laatst nog Horse week. In dit opzicht zullen we naar een goede balans moeten blijven zoeken tussen Waregem Leeft en Waregem Beeft (hinder). Tom (sp.a) gebruikt hier zijn minuut met een aanklacht over het niet renderen van de Zuiderboulevard met 2500 € verlies per dag wegens de miljoenen kostprijs van de parking die onvoldoende wordt gebruikt. De markt kan daar niet doorgaan en ook evenementen blijven uit. Michiel (N-VA/oVLD) wijst op de stijgende leegstand, die in 4 jaar is verdubbeld. Vraagt zich af waarom er geen boetiekskes mogen komen om de beleving te verbeteren. Kurt (CD&V) wijst erop dat alle oppositiepartijen het project van de boulevard hebben goedgekeurd en dat er binnenkort wel horeca komt.
Elk van de vier fracties kreeg nog een paar vragen te beantwoorden, die vooraf werden ingestuurd. Tot slot kreeg elke lijsttrekker nog één minuut om nog eens hun visie op het toekomstig beleid te vertolken. Burgemeester Kurt Vanryckeghem besloot met dank aan de verschillende fracties voor de optimale samenwerking gedurende de afgelopen 6 jaar en beloofde dat beleid verder te zetten omdat het goed wonen, werken en leven zou blijven in Waregem. Alle deelnemers van dit groot politiek debat kunnen alvast nog zonder kleerscheuren door dezelfde deur. Dit debat toonde ook aan dat Waregem heel wat politiek talent heeft, want alle acht deelnemers kwamen sterk uit het debat.
|