Net als vorige maand was het vragenuurtje in de gemeenterad flink gevuld. Er waren twee vragen van Inge Vandevelde (Groen), twee van Xzvier Wyckhuyse (Open VLD), een vraag van Thea Mestdagh (NVA), drie vragen van Mario Verhellen (SPa), een vraag van Tom Demunter (SPa) en een vraag van Geert Deroose (NVA).

Raadslid Inge Vandevelde had vragen over de evolutie in het duurzaam en divers wonen in Waregem door een toekomstgericht vergunningsbeleid. Huizen en appartementen zijn vorig jaar (2017) opnieuw duurder geworden. Dat blijkt uit cijfers van de notarisfederatie Fednot. In Waregem is die tendens nog sterker dan in Vlaanderen. Een gemiddeld huis in Waregem is 6,7 % duurder geworden (Vlaanderen 2,6 %), een appartement 3,7 % (Vl. 2,3 %). Een doorsneegezin of alleenstaanden (met of zonder kinderen) moeten noodgedwongen ‘over het muurtje’ uitzien naar een betaalbaar stekje, vb. in Deerlijk, Harelbeke, Zwevegem, Oostrozebeke, Zulte. Het is duidelijk dat er in Waregem (en dan voornamelijk in de ruime kernen) een vergrijzing optreedt, met senioren die nog de gouden jaren hebben gekend. Zo ontstaat eenzijdige, luxe bewoning ten nadele van jonge gezinnen en alleenstaanden, die dan weer naar de rand verhuizen, of niet zelden in geconcentreerde kansarmoedewijken terecht komen. Er moeten volgens Vandevelde dringend bijkomende voorwaarden worden opgelegd aan projectontwikkelaars. De stad moet volop inzetten op divers wonen. Ze kan door haar vergunningsbeleid hierop af te stemmen andere accenten leggen t.v.v. duurzaamheid (ecologisch en compact bouwen), maar ook vernieuwende woonvormen kansen geven. Schepen Kristof Chanterie kon niet antwoorden op de meeste van haar acht vragen naar omschakeling van het aantal woningen die omgeturnd zijn naar meergezinswoningen. Er worden daar geen aparte register over bijgehouden, ook niet over cohousing, extra bouwlagen, winkelpanden zonder bewoning. Er waren twee aanvragen om een erkende zorgwoning te bekomen. In Waregem zijn er in periode 2011-2015 144 sociale woningen gerealiseerd en gepland op totaal van 1115. Inge Vandevelde besluit dat er in Waregem nog ‘ruimte’ zat is voor duurzaam en toekomstgericht wonen door middel van herbestemming en/of grondige renovatie, met een slimme inrichting van gedeelde publieke ruimte. Zij noemt een ambitieus woonbeleid het beperkt ruimtebeslag (betonstop) combineren met een maximale woonkwaliteit, met een verscheidenheid aan woonvormen in energiearme gebouwen, met gemeenschapsvoorzieningen, maar ook door andere eigendomsstructuren te hanteren (vb. wooncoöperaties).
De andere vraag van Inge Vandevelde was een oproep voor de campagne Gastvrije gemeente van Vluchtelingenwerk Vlaanderen. Deze organisatie zet zich in voor mensen op de vlucht voor oorlog, geweld en vervolging. Ze doen dit niet alleen maar met een dertigtal lidorganisaties en heel wat enthousiaste vrijwilligers. Samen verhogen ze de druk op het beleid en sensibiliseren ze het ruime publiek. Ze werken aan kwalitatieve opvang en zijn actief rond integratie. Ze ondersteunen iedereen die asielzoekers en vluchtelingen bijstaat. Dit jaar is hun campagne Gastvrije gemeente al aan de vijfde editie. “Ook in onze stad – via het Welzijnshuis, zetten mensen zich in voor asielzoekers en vluchtelingen. Ze zorgen voor een warm onthaal en helpen nieuwkomers om zich te integreren. Er is een met een Gastvrije Award (inclusief een ondersteuning van 1 000 euro). Maar dit is niet wat we vragen. Wat we wel voorstellen, is dat de stad raambordjes bestelt via de website www.gastvrijegemeente.be/campagnemateriaal , dat ze verdeeld worden (via de stadswinkel, de gemeentehuizen in de deelgemeenten, scholen, …) en dat dit ook bekendgemaakt wordt (op de stadswebsite, Gouden blad, op de wekelijkse persconferentie, …). Dit kost weinig energie en geen geld.” Schepen Jo Neirynck ziet meer heil in concrete acties die de integratie bevorderen. Waregem telt momenteel 21 asielzoekers en wil met adviesraden, meewerkende bewegingen zoals vluchtelingenwerk liever aandacht bij evenementen (boerenmarkt, wereldwandeling) dan door affiches.

Een vraag, die ophef kan maken, werd gesteld door raadslid Xavier Wyckhuyse (Open VLD). Hij vroeg naar de stand van zaken over de afspraken om de verkiezingscampagne dit jaar in Waregem te laten doorgaan zonder verkiezingsborden. Het voorstel dateert al van de gemeenteraad van oktober 2017 om een verkiezingscampagne te organiseren zonder verkiezingsborden langs de openbare weg. Toen werd afgesproken dat alle fractieleiders van elke partij buiten de gemeenteraad eens gingen samenzitten om hun visie te verduidelijken. Dit is ook gebeurd in november. “Daar bleek dat de visie van zowel N-VA, sp.a, Groen en Open VLD dezelfde waren en dat al deze partijen opteerden om geen borden meer te zetten langs de openbare weg, maar wel het aanbod van gemeentelijke borden uit te breiden. CD&V liet toen weten dat men nog geen standpunt wou innemen en eerst enkele vragen qua wettelijkheid, regionaal akkoord, profilering van nieuwe kandidaten, enz. wou onderzoeken. Na deze bijeenkomst, ontvingen we nog een verslag met de standpunten van elke partij maar vanaf dan werd het olympisch stil betreffende een onderlinge overeenkomst om geen borden meer langs de openbare weg te plaatsen. Het maken van alle afspraken qua plaatsing borden, timing campagne, wat wel en niet kan, enz. zal staan of vallen met het maken van een correct onderling akkoord. Zonder een deftig akkoord, is iedere partij vrij van doen en laten qua verkiezingsborden en qua timing en planning qua campagne.” Voorzitter Kurt Vanryckeghem (CD&V) maakte hierbij bekend dat de CD&V niet meer meestapt met het voorstel met het verbod, waarvoor er trouwens geen wettelijke basis bestaat. Na rondvraag bij zijn collega’s uit naburige gemeenten als Harelbeke, Deerlijk, Zwevegem, Ledegem, Wielsbeke en Kuurne blijkt dat ook bij hen geen verbod komt. “Iedere kandidaat heeft het recht om op zijn manier promotie te maken, ook met borden, al vragen we om het aantal te beperken. Zoals vorige campagnes wachten we wel best tot 29 augustus na Waregem Koerse.“
Xavier Wyckhuyse had ook een voorstel voor een andere aanpak van de 100 dagen in Waregem. Hij merkte vorig jaar op de gemeenteraad al op dat de 100-dagenfuif in Waregem totaal niet ‘sexy’ is waardoor de Waregemse jeugd massaal kiest om naar Gent te trekken die avond. “De jeugd wil zelf kiezen wat ze wil en het aanbod in Gent is nu eenmaal beter aangezien Gent een studentenstad is en een donderdagavond daar meer aanbod heeft dan een gemiddelde zaterdagnacht in een kleinere stad. Bijkomend willen 18-jarigen al eens proeven van het uitgangsleven van een studentenstad aangezien een groot deel van hen volgend jaar naar het hoger onderwijs trekt. Ik vernam dat de 100-dagenfuif in de Expo slechts een paar honderd bezoekers lokte en dat vanaf 23u. de massale uitstroom naar Gent begon. Bij enkele Waregemse jeugdcafés werd dezelfde trend waargenomen, redelijk veel volk tussen 20u. en 22.30u. en vanaf dan ging de meeste jeugd richting Gent. Sommige Waregemse cafés voorzien zelf transport naar Gent en terug naar Waregem. Vandaar dat ik nogmaals de suggestie doe om de 100 dagen in Waregem anders en beter aan te pakken, namelijk een kleinere fuif te organiseren voor die paar 100 mensen die in Waregem willen of moeten blijven maar daarnaast zelf transport te regelen van en naar Gent want het grootste deel trekt toch naar daar. Hierdoor voldoet het aanbod van de stad aan de vraag van de Waregemse jeugd en vult stad Waregem ook ineens de gaten die het openbaar laat. De jeugd die naar Gent trekt, moet daar wachten om terug te keren met de eerste trein rond 6.30u. Ook de scholen kunnen hieraan meewerken, want zij hebben de vrijdag ook liever leerlingen die enkele uren geslapen hebben in plaats van leerlingen die heel de nacht zijn uit geweest. Goed voorbeeld: in Deinze worden al jaren bussen ingelegd voor de 100-dagen in Gent en dit blijkt een groot succes te zijn. Stad Waregem mag misschien als doelstelling hebben om de jeugd die avond hier te houden, als het aanbod in Gent telkens groter, beter en aantrekkelijker lijkt, dan is dit dweilen met de kraan open en zal de Waregemse jeugd ook de komende jaren massaal naar Gent hun 100-dagen gaan vieren”. Hij had twee vragen : Is de stad bereid om vanaf volgend jaar een aanbod, op maat van de vraag, te bieden om de jeugd de vrije keuze te laten om hun 100-dagen in Waregem of in Gent te laten vieren? Is de stad bereid om zelf busvervoer te regelen naar en van Gent zodat de jeugd veilig terug in Waregem geraakt en zodat vele ouders niet de hele nacht wakker liggen of zelf individueel het initiatief hoeven te nemen om ’s nachts naar Gent te rijden ? Schepen Jo Neirynck wees op het aanbod op vrijdag met een alternatieve schooldag. Het is niet de taak van de stad om programma in Gent te brengen. Voor wie naar Gent wil, kan dat met de trein. We hebben voor de 200 blijvers de fuif van de jeugdraad, die de 100 dagen in overleg organiseert. Het busvervoer in Deinze is trouwens niet door de stad georganiseerd, maar door VLD-jongeren.
De kortste vraag kwam van raadslid Thea Mestdagh (NVA), die had vastgesteld dat bij de heraanleg voetgangersdoorsteken onder het spoor Leenakkerstraat-Spijkerlaan in Beveren-Leie al weken een gevaarsbord stond bovenop de waterafvoergeul en dit vanwege het kapotte rooster. Schepen Maria Polfliet antwoordde dat dergelijke vragen best rechtstreeks worden doorgespeeld naar de Technische dienst. Dat was trouwens al op 27 februari (werkopdracht 13338) gemeld door raadslid Marc Vercruysse, waarna een nieuw rooster is aangevraagd.
Raadslid Mario Verhellen (spa) had nogmaals vragen over de gerooide bomen in de Meersstraat. “In de gemeenteraad van februari 2016 werd door onze fractie volgende vraag aan de verantwoordelijke schepen gesteld: enkele dagen geleden stelde ik vast dat alle bomen in de Meersstraat t.h.v. het duiklokaal zijn gerooid. Dit lijkt ons bizar aangezien de gemeenteraad nog geen kennis kon nemen, laat staan haar goedkeuring gaf aan het herinrichtingsplan volgend op de gemeenteraadsbeslissing van 1 december ll. cfr. punt 2 omgevingsaanleg Regenboogstadion. “ Hij had toen vragen naar de opdrachtgever voor het rooien van deze mooie grote bomen en het verlenen van de kapvergunning. “Uit de reactie van de verantwoordelijke schepen en de burgemeester konden we vernemen dat de aannemer die de bomen rooide in gebreke zou worden gesteld en dat er een compensatie zou worden gevraagd. In de media sprak de schepen van mogelijks € 2 000 per boom. We zijn vandaag 2 jaar later en hebben ondanks mondelinge en schriftelijke vragen naar de stand van zaken geen duidelijk antwoord gekregen of er reeds een dading is afgesloten. Het lijkt ons evident dat de stad Waregem gecompenseerd dient te worden voor de illegale en onnodige kap van enkele oude mooie bomen in de Meersstraat. Uit het antwoord van schepen Rik Soens blijkt dat de aannemer inderdaad in gebreke werd gesteld voor een bedrag van 11.000 euro (5 X 2.200) en dit binnenkort zal afgehandeld worden.

Raadslid Tom Demunter had vragen omtrent de aanleg van de kluifrotonde in de Westerlaan. Er zijn daar op vandaag geen specifiek aanduidingen/zones voorzien voor fietsers. “Komen deze er nog of is het de bedoeling dat fietsers zich met het risico voor lijf en leden hun stuk weg opeisen? Bij het verlaten van de kluifrotonde zowel richting Noorderlaan als Zuiderlaan rijden wagens over de aangeduide fietszone of dienen bussen en vrachtwagens over de borduur te rijden. Het lijkt ons aangewezen om nu in te grijpen en aanpassingen aan de weginrichting uit te voeren en niet alles blauw-blauw te laten zoals met herinrichting van de Markt is gebeurd. Onze vraag voor de gemeenteraad luidt dan ook: is het stadsbestuur op de hoogte van beide aangegeven problematieken en welke maatregelen zal ze nemen? “ Schepen Kristof Chanterie gaf een genuanceerd antwoord. Het gaat hier om een groter dossier, dat convenant gebonden is volgens de richtlijnen van de regionale commissie en door het Vlaams Gewest is goedgekeurd op voorwaarde dat we de voorschriften inzake verkeer respecteren. Bij rotondes in de zone 30 geldt volgens deze voorschriften fiets gemengd verkeer. Volgens studies zou dit veiliger zijn voor de fietsers. Zelfde regel is trouwens ook al van toepassing aan het rond punt op het Leeuwke. (ter info: we hebben persoonlijk analoog antwoord ontvangen ivm aanleg nieuw kruispunt Vijfseweg/Noorderlaan).
Mario Verhellen vroeg aandacht voor het project CurieuzeNeuzen, een samenwerkingsverband van de Universiteit Antwerpen, de Vlaamse Milieumaatschappij, het VITO, HIVA, Kariboo en de Standaard. Dat wil met de hulp van inwoners de luchtkwaliteit onderzoeken, alsook de impact van het verkeer op die luchtkwaliteit. CurieuzeNeuzen Vlaanderen zal de luchtkwaliteit meten in 20 000 straten bij 20 000 gezinnen, organisaties en scholen. Dit zal gebeuren door één maand lang (mei) twee buisjes aan de gevels van gebouwen op te hangen en daarna de resultaten te onderzoeken. Het is de bedoeling dat de deelnemers zelf de installatie plaatsen en daarna weer inleveren. In de buisjes wordt de stikstofoxide (NO2) in de lucht gemeten. Volgens prof. dr. ir. Filip Meysman (UAntwerpen) die het project leidt kan door de stikstofdioxide (NO2) te meten een goed beeld verkregen worden van de impact van het verkeer op de luchtkwaliteit in Vlaanderen. En op basis van deze gegevens kan dan een federaal, regionaal en lokaal luchtkwaliteitsbeleid worden uitgetekend. In hun oproep spreekt CuriezeNeuzen ook de scholen en organisaties aan. Aangezien de stad Waregem inrichtende macht is van een groot deel van het lager en kunstonderwijs in onze stad, is deze oproep dan ook deels gericht aan het stadsbestuur. MileuSchepen Peter Desmet wil het project met de stad ondersteunen en de scholen motiveren om hier mee te stappen. Hoe meer meetpunten hoe meer we weten over onze luchtkwaliteit in onze stad.
Mario Verhellen vroeg nog een speeltoestel voor het Sint-Elooisplein in Vijve. Sinds de aanleg van het Sint-Elooisplein zijn bij een streepje zon heel wat ouders en grootouders terug te vinden op het terras van één van de twee horecazaken. Van een aantal ouders kreeg Mario de suggestie om, zoals in Het Pand het geval is, door de stad een speeltoestel te laten plaatsen in het brede voetgangersgebied. Deze vraag/suggestie lijkt hem terecht … Het zou het plein een extra cachet en invulling geven en zal het voor kinderen nog toffer maken om met de ouders of opa en oma mee te gaan naar de Fikabar of brasserie Barrage. “Onze vraag luidt dan ook: zal het stadsbestuur een speeltoestel voorzien op het Sint-Elooisplein ter hoogte van de 2 horecazaken/appartementsgebouwen? En wanneer zal dit speeltoestel geplaatst worden? “ JeugdSchepen Jo Neirynck antwoordde dat het speeltoestel in december al werd beloofd in antwoord op vraag van Inge Vandevelde. Na onderhoud op 25 januari met zaakvoerder van Fikabar werd de groenzone voor de bar als geschikt bevonden. De goedkeuring volgt in de gemeenteraad van april.

Een laatste vraag werd gesteld door raadslid Geert Deroose en ging over de realisatie van een bos achter de kliniek. “In Waregem lijkt het zeer moeilijk om 1 ha groen te realiseren. Ik verwijs hierbij nogmaals naar de lijdensweg voor de realisatie van een kleinschalige bosaanplant achter het ziekenhuis. In maart vorig jaar sprak u nog over een bouwaanvraag. Drie maanden later, in juni vorig jaar, over een archeologisch woononderzoek … In juni bleek daarenboven ook dat de pachtovereenkomst nog diende opgezegd te worden. Ondertussen zijn we maart 2018! Milieuschepen Peter Desmet antwoordde dat het einde van de pachtovereenkomst al werd beslist in gemeenteraad van 6 juni 2017 en de realisatie voor volgende week is. Omdat de aanvraag is gewijzigd zonder reliëfwijziging is het archeologisch onderzoek niet meer nodig.
|