In Waregem heeft het stadstbestuur samen met Eandis
de eerste eigen laadpalen voor elektrische voertuigen ter beschikking gesteld
aan het Adminstratief- en Winkelcentrum Het Pand. Vanaf zijn daar twee
oplaadeilanden operationeelm. Electrische wagens en scooters kunnen terecht in
de gelijkvloerse parking en voor electrische fietsen is een oplaadeiland geopen
op het binnenpleintje van het Pand. Deze oplaadeilanden werden gerealiseerd in
samenwerking met Eandis, het exploitatiebedrijf van de Vlaamse gemengde
distributienetbeheerders voor elektriciteit en aardgas, met de partners binnen
EVA (Elektrische Voertuigen in Actie) en met steun van de Vlaamse Overheid via
het IWT(het Vlaams agentschap voor Innovatie door Wetenschap en Technologie).

Het was burgemeester Kurt Vanryckeghem die deze
donderdagmiddag 27 september 2012 officieel de eerste stekker mocht in het
stopcontact steken van deze oplaadeilanden ter hoogte van Het Pand in Waregem.
Het EVA-project is opgestart om de steden en gemeenten te ondersteunen in hun
milieuambities. Concreet gaat het over 70 oplaadeilanden. Enkele maanden
geleden in juni stelde Eandis al een electrische wagen ter beschikking van het
stadsbestuur. Toch is het oplaadeiland aan het Pand niet het eerste in de stad,
want in juni opende het bedrijf Colora al een oplaadpaal aan haar verfwinkel
aan de Wijmeriestraat.
De introductie van de realisatie werd ons
voorgesteld in de onthaalzaal van het Waregemse stadhuis. In de raadszaal zelf
was een vormingsactiviteit bezig van
Eandis. Het was Rik Soens, Waregems schepen van financiën en patrimonium
en voorzitter van het autonoom gemeentebedrijf, die de vertegenwoordigers van
de verschillende partners verwelkomde. De schepen herinnerde aan de goedkeuring
van de modaliteiten terzake in de gemeenteraad van 3 juli 2012.

Er zijn in de stadswinkel laadkaarten ter
beschikking aan 5 voor 6 maanden oplaadmogelijkheid. Voor elektrische fietsen
werden de fietshandelaars gecontacteerd en wordt bij de verkoop een gratis
oplaadkaart ter geschikking gesteld bij de aankoop van een elektrische fiets.
Volgens de schepen ervaart hij dat er al heel wat elektrische fietsen actief
zijn in Waregem. Hij vindt het niet altijd prettig dat deze fietsers hem bij
fietstochten zonder veel moeite voorbijsteken. Elektrische wagen zijn duidelijk
nog schaars, maar toch hoopt dat het nieuwe elektrische oplaadeiland in Waregem
een stimulans kan zijn tot duurzame mobiliteit.
Het EVA-project (Elektrische Voertuigen in Actie) is
een project gesteund door Vlaams minister Ingrid Lieten, bevoegd voor onder
meer innovatie, met financiële steun van het IWT, het agentschap voor Innovatie
door Wetenschap en Technologie. De Kernpartners van EVA zijn Eandis, Telenet,
Blue Corner, 4IS, Federauto, Ugent en VUB.
Eandis-directeur Guy Cosyns stelde dat de
netwerkbeheerder dit jaar op 70 locaties gefaseerd gelijkaardige oplaadpunten
wil uitbouwen om zo te komen tot een netwerk van oplaadeilanden verspreid over
Vlaanderen. Op die manier kan er invulling worden gegeven aan de doelstellingen
van het EVA-project om binnen een straal van 20 km of binnen 20 minuten een
oplaadpunt binnen bereik te hebben.

Elektrisch
tanken
Op publiek domein worden de oplaadpunten gegroepeerd
in zogeheten oplaadeilanden. Automobilisten met een elektrisch voertuig hebben
de keuze om op te laden met een klassiek stopcontact op een voeding van 16
ampère, ofwel met een aangepast stopcontact op 32 ampère, naargelang van de
technische specificaties van hun voertuig. Op 32 ampère is een lege
autobatterij gemiddeld in 2 uur opgeladen.
In het pand is er een oplaadeiland met twee stopcontacten
en twee voorbehouden parkeerplaatsen ter beschikking voor de wagens. Een
oplaadbeurt kost zowat 3 voor 140 km. Op het binnnenplein van het pand zijn
er aan de oplaadpaal zes stopcontacten ter beschikking. De oplaadbeurt kost
hier 0,5 en dit is goed voor zowat 50 km rijplezier.
In ieder oplaadpunt wordt een Telenet Hotspot
geïntegreerd. Zo kunnen de bestuurders hun mails beantwoorden, Facebook checken
of de krant online lezen tijdens het opladen. Via een vaste internetlijn
voorziet Telenet connectiviteit tussen de oplaadpaal en zijn achterliggend
beheersystemen.

Elektrische
mobiliteit stimuleren
Door deze infrastructuur ter beschikking te stellen,
willen het stadsbestuur van Waregem en Eandis elektrische mobiliteit stimuleren
én inspelen op de Europese 20-20-20-richtlijn (20 % minder broeikasgassen, 20 %
minder energie en 20 % duurzame energie tegen 2020) en de klimaatdoelstellingen
van de Vlaamse overheid om tot een reductie van de C02-uitstoot te komen.
In Vlaanderen rijden ongeveer 3,7 miljoen
voertuigen, waarvan 3,1 miljoen personenwagens. Jaarlijks samen goed voor 56,4
miljard kilometer en 16 miljoen ton C02-uitstoot. Eén van de opties om over te
schakelen naar een efficiënter en duurzamer energiegebruik, is de vervanging
van voertuigen op fossiele brandstof door elektrische voertuigen.
Slim
stroomnetten aansturen
Anders en groener energie gebruiken, stelt nieuwe
eisen aan de distributienetten. Naast de klassieke energieafname, injecteren
steeds meer klanten zelf groene, duurzame stroom in het netwerk. Om de vraag en
het aanbod aan elektriciteit optimaal op elkaar af te stemmen, kiest Eandis
voor een actief beheer van de netten. Slimme meters laten toe om de
energiestromen correct te meten en de netten slim aan te sturen.
Verschillende technologische oplossingen bieden hier
mogelijkheden in de toekomst. Zo zou het opladen van voertuigen zoveel mogelijk
kunnen worden verschoven naar de 'stille uren' of naar periodes met hoge
beschikbaarheid van groene energie. Maar er zijn technisbhe uitdagingen die
moeten worden aangepakt vooraleer dat op grote schaal "kan of zal
doorbreken.
Waregem wil zijn rol als milieuvriendelijke stad
benadrukken en zal samen met Eandis ervaring verwerven en expertise opbouwen op
het vlak van elektrische mobiliteit.
|