Deze internetkrant is een volledig persoonlijk initiatief onafhankelijk van het stadsbestuur of welk orgaan ook. Wareber was ook nooit stedelijk ambtenaar of spreekbuis van Waregem.
Op termijn kan dit stadsblog een historisch of heemkundig archief vormen over het wel en wee in de regio Waregem. U kunt hieraan meewerken door zelf historische bijdragen of informatie door te geven voor bijdragen over gebouwen, oude herbergen, belangrijke en/of volksfiguren, gebeurtenissen, volksgebruiken, geschiedenis van uw vereniging of wijk, enz. Aanvullingen en verbeteringen zijn dus hartelijk welkom zodat uiteindelijk zo waarheidsgetrouw mogelijke bijdragen overblijven.
Dank voor bezoek. Deze internetkrant telt ruim 800.000 bezoekers en met de bijna 250.000 van zijn voorganger en vooral de honderden omvangrijke artikels kunnen we aannemen dat we een bijdrage leveren aan de kennis over het gebeuren in Waregem...
26-04-2013
eerste steenlegging Werkplus
Vanavond had de eerste steenlegging plaats van het nieuwe
complex voor Werkplus aan het bedrijventerrein Transvaal windhoek te Waregem. Het
is de bedoelingdat het bouwwerk klaar
is binnen 400 dagen, zodat de opening is gepland op 26 mei 2014.
Het wordt de toekomstige thuishaven van de Waregemse OCMW-bedrijven in de
sociale economie (Strijkijzer, Veloods en DieNaMo). Minister Hilde
Crevits, meter van dit project, werd aangekondigd voor deze
eerstesteenlegging maar was niet op tijd aanwezig.
De huidige vestiging van Tandem aan de Oude Vijvestraat is
eigenlijk veel te krap voor alle diensten die worden aangeboden. Ook alle
materialen, voertuigen en fietsen krijgen in het nieuwe gebouw een plaatsje. Bouwheer
van het project is de West-Vlaamse Intercommunale WVI. Het OCMW betaalt af aan
die organisatie.
Eerste doelstelling van Werkplus is tewerkstelling van
langdurig werklozen. In 1999 gestart met 4 werkplaatsen is het project Werkplus
nu uitgegroeid tot een serieuze KMO met 61 werkplaatsen. Het project heeft zonder
twijfel bijgedragen tot de structurele afbouw van het aantal leefloners in de
stad. Dat aantal is teruggebracht van ruim 100 in het jaar 2000 naar momenteel minder
dan 50 en dit ondanks de lage economische conjunctuur. De nieuwe thuis voor
Werkplus opent perspectieven voor een verdere duurzame en rendabele werking.
Het plaket n.a.v. de start van de bouwwerkzaamheden werd gezamenlijk onthuld door burgemeester Vanryckeghem, OCMW-voorzitter Kerkhove en algemeen directeur WVI Geert Sanders. Meter minister Crevits ontbrak nog bij het gezelschap.
Essevee wordt verdiend leider na winst tegen Anderlecht
Door een verdiende overwinning met 2-1 tegen
Anderlecht wordt SV Zulte-Waregem leider in de nationale voetbalcompetitie.
Essevee telt nu 1 punt voorsprong op Anderlecht en loopt vijf punten uit op de
derde Standard en Genk. Essevee kwam na een kwartier verdiend op voorsprong met
een strafschopdoelpunt van Leye. Ook tijdens de tweede helft bleef Waregem de
beste ploeg op het veld en na enkele gemiste kansen zorgde Malanda op aangeven
van Leye voor de tweede treffer.Even later
kon het nog 3-0 geworden zijn, maar Leye schoot een tweede strafschop hoog
boven. Anderlecht kon in de slotminuut nog met Mbokani de aansluitenstreffer
lukken, maar Zulte-Waregem behield verdiend de overwinning en wordt leider met
de helft van de Playoffs achter de rug .
Na al drie gemiste kansen in de play off om leider
te worden, is de vierde mogelijkheid is uiteindelijk wel benut. Het kon
ondermeer al vorige week gelukt zijn, toen Zulte-Waregem de laatste minuten een
3-1 winststand tegen Standard nog uit handen moest geven doordat Standard met
twee goedkeurde doelpuntgen uit buitenspel op de valreep nog met 3-4 kwam
winnen. Vorige donderdag keerde het tij met een oververdiende zege op het veld van Club Brugge. Anderlecht had wel een
paar rustdagen meer gekregen, maar het hechte team van Dury toonde zich het
sterkst gemotiveerd en het creatiefst.
Sporza:In een zenuwachtig begin, met veel slordigheden aan beide kanten, was het eerste kansje voor de thuisploeg. Proto raapte een schotje van Conte op. Na een kwartier ging Leye neer in de zestien na een duel met Nuytinck. De ref wees naar de stip, Leye nam Proto te grazen: 1-0.
Anderlecht, dat al te vaak zijn heil zocht in lange ballen, reageerde via De Sutter. De spits joeg de bal met zijn mindere linker staalhard tegen de paal. Hazard was niet onder de indruk van het antwoord van paars-wit. Als een mes door de boter sneed hij door de paars-witte defensie, maar Leye mikte de prima voorzet naast de kooi van Proto.
Na de rust zou je Anderlecht verwachten, maar het was Zulte Waregem dat het scherpst uit de kleedkamer kwam. Proto had meteen zijn handen vol op pogingen van Berrier en Conté. Anderlecht voetbalde nauwelijks een uitgespeelde kans bij elkaar maar was wel levensgevaarlijk via een vrijschop van Biglia. Bruzzese tikte de krul uit de kruising. De keeper zat er ook goed tussen toen Mbokani De Sutter afzonderde met een lobje. In het slot profiteerde Zulte Waregem van de ruimte. Malanda rondde een fraaie aanval af.
Vijf minuten later testte De Sutter de vuisten van Bruzzese. Die redde, maar was kansloos op de intikker van Cyriac. Het feestje ging niet door, want de invaller stond buitenspel. Na een penaltymisser van Leye maakte Mbokani het nog spannend met de 2-1, maar daar bleef het bij.
HLN: Er lijkt maar geen einde te komen aan het sprookje van Zulte Waregem. Na de demonstratiewedstrijd van donderdag op het veld van Club Brugge pakten de troepen van Dury vandaag in eigen stadion de scalp van Anderlecht én de leidersplaats. De thuisploeg had het nochtans moeilijk in de openingsfase. Anderlecht begon fel, maar via uitblinker Hazard herstelden de West-Vlamingen na tien minuten het evenwicht. Niet veel later volgde de 1-0. Een doelpunt met een heel wrange nasmaak bij Anderlecht. Dom balverlies van Biglia aan Berrier leidde een razendsnelle tegenaanval in. De Fransman bereikte Conte en die stuurde op zijn beurt Leye de zestien in. De Senegalees, donderdag nog de absolute uitblinker op Olympia, dook maar wat graag naar de grond na erg licht contact met Nuytinck. Ref Boucaut ging mee in het bedrog en Leye nam dat geschenkje zelf in ontvangst: 1-0.
Anderlecht leek niet al te fel aangeslagen van die vroege achterstand. Het voetbalde kansen bijeen, maar faalde vaak in de laatste pass. De Sutter, die op Waregem altijd wat meer kan, trof halverwege de eerste helft de paal met een pegel van buiten de zestien. Het signaal voor de thuisploeg om niet op die 1-0 te speculeren. Aan de overzijde zette Hazard Deschacht te kijk. Hij vond na een korte solo in de zestien de vrijstaande Leye die zwak naast trapte.
Ook na rust was Waregem meteen gevaarlijk. Hazard stuurde Delaplace diep over links en Berrier nam diens voorzet meteen op de slof. Proto bracht redding. Op het uur haalde Van den Brom een teleurstellende Milan Jovanovic, tegen Lokeren nog bij de uitblinkers, naar de kant voor Iakovenko. Maar ook de invaller kon niet voor het gevraagde gevaar via de flanken zorgen. Een kwartier voor tijd zette paars-wit alles op alles met de inbreng van De Zeeuw en Cyriac. De Sutter glipte door de buitenspelval, maar stuitte op Bruzzese. De thuisploeg toonde zich dan weer een pak efficiënter in de afwerking. Kouyaté claimde een fout na dom balverlies, maar Boucaut liet begaan. Malanda kreeg de bal van Leye op een presenteerblaadje en plaatste de bal perfect in de winkelhaak: 2-0.
Met nog zes minuten in de reguliere speeltijd lukte Cyriac dan toch de aansluitingstreffer, maar hij scoorde vanuit buitenspel. Aan de overzijde ging de bal een tweede keer op de stip na driest ingrijpen van Kouyaté. Leye schoot de kans op 3-0 echter hoog over doel. Een misser die hem na de 2-1 van Mbokani nog even zuur leek op te breken, maar de West-Vlamingen hielden goed stand.
Nieuwsblad heeft meer lof voor Zulte-Waregem en stelt : Zulte Waregem swingt voorbij Anderlecht naar de leiding. Zulte Waregem heeft de absolute topper van de vijfde speeldag van Play-off 1 met 2-1 gewonnen van Anderlecht. De West-Vlamingen kwamen na een treffer van Leye en Malanda in elke helft 2-0 voor, de aansluitingstreffer van Mbokani in de slotminuut kwam te laat. Dankzij deze overwinning springt Zulte Waregem over Anderlecht naar de eerste plaats. De fusieclub telt - exact in de helft van Play-off 1 - nu 1 punt voorsprong op de Brusselaars.
Francky Dury stuurde dezelfde elf die gewonnen hadden op Club Brugge de wei in, Van den Brom behield voorin het vetrouwen in het spitsenduo De Sutter en Mbokani. Zulte Waregem wilde na enkele gemiste kansen eindelijk de eerste plaats veroveren en ging in de aanvangsfase het gretigst op zoek naar het openingsdoelpunt. Dat kwam er - verdiend - na een kwartier: Mbaye Leye ging in de zestien meter gretig over het been van Nuytinck: strafschop. De Senegalese spits, die ook al schitterde tegen Club Brugge, zette de elfmeter beheerst om: 1-0. Anderlecht was woedend op scheidsrechter Boucaut over de licht toegekende penalty.
Anderlecht reageerde tien minuten later via Tom De Sutter. De spits knalde de bal tussen een wirwar van benen tegen de paal. Zulte Waregem ontsnapte. Het was de beste kans voor paars-wit voor de pauze. Aan de overkant bood uitblinker Hazard de 2-0 op een schoteltje aan Leye aan. De goalgetter besloot echter zwak naast.
Ook in het begin van de tweede helft waren de beste mogelijkheden voor de thuisploeg. Proto redde op pogingen van Berrier, Conté en Hazard. Anderlecht dreigde via een vrijeschop van Biglia. Bruzzese zweefde de loeier van de Argentijn over zijn doel. De Sutter bleef de gevaarlijkste man bij Anderlecht, maar verder dan een handvol halve kansen kwam paars-wit niet. Ook de inbreng van Cyriac, De Zeeuw en Iakovenko veranderde daar niet veel meer aan.
Na 79 minuten was de match gespeeld. Mbaye Leye legde de bal panklaar voor Malanda en die trapte het leer van dichtbij in de kruising: 2-0. Het Regenboogstadion ontplofte. De thuisploeg vergat de match helemaal dood te maken. Leye knalde zijn tweede strafschop van de avond in de Gaverbeek. Het brak Zulte Waregem nog bijna zuur op. Dieumerci Mbokani kopte in de 90ste minuut nog de aansluitingstreffer voorbij Bruzzese. Zulte Waregem bibberde naar het einde, maar pakt toch de leiding. Anderlecht bleef gefrustreerd en erg boos op de scheidsrechter achter.
Zulte Waregem op kampioenenkoers na zege tegen
Anderlecht is de sprekende titel bij de Gazet van Antwerpen. Daar is ook een peiling op gang en 95 % vindt
het een goede zaak als Zulte Waregem kampioen speelt.
Er zijn nog vijf speeldagen, waarbij nog alle
ploegen van de play-off in terugronde tegen elkaar uitkomen. Zondag trekt Zulte-Waregem
van Dury naar Standard. Anderlecht moet naar Club Brugge.
Officiele opening vernieuwde weginfrastructuur Gentseweg te Vijve
Vlaams Minister van Openbare Werken en Mobiliteit Hilde
Crevits was gisteren vrijdag 19 april 2013 persoonlijk in Waregem voor de
officiële opening van de nieuwe Gentseweg in Vijve tussen de N382 Expresweg en
de Roterijstraat. Daarmee kan eindelijk dit groot en belangrijk weginfrastructuurproject
in het kader van de verkeersveiligheid worden afgerond. Op 10 juni 2011 konden
we hier reeds de opening melden van de brug van de Expresweg over de Gentseweg.
Met enige vertraging kan nu ook de vernieuwde strook tot aan het vernieuwde
kruispunt met de Roterijstraat volledig worden opengesteld voor het verkeer.
Vooral het dossier van de brug van de Expresweg N382 over
de Gentseweg was een moeilijke bevalling, die zelfs na de uiteindelijke ingebruikname
van de Leiebrug nog jaren bleef aanslepen. Na herhaaldelijk uitstel gingen de
werken van start in april 2010 als eerste fase in het kader van een ruim project
van vernieuwing van de Gentseweg tot aan het kruispunt met de Roterijstraat. Door
de realisatie van de brug kan het zwaar vervoer van de omgeving
Wielsbeke-Oostrozebeke-Ingelmunster nu vlot van en naar de autoweg E17 rijden.
Het bovenlokaal vrachtverkeer kan zo de kern van Sint-Eloois-Vijve vermijden.
De brug in architectonisch beton heeft bovendien een poëtische link met de
streek. De patronen in de brugleuning beelden de wind uit die door de
vlasvelden waait.
Vooraleer
een volgende fase van het project kon aanvatten, waren er nog bijkomende
rioleringswerken nodig en moesten nog een aantal administratieve procedures worden
doorlopen. Bovendien werden er op de N43 een twintigtal bomen gerooid worden om
plaats te maken voor een busbaan, vrijliggende fietspaden en het verplaatsen van
nutsleidingen.
Een
goed inzicht over het belang van de opening van deze vernieuwde weginfrastructuur
langs de Gentseweg biedt nog de tekst van persadviseur Katrien Rosseel van het
kabinet van minister Crevits :
Vlaams
minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits heeft in Waregem de
vernieuwde weginfrastructuur op het kruispunt van de N43 Gentseweg met de N382
Expresweg officieel geopend. (was al open vanaf 10 juni 2011). Op dat kruispunt
is een nieuwe brug gebouwd en een deel van de Gentseweg vlakbij is
heraangelegd. Dankzij de werkzaamheden is er een betere doorstroming van het
verkeer en is de verkeersveiligheid verhoogd. De werkzaamheden gebeurden in
verschillende fasen en ze hebben 3,8 miljoen euro gekost.
Het kruispunt N43 Gentseweg met de N382
Expresweg in Waregem was één van de ruim 800 gevaarlijke punten in Vlaanderen.
Door de toename van het verkeer ontstonden er geregeld files. In april 2010
begon de eerste fase van de werken met de bouw van een nieuwe brug. In juni
2011 ging die brug open. De ingreep zorgt er op vandaag voor dat het verkeer
richting Wielsbeke en richting de op- en afrit van de E17 in Waregem veel
vlotter en verkeersveiliger verloopt. Bovendien rijden er nu veel minder zware
vrachtwagens door de dorpskernen van Sint-Eloois-Vijve en Sint-Baafs-Vijve.
Begin 2012 werd gestart met de werken
voor nieuwe rioleringen langs de Gentseweg. Die werken hebben langer dan
gepland geduurd. De eigenlijke wegenwerken die er op volgden, omvatten de
heraanleg van de Gentseweg onder de nieuwe brug en de heraanleg van de
Gentseweg tussen het kruispunt met de Expresweg en de Roterijstraat. De
Gentseweg werd breder gemaakt en er is een langere strook voor het
rechtsafslaand verkeer naar de Roterijstraat. In deze fase zat ook de
herinrichting van het kruispunt Roterijstraat en de aanleg van de afslagstrook.
De werkzaamheden waren niet altijd even
eenvoudig. Toch zijn de vele handelszaken in de buurt altijd bereikbaar
gebleven. Er is altijd nauw overleg geweest over minderhinder maatregelen
tussen de diensten van het Agentschap Wegen en Verkeer, het studiebureau en de
stad Waregem. Aan het hele project hangt een prijskaartje van 3,8 miljoen euro.
Vlaams minister van Mobiliteit en
Openbare Werken Hilde Crevits opende vanmiddag samen met het stadsbestuur van
Waregem de nieuwe weginfrastructuur.
Minister Crevits : De werkzaamheden
op het kruispunt van de gewestwegen Gentseweg en Expresweg in Waregem werden
over drie jaar gespreid. Dankzij de aanpassingen verloopt het verkeer vlotter
en verkeersveiliger en wordt het vrachtverkeer beter gestuurd. Alles werd in
het werk gesteld om de hinder te beperken. Ik wil de handelaars en de
omwonenden bedanken voor hun geduld, want het was niet altijd gemakkelijk.
Ondertussen werken we samen met de stad aan een volgend knelpunt voor Waregem.
Voor de zomer wordt de haalbaarheids- en ontwerpstudie voor de herinrichting
van het op- en afrittencomplex van de autosnelweg E17 en de Expresweg
aanbesteed. Die studie is nodig om na te gaan hoe het verkeer op die plaats in
de toekomst vlotter kan verlopen.
De intergemeentelijke crematoriumvereniging Psilon
heeft zijn bestuursorganen grondig vernieuwd. Een nieuwe raad van bestuur en
een nieuw directiecomité werden aangesteld. Kurt Vanryckeghem, burgemeester van
Waregem, is de nieuwe voorzitter. Psilon werd opgericht op 22 maart 2005 met de
bedoeling om crematoriumdiensten aan te bieden binnen het werkingsgebied van
momenteel 22 gemeenten in Zuid- en Midden-West-Vlaanderen. De crematoriumvereniging
zal hiervoor meerdere kleinschalige crematoria oprichten. Elk crematorium zal
beschikken over sfeervolle ruimtes voor uitvaartdiensten.
Naar aanleiding van de nieuwe aanstelling van de
gemeenteraden, begin 2013, worden ook bestuursorganen van de intergemeentelijke
verenigingen vernieuwd. Psilon is een samenwerkingsverband van 22
gemeentebesturen uit Zuid- en Midden-West-Vlaanderen. Psilon staat in de
organisatie van crematiediensten in deze regio. Een eerste crematorium,
UITZICHT te Kortrijk, is operationeel sinds eind 2011. UITZICHT zorgt voor een
rustig kader waar, naast de crematie, mensen kunnen afscheid nemen van hun
naasten. Iedereen kan er terecht in een omgeving die openstaat voor elke
levensvisie. Op termijn plant Psilon een tweede crematorium in Roeselare.
Alle 22 gemeentebesturen hebben een
vertegenwoordiger in de raad van bestuur van Psilon. Vanuit deze groep werd ook
een directiecomité aangesteld met 6 bestuurders: voorzitter Kurt Vanryckeghem
(Waregem), ondervoorzitter Marc Vanwalleghem (Roeselare), en verder nog Marie
Claire Vandenbulcke (Kortrijk), Marijke Ostyn (Harelbeke), Sonny Ghesquière
(Wervik) en Jo Tijtgat (Deerlijk).
Op vandaag kiezen reeds meer dan 60% van de families
in Zuid- en Midden-West-Vlaanderen voor crematie. Crematorium UITZICHT telde
vorig jaar 2.404 crematies. In het eerste kwartaal van 2013 telde UITZICHT 821
crematies. Doorgaans is het sterftecijfer in de winter tot 40% hoger dan in de
zomer. Psilon verwacht dan ook dat het aantal crematies zal normaliseren in de
komende maanden.
De nieuwe raad van bestuur van Psilon wil de
dienstverlening naar de toekomst verder verbreden, met onder meer
onthaalmogelijkheden voor familiemaaltijden en met nieuwe ecologische vormen
van asbestemmingen zoals natuurlijk afbreekbare urnen voor begraving in een
urnenbos.
In zijn antwoord op de vraag van Mario Verhellen om een Waregemse App applicatie voor mobiele toepassingen verklapte schepen Pietro Iacopucci in primeur dat Waregem al via een app van Historypin kan bereikt worden. Het officieel erkend Waregems stadsarchief ontsluit al als één der eerste spelers in Vlaanderen een deel van het erfgoed via een app. Dit gebeurt via Historypin (www.historypin.com), een app die toelaat erfgoedinformatie op eigentijdse wijze via smartphones en tablets te verspreiden bij de inwoners en bezoekers / toeristen in onze stad.
Tijdens de gemeenteraad vorige dinsdag werd al toegelicht dat er reeds in februari / maart offertes werden opgevraagd bij firmas die apps ontwikkelen. Dit gebeurde om op zijn minst een idee te hebben van kostprijs.
Uit de wekelijkse webstatistieken blijkt dat ruim 10% van de bezoekers van de website van Stad Waregem bezoekt die website mobiel (via smartphone of via tablet).Stad Waregem staat dan ook zeker positief tegen het onderzoeken van de ontwikkeling van mobiele toepassingen voor stedelijke doeleinden.Daarbij wordt gedacht aan o.a. informatieve of toeristische toepassingen.
Tijdens de gemeenteraad van april werd al toegelicht dat er reeds in februari / maart offertes werden opgevraagd bij firmas die apps ontwikkelen. Dit gebeurde om op zijn minst een idee te hebben van kostprijs.
Waregem participeert voor ICT-toepassingen ook in het samenwerkingsverband binnen intercommunale Leiedal. Hierbinnen zijn er al voorbereidingen om in de toekomst samen te werken rond mobiele toepassingen. De stad nam tevens ook heel recent deel aan het congres Opening Up. Dit is een internationaal samenwerkingsverband onder impuls van Leiedal en concentreert zich op open data als voorwaarde om te komen tot makkelijker ontwikkeling van mobiele toepassingen.
Tot slot kon zelfs de primeur meegegeven worden dat het officieel erkend Waregems stadsarchief, als één der eerste spelers in Vlaanderen een deel van het erfgoed ontsluit via een app. Dit gebeurt via Historypin (www.historypin.com), een app die toelaat erfgoedinformatie op eigentijdse wijze via smartphones en tablets te verspreiden bij de inwoners en bezoekers / toeristen in onze stad.
Enkele aandachtspunten zijn volgens schepen Iacopucci bij de ontwikkeling van apps en mobiele toepassingen in overweging te nemen.Eerst en vooral geldt net zoals bij de website dat niet alleen moet gekeken worden naar hetgeen de gebruiker ziet, maar vooral ook wat hij niet ziet. Met name moet gekeken worden naar een goede integreerbaarheid van apps in de bestaande informatica-infrastructuur van de stad en naar de koppelbaarheid met bestaande databases. Concreet voorbeeld: we kunnen moeilijk een app ontwikkelen die veronderstelt dat men alle kalenderinfo moet ingeven over feestelijkheden die georganiseerd worden, als we die info eigenlijk al hebben in beschikbare databanken.
Tweede aandachtspunt is het financieel luik.Als de stad kiest voor de ontwikkeling van een app, dan moet dat wellicht gebeuren voor elk platform (Apple, Android, Windows 8, ), met dus telkens een eigen ontwikkelingskost.De return on investment moet hieraan dus afgemeten worden.
Ongetwijfeld zijn er mogelijkheden om met gebundelde krachten en expertise (met de Leiedalpartners) te komen tot een haalbaar gegeven. Dit is: met een gepaste technologie en format op een financieel verantwoorde en technisch haalbare manier apps ontwikkelen.
We hebben er vertrouwen in dat we daarin concrete stappen gaan kunnen zetten. Net zoals bij de gemeentelijke websites gaan we misschien niet de eerste zijn, maar we hebben wel de intentie om het goed te doen op een realistische basis.
De gemeenteraad keurde gisterenavond 2 april het
principe goed om in het Margaretapark (Nieuwenhove) voor een periode van 25
jaar kosteloos grond ter beschikking te stellen aan KLJ Waregem en WIMBO, afdeling
van KLJ. Meteen werd ook een investeringstoelage van in totaal 150 000 euro (elke
jeugdvereniging 75.000 euro) voor de bouw van nieuwe kwaliteitsvolle jeugdlokalen
en een bijhorende protocol goedgekeurd. Door de inplanting van de nieuwbouw in
het Margaretapark kan de werking van KLJ verder doorlopen en blijven het
speelplein en de groenzone er maximaal gevrijwaard.
In het jeugdbeleidsplan 2011-2013 stelt de stad het
doel dat het Waregemse jeugdwerk gebruik moet kunnen maken van kwaliteitsvolle
en veilige jeugdlokalen. Hierbij komt dat de bouwplannen van KLJ niet nieuw
zijn. De intentie om deze plannen te steunen staan ook al enige tijd letterlijk
vermeld in het jeugdbeleidsplan. Het protocol wordt ondertekend door
jeugdschepen Jo Neirynck en KLJ bouwverantwoordelijkeMargot
Vanluchene. Vijf jaar geleden begonnen de jongeren van KLJ
Waregem en Wimbo, een sportafdeling van de KLJ, voor het eerst na te denken
over een nieuw lokaal.Niet alleen is het huidige gebouw
volledig doorleefd, het was ook een gemakkelijk doelwit voor inbrekers. In
totaal is hier elf keer ingebroken, het laatst evenwel in 2011. Een nieuw
lokaal is dus echt wel een noodzaak. Het nieuwe gebouw komt in het
Sint-Margarethapark in Nieuwenhove, vlak naast het huidige gebouw dat tien jaar
geleden dienst deed als kleedruimte voor voetbalclub Racing Waregem.
Om de bouw te financieren, is de KLJ al enkele jaren
activiteiten aan het organiseren. De opbrengst van koekjesverkopen, fuiven en
minivoetbalweekends van de afgelopen jaren gaan integraal naar de bouw van het nieuwe lokaal. In
het park zal niets veranderen of verdwijnen door de komst van het nieuwe
gebouw. Het park is blijft openbaar voor iedereen. Daarom zal het gebouw maar
één verdiep tellen en zal het slechts 3,5 meter hoog zijn. Zo wordt het zicht niet
belemmerd. De werken starten waarschijnlijk begin mei en moeten af zijn in
februari 2014. Eens het nieuwe gebouw volledig is afgewerkt, wordt het oude
gebouw gesloopt. Aannemer is Snoeck NV uit Zulte, het gebouw werd ontworpen
door architect Geert Deviaene van het Waregems architectenbureau Building
Concepts. Op 27 april om 20 uur organiseert de KLJ een infoavond voor de
buurtbewoners van het Sint-Margarethapark.
Er wordt een overeenkomst opgemaakt voor het
kosteloos ter beschikking stellen van de grond voor een periode van 25 jaar.
Daarnaast wordt er een protocol opgemaakt tussen de stad en KLJ/WIMBO in het
kader van deze investeringstoelage die alle modaliteiten en afspraken bevat in
kader van de uitvoering van de werken en de uitbetaling van de toelage. Na de
periode van 25 jaar komt grond en het nog op te richten gebouw in volle
eigendom naar de stad zonder enige vergoeding.
De goedgekeurde investeringstoelage bestaat uit 75
000 euro voor KLJ Waregen en 75 000 euro voor WIMBO. Het is een flinke steun
die KLJ in staat stelt om in het Margaretapark een nieuwbouw van 12 op 22 meter
op te trekken, inclusief een polyvalente ruimte, bergruimte, sanitair, een
keuken en een ontspanningsgedeelte. Hun huidig lokaal voldoet niet meer en
wordt gesloopt.
Het bouwdossier zelf betreft het slopen van de
bestaande bebouwing en het oprichten van een nieuw jeugdlokaal. De geraamde
kostprijs van het project bedraagt om en bij 266 730 euro excl. BTW of 322 740
euro incl. BTW en is in het aanvraagdossier als volgt samengesteld :
*
Slopen bestaand gebouw :5 000 euro excl.
BTW
*
Ruwbouw :102 900 euro excl. BTW
*
Binnenmetselwerk :8 000 euro excl. BTW
*
Buitenschrijnwerken :21 900 euro
excl. BTW
*
Vloeren en dorpels :6 750 euro
excl. BTW
*
Binnenschrijnwerken : 36 875 euro
excl. BTW
*
Verwarming en sanitair :24 000 euro
excl. BTW
*
Elektriciteit/armaturen :16 000 euro excl. BTW
*
Schilderwerken :7 000 euro excl. BTW
*
Branddetectie en noodverlichting :1
000 euro excl. BTW
*
Aansluitingskosten gas, elek, water: 3 000 euro excl. BTW
*
Coördinatie, veiligheid en EPB :5 460
euro excl. BTW
We kunnen de aanbesteding ook samenvatten tot 143.650
euro voor Ruwbouw en poorten, 23.420 euro voor Buitenschrijnwerk, 96.900 euro
voor Vloeren, verwarming, sanitair en elektriciteit; 46.670 aan Diversen (berging,
keuken, schilderwerken); 12.100 euro voor Sloping en buitenaanleg.
Het Margaretapark in Nieuwenhove ligt midden
bebouwing en bereikbaar via de Kapellestraat en Oblatenstraat, gelegen tussen
de Remi Van Meerhaeghestraat en de Nieuwenhovestraat. De werken worden begeleid
door Building Concepts, met plaatselijke architect Geert Deviaene. De
uitbetaling van de investeringstoelage gebeurt in verschillende schijven: 60 %
na de ruwbouw, 20 % na water- en winddicht, 10 % na binnenafwerking en 10 % na
afwerking eerste inrichting.
Mario
Verhellen, fractiecoördinator sp.a waregem, gaat volgende dinsdag tijdens
de gemeenteraad in Waregem het stadsbestuur voorstellen om apps in te voeren
als communicatietool naar zijn inwoners. Volgens sp.a zou de creatie en de
implementatie van een app een sterke aanvulling zijn op de reeds aanwezige
communicatietools (e-mail, website, telefoon). Het zou de inwoners en bezoekers
van de stad Waregem de mogelijkheid bieden om bv. zwerfvuil, een kapotte verlichting
, een overvolle vuilbak, hinder op een voetpad, een slecht wegdek, gevaarlijk
verkeerssituaties, bij de stedelijke diensten te melden.
Wat
is een app.? Een app is programmaatjes met een specifiek doel, die gebruikers
van smartphones, iPhones, Tablet-pcs, iPads, toelaat op een eenvoudige en
vlugge manier toeristische informatie te bekomen, hun boodschappenlijstje bij
te houden, een gezellig café of restaurantje te zoeken, Naar schatting zijn
er op vandaag meer dan 1.000.000 apps ter beschikking van de gebruikers. Vele
van deze apps verkrijgt men gratis of tegen een kleine aankoopvergoeding.
Aangezien
smartphones, iPhones, Tablet-pcs, iPads, vandaag alom tegenwoordig zijn in
het straatbeeld lijkt het sp.a een evidentie dat de stad Waregem het gebruik
van app(s) als communicatietool van en naar haar inwoners gebruikt.
Met
de ontwikkeling en implementatie van een app(s) zou de stad Waregem aansluiten
bij het rijtje steden en gemeenten die de mogelijkheden van apps in het kader
van hun communicatiestrategie ontdekt hebben en één of meerdere apps hebben
laten ontwikkelen en implementeren. Veelal hebben deze lokale apps betrekking
op toeristische info, de UIT kalender, parkeren,
Maar,
er zijn ook steden die apps inzetten om de inwoners toe te laten op een
eenvoudige en vlugge wijze in contact te komen met de stedelijke diensten. Zo
heeft Oostende een app Oostende blinkt als de zee ontwikkeld en Mechelen
Verbeter je buurt. Beide apps bieden de inwoners, maar ook de bezoekers, de
mogelijkheid om zwerfvuil, een kapotte verlichting , een overvolle vuilbak,
hinder op een voetpad, een slecht wegdek, gevaarlijk verkeerssituaties, aan
de stadsdiensten te melden en dit op een eenvoudige en vlugge manier. Zo
brengen gebruikers van de Oostendse app de staddiensten op de hoogte van een
vastgestelde problematiek en locatie (automatisch) door het nemen van een foto
en het aanklikken van het type melding. Omgekeerd zorgt de stad ervoor dat je
op de hoogte gebracht wordt van de opvolging en oplossing.
Actie en motie voor vernieuwing station vindt gehoor bij NMBS
Waregem ergert zich regelmatig over de veelal
stiefmoederlijke behandeling van de NMBS voor de zowat 2000 gebruikers van het
Waregemse station. De laatste week kent die ergernis opnieuw een hoogtepunt
nadat de NMBS de voor volgend jaar beloofde vernieuwing op de lange baan heeft
geschoven. Bovenop het protest van het stadsbestuur startte de SPa vorige
dinsdag een pamflettenactie en liet een protestmotie goedkeuren in de
gemeenteraad.Het lobbywerk krijgt
blijkbaar gehoor als we de reactie van de NMBS mogen betrouwen, die aankondigd
om zo spoedig mogelijk de dringende herstellingswerken aan te vatten en de
grote vernieuwingswerken plant voor 2016.
Burgemeester Kurt Vanryckeghem steigerde eind vorige
maand al toen bekend raakte dat het de voor volgend jaar aangekondigde grondige
renovatie van het station van Waregem uit de meerjarenplanning werd geschrapt
en dus ten vroegste in 2024 nog eens in het Waregemse station zou worden
geïnvesteerd. Dat is ongehoord! Het gebouw is nu het lelijkste van Vlaanderen.
Het begint hier en daar af te brokkelen, zoals aan de voorgevel in de
Noorderlaan. Het stadsbestuur krijgt veel klachten. Ook over de beloofde
aanpassing van het perron. Mindervaliden moeten nog altijd naar Deinze om de
trein te nemen. De NMBS vindt ook bijkomende parkeercapaciteit niet nodig. We
sturen alle klachten door.
Ook Sp-a Waregem reageerde alert en we ontvingen
eind vorige week volgende uitnodiging: Het is onbegrijpelijk voor wie de
toestand en de gebreken van het station in Waregem kent. De Sp-a Waregem zal
dinsdagmorgen vanaf 6 u een pamflettenactie voeren aan het station te Waregem
om de reizigers te sensibiliseren en komt s' avonds tussen in de gemeenteraad
met een motie. Er werd ook een pagina geopend met urlwww.facebook.com/WaregemVerdientEenToegankelijkEnComfortabelStation.
Het werd een geslaagde actie, aldus Mario Verhellen
vorige dinsdag 5 maart 2013: Het werd een geslaagde pamflettenactie van deze
morgen, waar we warm kregen van de vele positieve reacties. Maar we mochten
terzelfdertijd ook vaststellen dat de pendelaars de dringende vernieuwing van
het station eisen. De gemeenteraad besliste unaniem de motie goed te keuren. Hopelijk
kunnen we me deze acties de NMBS en andere verantwoordelijken overtuigen om
alsnog dringend werk te maken van een modern, comfortabel, veilig,
klantvriendelijke en voor iedereen toegankelijk station dat de draaischijf van
het in onze stad en de brede omgeving kan zijn.
Nadat collega Veerle Deconinck de motie had
ingeleid, mochten we tussenkomsten noteren van de CD&V en NVA fractie.Beiden haalden voorbeelden aan die de
problematiek van het Waregems station schetsen. Alle fracties waren het roerend
eens met de stelling van de sp.a dat Waregem een toegankelijk en comfortabel
station verdient. Na de tussenkomsten van de raadsleden liet de
verantwoordelijke schepen noteren dat de regioverantwoordelijke van de NMBS
deze namiddag (na onze actie van deze morgen) telefonisch aan het stadsbestuur
liet weten eventueel een aantal gevraagde vernieuwingen te versnellen. We
moesten echter vaststellen dat van de verhoging van de perrons in deze geen
sprake is. Daarnaast is het flip/flop beleid van de NMBS niet van die aard om
veel vertrouwen te hebben in de betreffende toezegging. De gemeenteraad
besliste unaniem de motie goed te keuren.
Motie
vernieuwing treinstation Waregem.
Iedereen heeft het slechte nieuws vernomen : de NMBS
stelt de vernieuwing van het station te Waregem voor 10 jaar uit. Nochtans de
nood is hoog het station is slechts gedeeltelijk toegankelijk voor mensen met
een beperkte mobiliteit, het hoogteverschil tussen perron en treden van de
trein is veel te groot, het sanitair is verouderd en matig te onderhouden, de
gevel brokkelt af, .
Om de NMBS en andere verantwoordelijken een
duidelijk signaal te geven dat Waregem dringend (eerder morgen dan overmorgen)
nood heeft aan een modern, comfortabel, klantvriendelijk en voor iedereen
toegankelijk stationsgebouw die de draaischijf van het openbaar vervoer in onze
stad en de brede omgeving kan zijn, vraagt de sp.a gemeenteraadsfractie om
volgende motie door de gemeenteraad goed te laten keuren.
Motie
Met ontsteltenis namen de
gemeenteraadsleden van de stad Waregem kennis van de beslissing van de NMBS om
de vernieuwing van het station voor 10 jaar uit te stellen, dit
niettegenstaande de eerder gedane beloftes van de NMBS verantwoordelijken.
Ook vernemen we dat 2 stations in onze
regio die minder worden gefrequenteerd dan het station van Waregem ( dagelijks
meer dan 2000 gebruikers !), wel zullen vernieuwd worden.
Nochtans is het NMBS station van
Waregem door haar structuur en constructie weinig klantgericht en bijna
ontoegankelijk voor mensen met een beperking :
zo
kunnen rolstoelgebruikers enkel de trein nemen richting Kortrijk, indien ze een
andere richting uit willen moeten ze naar een ander station.
op
de parkeerplaats achter het station zijn parkeerplaatsen voorzien voor mensen
met een beperking, maar er is enkel een toegang via 2 trappen : 10 treden af en
tien treden op.
veel
potentiële reizigers worden afgeschrikt doorhet hoogteverschil tussen de treintreden en het perron.Voorsenioren , gezinnen met jonge kinderen , mensen met buggys of
reiskoffers ,mensen die minder mobiel zijn betekent het hoogteverschil tussen
de treden van de treinstellen een drempel om comfortabel gebruik te kunnen
maken van de trein.
Tevens is het stationsgebouw, dat
dateert van eind de jaren 70,niet
langer aangepast aan de noden van de hedendaagsereiziger : het is verouderd , kil,
oncomfortabel en met ,veelal gesloten, niet-onderhouden sanitair.
Bovendien kan het station van Waregem
in zijn huidige vorm onmogelijk goed functioneren als draaischijf voor het
openbaar vervoer in de stad Waregem en de brede omgeving.
Gelet op de vraag van de pendelaars,
senioren, mensen met een beperking, gezinnen met jonge kinderen,
Dringen de gemeenteraadsleden van de
stad Waregem er bij de verantwoordelijken van de NMBS,de Ministers van Duurzame Ontwikkeling,
Consumentenzaken en Gelijke Kansen en de staatsecretaris voor Leefmilieu en
Mobiliteit op aan,om dringend werk te
maken van de vernieuwen van het NMBS Station te Waregem .Zodat Waregem, die als 5de stad van
West-Vlaanderen een bijzonder regiofunctie heeft, kan beschikken over een
modern, comfortabel, klantvriendelijk en voor iedereen toegankelijk
stationsgebouw die de draaischijf van het openbaar vervoer in onze stad en de
brede omgeving kan zijn.
Renovatiewerkenterugin planning voor 2016
Het ziet ernaar uit dat het lobbywerk niet
tevergeefs was. Maandag maakte Christiane Van Rijckeghem, regiodirecteur van de
NMBS Holding, reeds aan de burgemeester bekend dat de vernieuwing van het
station straks al begint, meerbepaald met het herstellen van de gevel. De grote
vernieuwing van het Waregemse station begint in 2016. Tegen deze zomer al wordt
echter al de afbrokkelende voorgevel hersteld.
Als het budget het toelaat, beginnen we in 2016 aan
de grote werken, zegt regiodirecteur Van Rijckeghem. De NMBS is bezig aan een
studie die moet uitwijzen of die datum haalbaar is. Eens die studie rond is,
zal de NMBS opnieuw overleggen met het stadsbestuur. Schepen van Mobiliteit
Kristof Chanterie (CD&V) is uiteraard zeer tevreden. Dit is een zeer grote
stap vooruit, zei Chanterie dinsdagavond op de gemeenteraad. Ons lobbywerk
heeft duidelijk resultaat opgeleverd en dit toont aan dat de NMBS ons dan toch
gunstig gezind is.'
Een hypermodern en gloednieuw station, zoals in
Kortrijk, moeten de Waregemnaars echter nog niet meteen verwachten. Het gaat in
eerste instantie om aanpassingen, zegt Van Rijckeghem. Er moeten meer
parkeerplaatsen komen, zowel voor auto's als voor fietsen. Daarnaast willen we
ook de inkomhal van het station volledig vernieuwen. Er komen nieuwe loketten,
het sanitair wordt vernieuwd en ook de wachtzaal wordt in een nieuw kleedje
gestopt. Het station moet comfortabel én toegankelijk worden voor alle
reizigers. Ook voor zij die iets minder mobiel zijn. Zelfs de toiletten zijn
straks toegankelijk voor andersvaliden. We willen van het Waregems station een
modern gebouw maken dat past in de stad.
Het verhogen van de perrons, wat straks wel in
Harelbeke gebeurt, staat niet op de planning. De beslissing om de werken te
vervroegen, is er volgens Van Rijckeghem gekomen na het herbekijken van de
planning. We hebben zelf beseft dat Waregem onze aandacht verdient. Nu willen
de spoorwegen in overleg bekijken met het stadsbestuur wat haalbaar is. De
komende jaren verandert er echter niet veel. Alleen de herstelling van de
gevel, waarin losse stenen zitten, gebeurt meteen. Voor de zomer moet dat
probleem van de baan zijn.
Op 1 januari 2013 telde Waregem officiëel 36.952
inwoners. Dat is 210 meer dan vorig jaar. We kunnen dus vermoeden dat dit jaar
de mijlpaal van 37.000 inwoners kan worden overschreden. Dit keer was de
aangroei van het aantal mannen groter dan bij de vrouwen. In 2011 was de
aangroei van de vijfde stad van West-Vlaanderen 156, waarvan drie vierden
vrouwen. Desselgem blijft na de centrumgemeente de grootste deelgemeente met
5233 inwoners (- 7). Beveren-Leie telt voor het eerst sinds enkele jaren
opnieuw een groei naar 5113 (+ 19), terwijl de groei in Sint-Eloois-Vijve nu kleiner
is naar 3719 inwoners (+19). De aanzienlijke bevolkingsaangroei in 2012 is dus
hoofdzakelijk naar de centrumgemeente (Nieuwenhove inbegrepen) gegaan met 178
naar 22.887 inwoners.
De stand van de bevolkingscijfers worden jaarlijks
met de jaarwisseling opgenomen voor publicatie in het jaarverslag. Het is
meteen ook het sleutelpunt tussen twee politieke legislaturen. We kunnen
vaststellen dat de vorige legislatuur (2007-2012) is afgesloten met een groei
van 314 inwoners van 35.828 naar 36.142. Tijdens de legislatuur 2001-2006 was er
voor het eerst een terugval van de Waregemse bevolking met 11 eenheden (op 1
jan. 2001 telde de stad Waregem 35.839 inwoners).
Op 1 januari 2013 telde Waregem 18 221 mannen en 18
731 vrouwen. De natuurlijke aangroei is vergeleken met vorig jaar afgenomen . In 2012 waren er 365 geboortes (181 jongens en
184 meisjes) terwijl we 349 overlijdens (180 mannen en 169 vrouwen) telden. De
natuurlijke groei voor 2012 bedraagt dus 16 tegenover 73 (363 geboorten en 290
overlijdens) in 2011. De aangroei komt dus van het migratieoverschot met 1976 (1022
mannen en 954 vrouwen) nieuwe inwoners en 1782 vertrekkers (889 mannen en 893
vrouwen). Alhoewel er geen natuurlijke groei van de mannelijke bevolking is, hebben
we een migratieoverschot van 133 mannen naar
Waregem of één van de deelgemeenten. Bij de vrouwen is dit wat minder
uitgesproken (61), maar is er ook nog een natuurlijke aangroei met 15.
Het aantal niet-Belgen in Waregem bedraagt 1206 of
3,26 %. In een bijdrage vorig jaar hebben we nog een overzicht gegeven van de zowat
80 verschillende nationaliteiten. Een kleine helft komt uit een ander EU-land
(vooral Polen, Nederland, Frankrijk, Italië). De grootste groep komt uit Marokko.
De definitieve bevolkingscijfers op 1 januari 2013 voor
Waregem en deelgemeenten zijn 22 887 voor centrumgemeente Waregem, 5 233 in Desselgem,
5 113 in Beveren-Leie en 3 719 in Sint-Eloois-Vijve. Met dit nieuwe
bevolkingsaantal wordt een trend verdergezet die al tientallen jaren aanhoudt
(zie grafiek). Terwijl Waregem in 1982 nog 33 097 inwoners telde, zijn dat er
nu meer dan 6 500 meer. Vooral tussen 1988 en 1994 nam het aantal Waregemnaars
jaarlijks flink toe, een evolutie die we ook de laatste jaren weer zien. En dat
is een opsteker want tussen 2004 en 2007 telde Waregem 146 inwoners minder (35
828 in 2007). Op naar de 37 000 nu!
De Waregemse radiojournaliste Sabine Vandeputte is
sedert begin dit jaar permanente VRT-correspondent in Nederland.Sabine werkt nu zowel voor radio als voor tv
en de online redactie van de nationale omroep. Ze werkt al sinds 1987 voor de
openbare omroep, waar ze begon bij de regionale redactie van Radio 2
West-Vlaanderen en het Radio 2-programma Koffers en co. Met Nederland heeft
ze ook al heel wat ervaring opgedaan en een speciale band opgebouwd.
Sabine Vandeputte, geboren in 1964 in Waregem,
volgde na haar opleiding aan het OLV Hemelvaartinstituut op de markt in Waregem
de normaalschool aan het Paridaensinstituut in Leuven. Maar omstandigheden deden haar afleiden vooraleer
ze als lerares Nederlands aan de slag kon. In afwachting van een aanbod in het
onderwijs zette ze haar eerste stappen in de journalistiek bij Roularta (1986-1992).
Ik herinner mij nog een niet zo lovend artikel over mijn oom Adrien in de
Weekbode. Ze maakte vooral bijdragen voor de jongerenpaginas van Knack. En van
het een kwam het ander
Tijdens Waregem Koerse slaagde Sabine erin om in De
Hoop een interview met Freek de Jonge te maken, een huzarenstukje dat geen enkele
ervaren journalist in die tijd nog lukte. Dat werd ook opgemerkt door een onbekende
grijze man, die een gevierd producer van radioprogrammas bleek te zijn. Deze
raadde haar aan eens langs te gaan bij Radio 2 in Kortrijk. Ze zochten daar
nieuwe medewerkers. Ze volgde zn advies op en werkt nu al meer dan 25 jaar bij
de radio.
Bij Radio 2 West-Vlaanderen is Sabine Vandeputte
begonnen als losse medewerkster. Het was de tijd dat de regionale redacties ook
nog nationale programmas afleverden, die nu in Brussel worden gemaakt. Koffers
& Co bijvoorbeeld werd vanuit Kortrijk gemaakt. We kennen Sabine daar voor
haar heldere en informatief sterke interviews en reportages over diverse
onderwerpen in gans de provincie.
In 1999 en 2000 nam Vandeputte enkele maanden
loopbaanonderbreking om te werken als projectleider in het Vlaams Cultuurhuis
De Brakke Grond in Amsterdam. Het bood
haar de gelegenheid om op een bevoorrechte manier ondergedompeld te worden in Amsterdam
en Nederland. Daarna keerde ze terug naar de VRT. Ze was enkele jaren
eindredacteur bij de Wereldomroep en is sinds 2003 algemeen verslaggever bij de
radionieuwsdienst. Sabine volgde als verslaggever ook Nederland, het onderwijs
en het koningshuis.
Van 2008 tot vorig jaar engageerde ze zich nog als lesgeefster
journalistiek aan de Artesis Hogeschool in Antwerpen. Haar band met Nederland
werd nog versterkt door twee uitwisselingsprojecten met de Nederlandse radio in
2007 en in 2010. Ze werkte enkele maanden bij de VPRO in Hilversum, bij BNR in
Amsterdam en op de politieke redactie van de NOS in Den Haag. Sedert 1 januari
2013 is Sabine Vandeputte vaste VRT-correspondente in Nederland. Ze neemt zich voor toch nog maandelijks op
verlof naar huis te komen in Waregem.
Resultaten Poll Moet wareber doorgaan met e-Waregem ?
74 van de 109 deelnemers aan de rondvraag willen dat wareber doorgaat met e-Waregem en 35 zouden liever hebben dat e-Waregem stopt. Telkens zijn er nuances in het antwoord, gekozen uit de zes mogelijkheden.
Bij de neen-stemmers oordelen er 15 dat het oorspronkelijke doel van de internetkrant is gerealiseerd (archief van 1 jaar activiteiten in Waregem).14 bezoekers vinden dat de oorspronkelijke nood intussen is opgevuld door andere Waregemse blogs. 6 andere bezoekers vinden dat e-Waregem de auteur de tijd ontneemt om te werken aan heemkundige bijdragen.
Bij de enthousiaste bezoekers die wensen dat deze internetkrant verder wordt aangevuld, zijn 14 ook tevreden met een minder actieve opvolging en tonen er zich niet minder dan 60 bereid om actief mee te werken. Dat is ruim 55 % van alle deelnemers aan de rondvraag. Daarvan onderscheiden we 35 bezoekers die gewoon actief willen meewerken aan e-Waregem en 25 bezoekers die aangeven mee te willen zoeken naar informatie voor historisch getinte bijdragen.
Vooral voor hen van deze laatste categorie kan gezegd dat het een van de hoofdmotieven bij de opstart van de Waregemse internetkrant was om langs deze weg interactief historische en heemkundige informatie te verzamelen over de regio Waregem. e-mail mij met suggesties en/of reageer met historische aanvullingen en verbeteringen op bijdragen via de knop ‘reageer’.
e-Waregem is de opvolger van Wareber, wat staat voor Ware(gem) bekeken door Ber(nard). De voorganger telt meer dan 400 geïllustreerde bijdragen. Bij een klik op de foto krijgt u een grotere weergave van deze illustratie. Onze webruimte van 30 MB voor foto's was opgebruikt. Liever dan de foto's van onze oude bijdragen te verwijderen, kozen we voor deze opvolger.
Gastenboek
Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
Zoeken met Google
U kunt meewerken met e-Waregem. We willen hier uw historische of heemkundige bijdragen publiceren over belangrijke gebeurtenissen in de regio vorige eeuw(en), geschiedenis van nog bestaande en/of verdwenen herbergen, belangrijke culturele figuren, ...
Publicatie kan dan misschien nieuwe elementen losmaken bij de lezers, die we willen oproepen om hun ervaringen over deze onderwerpen te delen en de bijdragen zonodig te verbeteren of aan te vullen.
We wachten uw reacties in op "e-mail mij" of in "reageer".
Op termijn kan dit stadsblog een historisch of heemkundig archief vormen over het wel en wee in de regio Waregem. U kunt hieraan meewerken door zelf historische bijdragen of informatie door te geven voor bijdragen over gebouwen, oude herbergen, belangrijke en/of volksfiguren, gebeurtenissen, volksgebruiken, geschiedenis van uw vereniging of wijk, enz.
Laat het historisch erfgoed of het levend archief uit het geheugen van uzelf, uw ouders en grootouders niet verloren gaan. We willen met e-waregem meewerken om deze informatie te bundelen in verschillende heemkundige rubrieken. Regelmatig worden ook oudere teksten aangepast of verbeterd, zodat uiteindelijk een waarheidsgetrouw en zo volledig mogelijk beeld overblijft voor het archief. We doen hier een oproep om daaraan mee te werken en eventuele verbeteringen of mogelijke aanvullingen te melden, waarvoor dank.
Dank voor bezoek. Op 10 oktober 2006 werd deze 'e-Waregem' beoordeeld (basis van meest aantal verschillende bezoekers) als 18de site op een totaallijst van 8903 Vlaamse blogs (241.428 berichten). Voorganger 'Wareber' stond nog altijd op 19.
Resultaat Poll 'Kunst in Straatbeeld'
94 deelnemers19 neen 75 ja Ruim 80 % staat dus achter idee van Kunst in Straatbeeld, vooral als opwaardering voor de stad.
ja, het is een opwaardering voor de stad51 % (48)
neen, ik heb daar geen belangstelling voor4 % (4)
ja, als het past bij de omgeving15 % (14)
neen, ik ben daar tegen wegens last en kost11 % (10)