Deze internetkrant is een volledig persoonlijk initiatief onafhankelijk van het stadsbestuur of welk orgaan ook. Wareber was ook nooit stedelijk ambtenaar of spreekbuis van Waregem.
Op termijn kan dit stadsblog een historisch of heemkundig archief vormen over het wel en wee in de regio Waregem. U kunt hieraan meewerken door zelf historische bijdragen of informatie door te geven voor bijdragen over gebouwen, oude herbergen, belangrijke en/of volksfiguren, gebeurtenissen, volksgebruiken, geschiedenis van uw vereniging of wijk, enz. Aanvullingen en verbeteringen zijn dus hartelijk welkom zodat uiteindelijk zo waarheidsgetrouw mogelijke bijdragen overblijven.
Dank voor bezoek. Deze internetkrant telt ruim 800.000 bezoekers en met de bijna 250.000 van zijn voorganger en vooral de honderden omvangrijke artikels kunnen we aannemen dat we een bijdrage leveren aan de kennis over het gebeuren in Waregem...
11-01-2016
Gaverprijs 2016 voor Francis Bekaert
Afgelopen zondag 10 januari 2016 werden in cultuurcentrum De Schakel in Waregem de winnaars van de tweejaarlijkse Gaverprijs bekendgemaakt. Deze tweejaarlijkse wedstrijd voor schilderkunst, georganiseerd door de stad Waregem, cc De Schakel en de cultuurraad, is toe aan haar 16de editie. De jury maakte een uitvoerige selectie uit maar liefst 80 inzendingen, met werk van schilders uit Vlaanderen en Nederland. Uiteindelijk nomineerde de jury, met als voorzitter Jo Coucke van Deweer Gallery in Otegem, 11 inzendingen voor de tentoonstelling, waaronder drie prijswinnaars en een eervolle vermelding. Tot 7 februari kunt u nog de werken bewonderen in de tentoonstellingshal van Cultuurcentrum De Schakel.
De eerste prijs, dé Gaverprijs 2016, ging naar Francis Bekaert (1980) uit Tielt. Hij ontving 5000 euro en een door de jury aangeduid werk uit zijn inzending wordt geschonken aan de stad Waregem. Zijn olieverfschilderijen op doek tonen donkere en meerlagige landschapselementen, ruimtes en constructies.
Some kind of Loneliness
De tweede prijs viel Joke Derycke (1991) te beurt, een jonge kunstenares uit Aarschot. Derycke maakt grote, collagetechnische schilderijen op doek met referenties naar zowel de kunstgeschiedenis als naar nieuwe media.
Anti-miserie
Met Loïc Van Zeebroek (1994) viel zo mogelijk een nóg jongere deelnemer in de prijzen. Van Zeebroek won de derde prijs met zijn kleine en precieze olieverfpaneeltjes. Zijn werkt getuigt van een eigenzinnig talent en bewijst dat ook van kleine schilderijen een enorme kracht kan uitgaan.
Schaap in de woestijn
De eervolle vermelding ging naar Sebastiaan van Weelden (1986) uit Utrecht. Van Weelden toont drie grote doeken met abstracte en kleurrijke vormen en motieven. De jury prees "de bijzondere compositie, het consequente ritme en de boeiende afwisseling van kleur en textuur".
Shades of Orion
Alle laureaten waren aanwezig en namen met plezier hun prijs in ontvangst. Na afloop werd de tentoonstelling officieel geopend. Deze loopt nog tot 7 februari en is dagelijks te bezoeken van 10-12u en 14-17u. Naast het werk van de winnaars stellen nog zeven andere kunstenaars tentoon. Met name:Magda Amarioarei, Marie-Louise Wasiela, Quinten Ingelaere, Sylvie De Meerleer, Frances Joossens, Bram Kinsbergen en Gobyn Ritsart.
De Gaverprijs-jury bestond dit jaar uit: Jo Coucke (Deweer Gallery), Norbert De Dauw (kunsthistoricus), Marc Ruyters (hoofdredacteur ART); Karinne Ottevaere (directeur academie Tielt) en Cindy Wright (kunstenares).
16de Gaverprijs voor Schilderkunst
Cultuurschepen Pietro Iacopucci toonde zich in zijn inleiding trots dat de Waregem met de Gaverprijs opnieuw op de artistieke kaart wordt gezet. De Gaverprijs is één van de belangrijkste prijzen geworden in de Benelux, en dit met mondiale uitstraling. Hij wees daarbij ook op andere inspanningen die het stadsbestuur doet ten behoeve van de beeldende kunsten, zoals de realisatie van het KOETSHUIS in Park Baron Casier, waar lokale (amateur)kunstenaars aan betaalbare tarieven een uniek kader aangeboden krijgen om hun werken te presenteren aan het grote publiek.
“Een pragmatisch amateurkunstenbeleid. gecombineerd met goede samenwerking met externe en ook private kunstpartners, heeft Waregem stilaan een beloftevolle regionale positie verschaft in het kunstenlandschap. Met het jaarlijks initiatief van de MAART-KUNSTROUTE slaan publieke en private kunstpartners trouwens structureel de handen in elkaar om kunst te promoten bij het publiek. De Gaverprijs mikt uiteraard hoog. Het is het geknipte platform voor jonge kunstenaars die zo een unieke springplank aangeboden krijgen om ook nationaal en internationaal bekendheid te verwerven. Een blik op het curriculum van de vroegere laureaten spreekt boekdelen. Als stadsbestuur hebben we de eer om het winnend werk een prominente plaats te kunnen bieden in het stadhuis. We zijn tevreden dat we op deze manier met onze stad aan de Gaverbeek een blijvende impuls kunnen geven aan de schilderkunst in Vlaanderen, met een impact tot ver daarbuiten.
”
Juryverslag
Juryvoorzitter Jo Coucke : “Sinds vele jaren drukken de Gaverprijzen, waarvan alleen de Gaverprijs voor schilderkunst is overgebleven, de wens uit van enkele gemotiveerde Waregemse cultuurminnaars en -organisaties om verdienstelijke kunstenaars met een lauwerkrans te bekronen. De directie van CC De Schakel, de Waregemse Cultuurraad. de Gemeenteraad, de leden van de jury van de tweejaarlijkse wedstrijd en last but not least de vrijgevige sponsoren van het prijzengeld hebben zich andermaal ingezet voor een editie van de Gaverprijs voor schilderkunst. We doen dit omdat we aan al wie zich op een creatieve, artistieke en picturale manier uit over de toestand van de wereld, het signaal willen geven dat onze gemeenschap kunst nodig heeft, dat kunst moet. Omdat kunst een verschil maakt.”
“Dat mensen met creatieve of artistieke ambities van die gemeenschap ook feedback verwachten, bewijst het aantal deelnemers aan de 16e editie van de Gaverprijs voor schilderkunst. Voor een wedstrijd die drie prijswinnaars telt, en voor een tentoonstelling waarvoor ongeveer tien inzendingen kunnen worden weerhouden, blijft het aantal deelnemers van 80 meer dan motiverend. In haar eerste selectieronde weerhield de jury van de 80 deelnemers zestien volledige inzendingen waarvan ze vond dat die zich kwalitatief opdrongen voor verdere beoordeling. Dit is al een mathematische vaststelling van de constante kwaliteit van de Gaverprijs. Het overgrote deel van de deelnemers blijkt dan ook meer professionele dan amateuristische ambities te koesteren.”
Na de tweede evaluatieronde selecteerde de jury tien volledige inzendingen en een gedeeltelijke inzending voor de tentoonstelling. In de derde fase werd uit de persoonlijke beoordelingen van de verschillen de juryleden een rangorde opgesteld.
“De eerste prijs van de 16de editie van de Gaverprijs voor schilderkunst gaat naar Francis Bekaert {1980) uit Tielt. Het eerste wat opvalt in de zeer homogene inzending van Francis Bekaert is het mysterie van de beeldkeuze. We raken snel door zijn beeldmotieven gefascineerd, terwijl er veel vragen blijven. Wat is het tafereel dat we te zien krijgen? Aan welke geziene werkelijkheid is het beeldfragment ontleend? Bovendien valt als tweede sterk element de gelaagdheid van de picturale realisatie op. Het beeld van het gekozen motief wordt in transparante lagen opgebouwd, die al dan niet geheel of gedeeltelik worden weggeschuurd.
Dat Bekaert is opgeleid in de grafische kunsten laat zijn sporen na in de vormelijke, picturale gelaagdheid van het werk. Geen eenduidigheid noch qua beeldmotief, noch qua uitvoering. Vorm en inhoud versterken elkaar en presenteren iets waarvan niemand het bestaan had kunnen vermoeden. De jury stelt voor dat het doek Whereabouts unknown {2014) volgens de bepalingen van het wedstrijdreglement eigendom wordt van de Stad Waregem.”
“De tweede prijs is voor Joke Derycke {1991} uit Aarschot. Joke Derycke is een nog jonge Master in de beeldende kunsten afkomstig van de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten van Antwerpen. De schilderkunst van Derycke definiëren zou kunnen klinken als 'complexe composities realiseren in olieverf op linnen, die tegelijk schatplichtig zijn aan het historisch cultureel erfgoed en aan de nieuwe, hedendaagse media, en dit met inzet van de collagetechniek'. Derycke sampelt. Niet alle onderdelen worden volledig geschilderd: delen ervan spreken voldoende voor het geheel, gebonden door een welgekozen kleurenpalet.
De derde prijs is voor de 21-jarige Gentenaar Loïc Van Zeebroek (1994). Het was de jury meteen duidelijk dat de kleine, fijne olieverfpaneeltjes van Van Zeebroek zeer zouden worden gewaardeerd. Met Van Zeebroek wordt een uiterst jong talent bekroond en gestimuleerd om verder werk te maken van zijn eigenzinnige kunst - een virtuoze techniek heeft hij zich in elk geval reeds eigen gemaakt.
De eervolle vermelding ten slotte gaat naar Sebastiaan van Weelden (1986) uit Utrecht. Van Weelden is Bachelor of Tine Arts van de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht. In 2015 genoot hij een werkbijdrage van het zeer gedegen Mondriaanfonds. Met de eervolle vermelding drukt de jury haar waardering uit voor het ambitieuze picturale programma dat uit de drie grote doeken van Van Weelden blijkt en voor de deskundigheid waarmee dat programma wordt gerealiseerd: evenwichtige compositie, consequent ritme, boeiende afwisselingen van kleur en textuur.”
Intimistisch, de eigen tijd parafraserend, minimalistisch en virtuoos of maximalistisch, figuratief of abstract, het mag duidelijk zijn dat het panorama dat ontstaat uit het werk van de winnaars in het bijzonder en uit dat van de geselecteerden voor de tentoonstelling in het algemeen, staat voor een onuitputtelijke rijkdom die maakt dat het trage medium schilderkunst ook in onze snelle digitale tijden haar maatschappelijke actualiteit en betekenis behoudt.
Verenigd Koninkrijk der Nederlanden in West-Vlaamse archiefdocumenten
Vanaf woensdag 6 januari 2016 kunt u in de hal van het Cultuurcentrum De Schakel gratis kennismaken met de rondreizende tentoonstelling met documenten uit West-Vlaamse archieven over de Hollandse periode bij ons (1815-1830). Vierentwintig archiefdiensten verenigd in het West-Vlaams Archievenplatform (WAP), waaronder het stadsarchief van Waregem, doken in hun collecties op zoek naar interessante of mooie stukken uit deze periode. Aan de hand van hoogwaardige reproducties van tientallen archiefstukken met verschillende thema’s krijgen we beter beeld van deze periode.
In januari wordt deze 'Hollandse Periode' overigens op nog andere manieren belicht. Zo staat er in CC De Schakel een modern concert op het programma (op de openingsdag 6 januari) waarin een stuk gebracht wordt uit deze periode en op 21 januari is er een lezing over de historiek en kunsthistoriek onder Willem I. Op 30 januari trekken we naar Gent om sporen uit dat verleden te zoeken. Daarnaast zal er op 27 januari om 19.30 u. in het stadsarchief een lezing zijn over het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden.
Naar aanleiding van haar derde lustrum plaatst het West-Vlaams Archievenplatform (WAP) de schijnwerpers op West-Vlaamse archiefdocumenten uit de tijd van koning Willem I. Het WAP probeert als feitelijke vereniging van alle West-Vlaamse archiefdiensten en archiefmedewerkers de beroepskennis en de samenwerking bij zijn leden te bevorderen. Met dit doel organiseert het WAP sedert 2001 jaarlijks een studie- en ontmoetingsdag. Om het streven naar meer collegialiteit en samenwerking ook naar de toekomst toe te bevestigen, werden het voorbije jaar alle West-Vlaamse archiefdiensten uitgenodigd om mee te werken aan een gezamenlijk project: een rondreizende tentoonstelling en een publicatie over de periode van het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden (1814/15-1830), exclusief met West-Vlaamse archiefdocumenten. De zogeheten Hollandse Periode uit onze geschiedenis wekte de aandacht van het bestuur van het WAP omdat het juist tweehonderd jaar geleden is dat het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden (1814/15-1830) tot stand kwam.
De tentoonstelling en de met meer contextinformatie gestoffeerde brochure schetsen geen allesomvattend beeld van die bijzondere periode uit onze geschiedenis. Zij brengen eerst en vooral een voor iedereen toegankelijke, kaleidoscopische kijk op de zogeheten Hollandse Tijd via sprekende archiefstukken. Tegelijk is het een perfect alibi om de rijke verscheidenheid aan West-Vlaamse archiefdocumenten en de instellingen die deze archieven bewaren aan een ruimer publiek voor te stellen.
Tijdens de jaren 1814/1815-1830 vormden België en Nederland één staat onder koning Willem I. Het was voor West-Vlaanderen een periode met veel ingrijpende bestuurlijke hervormingen, met een vrij gunstig cultureel en economisch klimaat, maar helaas ook met grote tegenstellingen tussen Noord en Zuid onder meer op het vlak van taal en godsdienst. Deze tegenstellingen zouden uiteindelijk in 1830 leiden tot een opstand en de afscheiding van het Zuiden.
Zo toont de expo een kaart van Kortrijk in 1822, en een ontwerp van de Willempoort uit 1825, genoemd naar de Hollandse koning. Verder zijn er o.a. brieven van soldaten in dienst van het Hollandse leger te bewonderen. De documenten zijn grotendeels in het Nederlands opgesteld, want onder Willem I werd het gebruik van Nederlands verplicht in West-Vlaanderen. Ook andere aspecten, zoals economie, religie of cultuur komen aan bod. De nadruk van de tentoonstelling ligt op de regio Kortrijk, maar er is ook aandacht voor de rest van de provincie West-Vlaanderen .
Sonate
Binnen het kader van het thema van de tentoonstelling valt het concert op woensdag 6 januari om 20 u. van Jan Michiels en De Neve in de reeks Modern Klassiek in de schouwburg. Aan de ene kant de sonate voor viool en piano van het vergeten wonderkind Erich Wolfgang Korngold en na de pauze krijg je de sonate voor viool en piano van César Franck te horen. Deze laatste is geboren tijdens de Hollandse periode. Beide werken zijn hoogtepunten uit het kamermuziekrepertoire en grossieren in prachtige kleurenrijkdom, eindeloze melodieën en fluwelen timbres. Zoals gebruikelijk bij concerten in de reeks Modern Klassiek leidt Lucien Bollaert vanaf omstreeks 19.15 u. het concert van de avond in en hierbij legt hij ook het tijdsverband uit met het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden. De reeks van Lucien Bollaert is al aan zijn 20e jaargang. Einde omstreeks 21.40 (met pauze) € 15/12 (-26j).
Willem I, vorst en mecenas
Op donderdag 21 januari om 19.30 u. is er lezing over de historiek en kunsthistoriek onder Willem I. Vorig jaar was het 200 jaar geleden dat Nederland en het latere België werden samengevoegd tot het Koninkrijk der Nederland dat 15 jaar zou stand houden. De culturele kloof was enorm.
De koning der Nederlanden wou verschillende steden mooier maken en daarom introduceerde hij de empirestijl en nieuwe boulevards en pleinen werden in steden zoals Brussel aangelegd. De Regentschapslaan en o.a. Het Paleis der Academiën in Brussel dateren uit de Hollandse tijd, net zoals de aula van de Gentse universiteit in de Volderstraat. Ook op het vlak van de schilderkunst was de Hollandse tijd bijzonder vruchtbaar en werden de kiemen gezaaid van de Belgische kunst die zich na 1830 zou openbaren.
De tentoonstelling zal gratis te bezichtigen zijn in de hal van het cultuurcentrum.6-31 januari 2016 - CC De Schakel O Stadsarchief • 056 62 12 18 • archief@waregem.be
De catalogus
J. D'HONDT, R. OPSOMMER en M. THERRY (red.),Het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden in West-Vlaamse archiefdocumenten 1815-1830,West-Vlaams Archievenplatform, Oostvleteren, 2015.
Leeszaallezing
De leeszaal van het stadsarchief kreeg enkele maanden geleden een nieuwe locatie binnen het stadhuis. Om deze nieuwe ruimte extra in de verf te zetten, verwelkomt het stadsarchief vanaf nu een aantal vooraanstaande sprekers om over hun historische stokpaardjes te vertellen. In het kader van de reizende tentoonstelling over het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden handelt de eerste leeszaallezing over de complexe relatie tussen Noord en Zuid.
De spits wordt afgebeten door barones Els Witte, een gerenomeerde Belgische historica en emeritus-hoogleraar aan de Vrije Universiteit Brussel. Met het boek 'Het verloren koninkrijk' ging ze op zoek naar de wortels van het Belgisch orangisme. De geschiedenis die ze hierbij schetst, verandert het traditionele beeld van de Belgische revolutie in die mate, dat er kan gesproken worden van een 'nieuw standaardwerk over een cruciale periode uit de geschiedenis van de Lage Landen'!
Op woensdag 27 januari 2016 om 19.30u. geeft professor Witte een lezing in de leeszaal van het stadsarchief. Daar zal ze dieper ingaan op de geschiedenis van het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden en meer bepaald de complexe relatie tussen Noord en Zuid. Inschrijven is verplicht en kan door contact op te nemen met het stadsarchief.
Waregem teststad voor uitbreiding blauwe PMD-voorsorteerzak
Vanaf 1 maart 2016 vervangt de stad Waregem de blauwe PMD-zakken door paarse P+MD-zakken. P+ staat voor uitbreiding van de toegelaten plastieken fractie. Naast plastiek flessen en flacons, metalen verpakkingen en drankkartons worden in de paarse zakken ook heel wat andere verpakkingen in harde plastics toegelaten. Bovendien kunnen in specifieke bijkomende transparante foliezakken ook folies, zakken en plastiek films apart worden voorgesorteerd. Hetzelfde proefproject loopt tot eind 2017 ook in de Waalse gemeente Hannuit en moet onderzoeken of het mogelijk is om nog meer plastiek in te zamelen en te recycleren.
De blauwe PMD-zak is na 20 jaar volledig ingeburgerd in België. Nergens in Europa wordt er meer en beter gesorteerd als in ons landje. Dankzij nieuwe technieken kunnen we vandaag al veel meer verpakkingen recycleren. Fost Plus, de organisatie die instaat voor het inzamelen, sorteren en recycleren van huishoudelijk verpakkingsafval, wil een aantal scenario’s onderzoeken om de inhoud van de PMD-zak uit te breiden. Bedoeling is om te testen hoe bijkomende verpakkingen best gesorteerd en gerecycleerd worden. Samen met het Vlaams Gewest, de intercommunale Imog en Fost Plus heeft de stad Waregem zich geëngageerd om deel te nemen aan dit proefproject. In andere scenario’s nemen ook Aalter, Frameries, Marchin en Wervik deel aan het proefproject.
Deze morgen kregen we toelichting bij het proefproject door Peter Desmet, schepen van Milieu van de stad Waregem, Rik Soens, voorzitter van IMOG en Steven Boussemaere, directeur Projecten en Ontwikkeling van Fost Plus. De blauwe PMD-zak wordt in Waregem op 1 maart tijdelijk vervangen door twee zakken: de paarse P+MD-zak en een transparante zak. In de Paarse P+MD-zak mogen bijkomend ook heel wat harde plastiek verpakkingen zoals plastiek potjes, schaaltjes, vlootjes en bakjes. De transparante zak is er voor de inzameling van verpakkingen in zacht plastiek, zoals folie, zakken en plastiek films. De paarse P+MD-zak wordt op dezelfde dag als vroeger om de twee weken opgehaald. De transparante zak wordt op dezelfde dag om de vier weken opgehaald.
Peter Desmet : “Sedert 1994 kon het restafval al worden afgebouwd van 335 kg per inwoner naar 146 kg. Waregem deed vorig jaar met 137 kg iets beter.”
Steven Boussemaere : “Fost Plus is als een privé vzw 21 jaar oud. Ons duurzaam afvalbeheer heeft al de uitstoot van 10 miljoen ton CO2 vermeden. Bedoeling is het recyclagepercentage van plastics op te drijven van 35 à 40 % naar 55 %.”
Rik Soens : “Ben een fiere voorzitter dat we daaraan kunnen meewerken. Dank ook aan ophaler Luc Jacobs, die daarvoor een speciale ophaalwagen heeft aangeschaft.”
34 gratis zakken als dank voor sorteerinspanningen
Alle gezinnen van de stad Waregem krijgen vóór 1 maart 2016 in hun brievenbus een 'startpakket', bestaande uit een folder met uitleg over het proefproject, een sorteergids, een aangepaste ophaalkalender, drie paarse P+MD-zakken, één transparante foliezak en een bon voor een gratis pak van twintig paarse zakken en een gratis pak van tien transparante zakken. Hoewel dit project zal leiden tot een verandering van de sorteergewoontes, mag het geen meerkosten voor de burgers met zich meebrengen.
Koen Delie, directeur externe zaken IMOG : "Wie de paarse en transparante zakken goed gebruikt, zal minder gewone huisvuilzakken nodig hebben. De paarse en transparante zakken kosten vijftien cent per stuk, net als de tijdelijk uit gebruik te nemen blauwe PMD-zak. Een restafvalzak kost echter 1,6 euro."
Door de inwoners van Waregem de mogelijkheid te bieden om al hun plastic verpakkingen te sorteren, moeten de twijfels over de 'P' van het PMD verdwijnen aangezien er meer harde plastic verpakkingen in de paarse zak en films, folies en zakjes in de transparante zak mogen worden gestoken. Toch zijn er nog regels die moeten worden nageleefd. De belangrijkste zijn: Alleen huishoudelijke verpakkingen zijn toegelaten (geen speelgoed of andere plastic voorwerpen). De verpakkingen moeten leeg zijn (geen voedingsresten). De verpakkingen mogen niet in elkaar gestopt worden. Geen verpakkingen in piepschuim. Geen verpakkingen die gevaarlijke producten hebben bevat.
Via dit nieuw inzamelscenario verwacht men dat er ongeveer 4 kg aan bijkomend harde plastic verpakkingsafval en 4 kg zachte plastic verpakkingsafval zal kunnen voorgesorteerd worden per inwoner en per jaar. Dit betekent dat er 8 kg minder restafval zal zijn in de restafvalzak, wat een aanzienlijke besparing is voor de inwoners.
Dit nieuwe inzamelscenario zal uiteraard van nabij worden opgevolgd en grondig worden geëvalueerd. Met name de samenstelling van het opgehaalde afval, de kwaliteit van het gesorteerde materiaal, de mogelijkheden op het vlak van duurzame recyclage en de economische en ecologische impact van dit nieuwe schema zal worden gemeten en bestudeerd. Daarnaast zal het eveneens interessant zijn om de participatiegraad van de bevolking en haar kennis van de nieuwe sorteerregels te evalueren. Dit innovatieve project kadert in de wil van Fost Plus en de overheden om het recyclagepercentage van plastic verpakkingen in België te verbeteren en om daarvoor het meest geschikte inzamelscenario te bepalen dat in de toekomst moet worden veralgemeend.
Voor dit proefproject bestelde de stad Waregem 400.000 paarse en 200.000 transparante zakken. Op het ogenblik wordt het aantal blauwe PMD-zakken geraamd op 270.000 per jaar. Op 18 februari 2016 om 19.30 u. wordt een infosessie georganiseerd. De bonnen kunnen worden omgeruild in de stadswinkel, in de deelgemeentehuizen, in de recyclageparken in de Lindestraat en in Beveren-Leie en op de infosessies. Daarna kun je de nieuwe zakken ook kopen in de normale verkooppunten. In de loop van het project volgen enkele informatiegolven om de stand van zaken aan burgers te communiceren. Wat gaat goed, wat gaat fout en wat zijn de cijfers. Een eerste evaluatie is voorzien in juni 2016, een tweede in december 2016.
Nieuw heemkundig jaarboek Wielsbeke voorgesteld onder massale belangstelling
Het nieuwe heemkundige Leiesprokkels-Jaarboek 2013-2015 werd op zondag 15 november 2015 voorgesteld in OC Den Aert in Sint-Baafs-Vijve. De voorstelling met bijhorende expo over de Eerste Wereldoorlog en de KSA van Sint-Baafs-Vijve lokte ruim 200 bezoekers voor het nieuwe jaarboek met artikels over de geschiedenis van Ooigem, Sint-Baafs-Vijve en Wielsbeke.
Bezoekers konden doorlopend tussen 11.00 en 16.00 uur de boeken inkijken en rustig praten met de aanwezige auteurs. In de namiddag was er een ontmoetingsmoment met oude KSA-leiders en –leden. Zo’n 50-tal KSA’ers waren aanwezig. Voorafgaand vond de overhandiging van het eerste boek aan burgemeester Jan Stevens en schepen van cultuur Daisy Haydon door voorzitter Bert De Smet plaats.
“Dit jaar hebben we met een nieuwe formule gewerkt”, zeggen voorzitter Bert De Smet, redactieverantwoordelijke Michaël Delange en fotoredactrice Monique Claerhout. ‘Geen klassieke voorstelling met speeches of lezingen, maar een expo met bijhorend gezellig cafeetje zodat lezers in gesprek konden gaan met bestuursleden en auteurs. Dat leverde alvast heel wat ideeën op voor de nieuwe, komende jaarboeken. “Ook de samenwerking met de KSA werd positief onthaald: ‘Het ontmoetingsmoment met de KSA was een welkome aanvulling op onze voorstelling. De expo lokte flink wat leuke reacties uit en zorgde er bovendien voor dat er direct 25 extra jaarboeken werden verkocht. Een succes en voor herhaling vatbaar.”
Uit de inhoudstafel: unieke archeologische opgravingen in de Lobeekstraat (ontdekking van Europees belang), het vernieuwde 100 jaar oude glasraam in OC Den Aert, de KSA van Sint-Baafs-Vijve, 25 jaar baseballclub Pitbulls (enig in West-Vlaanderen), de sloop van De Elsbos (geboortehuis schrijver-dichter André Demedts), Spel binnen de Grenzen, 50 jaar textielbedrijf Balta, 165 jaar Hondenzwemming én uiteraard ook flink wat artikels over de Eerste Wereldoorlog waaronder een uitgebreid artikel van Rudy Verbrugghe over alle oorlogsslachtoffers uit Ooigem, Sint-Baafs-Vijve en Ooigem.
Monique Claerhout brengt ontluisterende herinneringen uit WO II met verhalen van Ooigemnaren op de vlucht , Hoe piot de Corry de Duitsers om de tuin leidde, angst en verdriet in Sint-Baafs-Vijve en 75 jaar geleden in Wielsbeke. Daar is ook het oorlogsverhaal bij de familie Deprez en de herinneringen van Andrea Missiaen. Jos Colson zet zijn reeks verder over de vergeten oud-strijders uit Wielsbeke, Sint-Baafs-Vijve en Ooigem uit het lichtingsjaar 1812. We krijgen ook bijdragen over priester Gustaaf Lambrecht, volksfiguur Hubert Pauwels, Daar bij die Ooigemse molen, de zilveren troffel van de Barrage, het klokkenspel van Wielsbeke.
Het Leiesprokkels-Jaarboek 2013-2015 kost 26 euro en is te koop bij de bestuursleden en in Spar Vandy Wielsbeke en Apotheek Debeuckelaere Wielsbeke. Van de 600 gedrukte exemplaren zijn er ondertussen al 450 verkocht. Snel zijn is dus de boodschap.
Leiesprokkels-Jaarboek 2013-2015 is een uitgave van de Juliaan Claerhout-kring, het heemkundig genootschap uit Ooigem, Sint-Baafs-Vijve en Wielsbeke. De Juliaan Claerhout-kring ontving in 2011 de Wielsbeekse cultuurtrofee Juliaan Claerhoutprijs en voorzitter Bert De Smet in 2014 de Vlaamse eretitel ‘Ambassadeur Heemkunde Vandaag’. De Juliaan Claerhout-kring was/is ook actief betrokken bij de vernieuwing van het André Demedtsmuseum in 2011-2012 en bij het erkenningsdossier Vlaams Immaterieel Cultureel Erfgoed van de Hondenzwemming.
Heemkundig jaarboek Leisprokkels 2015 in Wielsbeke
Op zondag 15 november tussen 11.00 en 16.00 uur presenteert de Wielsbeekse heemkring Juliaan Claerhout-kring haar dertiende Leiesprokkels-Jaarboek. Het jaarboek telt 21 artikels en meer dan 200 authentieke foto’s, goed voor 386 pagina’s lees- en kijkplezier.
Het dertiende jaarboek komt er na het succes van de eerste twaalf jaarboeken, de lancering van de nieuwe fotoboekjes ‘mijn dorp’, het bezoek van Vlaams minister van cultuur Sven Gatz aan de Hondenzwemming in Sint-Baafs-Vijve in 2014 (in het kader van het erkenningsdossier Vlaams Immaterieel Cultureel Erfgoed), de Vlaamse eretitel ‘Ambassadeur Heemkunde Vandaag 2014’ die voorzitter Bert De Smet ontving én de restauratie van het authentieke glasraam in Den Aert, dat trouwens ook als cover prijkt op het nieuwe Leiesprokkels-Jaarboek.
Uit de inhoudstafel: unieke archeologische opgravingen in de Lobeekstraat (ontdekking van Europees belang), het vernieuwde 100 jaar oude glasraam in OC Den Aert, de KSA van Sint-Baafs-Vijve, 25 jaar baseballclub Pitbulls (enig in West-Vlaanderen), de sloop van De Elsbos (geboortehuis schrijver-dichter André Demedts), Spel binnen de Grenzen, 50 jaar textielbedrijf Balta, 165 jaarHondenzwemming én uiteraard ook flink wat artikels over de Eerste Wereldoorlog waaronder een uitgebreid artikel over alle oorlogsslachtoffers uit Ooigem, Sint-Baafs-Vijve en Ooigem. Ook memorabele figuren als Hubert Pauwels komen aan bod.
“We hebben ook deze keer geprobeerd een heel divers aanbod aan thema’s in het Leiesprokkels-Jaarboek te verwerken zodat een breed publiek zijn goesting in het boek vindt”, zeggen eindredacteur Michaël Delange (40) en voorzitter Bert De Smet (29). Het jaarboek verschijnt een jaar later dan gepland: “Door gebrek aan afgewerkte kopij en een te drukke agenda van onszelf, zagen we ons genoodzaakt de verschijningsdatum een jaar uit te stellen.” Een geluk bij een ongeluk. “Dat extra jaar leverde véél extra thema’s op: de sloop van De Elsbos, de restauratie van het glasraam in Den Aert, de archeologische opgravingen in de Lobeekstraat, enz. Van gebrek aan kopij was helemaal geen sprake meer, integendeel, het jaarboek is uiteindelijk 20 pagina’s dikker geworden dan voorzien. Een klein goedmakertje, als het ware”, lachen beide heren.
Het Leiesprokkels-Jaarboek 2013-2015 kost 26 euro en is te koop tijdens de voorstelling op zondag 15 november tussen 11.00 en 16.000 uur in OC Den Aert, Sint-Bavostraat, Sint-Baafs-Vijve. Alle voorintekenaars aan verminderde prijs kunnen dan ook hun voorintekenkaart inruilen voor een Leiesprokkels-Jaarboek.
Om 10.30 uur is er een officieel persmoment met overhandiging van het eerste Leiesprokkels-Jaarboek 2013-2015 aan burgemeester Jan Stevens en cultuurschepen Daisy Haydon.
Leiesprokkels-Jaarboek 2013-2015 is een uitgave van de Juliaan Claerhout-kring, het heemkundig genootschap uit Ooigem, Sint-Baafs-Vijve en Wielsbeke. De Juliaan Claerhout-kring ontving in 2011 de Wielsbeekse cultuurtrofee Juliaan Claerhoutprijs en voorzitter Bert De Smet in 2014 de Vlaamse eretitel ‘Ambassadeur Heemkunde Vandaag’. De Juliaan Claerhout-kring was/is ook actief betrokken bij de vernieuwing van het André Demedtsmuseum in 2011-2012 en bij het erkenningsdossier Vlaams Immaterieel Cultureel Erfgoed van de Hondenzwemming.
Bodemscan bevestigt locatie Middeleeuwse Burcht van Vijve (10e E.)
Gisterenavond werd op het stadhuis van Waregem de locatie bevestigd van de middeleeuwse burcht van Vijve. In samenwerking met prof Marc Van Merivenne en de onderzoeksgroep ORBit, die eerder al tot spectaculaire resultaten kwam in Stonehenge en Waterloo, heeft prof. Henri Verschelde na een bodemscan het sluitend bewijs geleverd dat de burcht van Vijve heeft gestaan op de plaats, die na uitgebreid historisch speurwerk voorspeld werd door Filips Benoit van de historische kring De Gaverstreke. De burcht was gesitueerd aan de barrage ten noorden van de Leiebrug in Vijve. De resultaten van de bodemscan van 7 juli 2015 kunnen nog net verschijnen in het 43e jaarboek van de Geschied- en Heemkundige Kring De Gaverbeke, dat op 15 december verschijnt.
Op uitnodiging van het bestuur van De Gaverstreke stelde professor Henri Verschelde, hoogleraar vakgebied Theoretischede Fysica, gisterenavond de eerste resultaten van het bodemonderzoek voor op een persbijeenkomst met pwerpointvoorstelling. Het stadsbestuur stond erop dat dit doorging op het stadhuis in de Briek Schottezaal. Een erg geïnteresseerde Cultuurschepen Pietro Iacopucci toonde zich ook erg opgetogen over de bijzondere wetenschappelijke ontdekking.
Kring-secretaris historicus Marcel Delmotte uit Sint-Eloois-Vijve schetste bij de inleiding van de avond het belang van de Burggravie van Vijve tijdens de middeleeuwen, waarbij de burggraaf van Vijve tot 1127 ondermeer ook de macht had in Kortrijk. Hij stelde dat de geschiedenis enerzijds kan worden vastgelegd uit archiefonderzoek, wat voor de site in Vijve met indrukwekkende nauwkeurigheid gebeurde door bestuurslid Filips Benoit, en anderzijds door bodemonderzoek waarvan we nu de resultaten kennen. Marcel Delmotte stelde Filips Benoit voor als licentiaat L.O. en leraar op rust aan het VTI, die zich intussen bekwaamde als een ware historicus en gerust in dit vakgebied ‘doctor honoris causus’ mag worden genoemd. Professor Henri Verschelde is een geboren en getogen Vijvenaar, die als Hoogleraar Theoretische Fysica aan UGent vooral actief op onderzoeksgebieden kwantumveldentheorie, string theorie, kwantum black holes. Hij heeft zich intussen ook gespecialiseerd in de biofysica van hartritme stoornissen en inversiealgoritmes voor archeologische prospectie.
Belangrijk bij het onderzoek naar de locatie van de middeleeuwse burcht van Vijve was ook de inbreng van professor Marc Van Meirvenne, die de onderzoeksgroep ORBit (Onderzoeksgroep Ruimtelijke Bodeminventarisatietechnieken) van U Gent leidt. Hij maakte furore in Engeland met zijn vaststelling dat de archeologische site in Stonehenge driemaal zo groot is met talrijke bodemsporen van archeologische structuren , waaronder restanten van 17 nieuwe rituele monumenten, verdwenen grafheuvels en talrijke kleinere prehistorische structuren zoals opgevulde grachten, grote putten en perceelgrenzen. Het ORBit team voerde ook gecombineerde sensormetingen uit op het slagveld van Waterloo.
Historisch onderzoek
Filips Benoit: “Mijn vader gaf mij de interesse voor geschiedenis door via boeiende vertellingen over kastelen, ridders, de Vikingen, de ontdekking van Amerika. ... Later hebben we samen de stamboom opgemaakt van de familie Benoit. Zo kwamen we bij de Vijvenaars Pieter en zoon Joos Benoot. Beiden zetelden in de schepenbank van de burggraaf van Vijve. Vanaf dan werd ieder item in verband met de burggraven en de burcht van Vijve genoteerd.”
Het is niet zo verwonderlijk dat er een burcht was in Vijve, destijds het centrum in de regio dat was gesitueerd aan de kruising van verschillende wegen: de heirbanen Bavay- kust en Kortrijk-Gent. De bruggraven van Vijve waren trouwe vazallen van de graaf van Vlaanderen en bewaakten een deel van de Leie: de Vijfsche waeteren. De burcht van Vijve werd wellicht gebouwd einde 9de eeuw op initiatief van graaf Boudewijn II als verdedigingsgordel tegen de Vikingschepen. In 992 is in een historische kroniek al verwezen naar de burcht, toen de pastoor van Harelbeke daar de relikwieën kon in veiligheid brengen nadat de Kortijkzanen Harelbeke hadden platgebrand. De heren van Vijve werden na de slag bij Kassel in 1071 ook de heren van Kortrijk en dus van de ganse kasselrij.
“ In 1127 gokte de Vijfse burggraaf verkeerd en verloor de Burggravie van Vijve de macht over de regio tijdens de machtsstrijd na de moord op Karel de Goede (1127). De van Vijves werden blijkbaar gedegradeerd en hun territorium werd verdeeld. Zowel de gronden als de rechten gingen naar ie favorieten van de nieuw graaf, Diederik van de Elzas. In latere beschrijvingen van de burggravie van Vijve is er nog enkel sprake van de motte en het nederhof nabij de oude Leie. In 1570 werd de motte "geslecht". Na wat extra zoekwerk in oude kadastrale bronnen vonden w e al in 1995 de locatie van de burcht. Toen reageerde niemand op die vondst. In het jaarboek van 2013 hebben wij alle gegevens gebundeld in mijn bijdrage: De burggravie van Vijve. Niet veel later kwam een oproep van prof. Henri Verschelde: ‘Kan U om twee uur deze namiddag aan de site van de burcht van Vijve zijn?’
Het onderzoek van de Vijfse prof. Henri Verschelde van de vakgroep fysica en sterrenkunde LTGent is gestoeld op recent bodemonderzoek en toont aan dat onze vermoedens over de ligging van de burcht bewaarheid werden en dus kloppen met de historische realiteit.”
scangebied
Bodemonderzoek door universiteit Gent
Prof. Henri Verschelde: “Mijn onderzoek naar de burcht van Vijve is in feite heel toevallig begonnen. Ik had in Wenen een cursus Kwantumveldentheorie gedoceerd en daar kennis gemaakt met elektromagnetische methodes om archeologische resten in de bodem op te sporen. Als Vijvenaar wilde ik deze methodes ook wel eens op eigen bodem uittesten en kwam zo bij Filips Benoit en de burcht van Vijve terecht. Alles kwam in een stroomversnelling toen ik een wetenschappelijke samenwerking aanging met prof. Marc Van Meirvenne die de UGent onderzoeksgroep ORBit leidt. De bodemscan, uitgevoerd op 7 juli dit jaar door ORBit. leverde het sluitend bewijs dat de burcht van Vijve gestaan heeft op de plaats voorspeld door het historisch onderzoek van Filips Benoit.”
De professoren van UGent maakten met hun medewerkers op 7 juli 2015 een bodemscan van het gebied tussen de rijksweg en de barrage. Ze maakten daarbij gebruik van een EMI-sensor, die dank zij elektromagnetische inductie een goed beeld geeft van objecten in de bodem. Hierbij werd niet alleen een heel duidelijk de cirkelvormige structuur van de wal van de burcht ontdekt, maar vermoedelijk ook niet ontplofte munitie. De diameter van de omwalling meet 30 tot 32 meter. De bodemscan geeft ook duidelijk de oude Leiearm weer van vóór het jaar 800 en de sluitingsgracht, waarvan de grond werd gebruikt voor de motte waarop de houten burcht werd gebouwd. Op de plaats van de vroegere sluitingsgracht ligt nu een riool.
“De site van de oude burcht van Vijve is gelegen aan de Barrage, juist over de brug naar Sint- Baafs-Vijve. aan de rechterkant als men van Sint-Eloois-Vijve komt. Op de luchtfoto (figuur 1) bemerkt men in het met zwart omlijnde gebied dat op 7 juli 2015 gescand werd. een kleine gracht. Dit is een overblijfsel van een oude arm van de Leie die dateert van vóór 800 na Chr. Het vermoeden is dat deze oude arm een deel was van de verdedigingsgracht van de burcht.”
De scan op twee meter diepte levert een duidelijk beeld van de situatie van de middeleeuwse site. “Onderaan, aan de kant van de rijksweg naar Sint-Baafs- Vijve, zien we heel duidelijk (met rood omlijnd) een halfcirkelvormige structuur die de omwalling van de burcht van Vijve is. De rest van de omwalling ligt onder de bomen aan de straatkant en kon niet gescand worden. We schatten de diameter van de omwalling op 30 tot 32 meter. We vinden nu ook heel duidelijk de oude Leiearm terug als een lange donkere structuur langsheen de gracht wat op vochtige grond wijst of een omwalling. Etienne Ducatteeuw maakte een reconstructie van de burchtsite op basis van historische gegevens en de resultaten van de bodemscan.”
De resultaten van het onderzoek komen uitgebreid aan bod in het nieuwe jaarboek van de geschied- en heemkundige kring De Gaverstreke, dat verschijnt midden december aanstaande.
Op 15 decemberv2015 verschijnt het 43ste jaarboek van de Geschied- en Heemkundige Kring van Waregem ‘De Gaverstreke’. De Heemkring is er opnieuw in geslaagd – dank zij de medewerking van velen – enkele nieuwe aspecten uit ons verleden naar boven te halen. Dat is zeker het geval rond het thema van de mobiliteit. Het 43e jaarboek start een reeks bijdragen over zowel de Gentse baan als over de stationswijk in Waregem Centrum.
Etienne Ducatteeuw start ook met een belangrijke reeks over ‘Bewoning en gebouwen tussen de Leie en de Gaverbeek vanaf de middeleeuwen’. Uit zijn speurwerk komt ook de bijdrage over ‘Driehonderd jaar Gentse baan’, waarvan dit jaar ook een eerste aflevering verschijnt. Meteen is voor beide onderwerpen de basis gelegd voor boeiende reeksen, waarover we de volgende jaren nog heel wat historisch en heemkundige informatie kunnen vernemen.
De andere startende reeks handelt over de stationswijk in Waregem Centrum. Het wordt het speurwerk van het onder de noemer ‘stationsvrienden’ opererend viertal Hendrik Ghistelinck, Bernard Delange, Herman Declerck en Marc Feys. Dit jaar verschijnt de eerste bijdrage met de geschiedenis van de in 1839 ingereden IJzerweg in Waregem en een overzicht van de stationschefs in het Waregemse station, dit onder de algemene titel van ‘IJzerweg, een zegen voor Waregem (1)’.
Charles De Zutter opent het boek met een bijdrage voer “De Vijfseweg te Waregem”. Rik Castelain neemt ons mee wat verder in de tijd met zijn ontdekkingen over ‘Pech en misdaad in Waregem en Vijve in de 16e en 17e eeuw’. Het pas voorgestelde resultaat van de zoektocht naar de Burcht van Vijve, die al decennia onderwerp is van gissingen, kan als echte primeur worden voorgesteld in het nieuwe jaarboek met de bijdrage van prof. H. Verschelde en Filip Benoit met als titel : Bodemonderzoek naar de voormalige burcht van Vijve.
Natuurlijk blijft Desselgem niet in de kou staan. Etienne Ducatteeuw is ondertussen aan de vierde aflevering van de ‘Toponymische wandelingen door Desselgem’. Groot-Anzegem komt aan bod met een bijdrage van Filip Speleers en E. Devogelaere over ‘Straten genoemd naar personen’. Martijn Vandenbroucke belicht “Deerlijk 1829-1852 : een blik op de materiële welvaart van een dorp in een pasgeboren land’.
Uiteraard komen ook oorlogsperikelen aan bod met het ‘Bevrijdingsoffensief tussen Leie en Schelde, een verkenning per fiets tussen Avelgem, Tiegem, Ingooigem en Heestert’ van B. Vandenbussche. Andre Braet blijft zich verdiepen in de tijd van Napoleon met nieuwe verhalen ‘Uit het leven van Napoleontische oud-strijders te Waregem’.
Stadsgids Simonne Coucke brengt het verhaal over ‘De verdwenen kapel in de Vandewoestijnelaan’. J. Drouillon belicht ‘De twee Waregemse periodes van André Vannecke’. In mengelmaren geeft Etienne Ducatteeuw uitleg bij ‘Frakturschrift’ en Rik Castelain brengt nog verhalen voer ‘Tiegem, een dorp zonder leiding (1586)’, Adriane Crupindeerde uit Tiegem beschuldigd van hekserij (1603).
De Gaverstreke is een erfgoedvereniging voor lokale geschiedenis, folklore, taal en heemkunde van Groot-Waregem, Groot-Anzegem en omgeving.
boekvoorstelling
Dit 43ste jaarboek wordt voorgesteld op de bijeenkomst van dinsdag, 15 december om 20 u. in ‘De Schakel’ te Waregem. Daar kan het jaarboek afgehaald worden. Meteen brengt André Braet met powerpoint een voordracht over het leven van onze Napoleontische oud-strijders.
Het 43ste JAARBOEK is te bekomen:
* door storting van 22 euro op rekening nr. BE12 0680 5030 1092 van de Geschied- en Heemkundige Kring – Waregem (Bic:GKCCBEBB)
kan afgehaald worden op de bijeenkomst van 14 december;
Gisterenavond donderdag 15 oktober na 19 u. werden we uitgenodigd voor de onthulling van een nieuw hippisch kunstwerk in de overigens helder heringerichte inkomhal van het stadhuis. Het is een kunstwerk van Kamagurka en wordt geschonken door de club 51. De Waregemse serviceclub is hiermee al aan hun derde kunstschenking toe. De in 2003 door dezelfde serviceclub geschonken bronsculptuur van Jan Desmarets op de markt is ondertussen uitgegroeid tot het kunstig uithangbord van de stad. In 2007 schonk volgde nog de schenking door 51 van het beeld ‘Obstacle’ van Jean Claeys, dat een plaats vond op de rotonde aan het Leeuwke.
De onthulling had plaats in aanwezigheid van de serviceclub 51 en kunstenaar Kamagurka. Onder de aanwezigen merkten we ook ereburger Johan Van Geluwe op, waarvan zijn in 2012 geschonken museum of museums ondertussen een opslagplaats heeft gevonden in het Pand. Cultuurschepen Pietro Iacopucci was uiteraard dankbaar en verheugd met het nieuwe kunstwerk.
De schenking kadert volledig in de ‘Mission Statement’ van 51 Waregem : Fifty-One is aanbieder van een omgeving waarin vriendschap, achting en verdraagzaamheid zich positief kunnen vormen en ontwikkelen en waarbij de persoonlijke uitdagingen en inzet tenvolle ontplooid kunnen worden door initiatieven voor de Dienst aan de Gemeenschap.
Fifty-One International werd op 21 oktober 1966 in Waterloo officieel boven de doopvont gehouden. Op 19 september 1975 volgde Waregem, dat zijn stichtingsvergadering vierde in de feestzaal van de Pigeon d’Or en op 8 mei 1976 zijn chartermeeting met Keure-overhandiging kende in het Kursaal van Oostende. Als eerste Club in West-Vlaanderen kregen zij als stamnummer het cijfer 9. Fity-One Waregem mag zich dus rekenen bij de tien eerste clubs van District 102.
Kamagurka verklapte dat zijn belangstelling voor het paard gegroeid is vanaf 2008 met de lessen paardrijden van zijn dochter Aurélie. Ondertussen was het paard al meermaals een inspiratiebron voor zijn werk. Vorig jaar vonden we nog een vergelijkbaar beschilderd paard terug in de hippodroom van Oostende. Op de onthulling werd door 51 de kostprijs van het kunstwerk niet onthuld, maar als we mogen aannemen dat die toch op ruim 10.000 euro ligt. De serviceclub haalde het bedrag op met allerlei acties zoals de nog lopende wijnactie en de sponsorverkoop van twee litho’s van Kamagurka.
Monumentendag in vernieuwd Koetshuis en park Casier
Tijdens de 27e Open Monumentendag zet Waregem het vernieuwde Koetshuis en het park Casier in de schijnwerpers. U wordt daarbij in een sfeer anno 1900 gegids door het vernieuwde park met als trekpleisters taferelen aan de vleermuizenkelder, het pompmolentje en de kapel. De vier Waregemse fotoclubs hebben een fototentoonstelling in de gerestaureerde koetshuis.
In 2003 werd het Koetshuis in het park beschermd als monument omwille van de bijzondere architectuurhistorische waarde. Helaas zorgde de slechte staat van het gebouw ervoor dat je weinig van de architectuur kon genieten. Dankzij een grondige restauratie kreeg het neoclassicistische pronkstuk nu haar oude glorie terug. Op enkele details na zijn die werken nu grotendeels afgewerkt. Naar aanleiding van Open Monumentendag nodigt het stadsbestuur iedereen uit om op zondag 13 september van 10.30 u. tot 17 u. een kijkje te komen nemen naar het resultaat van de werken.
Omstreeks 10.30 u. start het gebeuren met een optocht van de Markt naar de ingang van het park in de Stationsstraat, waar het park en het Koetshuis plechtig worden geopend. In het Koetshuis is er een fototentoonstelling van de vier Waregemse fotoclubs onder de noemer ‘Park Casier in de kijker’. Een archieftentoonstelling belicht de geschiedenis van het Koetshuis en het park. Doorheen het park staat ook een fototentoonstelling opgesteld over het paardensteden netwerk Euro Equus. De monumentdag wordt muzikaal begeleid door Downtown Gentlemen Dixieband.
Vanaf 12 u. en dit tot 16 u. kunt u zich bij een unieke rondleiding met gids en acteurs doorheen het Park Casier bewegen in de tijdsgeest omstreeks 1900. Elk uur start een nieuwe rondleiding met een gids van de Waregemse Gidsenkring. Kinderen kunnen terecht bij authentieke kinderspelen en voor de kleinsten zijn er ponytochtjes.
Het Koetshuis is in zijn nieuwe gedaante een echte tentoonstellingsruimte geworden. Kunstenaars kunnen gebruik maken van het gebouw én de tuin erachter om hun werken tentoon te stellen.
Resultaten Poll Moet wareber doorgaan met e-Waregem ?
74 van de 109 deelnemers aan de rondvraag willen dat wareber doorgaat met e-Waregem en 35 zouden liever hebben dat e-Waregem stopt. Telkens zijn er nuances in het antwoord, gekozen uit de zes mogelijkheden.
Bij de neen-stemmers oordelen er 15 dat het oorspronkelijke doel van de internetkrant is gerealiseerd (archief van 1 jaar activiteiten in Waregem).14 bezoekers vinden dat de oorspronkelijke nood intussen is opgevuld door andere Waregemse blogs. 6 andere bezoekers vinden dat e-Waregem de auteur de tijd ontneemt om te werken aan heemkundige bijdragen.
Bij de enthousiaste bezoekers die wensen dat deze internetkrant verder wordt aangevuld, zijn 14 ook tevreden met een minder actieve opvolging en tonen er zich niet minder dan 60 bereid om actief mee te werken. Dat is ruim 55 % van alle deelnemers aan de rondvraag. Daarvan onderscheiden we 35 bezoekers die gewoon actief willen meewerken aan e-Waregem en 25 bezoekers die aangeven mee te willen zoeken naar informatie voor historisch getinte bijdragen.
Vooral voor hen van deze laatste categorie kan gezegd dat het een van de hoofdmotieven bij de opstart van de Waregemse internetkrant was om langs deze weg interactief historische en heemkundige informatie te verzamelen over de regio Waregem. e-mail mij met suggesties en/of reageer met historische aanvullingen en verbeteringen op bijdragen via de knop ‘reageer’.
e-Waregem is de opvolger van Wareber, wat staat voor Ware(gem) bekeken door Ber(nard). De voorganger telt meer dan 400 geïllustreerde bijdragen. Bij een klik op de foto krijgt u een grotere weergave van deze illustratie. Onze webruimte van 30 MB voor foto's was opgebruikt. Liever dan de foto's van onze oude bijdragen te verwijderen, kozen we voor deze opvolger.
Gastenboek
Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
Zoeken met Google
U kunt meewerken met e-Waregem. We willen hier uw historische of heemkundige bijdragen publiceren over belangrijke gebeurtenissen in de regio vorige eeuw(en), geschiedenis van nog bestaande en/of verdwenen herbergen, belangrijke culturele figuren, ...
Publicatie kan dan misschien nieuwe elementen losmaken bij de lezers, die we willen oproepen om hun ervaringen over deze onderwerpen te delen en de bijdragen zonodig te verbeteren of aan te vullen.
We wachten uw reacties in op "e-mail mij" of in "reageer".
Op termijn kan dit stadsblog een historisch of heemkundig archief vormen over het wel en wee in de regio Waregem. U kunt hieraan meewerken door zelf historische bijdragen of informatie door te geven voor bijdragen over gebouwen, oude herbergen, belangrijke en/of volksfiguren, gebeurtenissen, volksgebruiken, geschiedenis van uw vereniging of wijk, enz.
Laat het historisch erfgoed of het levend archief uit het geheugen van uzelf, uw ouders en grootouders niet verloren gaan. We willen met e-waregem meewerken om deze informatie te bundelen in verschillende heemkundige rubrieken. Regelmatig worden ook oudere teksten aangepast of verbeterd, zodat uiteindelijk een waarheidsgetrouw en zo volledig mogelijk beeld overblijft voor het archief. We doen hier een oproep om daaraan mee te werken en eventuele verbeteringen of mogelijke aanvullingen te melden, waarvoor dank.
Dank voor bezoek. Op 10 oktober 2006 werd deze 'e-Waregem' beoordeeld (basis van meest aantal verschillende bezoekers) als 18de site op een totaallijst van 8903 Vlaamse blogs (241.428 berichten). Voorganger 'Wareber' stond nog altijd op 19.
Resultaat Poll 'Kunst in Straatbeeld'
94 deelnemers19 neen 75 ja Ruim 80 % staat dus achter idee van Kunst in Straatbeeld, vooral als opwaardering voor de stad.
ja, het is een opwaardering voor de stad51 % (48)
neen, ik heb daar geen belangstelling voor4 % (4)
ja, als het past bij de omgeving15 % (14)
neen, ik ben daar tegen wegens last en kost11 % (10)