
Ook vroeger gebeurden er ongevallen. Enkele foto's van wat vroeger kon voorvallen.

Op vrijdag 22 oktober 1895 vond er een treinongeval plaats op Gare Montparnasse. Een trein van de Compagnie de l'Ouest van Granville naar Parijs stopte niet zoals voorzien in het Montparnassestation (Gare Montparnasse) in Parijs, maar reed over het stootblok, het perron en door de glazen wand van het station. De locomotief kwam neer op de Place de Rennes, dat een verdieping lager lag, en bleef daar staan, als een ladder tegen een muur. De locomotief kwam terecht op het tramstation. De 12 wagons met 131 passagiers bleven boven in de rails staan.
De trein was om 8:45 vertrokken uit Granville en had een paar minuten vertraging toen ze om 15:55 in Montparnasse binnenliep. De machinist Guillaume-Marie Pellerin, die 19 jaar ervaring had, wilde dit goedmaken door pas op het laatste moment te remmen met de westinghouserem. Deze faalde echter, en de rem op de locomotief en de rijtuigen waren niet voldoende om de trein op tijd tot stilstand te brengen.[1] Pellerin en de stoker sprongen van de locomotief en redden zich voordat de locomotief door de muur van het station reed.
Er vielen 5 zwaargewonden in het station: 2 passagiers, een brandweerman en twee bemanningsleden. Buiten overleed Marie-Augustine Aguillard door vallend puin. Zij verving op dat moment haar man in zijn kiosk, terwijl hij avondkranten aan het halen was. De spoorwegmaatschappij betaalde haar begrafenis en een pensioen voor hun twee kinderen.
Pellerin en de treinchef Mariette werden berecht. Pellerin kreeg een boete van 50 Franse frank en twee maanden gevangenisstraf, Mariette een boete van 25 frank.
Vanwege dit ongeval werden in verschillende stations (onder andere Antwerpen-Centraal) de stootblokken geavanceerder gemaakt door gebruik te maken van zuigers met een pneumatisch vat. Deze zouden de inslag van dergelijke treinen beter of zelfs volledig kunnen opvangen.

|