Ik ben Everaert Albert, en gebruik soms ook wel de schuilnaam Awbeir (Eeklo's voor Albert).
Ik ben een man en woon in Eeklo (Belgiƫ) en mijn beroep is ...bloggen.
Ik ben geboren op 11/02/1948 en ben nu dus 77 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: mijn blog, foto's, computer, fietsen...
De opkomende Belgische artieste Jarabrengt een intieme versie uit van Herbie Hancock's iconische instrumental "Chameleon". De zangeres-pianiste brengt de jazz-funk klassieker met subtiele zang en geeft er psychologische diepgang aan.Bijzonder is dat de legendarische groove tekst krijgt, weliswaar zonder dat de instrumentale ziel ervan verloren gaat.
Centraal staat een vrouw die rechtstreeks tot haar geliefde spreekt. Terwijl zij hem voorstelt om zijn fantasie te worden - ze is bereid alles te worden of zijn wat hij wenst - weigert de geliefde de illusie. Hij wil haar. De boodschap is helder: ware liefde vraagt geen aanpassing, maar nodigt uit tot authenticiteit.
Het nummer is een muzikaal eerbetoon aan het genie van Hancock en een metafoor voor de overlevingsstrategie van de kameleon. Jara voelde al lang een diepe verbondenheid met "Chameleon" – niet alleen als muzikaal meesterwerk, maar ook als symbool. "De kameleon past zich aan om te overleven. Velen van ons doen hetzelfde op emotioneel vlak – het is een herkenbare reflex - we veranderen, passen ons aan en maskeren wie we zijn, alleen maar om ons veilig, geliefd of geaccepteerd te voelen", verklaart ze. "Het is een schitterende vaardigheid om je te kunnen aanpassen. Maar echte verbinding begint waar het optreden eindigt. Daar gaat dit nummer over.” verklaart Jara.
De release van "Chameleon" op Dag van de Geestelijke Gezondheid werpt niet alleen licht op de worsteling die velen ervaren met het maskeren van zichzelf en het mensen tevreden te willen stellen, maar ook op stille overwinningen: het terugwinnen van je identiteit, het vinden van je stem en het omarmen van wie je werkelijk bent.
"Geliefd en geaccepteerd worden door anderen is hemels", zegt Jara. "Een stap verder is zelf-acceptatie... Dat is een revolutie op zich. Op het moment dat je stopt met jezelf aan te passen om geliefd te worden, begint het leven pas echt."
Muzikaal blijft het nummer trouw aan de oorspronkelijke geest van Hancock: funky, rijk gelaagd, hypnotiserend. Maar met de toevoeging van zang en kwetsbaarheid transformeert Jara het tot een genre overschrijdend stuk dat het midden houdt tussen soul, jazz en storytelling.
"Chameleon" is de 3de single die ze uitbrengt van haar jazzy album "9 + 1 = 10". Eerder verschenen al "Je veux être comme toi" en "Wel, dat hoeft niet" (duet met Raymond van het Groenewoud).
Het nummer is beschikbaar op alle streamingplatforms vanaf 10 oktober.
Een enthousiaste groep jonge oceaanliefhebbers lanceert de allereerste “Missie Oceaan”, een educatieve wedstrijd voor Belgische schoolkinderen om de beste uitvinding te maken die de oceaan kan redden. Al 37 scholen schreven zich in.
‘Met deze wedstrijd willen we kinderen aanmoedigen om met hun geweldige verbeelding bij te dragen aan het behoud van onze oceanen”, zeggen de initiatiefnemers.
Maak je klaar voor een geweldig creatief avontuur! Missie Oceaan nodigt kinderen in heel België uit om zich onder te dompelen in de wereld van de oceaanbescherming via de kracht van verbeelding en creativiteit.
“Gezonde oceanen zijn cruciaal voor de toekomst van onze planeet. De jongere generatie zal daarin een cruciale rol spelen,” zegtAriane de Bellefroid. “De onderwaterwereld is ongelooflijk divers. Oceanen herbergen 80% van alle biodiversiteit op aarde, maar bijna niemand weet dat. Met deze wedstrijd willen we jonge kinderen op een speelse manier laten kennismaken met het belang van oceanen”, aldus onderwaterfotograaf Louis David.
Voor wie?
De wedstrijd richt zich tot leerlingen van het 3e en 4e leerjaar van de lagere school. Alle scholen in heel België kunnen deelnemen. Elke klas wordt uitgedaagd om een originele uitvinding te bedenken om de oceaan te redden: een schets, tekening, maquette, muurschildering… De vorm of haalbaarheid maakt niet uit – het draait helemaal om creativiteit!
Hoe kandideren?
De organisatoren benadrukken dat deelname “super eenvoudig, heel motiverend en heel plezant” is. Zij leveren kant-en-klare, toegankelijke lesinhoud over het belang van de oceaan en de noodzaak van bescherming. Kandidaten worden uitgenodigd om zich vóór 24 oktober in te schrijven en hun creatie uiterlijk op 14 november in te dienen. De jury maakt eind november de winnaars bekend en er zal een prijsuitreiking plaatsvinden in de winnende scholen.
Hoe worden de winnaars aangeduid?
Verschillende klassen zullen in de prijzen vallen. De hoofdprijs is een onvergetelijk bezoek aan Nausicaá, het grootste aquarium van Europa, waar de kinderen de onderwaterwereld van dichtbij kunnen ontdekken. Andere prijzen zijn een begeleid bezoek aan het Aquarium-museum in Luik, een jaarabonnement op La Salamandre, een natuurtijdschrift, of boeken en spelletjes over de rijkdommen onder water.
De winnaars worden bepaald door een onafhankelijke jury, die bestaat uit Belgische oceaanexperten, kunstenaars en natuurliefhebbers.
Van wie komt het initiatief?
De organisatie bestaat uit 6 vrijwilligers: Louis De Jaeger, Louis David, Ingrid Simon, Ben Eersels, Shriram Venkatasubramanian en Ariane de Bellefroid. Zij leerden elkaar kennen viaBelgium’s 40 under 40, een programma dat jonge maatschappelijke leiders in België met elkaar in contact brengt. “Wij hebben heel verschillende achtergronden: een onderwaterfotograaf, een democratie-expert, een manager in een chemiebedrijf… maar we voelden allemaal de goesting om samen iets impactvol te doen voor een meer duurzame wereld. En omdat we zo verschillend zijn, hebben we veel van elkaar geleerd.”
Gisterenavond waren we in de Ramblas om op De Verdieping het optreden bij te wonen van Piv Huvluv. We kunnen ons moeilijk voorstellen dat er mensen zijn die stand-upper Piv niet kennen. Zo ja, hebben zij al veel leute gemist. Deze nu 60 jarige Oostendenaar, die zijn optredens doet in het Oostends, gaat al 27 jaar mee in de Comedy. Met zijn vinylplatenspeler draait hij oude muziek en brengt hij zijn passie voor muziek over in zijn teksten en maakt daar een plezierige mengeling van. Piv Uvluv bracht ons op zijn unieke manier een heel leuke avond.
Dit is de eerste AI foto op mijn blog. Men kan er voor of tegen zijn maar dit is niet meer te stoppen. Het enige probleem is dat er kiekens zullen zijn die het voor iets anders gebruiken dan waarvoor het gemaakt is!
Voor deze foto vroeg ik: maak mij een herfstfoto en een paar seconden er na had ik hem. En zo kan men (bijna) alles vragen wat men wil en hij maakt dat voor u!
George Reid was een Canadese Spitfire-piloot. Op 28 oktober 1944kwam hij tragisch om het leven toen zijn toestel neerstortte in een wal langs de Bogaardestraat in Maldegem. Pas 52 jaar later, in 1996, werd het wrak door een groep vastberaden Maldegemnaars uit de grond gehaald. Het stoffelijk overschot zat nog in het wrak. George Reid ligt begraven op de Canadese militaire begraafplaats in Adegem.”
Het oorlogsmonument staat aan de rotonde van de Koningin Astridlaan en Brugse Steenweg in Maldegem.
Noorwegen is van plan om 's werelds eerste drijvende tunnel te bouwen, een revolutionair infrastructuurproject dat 27 kilometer lang zal zijn en zal afdalen tot een diepte van ongeveer 400 meter. Dit ambitieuze project, dat deel uitmaakt van het initiatief voor de veerbootvrije E39, heeft tot doel de steden Trondheim en Kristiansand met elkaar te verbinden, waardoor de reistijd langs de ruige westkust wordt teruggebracht van 21 uur tot ongeveer 11 uur.
De drijvende tunnel zal bestaan uit twee parallelle betonnen buizen die ongeveer 30 meter onder het oppervlak van de fjorden zijn ondergedompeld, ondersteund door pontons op het wateroppervlak en verankerd aan de zeebodem voor stabiliteit. Dankzij dit innovatieve ontwerp kunnen schepen de tunnel passeren terwijl de onderzeeërs eronder kunnen varen, waardoor de pittoreske fjorden van Noorwegen behouden blijven en de transportefficiëntie drastisch wordt verbeterd.
Het project kost naar schatting ongeveer £ 50 miljard en zal naar verwachting in 2050 voltooid zijn. Het zal een baanbrekende prestatie in de techniek zijn en mogelijk de weg vrijmaken voor soortgelijke projecten in andere delen van de wereld waar uitdagende terreinen traditioneel zijn.
Zondag maakten we van de Open Wervendag gebruik om eens de werken aan de tunnel in Kaprijke
te gaan bekijken. Dat zijn daar serieuze werken en men zou denken dat om een tunnel te maken dat toch zo moeilijk niet kan zijn. Niets is minder waar.
De tunnel is 4 meter breed om te voldoen aan de regels van een fietssnelweg. De schuine kanten zullen later met groen aangelegd worden.
De in-/uitrit naar het reeds bestaande fietspad.
Toch wel jammer dat door het vele regenen er zoveel water in de tunnel lag dat we er niet in konden.
Een hele constructie en we vroegen ons af hoe dat het er in de Raverschootstraat zal uitzien als men daar volgend jaar aan de fietstunnel zal beginnen.
Ontdek onverharde paden in het Meetjesland met speciale offroad rolstoel
Rolstoelgebruikers die ervan dromen om ook eens langs onverharde Meetjeslandse paden te rollen, kunnen dat sinds kort met een speciale offroad rolstoel. Dit type rolstoelen heeft wielen met dikke banden met grote noppen en heeft een derde wiel vooraan. Op die manier kan je gemakkelijk rollen op onverharde paden, kasseien en boswegels.
Deelsysteem in Maldegem
Via een Europees Leader-project en dankzij de steun van De Vierklaver vzw en Rotary Maldegem kon Natuurpunt en Partners Meetjesland twee offroad rolstoelen aankopen. “Sinds kort kan je ze lenen bij De Vierklaver in Adegem, elke dag van de week, voor een halve of een volledige dag of voor een langere periode,” zegt Frederik Lapeirre, coördinator van het project. “Zowel bewoners en deelnemers van De Vierklaver als andere geïnteresseerden kunnen hiervan gebruik maken. De rolstoelen kunnen dichtgeklapt worden en dus gemakkelijk getransporteerd worden in een auto.”
Een offroad rolstoel ontlenen kan voor 10 euro voor een halve dag of 20 euro voor een volledige dag. Ze zijn te ontlenen bij De Vierklaver (Lenen 7 in Adegem). Voor meer informatie kan je terecht op 050 72 86 53, of reserveer je rolstoel op www.de-vierklaver.be/rolstoeldelen.
Brochure met suggestieroutes
Het blijft moeilijk om met een rolstoel alle wandelpaden in een natuurgebied te verkennen. Vlonderpaden, smalle bruggetjes, klaphekjes en hoogteverschillen maken het voor beheerders van natuurgebieden niet gemakkelijk om het aanbod voor rolstoelgebruikers uit te breiden. Maar Natuurpunt en Partners Meetjesland slaagde er toch in om enkele rolstoelvriendelijke routes uit te stippelen: “We brachten een brochure uit met suggestieroutes voor gebruikers van gewone rolstoelen en van offroad rolstoelen. In deze brochure ‘Beleef de Meetjeslandse natuur’ worden naast de rolstoelroutes ook nieuwe kinderbelevingspaden en wandelingen voorgesteld.”
Je kan de brochure gratis downloaden op www.npmeetjesland.be/brochure. Gedrukte exemplaren zijn beschikbaar zolang de voorraad strekt bij de Vierklaver in Adegem of bij Natuurpunt in Eeklo (Garenstraat 46, ingang via parking Melkerij).
Een dergelijk project is enkel mogelijk met een goede samenwerking, besluit Frederik: “De rolstoelen werden op maat gemaakt bij Move All The Way. We kregen heel wat feedback van ervaringsdeskundigen bij De Vierklaver en vzw Camino. We willen dan ook graag alle partners bedanken om dit project te helpen realiseren.”
6 juni 1944: Een Canadese soldaat staat aan het hoofd van een groep Duitse krijgsgevangenen, waaronder twee officieren, op Juno Beach, Normandië.
8 mei 2014: Zicht op het strand van Bernières-sur-Mer in Normandië vandaag. Foto's door Ken Bell/ National Archives of Canada/Galerie Bilderwelt/Getty en Peter Macdiarmid/Getty
Juli 1944: Vrachtwagens en jeeps van het Amerikaanse leger rijden door de ruïnes van Saint-Lo.
7 mei 2014: Zicht op de rijbaan in de stad vandaag. Saint-Lo werd bijna volledig verwoest door 2.000 geallieerde bommenwerpers toen ze Duitse troepen aanvielen die daar gestationeerd waren tijdens Operatie Overlord. Foto's door Galerie Bilderwelt/Getty en Peter Macdiarmid/Getty
12 juni 1944: Een groep Amerikaanse soldaten staat in het dorp Sainte-Marie-du-Mont, dat werd bevrijd door parachutisten van de 501st en 506th Regiments van de 101st Airborne Division. 7 mei 2014: Zicht op de oude dorpsfontein vandaag. Foto's door Galerie Bilderwelt/Getty en Peter Macdiarmid/Getty
1944: Een Franse pantsercolonne die Sainte-Mère-Église passeert, krijgt een warm welkom van haar inwoners. 7 mei 2014: Een blik op de winkelstraat vandaag. Foto's door Popperfoto/Getty en Peter Macdiarmid/Getty.
6 juni 1944: Troepen van de 3e Canadese Infanteriedivisie landen op D-day op Juno Beach aan de rand van Bernières-sur-Mer. 5 mei 2014: Zicht op de kust en het strand in Normandië vandaag. 340 Canadese soldaten verloren het leven in de strijd om het bruggenhoofd. Foto's door Galerie Bilderwelt/Getty en Peter Macdiarmid/Getty
6 juni 1944: Royal Marine Commandos van Headquarters, 4th Special Service Brigade, begeven zich van LCI(S) (Landing Craft Infantry Small) naar het strand 'Nan Red' bij Saint-Aubin-sur-Mer.
6 mei 2014: Uitzicht op zee in het Juno-strandgebied vandaag. Foto's door Lt Handford/IWM/Getty en Peter Macdiarmid/Getty
NASA stelt "opvolger Concorde" voor: vliegen door geluidsmuur, zonder knal
In de VS hebben de NASA en vliegtuigbouwer Lockheed Martin de X-59voorgesteld, het eerste vliegtuig dat door de geluidsmuur kan vliegen zonder een luide knal. Het uiteindelijke doel is om opnieuw supersonische passagiersvliegtuigen, zoals de Concorde, te laten vliegen, maar dan zonder storend geluid voor het leven aan de grond.