Ik ben Everaert Albert, en gebruik soms ook wel de schuilnaam Awbeir (Eeklo's voor Albert).
Ik ben een man en woon in Eeklo (Belgiƫ) en mijn beroep is ...bloggen.
Ik ben geboren op 11/02/1948 en ben nu dus 77 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: mijn blog, foto's, computer, fietsen...
Een Plaskliniek voor Ouderen opent weldra de deuren binnen AZ Alma.
Veel ouderen denken dat plasklachten deel uitmaken van het verouderingsproces. Niets is minder waar. In samenwerking met de Geriaters richten de Urologen een plaskliniek voor ouderen op waarbij zij, na intensief overleg, persoonsgerichte zorgtrajecten definiëren die de beste levenskwaliteit voor de oudere patiënten garandeert.
Dokter Van Huele is arts-specialist in de Urologie. In maart vervoegde hij het team Urologen van AZ Alma. Sinds oktober 2024 verricht hij een doctoraatstudie aan de Universiteit Gent, binnen de NOPIA Research Groep, waar hij plasklachten bij ouderen onderzoekt.
Momenteel is er immers heel weinig informatie beschikbaar over de behandeling van urologische klachten bij ouderen. In het kader van dit onderzoek slaat hij de brug naar de geriaters van AZ Alma om dienstoverschrijdend de ouderenzorg te optimaliseren.
Dokter Kyri Van Hecke, diensthoofd Geriatrie, ziet grote meerwaarde in deze samenwerking. “Plasklachten bij ouderen zitten vandaag nog steeds in een taboesfeer waardoor ze vaak onder- of zelfs onbehandeld blijven. Geriaters moeten daar zeker speciale aandacht aan besteden, zowel bij patiënten in het dagziekenhuis als na opname” licht zij verder toe.
Een goede planning is hierbij cruciaal. Een vaste weekdag voor consultaties maakt het voor iedereen makkelijker. Het laat de familie toe om beter te plannen, om de patiënt te vergezellen, tegelijkertijd correct geïnformeerd te worden en te kunnen mee beslissen. Ten slotte moet iedereen op dezelfde golflengte zitten en akkoord gaan met de behandelingen vooraleer een zorgtraject opgestart kan worden.
“Plasklachten worden te vaak als ‘normaal’ bestempeld,” vertelt dokter Van Huele “terwijl ze vaak vlot behandeld kunnen worden zodat de levenskwaliteit verbetert.” Urineverlies en urineweginfecties komen bij ouderen vaak voor. Bij hun behandeling zal de uroloog met een aantal specifieke factoren rekening houden. Zo kunnen bepaalde handelingen te ingrijpend zijn. Klassieke medicatie kan te veel bijwerkingen bij ouderen veroorzaken. Chirurgische ingrepen moeten grondig besproken worden en alle alternatieven moeten vooraf goed bekeken en afgewogen zijn. “Wij stellen vooral veel lagere-urinewegklachten vast bij oudere patiënten,” gaat dokter Van Huele verder, “tijdens de dag krijgt de patiënt te maken met verhoogde plasfrequentie, aandrang en urineverlies. ’s Nachts kan men last hebben van veelvuldig plassen wat het risico verhoogt op vallen en slapeloosheid. Ouderen denken te vaak dat dit deel uitmaakt van het verouderingsproces terwijl ditperfect behandelbaar is. Na de gerichte behandeling brengen wij het comfort van de patiënt weer naar een goed niveau”.
v.l.n.r. dr. Soetkin De Raedt (Geriater), dr. Kristel Ferong (Uroloog), dr. Pauwelijn Verhoestraete (Geriater), dr. Andries Van Huele (Uroloog), dr. Joost De Ganck (Uroloog), dr. Kyri Van Hecke (Diensthoofd-Geriatrie), dr. Leen Derez (Geriater), dr. Benjamin Van Parys (Uroloog) ontbreken op de foto dr. Cedric Goes (Diensthoofd-Urologie) en dr. Celine Van de Vyver (Geriater)
“Geriatrie wordt beter breed uitgebouwd om zo de coördinatie met alle orgaanspecialisten proactief op te nemen. Dat vereist veel multidisciplinair overleg en vergt extra opleiding van verpleegkundigen,” merkt dokter Van Hecke op. De zorg moet op het profiel van de patiënt afgestemd worden, niet enkel de aandoeningen mogen bepalend zijn. Die bewustwording groeit en dat is maar goed ook. Zo intensifiëren de geriaters ook de samenwerking met de diensten Chirurgie en Nefrologie. Op die manier bouwt Geriatrie een actief netwerk binnen alle disciplines uit dat de ouderen garanties biedt voor een individueel aangepast zorgtraject binnen AZ Alma.
“Een persoonsgerichte benadering is zeker aangewezenomdat fysieke, verstandelijke en sociale factoren, die een grote rol bij ouderen spelen, de plasklachten kunnen verergeren. Het vroegtijdig herkennen van de symptomen thuis of in het ziekenhuis vormt de hoeksteen van een succesvolle aanpak van de plasproblemen.Mobiliteit en zelfstandigheid moeten zoveel mogelijk gevrijwaard blijven. Adviezen rond levensstijl, gezonde beweging, praktische tips en goede gewoontes helpen de patiënt hierbij,” besluit dokter Van Huele.
Aan de achterkant van de Stroopoortwerf is het niet meer te herkennen. Achteraan deze foto zit men aan de eerste verdieping en zal de Paterskerk van uit deze hoek niet lang meer zichtbaar zijn.
Hier aan de Paterstraat komen er een paar huizen zo te zien.
Het moet vreselijk geweest zijn om dit mee te maken. Zij die het overleefd hebben zullen daar nog voor de rest van hun leven aan gedacht hebben. Het onverwachtte alleen al was iets dat het meest ongelukkige was. Eens de ramp voorbij was hoopte men nog mensen levend terug te vinden maar dit was onmogelijk.
Deze kleine dijken en zandzakjes waren ontoereikend bij deze ramp.
De Citroën 2pk of het lelijke eendje zoals hij hier wel genoemd werd in zijn volle glorie. De serieproductie van de 2CV liep van 11 juli 1949 tot en met 27 juli 1990. In die periode zijn er 5.144.966 van gebouwd. In 1948 was de 2CV uitgerust met eenbenzinemotorvan 375cc; een luchtgekoeldekopklepmotormet twee cilinders inboxeropstelling. De basis van deze motor is tot het einde van de productie dezelfde gebleven, alleen werd er telkens een beetje meer vermogen uit gehaald. De 2CV was de eerste auto die uitgevoerd was metradiaalbanden. Zelf nog veel aan gewerkt aan de 2PK.
Op vrijdag 10 oktober kregen mevrouw Braet Arlette en de heerVan Overberge Carlos bezoek van onze burgemeester Koen Loete, ambtenaar van de burgerlijke stand Ann Van den Driessche en een vertegenwoordiging van de seniorenraad. Op 8 oktober vierde het koppel hun 60-jarige huwelijk.
In het Watersnood museum zijn er wel pakkende beelden te zien. Wat wel opvalt is de samenhang welke er vroeger was en iedereen elkaar hielp in de strijd tegen het ongenadig water. Het ging van getijgolf tot stormvloed. De te kleine dijken konden dit onverwacht water niet tegenhouden met verschrikkelijke gevolgen. Ook zijn er verhalen zoals een gezin waarvan het huis iets hoger stond en zij geen water binnen kregen. De man ging echter naar buiten om te gaan kijken als hij niet kon helpen. Hij kwam nooit meer terug... Hij werd meegesleurd door het water. Er kwam bijna 200.000 hectare grond onder water te staan.
In zulke bootjes werden zoveel mogelijk mensen naar drogere plaatsen gebracht.
De Austin-Healey 3000 was het laatste model dat door de Britse autofabrikant Austin-Healey is gemaakt. Het was een sportauto, die van 1959 tot 1967 werd geproduceerd.
De geschiedenis van Austin-Healey
Toen de Austin Motor Company in 1952 het tien jaar eerder opgerichte Donald Healey overnam, was de merknaam Austin-Healey geboren. De modellen van Austin-Healey zijn nu populaire oldtimers; ze zijn vooral bekend van snelheidsrecords uit het begin van de jaren 50 van de vorige eeuw.
De Austin-Healey 3000 is het laatste model wat in het twintigjarige bestaan van Austin-Healey op de markt verscheen. Het automerk Austin-Healey ging in 1972 ter ziele toen de overeenkomst tussen Donald Healey en Austin ophield.
Hier zijn ze dan.Het betonijzer ligt tot aan de Markt en zo zal het niet lang meer duren dat alles hier vol zal gegoten worden met beton. Er is ook een kraan bijgekomen en zal het er wel anders uitzien binnenkort.
Mevrouw Karin van Maldergem ontvangt Medaille van Stadsverdienste
Op dinsdag 30 september 2025 werd de Medaille van Stadsverdienste toegekend aan mevrouw Karin Van Maldergem omwille van haar belangrijke bijdragen op maatschappelijk vlak aan onze stad.
In 1969 werd de vzw Centrum voor Maatschappelijk Werk opgericht, en het jaar daarop ook de vzw Centrum voor Levens- en Gezinsmoeilijkheden. Onmiddellijk na haar studies maatschappelijk werk ging mevrouw Van Maldergem er aan de slag en werd al gauw het gezicht van deze verenigingen. In 1991 zorgde ze ook mee voor de opening van de tweedehandswinkel in de ‘werkmanskring’.
In 1998 richtte mevrouw Van Maldergem mee het Wijkcentrum De Kring op, waarvan ze in 2008 ook voorzitter werd. Binnen het gefusioneerde CAW groeide mevrouw Van Maldergem door naar het coördinatorschap binnen het CAW van Oost-Vlaanderen.
In 1999 werd mede door mevrouw Van Maldergem het Sociaal Verhuurkantoor Meetjesland opgericht, waarvan ze tot 2019 onafgebroken bestuurder was. Ook het Regionaal Welzijnsoverleg Meetjesland richtte ze mee op en ze was hiervan bestuurder tot de stopzetting van de vzw in 2020.
Jarenlang was mevrouw Van Maldergem actief lid van de Welzijnsraad Eeklo en werd ze de voorzitter van de Diversiteitsraad van Eeklo. Ze was ook vele jaren actief in diverse werkgroepen van het Streekplatform.
Na haar pensioen was mevrouw Van Maldergem digi-vrijwilliger bij de stad Eeklo en vrijwilliger bij Wiegwijs, waar ze ook heel snel de voorzitter van de vrijwilligersploeg werd.
Burgemeester Koen Loete: “Karin was een pionier voor de welzijnssector in Eeklo en het Meetjesland en Oost-Vlaanderen, zowel in de professionele sector als de vrijwilligerssector. Ze was een bruggenbouwer tussen mensen, organisaties en het beleid.”
Op zondag 28 september werden volgende jubilarissen ontvangen op het Stadhuis ter gelegenheid van hun 65ste huwelijksverjaardag
Lybaert Firmin & De Grijze Christiana Gehuwd op 5 juli 1960 Vercruysse Nicon & Vermeire Andrea Gehuwd op 6 mei 1960 Willems Daniel & Doom Liliana Gehuwd op 13 mei 1960 Stevens Martin & Vangaver Jeannette Gehuwd op 26 juli 1960
Afgelopen maand werd tijdens een thuisbezoek volgend koppel gefeliciteerd met hun 65ste huwelijksverjaardag: Vermeulen Remigius & Loquet Lilanne Gehuwd op 29 juli 1960
De in 1947 geproduceerde Ur Saab ( eerste model auto) is tot 1968 de inspiratiebron geweest voor de Saab 92,93 95 en 96. Het model 96 werd geïntroduceerd in 1960 en bleef tot januari 1980 in productie. Technische specificaties: Motor (1967-80): Ford Taunus V4-motor • Volume: 1,498 - 1,698 cc • Boring x slag: 90 x 58,86 mm • Vermogen: 65 pk (1967-1975), 62 pk (1976), 68 pk (1977-1980) • Topsnelheid: 1967-1975: 145 km/h, 1976: 140 km/h, 1977-1980: 154 km/h Transmissie: • Voorwielaandrijving • Handgeschakelde 3-versnellingsbak (stuurhendel), niet-gesynchroniseerde 1e versnelling, vrijloop. Saxomat koppeling als optie verkrijgbaar (1960-1965). • Handgeschakelde 4-versnellingsbak (stuurhendel), gesynchroniseerde 1e versnelling.
Affiche van dancing Cambridge van lang geleden. Die was op de hoek van de Collegestraat en de Vlamingstraat. Jammer genoeg heb ik daar geen foto van. Heeft er daar soms iemand nog een foto van? U kan dat altijd doorsturen via de Dropbox in de rechtse kolom.
Na de eerste steenlegging hebben ze er aan het Heldenhuis sedertdien al veel stenen op elkaar gelegd. Men ziet het nu al goed staan als men langs de Brugsesteenweg daar voorbij komt. Het staat wel een eind op het perceel maar men kan er niet meer naast kijken.