Ik ben Everaert Albert, en gebruik soms ook wel de schuilnaam Awbeir (Eeklo's voor Albert).
Ik ben een man en woon in Eeklo (België) en mijn beroep is ...bloggen.
Ik ben geboren op 11/02/1948 en ben nu dus 77 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: mijn blog, foto's, computer, fietsen...
Hier komen we aan het einde van de verzameling van de mensen die tot ridder zijn geslagen in de
orde van de Eeclooschen Herbakker. Deze foto's komen uit een KVVV tentoonstelling
die grotendeels werd opgebouwd door voorzitter Johan Van Hyfte.
Dit zijn dan de laatste foto's van de reeks over de Eeklose Herbakker ridders. Hier nog een greep uit de reeks van Lotjes die volgende zondag terug naar het gerenoveerde stadhuis worden gebracht.
Hier zien we dan Willy Braet die geen ridder is geworden maar een van de grootste verzamelingen had over het oude Eeklo.
Hierbij veel dank aan Jan Martens die dit allemaal uitzocht voor mij en aan de KVVV
Ook de Stroopoort is zo een werf waarvan men denkt dat er niet veel gewerkt wordt. Maar stilaan begint men de Markt te bereiken waar men dan de hoogte zal ingaan.
Alwina is onze nieuwe gemeenschapswacht-vaststeller
We laten je graag kennis maken met Alwina Verlot, onze nieuwe gemeenschapswacht-vaststeller. Ze zal onze huidige gemeenschapswacht, Peter, versterken en krijgt ook het mandaat om GAS-boetes uit te schrijven.
Alwina (33) is geboren en getogen in Eeklo en samen met Peter wordt ze het gezicht van onze stad. Je kan bij hen terecht voor allerlei vragen. Zij zullen je doorverwijzen naar de juiste instantie. Daarnaast kunnen onze gemeenschapswachten een gemeentelijke administratieve sanctie (GAS) opleggen wanneer dat nodig is.
De gemeenschapswachten staan in voor volgende taken:
• Sensibiliseren en informeren van burgers over veiligheid en criminaliteitspreventie waaronder gauw- en fietsdiefstallen, gewijzigde verkeerssituaties. Zij fungeren als eerste aanspreek- en meldpunt voor vragen, klachten en problemen van burgers. • Signaleren van problemen aan de bevoegde diensten: - signaleren en digitaal rapporteren van defecten, gebreken en onvolmaaktheden aan openbare wegen, gebouwen en straatmeubilair aan de bevoegde dienst (beschadigingen, wegverzakkingen, losliggende tegels, afgewaaide takken, sluikstorten…); - opvolgen van de gesignaleerde meldingen; - ontvangen van meldingen van burgers. • Vaststellen van inbreuken op gemeentelijke reglementen en verordeningen die uitsluitend voorwerp uitmaken van een gemeentelijke administratieve sanctie (GAS) en het vaststellen van inbreuken op gemeentelijke retributiereglementen. • Toezicht houden op risicoplaatsen en –tijdstippen en zo het veiligheidsgevoel bij de bevolking verhogen door gerichte en/of algemene preventieve patrouilles te doen, toezicht houden op speelpleinen, aan scholen, op evenementen, op donderdagmarkt… • Nauw samenwerken met interne en externe diensten: - deelnemen aan (structureel) overleg met relevante interne en externe partners in functie van de uitvoering van de toevertrouwde taken en werkzaamheden, samenwerken met de politiediensten en andere veiligheidsdiensten. Gevaarlijke situaties in het verkeer melden, toezicht houden op de leefbaarheid binnen de stad,…
Momenteel wordt Alwina door Peter wegwijs gemaakt in onze stad en volgt ze tot eind oktober een opleiding van gemeenschapswacht. Daarna krijgt Alwina een uniform en de officiële titel van gemeenschapswacht. Nadien zal ze nog een opleiding van 40 uur volgen om ook vaststeller te worden en wordt ze gemeenschapswacht-vaststeller.
Spreek Alwina en Peter gerust aan, zij zijn je eerste aanspreekpunt op straat!
Burgemeester Koen Loete: “De Gemeenschapswachten zijn de ogen en oren van wat er in onze stad gebeurt. Zij zijn de vriendelijke behoeders van overlast, maar als het nodig is ook de strenge hand van de “hand”having.”
Schepen Christophe De Waele: “Onze bestuursploeg zet in op veiligheid en de ervaring leert ons dat onze gemeenschapswachten daarin een belangrijke meerwaarde zijn. Het is dan ook onze wens om de komende jaren onze gemeenschapswachten te blijven ondersteunen en versterken waar nodig.”
Waar voordien " 't winkelken " was, recht over het PTI, is er nu niets meer. Vorige week is men met de afbraak gestart en zal de heropbouw dus snel beginnen.
Buddy, de zorgrobot van Yuman, snelt verpleegkundigen in AZ Alma te hulp.
AZ Alma is het eerste ziekenhuis buiten Denemarken waar deze Deense robot de zorgverlening gaat ondersteunen.
AZ Alma in Eeklo integreert innovatie in ‘zorg met een hart’ en zorgt voor een primeur met de aankoop van een Deense Yumanrobot: Buddy. Werkbaar werk blijft belangrijk in de zorg. Met de veelzijdige Buddy krijgen verpleegkundigen er een waardevolle assistent bij. Hij brengt het nodige materiaal aan bed waardoor de patiënt sneller wordt geholpen en de verpleegkundige meer en langer bij de patiënt kan blijven. Bovendien moet de verpleegkundige nu minder stappen zetten. De gebruiksgegevens van de robot worden verzameld en geanalyseerd om de zorgverlening verder te optimaliseren.
Buddyis een specifiek aangepaste zorgrobot. Inderdaad, het zorgteam van AZ Alma, samen met de collega’s van het innovatie- en het ICT-team, staken de koppen bij elkaar om in co-creatie met de Deense firma Yuman de zorgrobot perfect in lijn met onze noden te brengen. Sinds vorige herfst snort Buddy binnen AZ Alma op zorgeenheid 21 rond onder leiding van hoofdverpleegkundige Steven De Cuyper. Steven is niet aan zijn proefstuk toe. Hij is gedreven door de zorg voor patiënten en pioniert graag. Hij bedacht al eerder een SMS-toepassing om vertrouwenspersonen te informeren na chirurgische ingrepen en kaapte hiermee de award “Zorginnovatie van het jaar 2022” weg. De Buddy robot werd ontwikkeld door Yuman, een Deense startup, opgericht in februari 2022. Yuman wil met hun mobiele robots de zorgprofessionals helpen door hun robots naadloos in de zorgverlening te integreren en een groot gebruiksgemak te garanderen. Buddy is volledig autonoom dankzij een oplaadbare batterij. Hij is geruisloos en ergonomisch gebouwd.
Hoe werkt Buddy?
Het gebruiksgemak is het resultaat van een voorafgaandelijke, grondige analyse van de noden. De ingenieurs van Yuman werkten hiervoor samen met de verpleegkundigen van AZ Alma. Deze laatsten bepalen immers welke materialen de robot dient aan te brengen, hoe de indeling van de voorraad/lades/kast moet zijn en hoe de laden van de robot geconfigureerd moeten worden. Elke zorgafdeling heeft immers eigen noden en verwachtingen. Tijdens de testfase werden zaken aangepast, geëvalueerd en bijgestuurd. Het bedrijf Yuman helpt de zorgprofessionals, denkt vooruit en integreert alle feedback in continue upgrades van de robot. Voor zorgeenheid 21 werd vastgesteld dat vooral materialen die vooraf niet gepland kunnen worden, beter door Buddy kunnen gebracht worden. Het gaat vooral over pijnstillers, wondverzorging, materiaal voor bloedafnames maar ook over kleine zaken zoals een dessertlepeltje of een nierbekken als iemand onwel is. De verpleegkundigen roepen Buddy op via hun digitale telefoon/smartphone. Buddy brengt het gewenste materiaal in een mum van tijd aan bed en zorgt er zo voor dat de verpleegkundige geen tijd verliest met het ophalen van materiaal. Vooral tijdens de nacht krijgt Buddy veel opdrachten omdat een nachtverpleegkundige dan alleen verantwoordelijk is voor een 30-tal patiënten. Hij gaat automatisch opladen in zijn werkstation als hij niet nodig is zodat hij altijd paraat staat voor een volgende oproep.
Welke voordelen brengt Buddy?
Buddy is beschikbaar voor de verpleegkundigen van zorgeenheid 21 tijdens alle shiften. Als een verpleegkundige in de kamer merkt dat er bijkomend materiaal nodig is dan kan aan Buddy worden gevraagd om dit materiaal naar de kamer te brengen. Dat genereert tijdswinsten verhoogt de efficiëntie. Uit de testperiode is gebleken dat vooral de verpleegkundigen in de nachtdienst Buddy volop inzetten. Buddy wordt gemiddeld 39 keer per nachtdienst (door een enkele verpleegkundige) opgeroepen. Per shift van 10 uur worden er 10.000 stappengespaard als een verpleegkundige Buddy tijdens de hele shift gebruikt.
Buddy zorgt er dus voor dat de verpleegkundige meer tijd bij de patiënt doorbrengt. Dankzij Buddy moeten de verpleegkundigen bovendien de grote verzorgingskar minder meenemen wat een belangrijk ergonomisch pluspunt is. Vooral tijdens acute situaties, zoals hevige bloedingen of het onverwacht sneuvelen van een infuus, bewijst Buddy zijn belangrijke meerwaarde. Buddy heeft ook een psychologische impact: de zorgprofessional voelt zich minder alleen (vooral tijdens de nachtdienst), waardeert de extra hulp, krijgt meer tijd voor de patiënt en ervaart zo minder mentale belasting. Meer tijd voor de patiënt, een meer haalbare job en ergonomisch werken vormen de belangrijkste troeven die Buddy te bieden heeft.
Buddy brengt innovatie in de zorg. Buddy biedt niet alleen een helpende hand maar levert ook heel wat gegevens in kaart dankzij dataregistratie. Buddy registreert alle oproepen. Buddy laat toe om ook alle data van de patiënt in het patiëntendossier te registreren. Een student maakte een bachelor proef over Buddy en dit leert ons dat hij vooral wordt ingezet voor infuustherapie (43,5%), materiaal voor wondzorg (21,9%) en het gebruik van ontsmetting (18,8%). Ongeveer een derde van de verpleegkundigen zet Buddy vijf tot tien keer in per shift. De enquêteresultaten tonen dat de tevredenheid stijgt naarmate men Buddy meer gebruikt. 78,6% van de verpleegkundigen vindt Buddy zeer eenvoudig in gebruik. De helft van de verpleegkundigen benoemt vooral de vermindering van het aantal stappen als grootste voordeel. Bijna 75% van de verpleegkundigen stelt dat Buddy een vermindering van de fysieke (verplaatsingen, tillen) en mentale draaglast (werkdruk, stress) biedt. De efficiëntie bij dagelijkse taken stijgt: de vrijgekomen tijd wordt ingezet om andere zorgtaken uit te voeren. En Buddy geniet een hoge betrouwbaarheid.
Ook zorgambassadrice Candice De Windt erkent de grote meerwaarde: “Stellen dat onze mooie zorgsector voor ongeziene uitdagingen staat, is niet overdreven: een vergrijzende bevolking, een voortdurend veranderend zorglandschap en een groeiend tekort aan personeel leggen een enorme druk op onze medewerkers.
Ik ben er oprecht van overtuigd dat resoluut kiezen voor innovatie een deel van de oplossing kan zijn. Zo mocht ik de Buddy robot in AZ Alma aan het werk zien én werd ik vooral overtuigd door het enthousiasme van de verpleegkundigen. Een terecht pleidooi vanuit hen om hier op in te zetten en te blijven inzetten.
Door te investeren in zorgrobots krijgen medewerkers opnieuw ruimte voor wat écht telt: warme, menselijke zorg. Minder fysieke belasting, meer tijd voor kerntaken, en bovenal: meer aandacht en nabijheid voor de patiënt. Dit is geen investering in technologie alleen, maar in waardige zorg van morgen.”
Toekomstgericht ziekenhuis
Buddy biedt een antwoord op het snel evoluerende zorglandschap en de verhoogde werkdruk door de stijgende vergrijzing en de krapte op de arbeidsmarkt. Technologisch innovatieve oplossingen zoals Buddy zorgen ervoor dat wij op een flexibele manier zorg met een hartblijvend garanderen. De afstemming op de specifieke noden van de zorgprofessional is een belangrijke troef van Yuman. Al bij de bouw van ons ziekenhuis in 2017 werd met de evolutie binnen de zorg rekening gehouden. Hoewel er toen geen zekerheden over innovatie bestonden, maakten wij de gewaagde keuze om onze infrastructuurop het zorglandschap van de toekomst af te stemmen. Omdat wij toen al mogelijke zorgoplossingen zoals Buddy, de zorgrobot, in het achterhoofd hielden, werden onze gangen bijvoorbeeld extra breed gemaakt, zijn er geen opstapjes of verhogingen te bespeuren, bouwden wij de zorgeenheden logischerwijze rug aan rug met gedeelde brede bergingen en verpleegposten, zijn er op de kelderverdieping aparte paden voorzien voor (autonoom) transport en zo meer. Bijna 9 jaar later biedt dit toekomstgericht denken ons de mogelijkheid om Buddy te gebruiken in zowel in onze wandelgangen als in onze patiëntenkamers zonder dat dit extra aanpassingen aan de infrastructuur vergt.
Steunfonds AZ Alma
AZ Alma is bijzonder enthousiast over de resultaten van dit pilootproject en wil dan ook verder investeren in de ondersteuning van de zorgprofessionals via zorgrobots. De eerste Buddy wordt gefinancierd met privémiddelen uit het Steunfonds van AZ Alma. Helaas konden wij hiervoor geen beroep doen op Vlaamse, Federale of Europese subsidiëring en deze investering kan onmogelijk in het operationeel budget van een ziekenhuis ingepast worden. Daarom spreekt AZ Alma voor de aankoop van dergelijke robots en het onderhoud ervan de donaties van mecenassen aan, van zowel particulieren als bedrijven, om de zorgverlening te optimaliseren en toekomstbestendig te maken. Hiervoor bestaat een specifieke Steunfondscampagne (www.steunfondsazalma.be). Op deze manier wil AZ Alma de optimalisatie in de zorgverlening dankzij robotondersteuning mogelijk maken.
Hèt koppel dat Eeklo hielp de kunst te ontdekken. Veel kuntsontwerpen staan nu nog in Eeklo en ons "Lotjen" is populair als nooit tevoren waar binnenkort een verhuisevenement zal van gemaakt worden want alle Lotjes komen terug naar het gerenoveerde stadhuis. Jeannine Van Landschoot was de ontwerpster van dit beeldje en nog velen andere kunstwerken.
Ook Patrick Ysebaert was een begenadigde kunstenaar. De man had ook een voor velen onweerstaanbaar charisma die hem wel uniek maakte. Jammer genoeg is Patrick al sinds 2010 overleden maar zal in Eeklo nooit vergeten worden.
Uniforme, duurzame en gebruiksvriendelijke bakken maken stad netter en aantrekkelijker
Vanaf vandaag plaatst stad Eeklo 140 nieuwe vuilnisbakken op het openbaar domein, waarvan 106 bestaande exemplaren worden vervangen of verplaatst en 34 bijkomende vuilnisbakken worden toegevoegd. De nieuwe vuilnisbakken zijn groter, steviger, gebruiksvriendelijker en dragen bij aan een properder straatbeeld. Hiermee zet de stad een belangrijke stap in de optimalisatie van haar vuilnisbakken beheer.
Eén model, herkenbaar en vandalismebestendig
Waar er vroeger 20 verschillende modellen in omloop waren, kiets Eeklo nu bewust voor één uniform ontwerp. Dankzij de kleine inwerpopening wordt vooral klein afval toegelaten, wat de kans op sluikstorten vermindert. Thuisafval hoort immers niet in een publieke vuilnisbak. Elke vuilnisbak is bovendien voorzien van een uniek identificatienummer (AB-xxx). Dit maakt het makkelijker voor inwoners om problemen of opmerkingen te melden viawww.eeklo.be/melding
Minder peuken en aangepaste vuilnisbakken in rookvije zones
Elke vuilnisbak (buiten de rookvrije zones) is voorzien van een ingebouwde asbak met uitdoofplaat, wat de hoeveelheid peuken op de grond aanzienlijk moet verminderen. In rookvrije zones worden deze voorzieningen bewust weggelaten, in lijn met de principes van Generatie Rookvrij.
Samen voor een proper Eeklo
Schepen Filip Smet: "De stad Eeklo zorgt voor een betere aanpak van het beheer van de publieke vuilnisbakken die verspreid staan over de straten, pleinen en parken. We gaan voor uniforme, gebruiksvriendelijke en grotere vuinisbakken. Deze zullen ook ergonomischer zijn en gemakkelijker te ledigen zijn voor de firma en de diensten. Het plaatsen van publieke vuilnisbakken gaat steeds gepaard met een analyse over de noodzaak ervan op die specifieke plaats maar ook met het monitoren van het misbruik van de vuilnisbakken en het eventueel bijsturen ervan. De stad zorgt voor meer comfort voor inwoners en bezoekers. Een propere stad maken we ook samen. Laten we dan ook met zijn allen ons afval op een correcte manier in de vuilnisbakken deponeren."
Schepen Filip Smet naast de eerste nieuwe vuilnisbak.
Dit moet dan ver de laatste telefooncel geweest zijn in Eeklo. Zoals men kan zien stond die in de B.L.Pussemierstraat aan de parking van de Sporthal. Jonge mensen zullen zich niet kunnen voorstellen dat men in die tijd in een hokje moest gaan staan om te kunnen bellen. Tijden veranderen...
De Citroën Traction Avant was de eerste auto met voorwielaandrijviving. De eerste Traction werd in 1934 gemaakt. Deze auto was zo innovatief in zijn tijd dat er nu nog van die innovaties aanwezig zijn op auto's van de 21e eeuw. Zelf heb ik daar nog aan gewerkt in mijn jonge tijd.