Ik ben Everaert Albert, en gebruik soms ook wel de schuilnaam Awbeir (Eeklo's voor Albert).
Ik ben een man en woon in Eeklo (Belgiƫ) en mijn beroep is ...bloggen.
Ik ben geboren op 11/02/1948 en ben nu dus 77 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: mijn blog, foto's, computer, fietsen...
Met de herfst in aantocht, bereidt stad Eeklo zich voor op het bladvalseizoen. Dit jaar zullen er meer dan 75 bladkorven voorzien worden op verschillende locaties in de stad. Dankzij deze bladkorven kunnen bewoners hinderlijke bladeren van straatbomen op hun voetpad en in de straatgoot gemakkelijker opruimen.
Waar vind je de bladkorven?
De bladkorven worden deze week geplaatst, zoals voorzien in de planning. De exacte locaties vind je op de kaart op www.eeklo.be/bladkorven. Op die kaart zie je in één oogopslag waar in jouw buurt een bladkorf staat. De locaties van vorig jaar werden geëvalueerd en werden waar nodig aangepast. • Op plaatsen waar de groendienst of -aannemer het groenonderhoud verzorgt, worden geen bladkorven geplaatst. • Meldingen over gladheid of verstopping zijn steeds welkom via het meldingsformulier op www.eeklo.be/melding (kies daar de optie bladval tijdens de herfst).
Alle meldingen worden goed opgevolgd en helpen de stad om het bladkorvenplan jaar na jaar te verbeteren.
Alleen bladeren van straatbomen
De bladkorven zijn uitsluitend bedoeld voor bladeren van straatbomen. Tuinafval, gras, takken of andere materialen horen er niet in thuis – dat kan de bladzuigmachine verstoppen en schade veroorzaken.
Bladeren zijn goed voor de natuur Laat in je eigen tuin gerust wat bladeren liggen: ze vormen een beschermlaag voor planten en een warme schuilplaats voor egels en insecten. Zo dragen we samen bij aan de biodiversiteit.
Herfstpret voor jong en oud
Voor spelende kinderen blijft het heerlijk om door een berg knisperende bladeren te ritselen.
Samen voor een propere herfst
De stad bedankt alle inwoners voor hun hulp om Eeklo ook in de herfst netjes en veilig te houden. De stadsdiensten, het netwerk van straatambassadeurs en de Mooimakers trekken samen op pad om hieraan mee te werken. Ook jouw meldingen maken het verschil! Meer info op www.eeklo.be/bladkorven.
Schepen Filip Smet: “De herfst is in het land. Op veel plekken zorgt dat voor heel leuk spelplezier voor kinderen. Maar op voet- en fietspaden kunnen bladeren van straatbomen soms wat hinderlijk zijn. Vandaar dat de stad net zoals de voorbije 2 jaar bladkorven plaatst op plekken waar er verschillende grote bomen staan. Dankzij de bladkorven kunnen bewoners de bladeren gemakkelijker opruimen. We hebben daarnaast ook een meldingsformulier waar alle opmerkingen kunnen doorgegeven worden. We hebben een speciale optie voorzien voor bladval tijdens de herfst. Ook op die manier komen meldingen sneller bij de juiste stadsdienst terecht.”
Eeklo biedt als eerste lokaal bestuur binnen de IVM-regio grotere PMD-zakken aan
Vanaf 1 november 2025 kunnen inwoners van Eeklo niet alleen de vertrouwde PMD-zakken van 60 liter gebruiken, maar ook grotere zakken van 90 liter. Dat besliste de gemeenteraad op 22 september 2025.
Sinds de komst van de PMD+ zak mogen veel meer soorten plastic verpakkingen bij het PMD-afval. Daardoor is de hoeveelheid PMD in de voorbije jaren sterk toegenomen. De grotere zak biedt niet alleen extra ruimte voor PMD, maar is ook handiger in gebruik. Een extra hulp voor wie goed sorteert. Door het zwaardere gewicht van de zakken waaien ze bovendien ook minder snel weg wanneer er veel wind is, waardoor er minder afval op de openbare weg belandt. Ook een win voor de netheid van onze stad.
De nieuwe zakken zijn verkrijgbaar in rollen van 20 stuks en kosten 4 euro per rol (0,20 euro per zak). De zakken van 60 liter blijven bestaan aan de huidige prijs van 2,50 euro per rol. Je vindt beide formaten op dezelfde verdeelpunten als de restafvalzakken en retributiestickers. Waar je de zakken kan kopen, lees je op www.eeklo.be/aankoop-afvalzakken.
Door correct te sorteren helpen we samen de hoeveelheid restafval te verkleinen. Restafval verbranden is immers duur en belastend voor het milieu, terwijl goed gesorteerd PMD kan worden omgezet in nieuwe grondstoffen. Met de invoering van de grotere PMD-zakken stimuleert de stad Eeklo haar inwoners om nog beter te sorteren. Zo zetten we samen opnieuw een stap naar minder restafval en meer hergebruik.
Schepen Filip Smet: “Stad Eeklo is de eerste binnen de IVM-regio om de 90 liter blauwe zak in te voeren. Wie goed sorteert merkt al enkele jaren op dat er veel meer plastic in de PMD-zak gaat en daardoor soms meerdere zakken nodig heeft om buiten te zetten bij de afvalophaling. Een groter volume zorgt ervoor dat er terug veel meer kan verzameld worden in 1 zak. Deze zakken zullen ook iets meer gaan wegen waardoor deze zakken ook niet zullen wegwaaien bij forsere wind, zoals bijvoorbeeld in de week van 15 en 16 september nog het geval was. Een bijkomende win dus voor de netheid in de stad.”
Mevrouw Karin van Maldergem ontvangt Medaille van Stadsverdienste
Op dinsdag 30 september 2025 werd de Medaille van Stadsverdienste toegekend aan mevrouw Karin Van Maldergem omwille van haar belangrijke bijdragen op maatschappelijk vlak aan onze stad.
In 1969 werd de vzw Centrum voor Maatschappelijk Werk opgericht, en het jaar daarop ook de vzw Centrum voor Levens- en Gezinsmoeilijkheden. Onmiddellijk na haar studies maatschappelijk werk ging mevrouw Van Maldergem er aan de slag en werd al gauw het gezicht van deze verenigingen. In 1991 zorgde ze ook mee voor de opening van de tweedehandswinkel in de ‘werkmanskring’.
In 1998 richtte mevrouw Van Maldergem mee het Wijkcentrum De Kring op, waarvan ze in 2008 ook voorzitter werd. Binnen het gefusioneerde CAW groeide mevrouw Van Maldergem door naar het coördinatorschap binnen het CAW van Oost-Vlaanderen.
In 1999 werd mede door mevrouw Van Maldergem het Sociaal Verhuurkantoor Meetjesland opgericht, waarvan ze tot 2019 onafgebroken bestuurder was. Ook het Regionaal Welzijnsoverleg Meetjesland richtte ze mee op en ze was hiervan bestuurder tot de stopzetting van de vzw in 2020.
Jarenlang was mevrouw Van Maldergem actief lid van de Welzijnsraad Eeklo en werd ze de voorzitter van de Diversiteitsraad van Eeklo. Ze was ook vele jaren actief in diverse werkgroepen van het Streekplatform.
Na haar pensioen was mevrouw Van Maldergem digi-vrijwilliger bij de stad Eeklo en vrijwilliger bij Wiegwijs, waar ze ook heel snel de voorzitter van de vrijwilligersploeg werd.
Burgemeester Koen Loete: “Karin was een pionier voor de welzijnssector in Eeklo en het Meetjesland en Oost-Vlaanderen, zowel in de professionele sector als de vrijwilligerssector. Ze was een bruggenbouwer tussen mensen, organisaties en het beleid.”
Op zondag 28 september werden volgende jubilarissen ontvangen op het Stadhuis ter gelegenheid van hun 65ste huwelijksverjaardag
Lybaert Firmin & De Grijze Christiana Gehuwd op 5 juli 1960 Vercruysse Nicon & Vermeire Andrea Gehuwd op 6 mei 1960 Willems Daniel & Doom Liliana Gehuwd op 13 mei 1960 Stevens Martin & Vangaver Jeannette Gehuwd op 26 juli 1960
Afgelopen maand werd tijdens een thuisbezoek volgend koppel gefeliciteerd met hun 65ste huwelijksverjaardag: Vermeulen Remigius & Loquet Lilanne Gehuwd op 29 juli 1960
In het station van Eeklo zijn al een tijdje modernisering en onderhouds werken aan de gang, volledige vernieuwing van de verlichting en geluidsinstallatie, er zijn ook zes schuilhuisjes geplaatst op de perrons.
Toch wel een verbetering voor de wachtende reizigers.
Na bijna drie jaar intensieve werkzaamheden is het Stadhuis van Eeklo opnieuw open. Op vrijdag 19 september vond de officiële opening plaats in aanwezigheid van vice-eersteminister Vincent Van Peteghem en gouverneur Carina Van Cauter. De renovatie startte op 3 oktober 2021 en vergde een investering van ongeveer 5 miljoen euro. Vlaanderen kende hiervoor een subsidie toe van 1,1 miljoen euro. Het resultaat is een prachtig gerestaureerd monument dat helemaal klaar is voor de toekomst.
Respect voor erfgoed
Aan de buitenkant werden onder meer de daken en de bekroning van het belfort gerestaureerd, en werden de gevels zorgvuldig nagekeken en hersteld. Binnenin kreeg het Stadhuis een grondige herinrichting met multifunctionele ruimtes, een nieuwe balie en een ruime lift. Dankzij deze ingrepen is het gebouw voortaan integraal toegankelijk. Overal werden moderne technieken geïntegreerd, zonder afbreuk te doen aan de historische waarde. Zo combineert het Stadhuis nu een hedendaagse uitstraling met respect voor zijn rijke verleden.
Met de renovatie krijgt Eeklo opnieuw een bruisend en gastvrij Stadhuis – een unieke mix van verleden en toekomst.
Volop in gebruik vanaf volgende week
Op maandagavond 22 september verhuist de dienst burgerzaken van het Jeneverhuis terug naar het Stadhuis. Om die reden is de dienst die dag uitzonderlijk gesloten. ’s Avonds, om 19.30 uur, vindt de eerste gemeenteraad plaats in de vernieuwde raadzaal. Vanaf dinsdag 23 september openen de loketten opnieuw, en is de dienst burgerzaken weer operationeel in het Stadhuis.
Aan het monument "De soldaat en het meisje" op de Canadaplein was er vandaag terug een eerbetoon aan de gesneuvelde soldaten tijdens de oorlog. Ook op de begraafplaats was er een herdenking.
Alwina is onze nieuwe gemeenschapswacht-vaststeller
We laten je graag kennis maken met Alwina Verlot, onze nieuwe gemeenschapswacht-vaststeller. Ze zal onze huidige gemeenschapswacht, Peter, versterken en krijgt ook het mandaat om GAS-boetes uit te schrijven.
Alwina (33) is geboren en getogen in Eeklo en samen met Peter wordt ze het gezicht van onze stad. Je kan bij hen terecht voor allerlei vragen. Zij zullen je doorverwijzen naar de juiste instantie. Daarnaast kunnen onze gemeenschapswachten een gemeentelijke administratieve sanctie (GAS) opleggen wanneer dat nodig is.
De gemeenschapswachten staan in voor volgende taken:
• Sensibiliseren en informeren van burgers over veiligheid en criminaliteitspreventie waaronder gauw- en fietsdiefstallen, gewijzigde verkeerssituaties. Zij fungeren als eerste aanspreek- en meldpunt voor vragen, klachten en problemen van burgers. • Signaleren van problemen aan de bevoegde diensten: - signaleren en digitaal rapporteren van defecten, gebreken en onvolmaaktheden aan openbare wegen, gebouwen en straatmeubilair aan de bevoegde dienst (beschadigingen, wegverzakkingen, losliggende tegels, afgewaaide takken, sluikstorten…); - opvolgen van de gesignaleerde meldingen; - ontvangen van meldingen van burgers. • Vaststellen van inbreuken op gemeentelijke reglementen en verordeningen die uitsluitend voorwerp uitmaken van een gemeentelijke administratieve sanctie (GAS) en het vaststellen van inbreuken op gemeentelijke retributiereglementen. • Toezicht houden op risicoplaatsen en –tijdstippen en zo het veiligheidsgevoel bij de bevolking verhogen door gerichte en/of algemene preventieve patrouilles te doen, toezicht houden op speelpleinen, aan scholen, op evenementen, op donderdagmarkt… • Nauw samenwerken met interne en externe diensten: - deelnemen aan (structureel) overleg met relevante interne en externe partners in functie van de uitvoering van de toevertrouwde taken en werkzaamheden, samenwerken met de politiediensten en andere veiligheidsdiensten. Gevaarlijke situaties in het verkeer melden, toezicht houden op de leefbaarheid binnen de stad,…
Momenteel wordt Alwina door Peter wegwijs gemaakt in onze stad en volgt ze tot eind oktober een opleiding van gemeenschapswacht. Daarna krijgt Alwina een uniform en de officiële titel van gemeenschapswacht. Nadien zal ze nog een opleiding van 40 uur volgen om ook vaststeller te worden en wordt ze gemeenschapswacht-vaststeller.
Spreek Alwina en Peter gerust aan, zij zijn je eerste aanspreekpunt op straat!
Burgemeester Koen Loete: “De Gemeenschapswachten zijn de ogen en oren van wat er in onze stad gebeurt. Zij zijn de vriendelijke behoeders van overlast, maar als het nodig is ook de strenge hand van de “hand”having.”
Schepen Christophe De Waele: “Onze bestuursploeg zet in op veiligheid en de ervaring leert ons dat onze gemeenschapswachten daarin een belangrijke meerwaarde zijn. Het is dan ook onze wens om de komende jaren onze gemeenschapswachten te blijven ondersteunen en versterken waar nodig.”
Waar voordien " 't winkelken " was, recht over het PTI, is er nu niets meer. Vorige week is men met de afbraak gestart en zal de heropbouw dus snel beginnen.
Buddy, de zorgrobot van Yuman, snelt verpleegkundigen in AZ Alma te hulp.
AZ Alma is het eerste ziekenhuis buiten Denemarken waar deze Deense robot de zorgverlening gaat ondersteunen.
AZ Alma in Eeklo integreert innovatie in ‘zorg met een hart’ en zorgt voor een primeur met de aankoop van een Deense Yumanrobot: Buddy. Werkbaar werk blijft belangrijk in de zorg. Met de veelzijdige Buddy krijgen verpleegkundigen er een waardevolle assistent bij. Hij brengt het nodige materiaal aan bed waardoor de patiënt sneller wordt geholpen en de verpleegkundige meer en langer bij de patiënt kan blijven. Bovendien moet de verpleegkundige nu minder stappen zetten. De gebruiksgegevens van de robot worden verzameld en geanalyseerd om de zorgverlening verder te optimaliseren.
Buddyis een specifiek aangepaste zorgrobot. Inderdaad, het zorgteam van AZ Alma, samen met de collega’s van het innovatie- en het ICT-team, staken de koppen bij elkaar om in co-creatie met de Deense firma Yuman de zorgrobot perfect in lijn met onze noden te brengen. Sinds vorige herfst snort Buddy binnen AZ Alma op zorgeenheid 21 rond onder leiding van hoofdverpleegkundige Steven De Cuyper. Steven is niet aan zijn proefstuk toe. Hij is gedreven door de zorg voor patiënten en pioniert graag. Hij bedacht al eerder een SMS-toepassing om vertrouwenspersonen te informeren na chirurgische ingrepen en kaapte hiermee de award “Zorginnovatie van het jaar 2022” weg. De Buddy robot werd ontwikkeld door Yuman, een Deense startup, opgericht in februari 2022. Yuman wil met hun mobiele robots de zorgprofessionals helpen door hun robots naadloos in de zorgverlening te integreren en een groot gebruiksgemak te garanderen. Buddy is volledig autonoom dankzij een oplaadbare batterij. Hij is geruisloos en ergonomisch gebouwd.
Hoe werkt Buddy?
Het gebruiksgemak is het resultaat van een voorafgaandelijke, grondige analyse van de noden. De ingenieurs van Yuman werkten hiervoor samen met de verpleegkundigen van AZ Alma. Deze laatsten bepalen immers welke materialen de robot dient aan te brengen, hoe de indeling van de voorraad/lades/kast moet zijn en hoe de laden van de robot geconfigureerd moeten worden. Elke zorgafdeling heeft immers eigen noden en verwachtingen. Tijdens de testfase werden zaken aangepast, geëvalueerd en bijgestuurd. Het bedrijf Yuman helpt de zorgprofessionals, denkt vooruit en integreert alle feedback in continue upgrades van de robot. Voor zorgeenheid 21 werd vastgesteld dat vooral materialen die vooraf niet gepland kunnen worden, beter door Buddy kunnen gebracht worden. Het gaat vooral over pijnstillers, wondverzorging, materiaal voor bloedafnames maar ook over kleine zaken zoals een dessertlepeltje of een nierbekken als iemand onwel is. De verpleegkundigen roepen Buddy op via hun digitale telefoon/smartphone. Buddy brengt het gewenste materiaal in een mum van tijd aan bed en zorgt er zo voor dat de verpleegkundige geen tijd verliest met het ophalen van materiaal. Vooral tijdens de nacht krijgt Buddy veel opdrachten omdat een nachtverpleegkundige dan alleen verantwoordelijk is voor een 30-tal patiënten. Hij gaat automatisch opladen in zijn werkstation als hij niet nodig is zodat hij altijd paraat staat voor een volgende oproep.
Welke voordelen brengt Buddy?
Buddy is beschikbaar voor de verpleegkundigen van zorgeenheid 21 tijdens alle shiften. Als een verpleegkundige in de kamer merkt dat er bijkomend materiaal nodig is dan kan aan Buddy worden gevraagd om dit materiaal naar de kamer te brengen. Dat genereert tijdswinsten verhoogt de efficiëntie. Uit de testperiode is gebleken dat vooral de verpleegkundigen in de nachtdienst Buddy volop inzetten. Buddy wordt gemiddeld 39 keer per nachtdienst (door een enkele verpleegkundige) opgeroepen. Per shift van 10 uur worden er 10.000 stappengespaard als een verpleegkundige Buddy tijdens de hele shift gebruikt.
Buddy zorgt er dus voor dat de verpleegkundige meer tijd bij de patiënt doorbrengt. Dankzij Buddy moeten de verpleegkundigen bovendien de grote verzorgingskar minder meenemen wat een belangrijk ergonomisch pluspunt is. Vooral tijdens acute situaties, zoals hevige bloedingen of het onverwacht sneuvelen van een infuus, bewijst Buddy zijn belangrijke meerwaarde. Buddy heeft ook een psychologische impact: de zorgprofessional voelt zich minder alleen (vooral tijdens de nachtdienst), waardeert de extra hulp, krijgt meer tijd voor de patiënt en ervaart zo minder mentale belasting. Meer tijd voor de patiënt, een meer haalbare job en ergonomisch werken vormen de belangrijkste troeven die Buddy te bieden heeft.
Buddy brengt innovatie in de zorg. Buddy biedt niet alleen een helpende hand maar levert ook heel wat gegevens in kaart dankzij dataregistratie. Buddy registreert alle oproepen. Buddy laat toe om ook alle data van de patiënt in het patiëntendossier te registreren. Een student maakte een bachelor proef over Buddy en dit leert ons dat hij vooral wordt ingezet voor infuustherapie (43,5%), materiaal voor wondzorg (21,9%) en het gebruik van ontsmetting (18,8%). Ongeveer een derde van de verpleegkundigen zet Buddy vijf tot tien keer in per shift. De enquêteresultaten tonen dat de tevredenheid stijgt naarmate men Buddy meer gebruikt. 78,6% van de verpleegkundigen vindt Buddy zeer eenvoudig in gebruik. De helft van de verpleegkundigen benoemt vooral de vermindering van het aantal stappen als grootste voordeel. Bijna 75% van de verpleegkundigen stelt dat Buddy een vermindering van de fysieke (verplaatsingen, tillen) en mentale draaglast (werkdruk, stress) biedt. De efficiëntie bij dagelijkse taken stijgt: de vrijgekomen tijd wordt ingezet om andere zorgtaken uit te voeren. En Buddy geniet een hoge betrouwbaarheid.
Ook zorgambassadrice Candice De Windt erkent de grote meerwaarde: “Stellen dat onze mooie zorgsector voor ongeziene uitdagingen staat, is niet overdreven: een vergrijzende bevolking, een voortdurend veranderend zorglandschap en een groeiend tekort aan personeel leggen een enorme druk op onze medewerkers.
Ik ben er oprecht van overtuigd dat resoluut kiezen voor innovatie een deel van de oplossing kan zijn. Zo mocht ik de Buddy robot in AZ Alma aan het werk zien én werd ik vooral overtuigd door het enthousiasme van de verpleegkundigen. Een terecht pleidooi vanuit hen om hier op in te zetten en te blijven inzetten.
Door te investeren in zorgrobots krijgen medewerkers opnieuw ruimte voor wat écht telt: warme, menselijke zorg. Minder fysieke belasting, meer tijd voor kerntaken, en bovenal: meer aandacht en nabijheid voor de patiënt. Dit is geen investering in technologie alleen, maar in waardige zorg van morgen.”
Toekomstgericht ziekenhuis
Buddy biedt een antwoord op het snel evoluerende zorglandschap en de verhoogde werkdruk door de stijgende vergrijzing en de krapte op de arbeidsmarkt. Technologisch innovatieve oplossingen zoals Buddy zorgen ervoor dat wij op een flexibele manier zorg met een hartblijvend garanderen. De afstemming op de specifieke noden van de zorgprofessional is een belangrijke troef van Yuman. Al bij de bouw van ons ziekenhuis in 2017 werd met de evolutie binnen de zorg rekening gehouden. Hoewel er toen geen zekerheden over innovatie bestonden, maakten wij de gewaagde keuze om onze infrastructuurop het zorglandschap van de toekomst af te stemmen. Omdat wij toen al mogelijke zorgoplossingen zoals Buddy, de zorgrobot, in het achterhoofd hielden, werden onze gangen bijvoorbeeld extra breed gemaakt, zijn er geen opstapjes of verhogingen te bespeuren, bouwden wij de zorgeenheden logischerwijze rug aan rug met gedeelde brede bergingen en verpleegposten, zijn er op de kelderverdieping aparte paden voorzien voor (autonoom) transport en zo meer. Bijna 9 jaar later biedt dit toekomstgericht denken ons de mogelijkheid om Buddy te gebruiken in zowel in onze wandelgangen als in onze patiëntenkamers zonder dat dit extra aanpassingen aan de infrastructuur vergt.
Steunfonds AZ Alma
AZ Alma is bijzonder enthousiast over de resultaten van dit pilootproject en wil dan ook verder investeren in de ondersteuning van de zorgprofessionals via zorgrobots. De eerste Buddy wordt gefinancierd met privémiddelen uit het Steunfonds van AZ Alma. Helaas konden wij hiervoor geen beroep doen op Vlaamse, Federale of Europese subsidiëring en deze investering kan onmogelijk in het operationeel budget van een ziekenhuis ingepast worden. Daarom spreekt AZ Alma voor de aankoop van dergelijke robots en het onderhoud ervan de donaties van mecenassen aan, van zowel particulieren als bedrijven, om de zorgverlening te optimaliseren en toekomstbestendig te maken. Hiervoor bestaat een specifieke Steunfondscampagne (www.steunfondsazalma.be). Op deze manier wil AZ Alma de optimalisatie in de zorgverlening dankzij robotondersteuning mogelijk maken.
We gaan verder met de verzameling van de mensen die tot ridder zijn geslagen in de
orde van de Eeclooschen Herbakker. Deze foto's komen uit een KVVV tentoonstelling
die grotendeels werd opgebouwd door voorzitter Johan Van Hyfte.
Mijn excuses maar bij deze mensen kan ik geen commentaar geven. Deze mensen zijn allemaal door hun verdiensten in Eeklo tot ridder geslagen in de orde van de Eeclooschen Herbakker.
Er is altijd al wat groen geweest rond de watertoren waaronder de treurwilg die men hier achteraan ziet staan. In het najaar van 2024 verdween omdat de boom ziek en onveilig geworden was.
Gebuur Luc Fiers vroeg enkele tijd geleden aan de Watergroep om de diensten van Orange te vragen het groen rond hun technische installatie aan de watertoren Peperstraat te onderhouden. Maandag begon men daar aan.
De snoei die Orange normaal liet uitvoeren was dit jaar wel radicaal. Op enkele uren tijd verdween het enige groen dat er nog was op de terreinen rond de toren.
Op woensdag 23 juli werd in AZ Alma te Eeklo Lucy Berger geboren. Deze kleine prinses is de nieuwste telg die onze familie verrijkt. Ze is meer dan speciaal, niet alleen om wie ze is maar ook omdat ze samen met de generaties boven haar een vijfgeslacht vormt. Haar meme Jeanine is van 1936, haar oma Ingrid is van 1957, haar omi Wendy is van 1980 en haar mama is van 2001. Allen heel trots en omringen haar met heel veel liefde. Wij zijn bovendien ook nog eens allen woonachtig te Eeklo.
Voor zover ons bekend is dit het eerste vijfgeslacht – allemaal woonachtig in onze stad Eeklo!
1 jaar na de heropstart: Chiro Ommekeer viert succesvol Chirojaar met een kamp
Vorig jaar zette Chiro Ommekeer haar werking even op pauze. Er startte een nieuwe leidingsploeg en er kwam een doorstart in september. Eén jaar later geniet de groep van een spetterend kamp in het Antwerpse Balen. “Ik ben super trots op onze tien enthousiaste leiders en leidsters!”, klinkt het bij volwassen begeleider Sander Spanhove.
Met vijftig op kamp
Maandag vertrokken vijftig uitgelaten jonge gasten op kamp naar Balen. Enkele oud-leiding reisde mee af, om hun kennis rond tenten opzetten door te geven. Er gingen ook vier kokkies mee.
“Dit jaar was er geen overdracht. Alles wat de leiding organiseerde, deden ze allemaal voor de eerste keer. Heel sterk dat het allemaal gelukt is.”, zegt Spanhove. “En de Chiro-vibe is nog helemaal aanwezig. Ik zag een achtjarige met een zestienjarige sjorren en twee Chiromeisjes de kampdans dansen. Nog één dag en dan mag onze jongste deelnemer Jesse het kampvuur aansteken. Het Chirovuur brandt weer in Eeklo!”