Inhoud blog
  • Abdij Ter Duinen (Duynen) Koksijde en Abdij Ter Doest Lissewege
  • Lissewege 2
  • Gidsen, reisgidsen, internet in Peru
  • Jezus met een rok in Peru
  • Peru: een totaal indruk
  • Natuurgebieden aan de kust
  • Onder de dekens in de Antwerpse Kempen
  • Dopen vroeger en nu
  • Landschap van Kerken. 10 eeuwen bouwen in Vlaanderen.
  • Heilige (zalige) Sint-Idesbald - Koksijde - Duinenabdij
  • De Moeren - Les Moëres.
  • Noormannen - Vikingen
  • t Is wonder hoe de Brugse stad... Guido Gezelle
  • Verkiezingen vroeger en nu - Fonteynelied, een Westvlaams verkiezingslied 19de eeuw
  • Wereldgodsdiensten, identiteit en samenleven
  • 2010 Ruhrgebied: Culturele hoofdstad van Europa
  • Hildegard van Bingen - Eibingen - Rüdesheim am Rhein
  • De kathedralen kan ik niet uit elkaar houden!
  • Warmwaterkruik en pittenkussentje
  • Sharm el-Sheikh 1 - Egypte - Rode Zee - koralen
  • Taai ongerief (vervolg): vergrootglas op handvat van de winkelkar
  • Kleefetiketten op fruit en ander taai ongerief
  • Intimiteit en seksualiteit bij ouderen.
  • Kaarsje branden - Cees Nootebeem
  • Toerisme, erfgoed in Brussel en Wallonië
  • RAVel: langzaam verkeer
  • De Grote Routepaden GR in Brussel en Wallonië
  • De Mooiste Dorpjes van Wallonië
  • Poitiers
  • La Romieu - werelderfgoed
  • Conques: een ommetje maar de moeite waard
  • Condom: kathedraal en klooster
  • Cahors: wijn, katedraal
  • Vlak aan de Beligsche grens: Bavay en Pont sur Sambre
  • Masai-MBTschoenen (Kenia) en bij ons.
  • Masai (Kenia) vuur maken ... en bij ons
  • 2010 Speciale dagen in België - schoolvakanties
  • 2010 Speciale dagen in België - schoolvakanties in het Vlaamse Gewest
  • Waha: oude kerk en nieuwe glasramen van Folon
  • Spirituele plekken en toeristische trekpleisters - relitoerisme
  • Zalig worden terwijl je surft
  • Afbeeldingen - reconstructies: Vauban, Viollet-le-Duc
  • 1970 1975 Achterom kijken
  • Huishoudapparaten, keukengerei en keukenkastjesdochters
  • Saint-Cirq-Lapopie
  • Kruisweg bij zusters op rust
  • Aardpeer - St Fougeot - Autun
  • Rummikub : gezellig en stimulerend
  • Cadzand-Bad Sluis
  • Achterom kijken 1965 - 1970
  • Achterom kijken 1960 - 1964
  • Achterom kijken 1956 - 1960
  • Achterom kijken 1950 - 1955
  • Ouderen: horen, zien en niet zwijgen
  • Rijsel - Wandeling 1
  • Rijsel - Wandeling 2
  • Egypte - scarabee of mestkever
  • Egypte
  • Jack London - VS - Californië - Sonoma Valley
  • Broodjeaapverhaal - stadslegende en sneeuw bij Eskimo's
    Actieve senioren
    Leren, fun en fit
    01-06-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    OUDENBURG (West-Vlaanderen)
    Oudenburg is een rustig polderdorp met een rijk historisch verleden. Je vindt er overblijfselen van de Romeinse tijd, Romaanse kerk en verwijzingen naar de Middeleeuwen en latere periodes. Oudenburg ligt tussen Oostende en Brugge en is goed geschikt voor fietstochten.

     

    Romaanse kerk in Roksem - Oudekerkstraat, Ettelgem
    Info uit
    http://www.oudenburg.be/?page=patrimonium
    Deze zeer oude kerk is niet langer in gebruik voor vieringen.  Het oorspronkelijke uitzicht van de kerk is nog duidelijk zichtbaar: een driehoekige basilikale vorm met koor en arcaden van de middenbeuk (twaalfde en veertiende eeuw). De toren dateert uit de veertiende eeuw en de sacristie uit de zeventiende eeuw.

     

    Interessante hotels
    We bezochten twee interessante hotels via tips Vlaanderen Vakantieland. Het eerste ligt in Roksem, middel weiden en velden: Hotel de Stokerij 
    http://www.hoteldestokerij.be/ In een arragement kan je 's avonds eten n het restaurant Jan Breydel aan de grote weg. Prima hotel (fietsen, Turks stoombad, sauna...) en voortreffelijke keuken. Een vakantiehotel vermeld in Vlaanderen Vakantieland is de Abdijhoeve: zie o.a.  http://www.oudenburg.be/.
    De Abdijhoeve (Marktstraat 1) is van de voormalige Sint-Pietersabdij. Via een z
    eventiende-eeuwse toegangspoort kom je op de binnenkoer.  Dit witgekalkte langsgebouw is eende overblijfsel van de voormalige Sint-Pietersabdij. De duiventoren is van de vijftiende eeuw. 

    De Orgelstraat met cafés
    Aan de Abijdhoeve moet je vast en zeker wandelen in de straat er recht tegenover: de Orgelstraat. Vroeger waren daar tientallen cafés. Bij de heraanleg van de straat werden de namen op de trottoirtegels gezet.

    Archeologische site
    Vlak buiten de huidge fietsroutes ligt een archeologische site.

    De streek van Oudenburg biedt vele mogelijkheden tot wandelingen en fietsverkenningen.Voor de fiets zijn er de routes van de Hoge Dijken en de Hoevenroute. Je kunt ze inpassen in het fietsnetwerk Brugse Ommeland. zie website Oudenburg http://www.oudenburg.be/?page=recreatie#dhd
    Wij wandelden op twee interessante natuursites:natuurdomein ‘De Hoge Dijken’ en de reigerie te Westkerke.
    ‘De Hoge Dijken’ is een natuureducatief gebied: zie
    http://home.tiscali.be/dehoge.dijken/default.html Elke dag toegankelijk van zonsopgang tot zonsondergang. Permanentie:woensdag van 15 u. tot 17 u. en zondagvan 10 u. tot 12 u. is. 120 vogelsoorten). Van oorsprong een overblijfsel van een oude binnenduin. die uitkeek boven de lagergelegen polders. Midden dit domein ligt een vijver: een gevolg van de zandwinning voor de aanleg van autowegen, hier de autosnelweg Brugge - Veurne.
    Reigerie van Westkerke
    Dit reservaat ligt op de grens van de Polders en de Zandstreek. Je wandelt tussen omvat oude eiken en beuken, gelegen Dit gebied staat bekend als een belangrijk broedterrein van de blauwe reiger. In de hoge bomen nestelen zich een honderdtal paartjes. Op het web zijn heel wat interessante sites voor fietsen. Onlangs ontdekte ik op deze weblog http://blog.seniorennet.be/deleukefietser/ : de moeite waard.

    01-06-2006 om 00:00 geschreven door siti4 - georges de corte


    20-04-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.



    Pancartes, infoborden en verhalenfluisteraars
    In de meeste musea, tentoonstellingen en op natuurwandelroutes zijn er pancartes of infoborden met meer uitleg over het object of de plaats.
    Prima, maar het kan altijd beter. Enkele voorbeelden. Heb je je ook al geërgerd aan de opstelling en de taal van pancartes of infoborden? In sommige gevallen moet je je diep buigen om de tekst te kunnen lezen: te laag geplaatst. In andere gevallen heb je een vergrootglas nodig: te kleine letters. Een andere keer is de tekst niet bestemd voor de doorsnee bezoeker of wandelaar: te weinig of nietszeggende info of te gespecialiseerde inhoud eigenlijk bedoeld voor ‘kenners’. Maar die laatsten bezitten meestal een wetenschappelijke cataloog of ze hebben naslagwerken of een sterke kennisstructuur om op terug te vallen.

    Waarom gaan de ontwerpers van die infoborden niet meer te rade bij het echte doelpubliek? Bij een kleine proefgroep de infoborden of pancartes op ware grootte en plaats uittesten, zou al heel wat nuttig informatie geven. Complementair kunnen de museumbezoekers gebruik van audiogidsen (audioguides), hoewel deze apparaatjes na een tijdje zwaar beginnen te wegen in de hand.

    Een 'verhalenfluisteraar' op de fiets is een interessante nieuwigheid. Een verhalenfluisteraar combineert GPS, audio- én videogids. Er is een brug tussen een PDA (personal digital agenda; zakcomputer) en GPS. Op een vooraf ingegeven plek start automatisch een geluidsfragment, soms aangevuld met beeld. De verhalenfluisteraar verenigt audio, video én navigatie in een toestel. Dit toestelletje klik je vast op je fiets en je monteert het oortje. Je krijgt een gids door het landschap en de verhalen over die streek in het oor. Meer info:
    http://www.toerismelimburg.be/exec/108625/7408/ (met prijzen en locaties).

    20-04-2006 om 00:00 geschreven door siti4 - georges de corte


    18-04-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    Beerproever


    Kwaliteitsmest smaakt zout. De kwaliteit van de mest werd vroeger gecontroleerd door de beerproevers. Toen men op het toilet meer en meer water ging gebruiken, zeker met de doorbraak van het watercloset, verminderde dit de kwaliteit van de beer (gier).

    Info over beerproever o.a.  in Jongens en Wetenschap

    http://www.radio1.be/radio1_master/programmas/jew/r1_jew_academie_jaar2/index.html

    en beerput http://nl.wikipedia.org/wiki/Beerput;
    watercloset
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Toilet

    De beer kon ook te sterk zijn: http://www.gentbrugge.be/3Information/Fotos/2005/050430/050430.htm

    met daarin volgende tekst "Planten hebben uiteraard voedsel nodig.

    Voordat kunstmest beschikbaar was, werd beer (gier) gebruikt. De beer werd verdund met water om de plantjes niet te verbranden. Om de juiste verhouding te weten werd het soortelijk gewicht van de beer bepaald met een glazen meetinstrument. Veel bloemisten hadden onder hun personeel een “proever”, die zijn vinger stak in de verdunde beer en smaakte of deze niet te sterk was."

    18-04-2006 om 14:42 geschreven door siti4 - georges de corte


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    Villa Volta en Bokkenrijders
    Villa Volta is een attractie in de Efteling, een pretpark in Nederland.
    De Efteling - Wereld vol wonderen -  is een van de mooiste familieparken in Nederland (en van Europa) vlak bij Tilburg. Surf naar
    http://www.efteling.com

    Uit de introductietekst van Villa Volta:
    " Villa Volta… Huis vol raadsels en geheimen. Vervloekt is dit huis, gedoemd zijn bewoner. Hugo van den Loonsche Duynen. Hij, die door overmoed overmand zijn hand aan heilige kostbaarheden brandde. Die de hemelse toorn minachtte en de vloek over zichzelf afriep. Dit huis, dit vervloekte huis… het is een hel gelijk. Nergens in zijn eigen huis, noch waar ook ter wereld, zal hij rust of vrede vinden nu hij Gods huis geschonden heeft. Verbannen in dit huis, waar boven onder lijkt en onder boven… Vervloekt is hij, Hugo de bokkenrijder." Villa Volta bevat raadsels en geheimen met een speciale filmruimte. "

    Villa Volta is gebaseerd op  verhalen van de Bokkenrijders, een roversbende die in de achttiende eeuw roofde, moordde en plunderde in de grensstreek Limburg. De spanning in deze attractie wordt opgebouwd en de interesse opgewekt door twee voorshows. De eerste voorshow speelt zich af in een –achttiende eeuws- ogende kamer. Met licht en geluidseffecten wordt de aandacht getrokken en wordt er over de bokkenrijders verteld.  In de tweede voorshow vertelt een oude man (pop) over de vloek die over de bokkenrijders rust, omdat ze een abdij plunderden. Na deze animaties komt de eigenlijke attractie. De bezoekers komen een mooie kamer binnen met kroonluchters, spiegels, schilderijen,...  Iedereen moet gaan zitten, de beveiligingsbar wordt toegedaan en de show kan beginnen. De lichten dimmen, er begint muziek te spelen en de bezoekers ervaren de vloek. Men heeft de indruk dat alles beweegt en dat men over kop gaat. Doordat zowel de muren, het plafond en de banken waarop de bezoekers zitten bewegen, kunnen ze zich niet meer oriënteren.


    Of de roversbende ook daadwerkelijk bestaan heeft, blijft een vraagteken.In de rijke verhaaltraditie, met vaak niet overeenstemmende inhouden, waren de Bokkenrijders rovers die in de 18de eeuw de regio rond Limburg (België en Nederland) onveilig maakten. Er zouden vertakkingen zijn naar Luik en Duitsland. Volgens de overlevering staat vooral de Bende van Overmaas als symbool voor de Bokkenrijders. Zie o.a.
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Bokkenrijders en http://www.bokkenrijders.com/

     

    18-04-2006 om 09:12 geschreven door siti4 - georges de corte


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    Kloosterorden: Cisterciënzers en Trappisten

    Kloosterorden: Cisterciënzers en Trappisten
    De kloosterorde van de cisterciënzers is opgericht in het Franse Cîteaux in 1098 (Robert van Molesme). 'Cisterciënzers' verwijst naar de Latijnse naam voor Citeaux - Cistercium. Sommige geestelijken konden zich niet langer vinden in de levenswijze van de benedictijnenkloosters, vooral in de Abdij van Cluny (Frankrijk).

    Een van de dochterkloosters van Cîteaux was Clairvaux, waar in 1125 de jonge edelman, Bernardus, met een groep jonge familieleden was ingetreden, tot abt werd gekozen. Deze Bernard van Clairvaux werd het symbool en de verspreider van de cisterciënzers.

    Voor zijn biografie http://www.abdijsion.nl/teksten.htm

    Bij de dood van Bernard van Clairvaux in 1153 telde de orde al meer dan 300 kloosters, meestal gevestigd in onherbergzame streken. Deze kloosters deden aan landontginning en inpoldering.
    Na 1300 kwam een moeilijke tijd. De vrouwen namen echter de fakkel over en de 13de eeuw werd de Gouden Eeuw van de monialen (+ vrouwelijke ordeleden).
    Ook in sommige kloosters van de cisterciënzers nam de praalzucht toe en het geestelijk leven af. Dit was vooral doordat men in sommige van die kloosters de abten niet koos, maar dat er abten kwamen die dit ambt hadden gekocht: commendataire abten. Dit leidde tot verval omdat dezen weinig of niet in hun klooster waren en dus ook niet toekeken op de regeltucht. info (zie o.a. Wikipedia).


    Later kwamen de Trappisten (afgeleid van het Franse klooster La Trappe) als afscheiding van de cisterciënzers met een strengere regel (de strikte observantie). In Nederland en België hebben de trappisten de cisterciënzers overvleugeld.

    http://nl.wikipedia.org/wiki/Cisterci%C3%ABnzers

    Officiële website cisterciënzers http://www.ocist.org/

    Geschiedenis van de cisterciënzers http://www.abdijsion.nl/teksten.htm

     

    18-04-2006 om 00:00 geschreven door siti4 - georges de corte


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    Met Witte Donderdag (Duits: Gründonnerstage - Groene Donderdag) 2005 wandelden we in Duitsland, vlak over de Belgische grens, in de Eifel. We bzochten kerkjes, kerkhoven en de abdij van Himmerod.

    Het viel ons op dat in het Duits sprake is van Gründonnerstag - Groene Donderdag, waar wij het hebben over Witte Donderdag. Navraag bij de plaatselijke bevolking en geestelijkheid leverde niet veel of tegenstrijdige informatie.
    Dan maar naar Wikipedia Nederlands
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Witte_donderdag en Wikpedia Duits http://de.wikipedia.org/wiki/Gr%C3%BCndonnerstag.
    Als je zoekt met Witte Donderdag, kan je bij ‘andere talen’ (zie linkerkolom) klikken op Deutsch en krijg je Gründonnerstag. Makkelijk om te vergelijken.

    Info Wikpedia Duits:Gründonnerstag.
    Men is het niet eens over de betekenis Gründonnerstag. Drie mogelijkheden:

      * gebruik van groene liturgiedoeken, hoewel men nu wit gebruikt.

      * afgeleid van het oude woord: gr(e)inen (= klagen, weinen, treuren)

      * eten van groen kruiden

    Zo kwamen we ook niet verder. Wikipedia kon geen sluitende verklaring geven, zoals de plaatselijke bevolking.

    Verdere info in http://www.theology.de/gruendonnerstag.htm

     

    Abdij Himmerod – Eifel (Duitsland) - Cisterciënzers & Trapisten


    In een zacht glooiend dal (met de rivier Salm) bezochten we de abdij Himmerod, dat de laatste jaren in trek is bij toeristen en bezoekers.
    Oprichting in 1134; barokke kerk in 1751; ontmanteld na de Franse revolutie; terug in bezit vanaf 1802. Grondige restauratie vanaf 1962
    .
    Wil je een idee krijgen van de turbulente geschiedenis – opkomst, verval, restauratie, en de huidge uitstraling, ga naar Wikpedia Duits:

    http://de.wikipedia.org/wiki/Himmerod (zoals altijd is Wikpedia prima als eerste

    oriëntatie). Uitvoerig en zeer verzorgd is de officiële website http://www.kloster-himmerod.de/

     

    18-04-2006 om 00:00 geschreven door siti4 - georges de corte


    04-03-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Oudere mensen met een dementie

    Oudere mensen met een dementie

     

    Ik ging met mijn kinderen van tien en acht mijn oude tante bezoeken in een RVT. Ze was sinds enige tijd in de afdeling van dementerende personen. Ik had nog nooit deze mensen bezocht in een tehuis. Mijn kinderen kenden hun tante vaag van vroeger. Om hen voor te bereiden vertelde ik wat over dementerende personen.

    Toen we op de afdeling kwamen, konden we niet direct binnen. We dienden aan te bellen. Men vertelde ons dat de deuren op slot waren en dat we via een cijferslot naar buiten konden gaan. Er waren immers bewoners die geregeld wilden naar buiten gaan.

    Het was er bijzonder druk, nogal chaotisch. Ik voelde aan de druk van de handen van mijn kinderen, dat ze zich niet makkelijk voelden. Ik vroeg: Wil je tante Griet bezoeken of wil je liever terug naar huis. Ze hielden zich sterk en knikten om verder te gaan.

    Na wat zoeken zag ik ze zitten. We gingen ernaar toe. Ik meende een flits van herkenning te zien in haar ogen. Ze hield mijn handen vast en ze streelde de handen van mijn kinderen. Ik vertelde haar over mijn kinderen, maar het drong waarschijnlijk niet tot haar door.

    Ik wist niet goed wat te doen. Mijn kinderen keken me vragend aan. Opeens begon een vrouw te roepen en op en neer te lopen. Ze was geagiteerd. Geleidelijk aan begonnen andere bewoners ook geagiteerd te doen. Ik werd onrustig en de kinderen ook. Wat kunnen we nog zinvol doen? Ik besloot weg te gaan. Ik streelde tante op haar wang en de kinderen deden dit ook.

    Een volgende keer waren we er beter op voorbereid. We geven haar een beetje water. We laten haar ruiken aan Eau de Cologne, geparfumeerde zeepjes en keukenkruiden. We zoeken uit wat ze aangenaam vindt.

    (verteld door LM, bewerkt door siti4)

    04-03-2006 om 18:25 geschreven door siti4 - georges de corte


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tante Lisa en de Lichtjes van de Schelde

    Tante Lisa en de Lichtjes van de Schelde

    We waren verwittigd: tante Lisa zou zeer binnenkort doodgaan. We hadden afgesproken dat we om beurten bij haar zouden waken.

    Ik zat die nacht naast haar bed. Ik kon het niet opbrengen om te luisteren naar de radio, een krant of een boek te lezen. Ik wou nog contact met mijn tante hebben. Maar hoe? Ik wist dat ze graag liedjes hoorde. Ik nam haar hand vast en begon zacht te zingen. Het hele repertoire: Op de purperen hei, Broeder Jacob, Te Lourdes op de bergen en haar lievelingslied: Zie ik de lichtjes van de Schelde. Na een tijdje was ik moe van het zingen en viel in slaap.

    Ik droomde dat ik naast het sterfbed zat van mijn oom die onlangs overleden was. Zijn vrouw had al enkele dagen naast zijn bed gewaakt. Omdat hij er zo stil bij lag, dacht ze dat hij overleden was. Ze riep hardop in zijn oor: Julien leeft ge nog. Hij antwoordde niet. Hij was overleden.  
    Ik hoorde mijn tante in mijn droom roepen: Julien, leeft ge nog? Ik schoot wakker en ik keek naar mijn tante Lisa. Ze ademde nog, zij het moeilijker. Zou ze nu doodgaan? Ik hield haar hand nog altijd vast. Ik zong haar lievelingsliedje: Zie ik de lichtjes van de Schelde. Ze ademde diep uit: de allerlaatste keer.

    Ik was blij dat ze zachtjes gestorven en niet alleen. Ik belde de nachtzuster op en de familie. Ik neuriede verder met tranen in mijn ogen: Zie ik de lichtjes van de Schelde en fluisterde in haar oor: ‘Goede vaart naar de overkant, tante Lisa
    (verteld door LM, opgetekend en bewerkt door Siti4)

    04-03-2006 om 18:16 geschreven door siti4 - georges de corte


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Parelvissers - parels

    Parels en Parelvissers

    Toen ik veertien jaar oud was, in 1975, mocht ik met mijn moeder – ze was toen vijftig - naar het voedingssalon in een van Heizelpaleizen te Brussel. Bekaf gingen we naar het laatste paleis, waar er ook een stand was met parels.
    Ze was nieuwsgierig naar de prijzen. Ze vroeg aan de verkoopster: ‘En madame, zijn dit echte parels?’ ‘Natuurlijk, ik verkoop geen plastic parels. Omdat je mijn laatste klant bent, wil ik een speciaal prijsje voor je maken.’

    Mijn moeder keek naar de ketting die ze mooi vond. Ze deed de ketting even op haar hals. en dan stak ze een parel in haar mond.

    De verkoopster riep: 'Madame, heb je vandaag nog niet gegeten misschien? Geef die ketting maar.'

    Ik dacht dat ik door de grond ging zinken.

    We gingen vlug weg, zonder een woord te zeggen.


    Als we buiten de zaal kwamen, zei mijn moeder: ‘Het waren echte parels.’
    En ze vertelde me dat ze bij haar juwelier vorig jaar een parelketting had laten herstellen, een erfstuk van haar meter. Mijn moeder die een gezonde dosis kritisch vermogen had en haar meter kende – die eerder aan de gierige kant was - vroeg: ‘En Louis, zijn dat echte parels?’

    Louis zei ‘Mevrouwtje, het is makkelijk om echte parels te herkennen van namaak. Ze komen van oesters uit de zee. Vroeger haalden de parelvissers ze op uit de zee, nu worden de parels gekweekt. Echte parels zijn een product van de natuur: ze hebben geleefd, ze hebben kleine oneffenheden door te groeien. Als je een parel met je tong betast, voel je de kleine oneffenheden. Bij een plastic parel is dit helemaal effen.’ Ze deden de proef op de som.
    Toen verstond ik waarom mijn moeder een parel op haar tong had gelegd.


    Als ze nu haar ketting draagt, vraag ik aan mijn moeder: ‘Ma, geen parels opeten want je hebt al genoeg gegeten.’

    En dan vertelt mijn moeder de anekdote opnieuw en ze kan er goed mee lachen.
    (anekdote verteld door LM, opgetekend en bewerkt door siti4).

    04-03-2006 om 16:57 geschreven door siti4 - georges de corte


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    Soutien-gorge van Oemmelegoem aan het Kanaal

    Mijn moeder wilde een nieuwe ‘soutien-gorge’, kopen. Dit keer een beha zonder bandjes, want dit was de mode. Ze ging naar haar verkoopster op de markt, dat was haar vast adres. De verkoopster zei dat dit model van beha vandaag bij haar uitverkocht was. Volgende week kon ze er een meebrengen uit de voorraad van de hoofdwinkel in Oemmelegoem.
    ‘Oemmelegoem?’ vroeg mijn moeder.
    ‘Maar madammeke, kent ge Oemmelegoem, niet? Dat ligt aan het kanaal Antwerpen – Luik.’

    Mijn moeder durfde niet verder doorvragen, want misschien was haar aardrijkskundige kennis niet zo best meer.

    Thuis gekomen vroeg ze links en rechts waar Oemmelegoem lag. En de derde keer, was het raak: Oemmelegoem was Wommelgem.
    Ze heeft de beha gekocht en ze zei tegen haar vriendinnen: aais van Oemmelegoem, hij komt van Wommelgem.
    (anekdote verteld door LM, opgetekend door siti4)

    04-03-2006 om 00:00 geschreven door siti4 - georges de corte


    02-03-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    Athene
    Ik wist dat Athene een goede face-lift had gekregen voor de Olympische zomerspelen van 2004. Tevens dat Athene verdere inspanningen deed om het Eurosongfestival van 18 en 20 mei 2006  te ontvangen. De bestemming van een kort tussendoortje in de Krokusvakantie lag zo vast. Op het vliegveld namen we de vlugge metroverbinding naar het centrum. Daar ons hotel (Athens Cypria) op wandelafstand lag van het grote metrostation Syntagma (vlak aan het parlementsgebouw met aflossing van de wacht), was dit goed meegenomen. Het weer was lekker, zeker in vergelijking met de sneeuw en de ijzel in België.
    Groot Athene: ongeveer vier miljoen mensen; bevolking Griekenland: tien miljoen. Athene is vooral bekend vanwege het Parthenon op de Acropolis, een heuvel in Athene. Het merendeel van de gebouwen in het tegenwoordige Athene is van vrij recente datum.

    Wat viel op? In feite weinig historische gebouwen uit de oudheid, maar ze zijn wel van het formaat van werelderfgoed. Propere stad, druk maar gedisciplineerd; goede en betaalbare volkse keuken; in verhouding weinig slagers en bakkers. Wel een grote en rumoerige open markt, zoals de hallen in Parijs er vroeger moeten geweest zijn.

    Gelukkig dat de straatnamen ook in ‘ons’ alfabet’ zijn, want zo makkelijk is het Grieks niet te ontcijferen.

    De eerste moderne Olympische Spelen van 1896, vonden in Athene plaats: niet de moeite waard om deze site te bezoeken.

    Het meest beklijvende is het zicht van ver en van dichtbij op de Acropolis. Na een tijdje hindert het zicht op de stellingen minder. (Men zegt dat de restauratiewerken achter de rug zijn...). En als je beneden wandelt overdag en vooral ’s avonds, zijn er wondere vergezichten te beleven. Buiten het toeristische seizoen is op zondag de Acropolis gratis.

    Wil je mee genieten: surf naar sites zoals:

    http://www.culture.gr/6/68/682/index.html Acropolis

    Romeinse  agora: http://www.culture.gr/2/21/211/21101a/e211aa04.html

    Vergeet ook niet enkele kleine Grieks-orthodoxe kerkjes te bezoeken. Bewonder de iconostase, dit  is een beeldenwand met iconen.  

    Algemeen: http://nl.wikipedia.org/wiki/Athene en natuurlijk Google - Afbeeldingen.

    National Archeological Museum (subliem) http://www.culture.gr/2/21/214/21405m/e21405m1.html

    Benakimuseum  http://www.benaki.gr/ 

    02-03-2006 om 00:00 geschreven door siti4 - georges de corte


    20-02-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Twee Franse architecten Vauban en Viollet-le-Duc

    Twee Franse architecten Vauban en Viollet-le-Duc

    Als je reist in Frankrijk en je wilt iets meepikken van de interessante bouwwerken, dan kom je geregeld twee namen van wereldberoemde Franse architecten tegen: Vauban en Viollet-le-Duc. Beide namen hebben een plaats in het werelderfgoed.

    Even onze kennis opfrissen en je uitnodigen voor verdere exploratie op internet. 

    Vauban ( 1633 - 31707) was een Franse generaal en een vestingbouwkundige voor Lodewijk XIV. Hij voorzag verschillende Franse steden van verdedigingswerken – bijvoorbeeld citadels. Dit gebeurde ook in Vlaanderen: Ieper Menen, Veurne. Sint-Winoksbergen (Frans Vlaanderen; Bergues): Kasselpoort. Een zeer interessant artikel in Wikipedia over Sint-Winoksbergen http://nl.wikipedia.org/wiki/Sint-Winoksbergen ga dan naar de website van deze kleine Franse stad Bergues, die zich presenteert als ‘l’autre Bruges des Flandres’. Voor afbeeldingen: ga naar Google – Afbeeldingen en je typt de namen in van deze architecten en/of van deze steden. En zoals altijd moet je even passeren via Wikipedia, maar hier neem je de Franse versie. Die is uitgebreider en interessanter: http://fr.wikipedia.org/wiki/S%C3%A9bastien_Le_Prestre_de_Vauban dan de Nederlanse versie.

    Eugène Emmanuel Viollet-le-Duc ( 1814 - 1879) is vooral bekend voor zijn totaalreconstructies vooral van middeleeuwse bouwwerken. Hij schonk veel aandacht aan de ‘totaalinrichting’ van de gerestaureerde monumenten: van meubilair, keuken tot muziek- en wapenvoorzieningen.
    Zijn manier van restaureren betekende een ommekeer voor die tijd. Totnogtoe liet de bevolking en de overheid deze monumenten verkommeren. Men stal wat bruikbaar was, men gaf andere bestemmingen zoals munitieopslagplaatsen, gevangenissen. Hij was het die nieuw leven gaf aan deze monumenten. Dit leverde hem ook tegenstanders op die deze manier van restaureren. te drastisch vonden.

    Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Viollet-le-Duc

    Vanaf 1840, abdij van Vezelay; kerken: Sainte-Marie-Madeleine (Vezelay) Notre-Dame de Paris (Paris). Kastelen: Château de Pierrefonds, Cité de Carcassonne, Château de Coucy enz.

    En voor afbeeldingen surf je naar Google – Afbeeldingen en je typt de namen in van deze architecten en van deze steden.

     

    20-02-2006 om 11:02 geschreven door siti4 - georges de corte


    15-02-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spaanse ham: Iberische ham of jamon iberico en serranoham.

    Spaanse ham: Iberische ham of jamon iberico en serranoham.


    Ook liefhebber van Spaanse ham? Ik hou er vooral van in Spanje of in een Spaans restaurant. Bij Spaanse ham denken we aan de twee belangrijkste soorten: Iberische ham of jamon iberico en de serranoham.
    Iberische ham of jamon iberico is langer en smaller dan de serranoham. De Iberische ham komt van het Iberische varken dat bruin – zwart is. Daarom hebben de Spanjaarden het meestal niet over jamon iberico maar over pata negra: zwarte poot.

    Voeding: de witte varkens voor de serranoham eten het gewone varkenseten. De donkere varkens voor de Iberische ham eten op het einde van de kweek ook eikels. Als ze achttien maand oud zijn worden ze geslacht (gewicht tot 170 kilo). Daarna zouten, drogen en rijpen gedurende wat zowat vijftien maand in beslag neemt.
    Prijs: in beide soorten zijn er verschillende prijsklassen naargelang van de kwaliteit.
    In de regel is de Iberische ham duurder. Voor de duurdere soorten van de Iberische ham (bellotaham bijv.): prijs ontbeende ham ongeveer 70 euro per kilo.

    15-02-2006 om 00:00 geschreven door siti4 - georges de corte


    14-02-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Weetjes over Volkscultuur: WO I en WO II

    Weetjes over Volkscultuur: WO I en WO II

     

    We weten dat de verspreiding van de kerstbomen kwam door de Duitse soldaten in WO I. Duitse soldaten kregen van het thuisfront kerstbomen als cadeau. Ze kregen tevens de boodschap: over enkele maanden zijn jullie thuis (zie film Merry Christmas).
    Ik meen mij te herinneren dat we eerder al de kerstboom zagen verschijnen op het paleis in Brussel door toedoen van koning Leopold I, niet zo vreemd gezien zijn Duitse origine: Saksen – Coburg.

    In WO I zijn heel wat volksverhalen gemaakt over twee bijzonder plagen aan het front: de luizen en de ratten. Mijn vader,die oud-strijder was, vertelde me erover. Wat ik nu vernam is dat de ratten enkel geïnteresseerd waren in voedsel en voedselresten. Ze beten de soldaten niet. Mijn vader had het nochtans over ratten die 's nachts door zijn laarzen beten. Wel liepen de ratten ’s nachts over hun slapende lijven. De Groote Oorlog (1914 - 1918) was een wrede loopgravenoorlog met veel ellende en ontbering.

    Bij de bevrijding na WO II – en dat kan ik mij nog herinneren – zagen we de opkomst van de nylonkousen, kauwgom, corned beef en Amerikaanse sigaretten.

    14-02-2006 om 15:05 geschreven door siti4 - georges de corte


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Marie-Thumas en het Huis van Alijn
    Klik op de afbeelding om de link te volgen


     


    Voor liefhebbers van volkscultuur is een bezoek aan de website van het Huis van Alijn http://www.huisvanalijn.be/ een aanrader. Combineer dat met een echt bezoek in dit huis voor volkscultuur te Gent (adres en openingsuren op de website).
    Ik hoorde op de radio dat ze volop op zoek waren naar een origineel blik van Marie Dumas. Ik hoop dat ze zo’n blik al gevonden hebben, want er was een scherpe  ‘vervaldatum’ voor een boek over eetcultuur in de vijftiger jaren.
    Op de website lezen we:

    “ Wie klinkt het niet vertrouwd in de oren ? Marie Thumas! Zelfs Arno zong erover… De alom bekende conservenfabriek was decennialang een vaste waarde in menige Vlaamse keuken. Vijfentwintig jaar geleden verdween het merk van de markt. Receptenboekjes, spaarpotten en advertenties zijn er nog, maar conservenblikjes of glazen bokalen met etiket zijn voorlopig onvindbaar.

    Onze zoektocht langs Vlaamse wegen in bedrijven, musea, keukenkasten, garages en kelders bleef tot op heden vruchteloos. Wie heeft nog dat éne oude blik of die glazen bokaal mét etiket in de kast staan ? Leeg of vol, het maakt niet uit, als het etiket maar zichtbaar is. Het Huis van Alijn wil Marie Thumas terug in het blikveld! Verspreid de boodschap en help mee zoeken."

    De foto hierbij plukten we van hun website.

    14-02-2006 om 00:00 geschreven door siti4 - georges de corte


    30-12-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bomen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Bomen

    Lamorinière Sparrenbos te Pulle
    'Welke aangename herinneringen roept een bos bij je op?'






    Zoals iedereen heb ik in mijn geheugen een aparte afdeling met herinneringen aan bomen. Een van de oudste herinneringen is de boom op de speelplaats van de kleuterschool (de kakschool, de Fröbel). We dansten er rond en we zongen: “En den boom en den boom en den goddelijke boom. En de boom die staat op d’aarde…” Ik heb de rest van het kinderliedje niet kunnen achterhalen. Nog altijd niet, zelfs niet met Google. Dan kwam de boom met een krachtige tak om aan te slingeren. Ik viel eraf en ik brak mijn been. Ik lag enkele weken met mijn been in de gipsi n een zeteltje buiten in de zon op straat. Ik herinner me dat een Duitse soldaat – het was op het einde van de oorlog – me vriendelijk toeknikte.
    En dan na de oorlog de opkomst van de kerstbomen. Iedereen wilde er een hebben om ze zoveel mogelijk te versieren. Met engelenhaar dat in je vingers sneed, met gekleurde slingers en echte kaarsjes op ijzeren klemmetjes, met ballen in alle kleuren en grootten en met een kleurige, grote top als een kruis van de kerktoren.
    En dan de boom van de kennis van goed en kwaad ten tijde van Adam en Eva, een appelboom. http://nl.wikipedia.org/wiki/Boom_van_de_kennis_van_goed_en_kwaad 
    ‘Van alle bomen in de tuin mag je eten, maar niet van de boom van de kennis van goed en kwaad; wanneer je daarvan eet, zul je onherroepelijk sterven.’ Gen. 2:16-17
    Aan de universiteit koos ik in mijn tweede jaar de boomtest (der Baumtest - Alfred Koch) als seminariewerk. Koch, Karl. Der Baumtest : der Baumzeichenversuch als psychodiagnostisches Hilfsmittel. - Bern : Hans Huber, 1993 (laatste herdruk ?). Uit de boomtekening probeerde ik als een als een leerling-tovenaar de persoonlijkheid te doorgronden van kinderen en volwassenen.

    Nu geniet ik van de bomen. Ik probeer de boom als belevingselement voor ouderen naar voren te brengen door bomen te verbinden met de vier oerelementen. Aarde: de wortels van de boom; lucht: wind in de bladerkroon; ontwortelen); vuur: bliksem, bosbranden; water: bomen in en aan het water; boten. Oudere mensen halen veel (aangename) herinneringen op aan bomen vanuit hun kindertijd en van de reproducties van landschapschilderijen. Als ik een dreef van de Antwerpse schilder Lamorinière projecteer in PowerPoint , krijg ik een reeks interessante herinneringen. Doe de proef bij jezelf met bovenstaande foto. 
    'Welke aangename herinneringen roept een bos bij je op?'

    30-12-2005 om 00:00 geschreven door siti4 - georges de corte


    29-12-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bewoners op de wereld en in België

    Bewoners op de wereld en in België

     Op school dienden we de bevolkingsaantallen van België en van de wereld te kennen. Als je een leerboek had dat al enkele jaren oud was, liet de onderwijzer of leraar toe dat je het getal corrigeerde. Aantal een stukje hoger.
    Ik herinner me vaag dat het bevolkingsaantal van België zelfs een vraag was uit een test voor Algemene Ontwikkeling.
    Na de schoolperiode lagen die aantallen niet meer zo vast in je onmiddellijk geheugen. Daarom even dit geheugensteuntje meegeven (afgerond):
    Wereldbevolking 6,6 miljard
    België 10,4 miljoen
    Zoek een trucje uit om dit te onthouden.
    Wereldbevolking 6,6 miljard (1955: 2,5 miljard) is een verdubbeling op vijftig jaar tijd. De groei van de wereldbevolking vertraagt. In de noordelijke continenten blijft het aantal stabiel; in de zuidelijke is er een toename.
    http://www.ined.fr

    29-12-2005 om 10:17 geschreven door siti4 - georges de corte


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De vonte smet: ken je deze (westvlaamse) zegswijze?

    De vonte smet: ken je deze (westvlaamse) zegswijze?
    Bij mijn oudere zus Thérèse en schoonbroer Rogier (omstreeks de tachtig) hoorde ik de uitdrukking “de vonte smet”. Tijdens het eten vertelde ik aan Rogier dat zijn petekind Kris (16 jaar) graag meehielp in de keuken om gerechten klaar te maken en ook al flink kon wijn proeven. Rogier staat ook graag in de keuken en houdt van wijnproeverij. “Ja Kris - zei Rogier - de vonte smet.” Kris – mijn zoon - keek zijn peter vragend aan en keek dan naar mij. Mijn zus en mijn schoonbroer waren verwonderd dat ik – Bruggeling, bijna 66 - deze uitdrukking niet kende. Ik kreeg de uitleg en daarna zochten we in het Westvlaamsch Idioticon van De Bo (1892 – herdruk 1970) bij vonte. Vonte = doopvont en wat verder: ‘De vonte smet = een doopkind dat naar zijnen peter of meter aardt, dat er goede of slechte hoedanigheden van heeft.’ Dit woordenboek is de beste koop geweest van al mijn boeken, riep mijn schoonbroer uit. http://users.skynet.be/ovo/DekenDeBo.html
    In de zeer interessante webstek van de gewezen schepen van de stad Brugge Andries Van den Abeele vond ik wel een verwijzing naar die uitdrukking zonder verdere uitleg. Hij veronderstelt waarschijnlijk dat de oudere (Brugse) lezers die uitdrukking kennen…
    http://users.skynet.be/sb176943/AndriesVandenAbeele/AVDA385.htm
    Vonte komt van doopvont en smet is hier waarschijnlijk in de betekenis van ‘besmetten’, figuurlijk of oneigenlijk, zie Van Dale: een besmettelijke danswoede; of misschien van smet: vlek of spat; een spat gedurende het dopen bij de peter/meter en het doopkind?

    29-12-2005 om 10:13 geschreven door siti4 - georges de corte


    28-12-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Woordgebruik in discussie over euthanasie en ouderen

    Woordgebruik in discussie over euthanasie en ouderen
    De laatste weken was er veel te doen omtrent een verruiming van de wet op de euthanasie. De discussie werd aangescherpt door een passage uit de kerstpreek van kardinaal Danneels. Woord en wederwoord in de pers, op de radio, op de televisie. Soms ontstaan er misverstanden door de verschillende interpretaties die we geven aan woorden. Sommige woorden liggen gevoelig omdat ze bijvoorbeeld kunnen verwijzen  naar andere of naar verouderde opvattingen. Voorbeeld: personen uit het werkveld horen niet graag spreken over 'dementen', 'gehandicapten', 'bejaarden' enz. Deze woorden geven de indruk dat ze verwijzen naar voorbijgestreefde opvattingen over 'personen met dementie', 'personen met een handicap', over 'ouderen'.
    In de sector van de ouderenzorg hoort men niet graag spreken over de ‘bejaardenhuizen’ (vroeger: gestichten voor oude mannen/vrouwen. Zze verkiezen te spreken over woon- en zorgcentra (WZC) en RVT. De afkorting WZC is echter nog niet ingeburgerd. Wel kan je er makkelijk op zoeken met Google. Ik kreeg een kleine honderd verwijzingen.

    In de volksmond is de afkorting RVT (rust- en verzorgingstehuis – zie http://www.wvc.vlaanderen.be/rvt/ ) goed ingeburgerd. Zo is het ook beter is niet te spreken van ‘bedden’ als het gaat over ouderen in rusthuizen, wel over woongelegenheden, omdat deze mensen geen patiënten zijn en ze in een rusthuis een bewoner (resident) zijn, zoals iemand in een zorgflat.

    Veel gevoeliger is de discussie of de inhoud van het woord euthenasie. O.a. over wanneer euthanasie kan en niet kan en wanneer bepaalde handelingen in de categorie vallen van euthanasie. Daarenboven liggen de interpretaties tussen een wetgeving (in België bijvoorbeeld) en de persoonlijke opvattingen. Als men in een rusthuis, na voorafgaand overleg, het versterven toepast d.w.z. het stoppen – in een eindfase - met het toedienen van eten en drinken, mag men dit niet gelijkstellen met ‘laten verhongeren’. En zo kunnen we verder gaan, bijvoorbeeld met ‘sedatie’. Sedatie in de laatste levensfase is geen langzame euthanasie. Middelen die het bewustzijn verlagen (sedatie), kunnen het lijden verlichten van mensen die stervende zijn. Artsen kunnen kiezen voor deze mogelijkheid na zorgvuldig overleg.
    Belangrijker dan deze discussies over juist woordgebruik is de gevoelswaarde en de achterliggende opvattingen. Bijvoorbeeld: hoe zien wij de zorg voor de kwaliteit van het leven van dementerende personen en van ouderen in de laatste levensfase.

    28-12-2005 om 00:00 geschreven door siti4 - georges de corte


    16-12-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wikipedia: handig en betrouwbare digitale encyclopdie (en gratis)

    Wikipedia: handig en betrouwbare digitale encyclopdie (en gratis)

    Lezers van deze webblog en van mijn recente boeken (Herinneringen Ophalen, Leuven, LannooCampus en Blijf Scherp! Tielt, Lannoo) weten dat ik een hevige voorstander ben van Wikipedia, de gratis digitale algemene encyclopedie. De Nederlandstalige versie is prima voor een eenvoudige inleiding in vele onderwerpen. De Engelse versie is veel groter en kwalitatief nog betrouwbaarder.

    Zij die ermee werken kennen het systeem: ieder mag daarin artikels schrijven, aanvullingen geven enz. Voor sommigen is dit een reden om te beweren dat Wikipedia wetenschappelijk niet veel voorstelt.

    Ik heb al verwezen naar betrouwbare instanties die dit tegenspreken. Onlangs las ik in De Standaard (15/12/05 een bijdrage van de ICT-specialist Steven Stroeykens, dat dit opnieuw werd bevestigd door het Britse wetenschappelijke vakblad Nature. Conclusie: Wikipedia blijkt nauwelijks meer fouten te bevatten dan de gerenommeerde Encyclopaedia Brittanica (on line en print).

    Tevens nodigde Nature de wetenschappers aan om meer bijdragen te schrijven voor Wikipedia om de kwaliteit nog te verhogen.

    Dus beste lezer: voor een eerste contact, werk met Wikipedia http://www.wikipedia.org en kies voor de Nederlandse of nog beter voor de Engelse versie.

    16-12-2005 om 10:33 geschreven door siti4 - georges de corte




    Archief per week
  • 20/09-26/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 31/05-06/06 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 12/10-18/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 03/08-09/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 08/06-14/06 2009
  • 13/04-19/04 2009
  • 06/04-12/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 01/12-07/12 2008
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 18/08-24/08 2008
  • 04/08-10/08 2008
  • 28/07-03/08 2008
  • 21/07-27/07 2008
  • 02/06-08/06 2008
  • 19/05-25/05 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 28/01-03/02 2008
  • 14/01-20/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 17/12-23/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 05/11-11/11 2007
  • 20/08-26/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 25/06-01/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 04/06-10/06 2007
  • 30/04-06/05 2007
  • 23/04-29/04 2007
  • 12/03-18/03 2007
  • 05/03-11/03 2007
  • 26/02-04/03 2007
  • 19/02-25/02 2007
  • 05/02-11/02 2007
  • 29/01-04/02 2007
  • 22/01-28/01 2007
  • 30/10-05/11 2006
  • 23/10-29/10 2006
  • 02/10-08/10 2006
  • 28/08-03/09 2006
  • 21/08-27/08 2006
  • 14/08-20/08 2006
  • 31/07-06/08 2006
  • 29/05-04/06 2006
  • 17/04-23/04 2006
  • 27/02-05/03 2006
  • 20/02-26/02 2006
  • 13/02-19/02 2006
  • 26/12-01/01 2006
  • 12/12-18/12 2005
  • 05/12-11/12 2005
  • 28/11-04/12 2005
  • 21/11-27/11 2005
  • 07/11-13/11 2005
  • 17/10-23/10 2005
  • 10/10-16/10 2005
  • 03/10-09/10 2005
  • 19/09-25/09 2005
  • 12/09-18/09 2005
  • 15/08-21/08 2005
  • 08/08-14/08 2005
  • 01/08-07/08 2005
  • 18/07-24/07 2005
  • 27/06-03/07 2005
  • 20/06-26/06 2005
  • 13/06-19/06 2005
  • 06/06-12/06 2005
  • 30/05-05/06 2005
  • 09/05-15/05 2005
  • 02/05-08/05 2005
  • 25/04-01/05 2005

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Zoeken in blog


    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!