Vervolg Schatten op zolder.xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Sint-Marculphus (Sint-Markoen) : ook dit beeld is van P.J.Tambuyser
en werd door de kerkfabriek in 1840 aangekocht samen met het voorgaande beeld
voor 290,24 frank.
Sint-Markoen was een zoon van een
aanzienlijke familie en werd in het Franse Bayeux geboren. Nadat hij priester
was gewijd stichtte hij een klooster te Nanteuil, daarom wordt hij afgebeeld in
paterskleren met een staf. Voor zijn linkerbeen zit een geknield kind waarvan
het linkervoetje buiten het beeld uitsteekt en het hoof omwonden is met doeken.
De gelovigen riepen de voorspraak in van deze heilige tegen huidziekten of
tegen kliergezwellen en kinderziekten. Later werd dit beeld door de mensen
dikwijls vereenzelvigd met Sint-Vincentius a Paulo.
Sint-Markoen stierf in het jaar 558. In
898 werden zijn relikwieën naar Corbeny overgebracht, in de streek van
Soissons.
Sint-Antonius van Padua : pastoor Hermans kocht dit laatbarok gepolychromeerd
houten beeld in 1836 of 1839. Het verbleef jarenlang, van 1933 tot 1961, in het museum van het bisdom in de refugie
van Tongerlo, Schoutetstraat te Mechelen (waar later de Koninklijke Manufactuur
G. De Wit gevestigd werd).
In deerniswekkende staat kwam het terug
naar de parochie waar het een behandeling kreeg tegen houtworm, gerestaureerd
werd en opnieuw een plaats kreeg in de kerk.
De jonge heilige uit de dertiende eeuw
draagt de bruine pij van zijn orde met een halflang manteltje erover. Aan het
witte koord om zijn middel hangt een rozenkrans en zijn blote voeten steken in
bruine sandalen. Op zijn linkerarm houdt hij zijn bijbel waarop een levendig
Jezuskind zit.
Sint-Antonius is een populaire heilige.
Hij was geboren te Lissabon en stierf als franciscaan te Padua in Italië in het
jaar 1231. Hij werd alhier aangeroepen om verloren voorwerpen terug te vinden.
Sinds 1856 konden zijn vereerders in de kerk van Leest 100 dagen aflaat
verdienen op de eerste dinsdag van elke maand.
Sint-Niklaas van Myra : de kerkpatroon van Leest. Beeld uit 1604 van
beldsneyder Merten Van Calster. Het beeld stond volgens Georges Herregods
vroeger in het Sint-Niklaaskoor en werd elk jaar op de kermisse door de
jonckheyt versiert (rekening van 1672).
Het houten beeld in de parochiekerk is
twee meter hoog en verbleef lange tijd in de Sint-Jozefkapel in de Dorpstraat
in gezelschap van een even groot beeld van Sint-Jozef, de tweede patroon van de
parochiekerk. Ter gelegenheid van de
restauratie van deze kapel in 1977 kregen ook deze beelden een grondige beurt
en verhuisden om veiligheidsredenen terug naar de parochiekerk. Een speciale
eigenaardigheid van dit Sint-Niklaasbeeld : één van de drie kinderen in de kuip
heeft een ooglap om : het werd er stiekem bijgeschilderd door de dertienjarige
grapjas Hans De Laet.
Sint-Niklaas was de patroon van de
reizigers en volgens Verbesselt patroon van de kerk van Leest, omdat die kerk
aan een grote baan lag. Sint-Niklaas is echter vooral bekend als kindervriend,
die van oudsher in alle kinderhartjes heel wat vreugde heeft gezaaid.
Sint-Anna ten Drieën : dit is het oudste beeld uit de kerk. Pastoor Hermans
kocht dit beeld in 1839 van Tambuyser. Volgens het Kon. Instituut voor het
Kunstpatrimonium Brussel (Jaak Jansen) is het beeld echter veel ouder (2de
kwart XVe eeuw). Een kleiner beeldje van
Sint-Anna ten Drieën werd gestolen uit de Sint-Annakapel.
Het beeld stelt Sint-Anna voor met de H.
Maagd en het kindje Jezus op de arm. Dit gepolychromeerd houten beeld uit de
zestiende eeuw is tamelijk goed bewaard. Alleen de rechterhand van het
Jezuskind ontbreekt.De H. Anna draagt een kroon op het hoofd en een dennenappel
in de hand.
Sint-Anna was de moeder van Maria en
bijgevolg de grootmoeder van Jezus.
Het feest van Sint-Anna was destijds het
feest van de moeders.
Christus op de steen (Ecce Homo) : uit de zeventiende eeuw en één van de oudste beelden
uit de kerk. Het is zowat één meter hoog, in hout en gepolychromeerd.
Een beeld van de Verlatene op Calvarië.
Wachtend op zijn beulen zit Hij op een steenblok met vastgeknoopte gevouwen
handen. Ze steunen op zijn rechterknie terwijl zijn hoofd schuin naar zijn
linkerschouder helt. Christus heeft baard en snor en hij kijkt naar beneden.
Hij heeft een wit lendendoek omgeslagen
en een gekleurde mantel hangt nog net over zijn rechterschouder en dijbeen.
Zijn haar zit aaneengeklist onder de doornenkroon.
Vroeger werd het beeld bekleed met een purperrode mantel. Zo lezen we in de
kerkrekeningen van 1712 : een mantel gekocht voor Christus op de steen.
Het beeld is sterk aangewreten door de
houtworm en vraagt een degelijke behandeling.
(Waar Leestenaars samenkwamen - G.
Herregods, De Sint-Niklaasparochie in Leest- Wilfried Hellemans, Leest
Geweest en diverse artikels uit De Band.)
-Sint-Markoen.
-Sint-Antonius.
-Sint-Niklaas.
-Sint-Anna
ten Drieën.
-Christus
op de steen (Ecce Homo).
(Fotos : Pol Van Roy - De
Sint-Niklaasparochie in Leest, Wilfried Hellemans)




|