De twee
daaropvolgende jaren serveerde Milac de Lach-Exxml:namespace prefix = st1 ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:smarttags" />press
van Johnny Steggerda.. Deze bonte avond bestond in 67 uit Animal, een musical
comedian, fantaisiste Sylvia Van Loo, showman Rikky Perl, charme-zanger
Victor Winne, parodist Marcel, teenage-zangeresDany, drum solist Benny
Permentier, parodist Fakir Patat, chinese act Ye Yin Ti en het vermaarde succes
orkest The Beatmixers. Een avond vol afwisseling met humor, muziek, zang,,
sketchen, varieté, pret, spelen
enz,. en met de medewerking van de sigaretten St.Michel en Het Nieuwsblad
Sportwereld.xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
De opkomst dat jaar
was minder, omdat het evenement uitzonderlijk op een zondag plaatshad en
samenviel met de Mechelse bloemenstoet.
Mogelijk was dat de
reden dat men in 69 overstapte naar een dansavond.
Op zaterdag 27
september werd een eerste Milac-Bal georganiseerd in zaal St-Cecilia in de
Dorpsstraat. Dit met toelating van het gemeentebestuur. Aanvang 20 uur,
inkomgeld : 40 frank. De muzikale omlijsting werd verzorgd door The Lords.
In 1970 en 71
werd zaal Sint-Cecilia opnieuw afgehuurd
en tot 2 uur in de ochtend werd in 71
gedanst op de muzikale tonen van The Sunbeats.
De bonte avond ging
ook dat jaar door en werd opnieuw verzorgd door het gezelschap van Steggerda.
Mini-Maxi heette zijn nieuwste show die werd voorafgegaan door
een inleiding van
een legeraalmoezenier en een publiekspel van de sigaretten St-Michel.
De reuzentombola met
ruime prijzentafel kende een enorm
succes.
De sponsors werden in de periodiek uitvoerig
bedankt : Nuytkens (t Hoekske), Van Hoof (garage), Schoeters (bakker),
Piessens (schoenhandel), Feremans (pantoffels), Huyghe (textiel), coiffeuse
Paula, Hellemans (bakker), Huybrechts (voedingswaren), Croes (beenhouwer),
Walschaerts (textiel), café Telstar, ca fé
Duivenlokaal, W. De Prins (beenhouwer), Gobien (kruidenierswaren), Leemans
(Centra-winkel), De Laet (café), t Stockske, coiffeuse Celine, Van den Eede
(kruidenierswaren), Vloeberghen (café), V. Verschuren (café), E. Van Praet
(kruidenierswaren), Atlasbieren, A. Lauwers (maalder), Dr. Van Medegael, De
Mayer (Hombeek), Piessens L. (Mechelen), De Monte (Mechelen), Standaard
(Brussel en Mechelen), Fort (Itegem), Huyghebaert (Mechelen), Tonny (coiffeur
Battel), Kerremans (Heffen), Huyghe M. (Heffen), Candico (Antwerpen) en
coiffeuse Vivianne.
In 1972 werd de
openingstoespraak gedaan door
legeraalmoezenier George Herregods.
Dat jaar werd ter
gelegenheid van de Camouflageweek een beroep gedaan op het gezelschap De
Klaverkens dat voor een genoeglijke avond zorgde.
Omdat de opkomst
beter kon opteerde het bestuur het jaar nadien opnieuw voor Johnny Steggerda en
zijn Festival-Show. Met de Tokas Chinese fantasie, zangeres Ingrid en Little
John, de jongste jongleur van België had die voor nieuw bloed gezorgd.
In 74 besloot men
het opnieuw over een andere boeg te gooien en op 11 mei bracht de Mechelse
toneelkring Jong maar Moedig Het
gezang van de Lusitaanse Bullebak, een politiek geëngageerd stuk van de Duitse
auteur Peter Weiss in een regie van de bekende acteur Ugo Prinsen.
Om haar verwende en
steeds veeleisender publiek voldoende afwisseling te bezorgen nam het bestuur
van Milac het Artistenburo Atlantis onder de arm en Leest kreeg in 75 de
Atlantis-Drive-Inn-Show voorgeschotel.
In 1978 stond
opnieuw een filmvoorstelling op het programma
: Jesus Christ Superstar in technocolor.
Aalmoezenier
Herregods heette de talrijke aanwezigen welkom en wees er in zijn toespraak op dat Milac-Leest, van Leest blijft. De mensen van de Milac organisatie van de
grootstad Mechelen, hoe goed ze het ook bedoelen, blijven met hun pollen van
onze Milac af. Ogenschijnlijk wou
Mechelen de Leestse afdeling impalmen.
De aalmoezenier
onderstreepte ook het belang van degelijke informatie. De legerdienst was sterk
ingekort en de verloven veelvuldig. Er bleven vragen rijzen, o.a. over uitstel
en ontslagen van legerdienst. Het doorspelen van die informatie was volgens hem
de hoofdbekommernis van Milac geworden en de filmvoorstelling moest ertoe
bijdragen om de kas in evenwicht te houden.
De Band riep in 78
alle Leestse miliciens op om deel te nemen aan de Internationale Militaire
Lourdesbedevaart die plaatsvond van 24 tot 31 mei.
Kostprijs voor het treinticket 2de klas en
hotelverblijf : 5.000 frank. De soldaten dienden slechts 3 dagen verlof op te
nemen, de rest kregen ze toe.
De bedevaart was
speciaal opgevat voor jonge mensen en stond in het teken van de vrede en
verbroedering tussen soldaten van verschillende legers.
Deze bedevaart zou
nog enkele jaren georganiseerd worden.
Eén van de
populairste komische acteurs eind jaren 70 was Louis De Funès.
Het bestuur van
Milac aarzelde niet en bracht op 9 februari 1979 De avonturen van Rabbi
Jacobnaar de parochiezaal. Inkom 50 frank.
Schijnbaar met
succes want het jaar nadien stond dezelfde acteur geprogrammeerd
samen met Bourvil in De Snul.
Op 26 februari 1982
werd in de parochiezaal Monsieur Jo vertoond, een komische film alweer met De
Funès, inkom 50 frank en dat jaar stond ook een Hypnoseavond op het programma.
Bij mijn weten het laatste grote evenement van Milac-Leest.
Het werd alsmaar
moeilijker om zalen te vullen, de meeste mensen waren mobiel, in t bezit van
een eigen wagen en haast iedereen had televisie. Bovendien was er de
concurrentie van andere Leestse
verenigingen die niet bij de pakken bleven zitten en zelf dansavonden,
kwisavonden of toneelvoorstellingen organiseerden.
Volgens Karel Soors was Luc Beterams de laatste voorzitter
van de vereniging.
Nadien bestond het bestuur uit een werkgroep, lang optredend onder de leiding
van aalmoezenier Herregods.
Na diens vertrek nam
Robert Verbruggen de fakkel over maar de animo was eruit en alles verwaterde om
uiteindelijk een stille dood te sterven.
Volgens Wilfried Hellemans verscheen De Band voor het
laatst in december 1987.
Jos Vanlaerhoven uit
Battel heeft nog getracht de Bandlezers te strikken voor zijn Willen is
Kunnen maar zonder succes.
Milac-Leest heeft
voor een prachtige nalatenschap
gezorgd via het maandblad De Band. Niet alleen als spiegel van de manier van
leven in het dorp aan de Zenne gedurende heel de bestaansgeschiedenis van het
blad, maar ook met de vele onschatbare historische en andere bijdragen.
Marcel E. Van Hoof Blaasveld
2009.
Fotos affiches eigendom
Eddy Apers.

|