Gedragsproblemen in de klas blijven zich opstapelen. Het begon lang geleden toen de eerste allochtonen onze Vlaamse schoolbanken bestormden. Vele lange jaren hebben ze zich mogen laten gaan in de klas. Alle deugnieterijen werden door de vingers gezien, alle uitschuivers werden getolereerd en met de mantel des verdraagzaamheids toegedekt. Het mocht allemaal, laat ze maar hun gang gaan, ze hebben aanpassingstijd nodig, en meer van die softe prietpraat weergalmde toen migrantenleerlingen met fluwelen handschoenen aangepakt werden.
Er werd veel vergaderd en oeverloze gesprekken gevoerd met de overtreders en hun ouders. Blabla. Van sancties was er nauwelijks sprake.
Zelf heb ik met opgeschoten klungels gesproken die de weg naar het goede pad kwijt waren, om hen te wijzen op de gevaren van het dichtgebladerte op boswegeltjes en afhangende takken die de goede weg versperren. Mijn woorden verdampten en schampten af op hun onverschilligheid en betweterij. Tja, aan andere culturen kan je niet prutsen.
Minister Demir is erg geschrokken van de alarmerende cijfers over gedragsgestoorden op school. Het uitschot werd uit de ene school buitengesjot en uit de andere school weggestampt. Schorsingen en uitsluitingen deden Demir besluiten om een maatregelenpakket 'Goed Gedragen' te lanceren om ongewenst gedrag op school te bestrijden en de orde te herstellen. Een strengere aanpak en duidelijke gedragsregels zou de schoolomgeving veiliger moeten maken. Zo mogen scholen bv. in rugzakken en kastjes snuisteren, op zoek naar verboden voorwerpen. Dat zint de directeurs niet, want dan hebben ze meer werk. Die willen met rust gelaten worden. Nietwaar directeur Mosselmans?...
Omvolking van de Schoolbevolking - En nu ga ik terug naar de eerste zin hierboven: "Gedragsproblemen in de klas blijven zich opstapelen". Niemand in de hele berichtgeving schrijft of zegt iets over oproerkraaiers met probleemgedrag. WIE zij ze? Zal ik eens uit de doeken doen hoe het komt dat er zoveel probleemleerlingen erbij komen. Vlaamse leerlingen zijn een minderheid aan het worden, terwijl er meer migranten de klas in komen, via import, via baarmoeder, eender, ze zijn er en ze gaan niet direct weg. De schoolbevolking is aan het omvolken, en die omvolking zal botsen met alle goede bedoelingen van het plan-Demir. De nieuwe populatie scholieren is nl. weinig ontvankelijk voor Vlaamse instructies...