|
De zomervakantie is al een tijdje aan de gang, maar toch wil ik even terugkomen op de deliberaties in het onderwijs vorige maand juni.
Wie herinnert zich nog de milde beoordelingen in juni 2020, in volle coronatijd, toen leerlingen zonder examens mochten overgaan naar het volgende studiejaar? Toen ze onvoorbereid en zonder degelijke basis hun schoolloopbaan mochten vervolgen in een studiejaar waarvoor een groot deel van de leerlingen niet rijp was. Ook de daaropvolgende kerstexamens werden mild en voorzichtig beoordeeld en heroriëntering naar een andere richting werd net zoals in juni vermeden.
Leerlingen werden meegesleurd naar volgende studiejaren waar leerachterstanden zich opstapelden en nooit meer weggewerkt konden worden, want de leerstof gaat vooruit, zij het op een lager pitje.
De coronatijd maakte pretparken van scholen waar het heerlijk toeven is. Onbezorgd en stressloos onderwijs, lage latten en kindvriendelijke benaderingen, ze leiden alleen maar tot verval en uitholling van ons onderwijs.
De desastreuze gevolgen van milde beoordelingen zijn afgelopen schooljaar zichtbaar geworden. Ze vertaalden zich in een reusachtig aantal buizen. Nooit eerder werden er zoveel B- en C-attesten uitgedeeld als in juni, aan leerlingen die de leerstof van twee schooljaren aan zich voorbij zagen gaan. Nooit eerder zullen zoveel leerlingen hun jaar moeten overdoen. Nooit eerder werden er zoveel B- en C-attesten uitgedeeld als afgelopen juni. Nooit eerder werden B- en C-attesten door zoveel ouders aangevochten... Chaos! Omdat er geen hoge eisen meer gesteld werden aan de leerlingen, geen beroep meer gedaan werd op hun prestatiedrang en ambities.
|