De discussie over de pedagogische tik laait weer op. Om te beginnen, een pedagogische tik bestaat niet. Een tik kan nooit pedagogisch zijn.
Geweld plegen op een kind met een tik is in België nog altijd niet strafbaar, er is hier nog altijd geen wet die de pedagogische tik verbiedt. Toch heeft CD&V vier jaar geleden al een wetsvoorstel ingediend dat alle vormen van fysiek en psychisch geweld op kinderen wil verbieden: "Het slaan van een kind om het op te voeden haalt niets uit. De mishandeling kan bovendien zware gevolgen hebben voor de geestelijke ontwikkeling en de ouder-kindrelatie verstoren."
Erger nog: het systematisch gebruik van lichte geweldvormen zoals een tik of een oorveeg kan hetzelfde effect hebben op de hersenontwikkeling bij kinderen als zware mishandeling. Dat blijkt uit een studie van de Universiteit van Harvard... Het kan een nieuw element zijn in de discussie die in ons land al een tijdje aan de gang is.
Uit eerder onderzoek bleek ook dat straffen met fysiek geweld op langere termijn bij het kind kan leiden tot angstgevoelens, emotionele problemen en een laag eigenwaardegevoel.
Recent hebben drie CD&V-Kamerleden een nieuw wetsvoorstel ingediend om geweld bij de opvoeding van kinderen te verbieden: "Kinderen hebben het recht om in een geweldloze omgeving op te groeien. De zogenaamde pedagogische tik hoort daar niet bij"... of letterlijk: "Elk kind heeft recht op verzorging en een geweldloze opvoeding. Hieronder wordt verstaan de zorg en de verantwoordelijkheid voor het geestelijk en lichamelijk welzijn en de veiligheid van het kind, alsmede het bevorderen van de ontwikkeling van zijn persoonlijkheid, zonder toepassing van enig geestelijk of lichamelijk geweld of andere vormen van onmenselijke of vernederende behandelingen of straffen."
Spelbreker Theo Francken (N-VA) minimaliseert de pedagogische tik door met persoonlijke ervaringen op de proppen te komen. Hij verwijt CD&V dat deze de pedagogische tik gelijk wil stellen aan kindermishandeling. En toen werd er gekibbeld over het wetsvoorstel van CD&V.
Pedagogische Tik als symbool van Pedagogische Onmacht!
|