Het Vlaams Belang kaart een probleem aan dat al lang bekend is bij insiders in de onderwijswereld, maar waarover naar buiten toe niets gezegd mocht worden, zelfs niet op fluistertoon. Om het imago van 'de allochtoon' niet te schaden. Het toverwoord 'racisme' deed wonderen en beschermde probleemmigranten in een waterdichte cocon.
Vlaams Parlementslid Jan Laeremans (VB) vroeg aan minister Weyts cijfers op over klachten van leerkrachten aangaande gedragsproblemen in concentratiescholen in Brussel en de Vlaamse Rand. De minister gaf aan dat hij niet over die cijfers beschikte. Reactie van Laeremans: "Doofpotbeleid moet stoppen. Klachten moeten in kaart gebracht worden, gevolgd door maatregelen die orde en leerkwaliteit in de scholen moeten herstellen."
Over de ellende en tragiek in het migrantenonderwijs heb ik me in het verleden bijna suf geschreven. De rode draad was dat migrantenleerlingen overlast en overdruk, miserie en chaos betekenden.
Het wangedrag van migrantenjongeren, vooral in het beroepsonderwijs, is in de loop der jaren geëscaleerd omdat men ervan uitging dat allochtone leerlingen meer tijd nodig hadden om zich aan te passen, een sentimenteel argument om hun problematisch gedrag te vergoelijken. En ondertussen stapelden incidenten en overlasttoestanden zich op. In de jaren 90 vierde het tolereren, gedogen en door de vingers zien van afwijkend gedrag hoogtij. De benamingen 'kwetsbaar' en 'kansarm' werden toen uitgevonden. Ze klinken betuttelend en nodigen niet uit tot sanctioneren.
Het gevoel van straffeloosheid bij allochtone leerlingen was het sterkst in het atheneum van Meulenberg. De school was berucht om zijn oorlogszuchtige straatrellen, drughandel en politie-interventies. Leerkrachten durfden leerlingen niet straffen uit angst voor represailles, zoals autobanden kapotsteken en carrosserie beschadigen... De lakse aanpak door directie en leerkrachten was eveneens berucht... Minder agressief ging het eraan toe in andere scholen, maar ze bleven onhandelbaar, die bruin mannen met taal- en leerachterstand, slechte leerhouding en onbekwaamheid om klassikaal te functioneren... Ik heb eens gezien hoe een machteloze leraar zich rustig terugtrok achter zijn bureau met de krant, terwijl zijn Turkse leerlingen de klas op stelten zetten... En juffrouw Lydia liet alle Turkse meisjes slagen voor Nederlands, terwijl ze allemaal tetterden in het Turks, zowel in de klas als op de speelplaats... Onwettige afwezigheden werden met de mantel der tolerantie bedekt... Geen huiswerk woensdagnamiddag want dan moesten ze naar de koranles... Overspannen leerkrachten die geen steun kregen van hun directeur... enz... enz...
En wie commentaar had op deze wantoestanden werd geboycot of kreeg een blaam.
|