Alweer wordt er aangedrongen op milde beoordelingen van leerlingen na de kerstexamens, net zoals in juni. Alsof het prestatieniveau van onze leerlingen nog niet laag genoeg gezakt is. Kinderrechtencommissaris Caroline Vrijens (foto) roept scholen op om leerlingen voorzichtig te beoordelen en hen niet te snel naar een andere richting te sturen: "Bekijk de individuele leerling, geef leerachterstand de tijd om weggewerkt te worden, desnoods tot in juni..."
En daarmee ondermijnt ze de goede bedoelingen van Lieven Boeve, topman katholiek onderwijs, die pleit voor meer heroriënteringen naar andere richtingen. Lieven Boeve: "De komende kerstexamens worden de eerste echte test voor onze tieners. Na de kerstexamens zullen we waar nodig met de ouders en leerling in gesprek gaan om te kijken of de leerling al dan niet geheroriënteerd moet worden."
Kinderrechtencommissaris Caroline Vrijens spreekt niét over de lat die hoger moet liggen, noch over hogere eisen die aan leerlingen gesteld moeten worden, ook niet over meer vlijt, inzet, prestatiedrang en ambities bij de leerling. Zij wil van scholen blijkbaar pretparken maken waar het heerlijk toeven is voor onbezorgde kinderen. Geen wonder dat het onderwijs op instorten staat.
We weten waartoe milde en voorzichtige benaderingen van de leerling leiden: tot verval en uitholling van het onderwijs. Milde beoordelingen sleuren leerlingen mee naar volgende studiejaren waar leerachterstanden zich opstapelen en nooit meer weggewerkt kunnen worden. Een sterk afgeslankt onderwijsniveau is het gevolg.
Nog enkele coronagolven verder, en er is helemaal geen sprake meer van kwaliteitsvol onderwijs. Alleen een soort woestijnonderwijs blijft er dan over...
|