Na een véél te lange zomervakantie begint vandaag eindelijk het nieuwe schooljaar. Ook de kleuterscholen zullen op volle toeren draaien, maar helaas niet voor alle kleuters. Er zullen spijbelaartjes zijn wiens ouders het niet nodig vinden om hen elke dag naar school te brengen en om hen van jongsaf plichtsbesef bij te brengen.
Spijbelende kleuters zijn de toekomstige schoolverlaters zonder diploma!
Elke afwezigheid in de kleuterschool is een steentje dat bijdraagt aan vroege schooluitval. Toch kon ik in de media nergens iets bespeuren dat ouders aanmoedigt om hun kleuter daadwerkelijk elke dag naar school te brengen, luier of geen luier, weer of geen weer.
Het probleem van vroegtijdig schoolverlaten ankert zich al vast vanaf de eerste schooldag in het eerste kleuterklasje. Allerlei instanties die zich intercultureel interessant willen maken, laten het afweten wat betreft reclame maken voor dagelijkse aanwezigheden op school. Maar ze zijn er als de kippen bij om te mopperen over schoolverlaters zonder diploma. Zeveraars.
Het aantal toekomstige schoolverlaters zonder diploma blijft stijgen. En die schooluitvallers beginnen hun schoolcarrière vanaf de eerste dag in de kleuterschool waar ze uitblinken door veelvuldige afwezigheden. Veelal zijn ze ingeschreven maar komen nooit opdagen. Pas als de leerplicht geldt verschijnen ze op school, en dan nog niet elke dag zoals het hoort. Die lakse mentaliteit typeert het allochtone volkje.
Allochtone ouders worden niet gesensibiliseerd voor kleuterschoolbezoek van hun koters, ze mogen blijven cocoonen in hun eigen allochtone wereldje.
Omdat ik meebetaal aan het kindergeld van de overkroostrijke allochtone gezinnen, mag en moet ik mij vragen stellen bij het welzijn van die massa vreemde vluchtelingenkindjes en uitheemse spruitjes die hun talenten zitten te verkwanselen in een thuismilieu waar ze geblokkeerd en verstrikt raken in een kluwen van vreemde cultuur en anderstaligheid. Gevolg: een totaal gemis aan vaardigheden die noodzakelijk zijn voor een geslaagde schoolloopbaan.
|