De Noordzee bruist een lied dat brandt De zeewind draagt het mede Het zingt van vrijheid over 't land Van vreugd' in dorp en stede De zonne vuurt de blijheid aan Langs velden, weiden, stromen Waar steden met hun torens staan Waar woud en heide dromen Daar is 't waar ik geboren werd Waar moeder mij eens wiegde Mijn land is Vlaand'ren, U mijn liefde, U mijn hart O schone steden, trots en vroom Vol heilige feestvisioenen O stille dorpkens langs de stroom Waar veld en weide groenen Ik min U, stad vol klokgetril En dorp ik min U beide En 't is er, als ik dromen wil Zo vreedzaam in de heide Daar is 't waar ik geboren werd Waar moeder mij eens wiegde Mijn land is Vlaand'ren, U mijn liefde, U mijn hart
Willem Gijssels (1875 - 1945)
SCHOOLPERIKELEN (Vroeger)
Avonturen met schooldirecties, leerkrachten, ouders, leerlingen, clb'ers. Vertellingen over vroeger en nu. En ook nog een beetje actualiteit met een korreltje zout.
26-01-2014
Schrijnend Relaas van een Kleuterjuf
Juf Marleen had haar hele loopbaan in het derde kleuterklasje van een wijkschool gewerkt. Met hart en ziel bereidde ze haar kleutertjes voor op het lezen, schrijven en rekenen, werkte ze deskundig aan de ontwikkeling van hun sociale, zintuiglijke en motorische vaardigheden, ze stimuleerde hun creativiteit, hun zin voor schoonheid en harmonie, hun gevoel voor rechtvaardigheid en verantwoordelijkheid. Zij leerde hen aandachtig 'kijken' en 'luisteren', prikkelde hun nieuwsgierigheid en leergierigheid, kende de kneepjes van straffen en belonen. Zij wist als geen ander door te dringen tot het kinderzieltje!
Met tranen in de ogen vertelde juf Marleen mij haar ontroerende verhaal. Schooljaar 1991-1992.
"Ik heb de neergang van onze school lijdzaam moeten toezien vanaf het moment dat de eerste Turk hier binnenviel totdat de laatste Vlaming vertrok. De vernieling gebeurde zoals in een vertraagde film. Ik kan niet meer normaal werken in mijn klas met die bende ongedisciplineerde wildemannen, daarvoor ben ik niet opgeleid om met dat soort om te gaan. Ze weten niet eens wat het betekent om stil te zitten en aandachtig naar mij te luisteren, ze kunnen geen opdrachten uitvoeren, begrijpen geen instructies, doen ook niet de minste moeite om een woordje Nederlands in zich op te nemen, ze zijn echt onwillig. Niéts krijg ik hen bijgebracht... En ik kan hen ook niet straffen, want dan staan er boze vaders aan mijn deur... De directeur zegt dat ik verplicht ben om alle ouders te spreken die daar om vragen, maar hoe komt het dan dat er zo weinig Turkse vaders naar een ouderavond komen?!... De hele tijd heb ik in mijn klasje bekraste en versleten stoeltjes en bankjes gehad, kladderig behang, en mijn lessenaar stond op instorten. Nu het laatste Vlaams kleutertje vertrokken is, en ik alleen nog met Turkse kleuters zit, nu krijg ik eindelijk nieuw meubilair, nieuwe gordijnen, en behang. En dan het didactisch materiaal! Het kan niet sjiek en niet duur genoeg zijn. Als het dan nog aan hen besteed kon worden, maar dat betwijfel ik. Het gezellige ouderwetse speelgoed in de gammele kasten werd vervangen door gesofisticeerd spul, totaal onbruikbaar voor die bruin gasten, zonde van de verspilling! Voor die vreemden is er altijd geld in overvloed, geen besparingen... Nu heeft mijn dokter mij ziekteverlof voorgeschreven, spanningssyndroom, en ik moet pillen nemen om overeind te blijven... Ze krijgen je wel kapot!"
Waarom zoveel Allochtoontjes het Eerste Leerjaar moeten overdoen
Taalachterstand en zwakke thuismilieus zijn de afgezaagde excuusjes om het zittenblijven van allochtone leerlingen te verschonen. De toekomst van de zittenblijvertjes zal er nóg somberder gaan uitzien omdat het aantal allochtoontjes alsmaar blijft stijgen. Alsof ze aan de bomen groeien, of uit de hemel vallen.
Door hun talrijke afwezigheden missen de kleine allochtoontjes hele brokken van het kleuteronderwijs en daardoor zijn ze onvoldoende voorbereid op het eerste leerjaar. Het dure gesofisticeerde didactisch materiaal en de intensieve begeleiding door migrantenwerksters en tolken kunnen het niet goedmaken. Verloren geld en verspilde energie!
Daarbij komt nog dat de allochtone ouders vaak het advies om hun kind het derde kleuterklasje te laten overdoen, in de wind slaan, met een enorme achterstand in het eerste leerjaar als gevolg.
Het is bekend dat de taalachterstand te maken heeft met de verknochtheid aan eigen thuistaal. En die is niet te breken, met geen enkel miljoenenproject. "Dweilen met de kraan open", zo beschreef taakleraar Jos S. zeer treffend zijn activiteiten bij de achterblijvers die thuis én op school constant omringd worden door hun moedertaal. De paar woordjes Nederlands die ze leren, zijn ze dan ook nog vergeten als ze van een lange vakantie in hun thuisland terugkeren naar hier.
Dan zijn er de 'zwakke milieus' waaruit allochtone kinderen komen. Ik herinner me nog goed de allochtone huishoudens, waar moeder Nederlandsonkundig was, en vader geen tijd maakte om zijn kindjes te helpen met huiswerk omdat ie het te druk had in de moskee of in het café.
Het is begrijpelijk dat vele scholen het zittenblijven aanmoedigen. Dat zit zo: als leerlingen 2x blijven zitten en ze worden 12 jaar, dan mogen ze het vijfde en zesde leerjaar overslaan (!). Logisch vervolg: beroepsonderwijs. Met een hopeloze taalarmoede loop je toch verloren in het ASO. Opgeruimd staat netjes. Zo werd de zwakke allochtone meerderheid geweerd uit het ASO. Anders was het onderwijsniveau in het middelbaar nóg lager!
Thuis en overal Turks blijven tetteren, afkerigheid tov het Nederlands, afwezigheden op school, niet opvolgen van adviezen, geen schoolse begeleiding thuis, blijven kleven aan eigen taal en cultuur... Nog verwonderd dat ze niet meekunnen met de leerstof? Het leek er ook op dat de allochtone ouders zich genoegzaam wentelden in hun 'achtergestelde' situatie, ze maakten er geen probleem van. Het was de Vlaamse overheid, in haar hang naar gelijkheid in het multiculturele landschap, die er zélf een probleem van maakte!
De VRT noemt het Eurovisie Songfestival het "Feest der Verscheidenheid"...?!?! Ik zou het eerder een "Feest van de Decadentie" willen noemen.
De Oostenrijkse deelnemer, Conchita Wurst, als symbool van de Verwording van de Mens, lijkt op een 'tussen-mens', een seksloze tussensoort, noch man, noch vrouw, een kaakslag voor gezonde mannen en gezonde vrouwen, een kaakslag voor de normale mens.
Beelden van deze wanstaltige karikatuur van 'de mens' zetten aan tot het tolereren van idioterie. Het lijkt er op dat men via het Eurovisiegebeuren perversies en afwijkingen wil legaliseren.
Het Centrum merkte op dat ik té vaak de allochtonen in een kwaad daglicht stelde in mijn blogberichten, dat er teveel negatieve verhalen over hen verspreid werden op mijn blog. Daarop kan ik alleen maar zeggen dat het de allochtonen zélf waren die mij stof leverden om herhaaldelijk te vertellen over hun misstappen, over hun onwil om te presteren, over hun onwil om resultaten te bereiken, enz.
Witte scholen, zwarte scholen, gemengde scholen, concentratiescholen... Ik heb ze allemaal gezien en meegemaakt, daarom is het mij gegund om erover te vertellen, over mijn belevenissen en over mijn gedachten en gevoelens die ik daarbij had. Het is mij gegund dat ik in herhaling val, dat deden allochtone leerlingen zélf ook, dagelijks in herhaling vallen, dagelijks dezelfde fouten maken, dagelijks dezelfde foute attitude aankleven. Het is mij gegund om te vertellen over het contrast tussen de Vlaamse leerling en de allochtone leerling. Het is mij gegund om te vertellen over de voorrangsbehandeling die allochtonen kregen in een multiculturele klas. Dat is mij allemaal gegund.
Als allochtonen in herhaling vallen, dan mag Lieve dat ook. Daarom volgt er nu de herhaling van een oud blogberichtje over de toetakeling van het onderwijsniveau als er allochtonen in de klas zitten.
Studies over gemengd onderwijs wijzen allen in dezelfde richting: "Gemengde scholen zijn niet bevorderlijk voor de onderwijsprestaties", "Autochtone leerlingen scoren slechter in een klas met allochtonen"... Die studies zijn een wetenschappelijke bevestiging van wat ik al 25 jaar geleden vaststelde toen multiculturele klassen een hype begonnen te worden. De start van de uitholling van ons onderwijs! De uitbouw van multiculturaliteit in het onderwijs werd een prioriteit en dwarsliggers werd het zwijgen opgelegd.
Overal om me heen zag ik het lesniveau dalen, daar waar allochtonen in de klas zaten. Vlaamse leerlingen kregen geen volwaardig onderwijs meer, omdat leerkrachten hun leerstof aanpasten aan de zwakke allochtone groep. De overheid ontkende met klem dat allochtonen iets te maken hadden met een verlaging van het lespeil.
De Jantjes en de Miekes die tot hun twaalfde naast een Turk in de klas zaten, konden daarna in een witte school niet meer volgen met de leerstof, omdat ze te weinig bagage meekregen vanuit het basisonderwijs! Ik heb niet één leerling gekend die de overstap van een multicul-klas naar een witte klas overleefde... Dat zegt genoeg over de kwaliteit van een multicurele klas...
Door het streven naar multiculturaliteit wilde men allochtone leerlingen zich laten optrekken aan autochtonen, maar dat deden die allochtonen niet. Wél sleurden ze Vlaamse leerlingen mee in de afgrond. Beiden tuimelden naar beneden. Niemand werd er beter van. Dat kan ook niet in een smeltkroes waar uiteenlopende geaardheden bijeenzitten. Voorbeeldje van de onverenigbaarheid van verschillende godsdiensten binnen één school: na de islamles komen de moslimleerlingen als een bende losgeslagen wildebrassen naar buiten gestormd, na de les katholieke godsdienst gedragen Vlaamse leerlingen zich als ingetogen misdienaars...
Multicultureel onderwijs is een utopie. Omdat allochtonen ons niets kunnen bijbrengen, ons niets te leren hebben, ze hebben niets om ons te verrijken, en zeker de moslims niet.
De islamcultuur is bezig met langzaam binnen te dringen langs de gastvrije poriën van de westerse samenleving om daar een plekje te veroveren, maar het blijft wringen, en in mijn glazen bol zie ik nu al wie de verliezers en wie de winnaars zijn...
Atheneum, 1990, deliberatietijd. Dus voldoende gelegenheid om tijdens de pauzes wat te kletsen met collega's, over vakantieplannen en zo. Simpel en gemoedelijk.
Maar er was ook een moeilijk gesprek met de islamleraar die mij wou duidelijk maken dat hij zéker niet aangesloten was bij de Grijze Wolven, dat hij geen radicale islamiet was, en dat hij zich distantieerde van extreme aanhangers van de islam.
Waarom moest ik dat weten? Er was geen enkele aanleiding hiervoor, niet één reden om mij dat te vertellen. Dus ik kwam uit de lucht gevallen, van de wolken afgetuimeld, uit de hemel naar beneden gevallen, omdat ik niet wist waarover die man het had. De geluiden over de 'Grijze Wolven' hoorde ik toen voor het eerst.
Zo vlug als ik het hier schrijf, zo traag en moeizaam ging het gesprek met de islamleraar. Geduldig en nieuwsgierig luisterde ik naar de man met de dikke volle snor. Hij beheerste de Nederlandse taal nauwelijks, een vlotte dialoog was onmogelijk, een beetje onverstaanbaar brabbelen met zelf uitgevonden Turkse zinsconstructies, zo ging dat.
Maar mijn nieuwsgierigheid verrichtte wonderen, mijn geduld en belangstelling ook. Met deze deugden kon een uitzichtloos gesprek toch nog fatsoenlijk afgerond worden.
Nu zit de islamleraar bij Allah en zijn huishouden thee te slurpen uit een gouden kopje met daarin een zilveren lepeltje om in de thee te roeren. Ik zie hem zitten naast de andere islamleraren uit andere scholen. Ze vergrijpen zich aan gemarineerde varkenshapjes in rode wijnsaus. Kistjes havannasigaren zijn er ook in overvloed. Samen zitten ze ijverig een snelcursus Nederlands te volgen. De engelen uit de hemel, die zich infiltreerden in het hiernamaals van Allah, dwongen alle islamleraren tot deze inburgering, een inburgering die ze tijdens hun aardse leven verwaarloosd hadden. De engelen uit de hemel organiseren een enkele reis naar de hel voor alle islamleraren die niet slagen voor hun examen Nederlands. En dan helpt het stuntelige gezeur over "Grijze Wolven' niet meer!
Morgen zwaaien de deuren open van het autosalon in Brussel. Het Autosalon doet me telkens denken aan een voorval van vroeger in een multiculturele school.
Een groepje allochtone leerlingen had iets mispeuterd op de speelplaats en daarom kregen ze allen strafstudie en mochten ze niet mee met de daguitstap naar het autosalon in Brussel.
Allochtone leerlingen heb ik altijd ervaren als vindingrijk wanneer ze in het nauw gedreven werden. Zij gingen in groep hun beklag doen bij de plaatselijke migrantendienst en daar hingen ze het slachtoffer uit van onrechtvaardige en racistische bejegening.
Natuurlijk kregen ze gelijk, en zonder overleg met de school besloot de migrantendienst hen geld toe te stoppen voor de inkomtickets van het autosalon.
Met de auto van een 18-jarige leerling (kansarmoede?) reed het gezelschap toen vrolijk naar Brussel waar ze volop genoten van al het moois dat er tentoongesteld werd.
Ik heb toen nooit goed begrepen waarom de school zich neerlegde bij het initiatief van de migrantendienst. Gratis inkom voor de allochtonen-met-strafstudie, terwijl hun Vlaamse klasgenoten elk 50 frank moesten betalen!
Een uitstekende gelegenheid voor mij om nogmaals eens te wijzen op de sprookjes die vroeger wijsgemaakt werden aan scholen, leerkrachten en leerlingen. De islam werd er voorgesteld als een godsdienst, evenwaardig aan de katholieke godsdienst.
En ook nog: "De islam is een vredelievende, verzoenende en verdraagzame godsdienst"... "Het is meer dan een godsdienst, het is een levenswijze, het regelt de hele moslimse samenleving, het geeft vorm aan de identiteit van de moslims. Omdat het meer is dan een overtuiging, is het onvoorstelbaar dat iemand het geloof zou verlaten"... "Er zijn signalen dat er zich een westerse islam aan het ontwikkelen is. Het behoud van een westerse islam kan op termijn de integratie bevorderen"... Ja, ja, integratiebevorderend!
Ook nog: "De moslimcultuur en het islamitisch geloof zijn verenigbaar met onze cultuur." En dan hebben ze het over rituele plichten, zoals het vermoorden van arme schaapjes die overgeleverd zijn aan de barbaarse praktijken van achterlijke dierenbeulen... "Er is geen reden waarom deze islamitische plichten het samenleven van migranten en Belgen zou bemoeilijken"...
Farid Bamouhammad, alias Farid Le Fou, krijgt 11.000 euro schadevergoeding voor de onmenselijke behandelingen die hij na een incident in 2007 in de gevangenis moest ondergaan.
Farid, de Verschrikkelijke, is de meest gevreesde gangster en de schrik van alle cipiers. Al 35 keer is hij overgeplaatst naar andere gevangenissen. Moord, gewelddadige overvallen en gijzeling staan op zijn strafblad. Cipiers hebben hun handen vol aan de gangster die al enkele bewakers in het ziekenhuis geslagen heeft. De advocaat van de gevangenis vroeg om de cipiers buiten vervolging te stellen omdat het gedrag van de gedetineerde de 'onmenselijke behandeling' uitgelokt zou hebben.
Hoe is het mogelijk dat een zware crimineel, afkomstig uit een of andere verre woestijn, hier in ons land de misdadiger mag uithangen en dat op zijn klachten ingegaan wordt?! En dat hij bovendien gelijk krijgt ook nog?!
Dat geboefte moet zwijgen en stilletjes alle isoleercellen van alle gevangenissen een nieuwe behangbeurt geven samen met een couchke verf! Levenslang!