De laatste week van het jaar geraakte bekend, dat de Antwerpse haven in 2009, voor het eerst sinds vele jaren, minder traffiek had gekend. Veel minder trafiek, tot -17%. Dat kwam door de crisis, luidt het daar in koor, maar dat is slechts gedeeltelijk waar. Rotterdam verloor slechts 8% en Zeebrugge won er zelf wat bij. Dat zijn twee havens uit dezelfd regio. Antwerpen gaat steeds meer gebukt onder een immobilisme dat zijn hele toekomst hypothekeert en wel om volgende redenen: - In de eerste plaats is er de Oosterweelverbinding, die er waarschijnlijk niet komt en - mocht dat wél zo zijn - dan met vele jaren vertraging. De Vlaamse deelregering heeft daar 7 (zeven!) werkgroepen opgezet, maar men hoort er helemaal niets meer van. Ondertussen slipt de Ring steeds meer vast en geraakt men straks niet meer in noch uit de haven. - Er zijn plannen om het vervoer vanuit de haven via de binnenscheepvaart en het spoor op te drijven, maar ook dat is een plan op langere termijn. - De verdere uitbaggering van de Schelde door Nederland moet nog steeds beginnen. Of en wanneer dat gaat zijn, is nog koffiedik kijken. - Over De IJzeren Rijn mag men een kruis trekken, zeker voor wat de nabije toekomst betreft. - De elektronische inklaring van de haven, die al vanaf 2008 had moeten werken, drijft de douane tot wanhoop. Sinds dan zijn er al een twintigtal verschillende noodprocedures opgestart, maar goed werkt het nog niet. Enfin, eenzelfde verhaal als bij Justitie, alleen kost het ons hier veel meer geld. In Rotterdam werkt zo'n systeem al jaren feilloos... - De Raad van State heeft, na de Lange Wapperbrug, ook de uitbreiding van het vliegveld van Deurne op de helling gezet. Klachten van de gemeenten Borsbeek en Mortsel werden hiervoor ontvankelijk verklaard. Crisis of geen crisis, Antwerpen wordt een ramp, niet alleen voor de stad en haar inwoners, maar ook voor de hele regio en zelfs heel Vlaanderen. Als de motor begint te pruttelen, rijdt men niet ver meer.