Beverse Weetjes in een andere taal lezen klik hier.
Dropbox
Druk op onderstaande knop om een foto en bijhorende tekst te versturen.
E-mail Beverse Weetjes
Uw vereniging organiseert een activiteit, u hebt iets te vieren, u hebt een nieuwtje te melden... Druk op onderstaande knop en stuur uw activiteit...., door.
E.H. Luc Suys was de laatste pastoor in Beveren-Leie. Van 1990 tot eervol ontslag in 2011. Eind april 2014 ging hij zich in zijn geboortedorp, Lauwe vestigen. Overleden op 12 december 2016.
Schijn bedriegt...
Schijn bedriegt soms zozeer dat je zou willen dat mensen, net als levensmiddelen, voorzien waren van een etiket met de ingrediënten.
Bron: Blog Valerieke's Ditjes en Datjes
Plaatselijke info
Onderwijs
Beverse verenigingen
Leonard Lodewijk De Bo Beveren-Leie 27-09-1826 Poperinge 25-08-1885 Klik hier om het Westvlaamsch Idioticon te lezen
Morgen, vrijdag 10 juni, wordt vanaf 11u de pas voltooide brug op de Expresweg (N382) over de Gentseweg (N43) in Waregem voor het verkeer opengesteld. Daarmee is een belangrijke fase achter de rug in de herinrichting van dit gevaarlijke en filegevoelige kruispunt.
Dit kruispunt stond geboekstaafd als één van de 800 gevaarlijke wegvakken in Vlaanderen die de Vlaamse Overheid geselecteerd heeft om aan te pakken. In opdracht van Wegen en Verkeer West-Vlaanderen ging TV3V, de Tijdelijke Vereniging Veilig Verkeer Vlaanderen, op zoek naar een oplossing. De keuze viel op de aanleg van een ongelijkgrondse kruising, in de vorm van een brug over de Gentseweg. Met de realisatie van een brug krijgt dit gevaarlijke kruispunt een verkeersveiligere inrichting. Tegelijk moet een herinrichting van dit kruispunt ook de vele fileproblemen wegnemen. De keuze voor een brug over de Gentseweg werd nog vergemakkelijkt doordat de taluds voor de brug al aanwezig waren en enkel dienden opgehoogd te worden.
Minder Hinder In april vorig jaar gingen de werken van start. Na de voorbereidende werken kon aannemer NV Stadsbader beginnen aan de eerste fase: de bouw van de brug. Om de hinder tijdens de bouw van de brug zoveel mogelijk te beperken werd de werf als een ovonde (langgerekte rotonde) ingericht. Op die manier kon het verkeer blijven rijden zonder omleidingen.
Minder vrachtwagens door Sint-Eloois-Vijve Door de realisatie van de brug kan het zwaar vervoer van de omgeving Wielsbeke-Oostrozebeke-Ingelmunster nu vlot van en naar de autoweg E17 rijden. Het bovenlokaal vrachtverkeer kan zo de kern van Sint-Eloois-Vijve vermijden.
Ode aan de vlasstreek De brug in architectonisch beton heeft bovendien een poëtische link met de streek. De patronen in de brugleuning beelden de wind uit die door de vlasvelden waait.
Eerste fase afgerond Met de opening van de brug is een belangrijke fase van de werken afgerond. In een volgende fase wordt het kruispunt Gentseweg-Roterijstraat aangepakt en de Gentseweg tussen dit kruispunt en de brug. Op het einde van de Roterijstraat komt er een voorsorteerstrook voor het verkeer dat de Gentseweg links wil oprijden. In een laatste fase wordt er een vrije rechtsafstrook aangelegd voor het verkeer dat op de Gentseweg van Desselgem komt en de Expresweg naar de E17 wil oprijden. Dit verkeer moet dan niet meer voor de driekleurige lichten wachten. Beide maatregelen zullen zorgen voor een vlotter verkeer op deze belangrijke wegen in Waregem.
De precieze startdatum van de volgende fases is momenteel nog niet gekend aangezien er nog bijkomende rioleringswerken nodig zijn en de administratieve procedures hiervoor nog moeten worden doorlopen. Bovendien moeten er op de N43 een twintigtal bomen gerooid worden om plaats te maken voor een busbaan en vrijliggende fietspaden alsook de te verplaatsen nutsleidingen. De administratieve vergunningsprocedures hiervoor zijn in opmaak. Omwille van het broedseizoen van de vogels zal het rooien van de bomen ten vroegste na het bouwverlof kunnen.
Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits De ingebruikname van de brug over de Gentseweg is belangrijk voor de mobiliteit in de regio Waregem. Het is belangrijk dat dit gevaarlijk punt is aangepakt in het kader van de verkeersveiligheid en een betere doorstroming van het verkeer. De totale kostprijs van de bouw van de brug en de herinrichting van het kruispunt bedraagt 2,2 miljoen euro.
Kristof Chanterie, schepen van verkeer en mobiliteit van Waregem: Het stadsbestuur van Waregem is heel tevreden met de opening van de brug over de Gentseweg. Dankzij de goede samenwerking tussen het Agentschap Wegen en Verkeer, aannemer NV Stadsbader, het stadsbestuur en de politie zijn de werken vlot verlopen. Het stadsbestuur zal in de komende maanden ook verder overleggen met de buurgemeenten om het doorgaande zwaar vervoer via de Expresweg te laten rijden. Een goed overlegd tonnageverbod op korte termijn in het centrum van Sint-Eloois-Vijve zal uiteindelijk het resultaat zijn.
Over het Agentschap Wegen en Verkeer Vlaanderen telt ongeveer 5400 km gewestwegen en 1500 km autosnelwegen. De 1700 werknemers van het Agentschap Wegen en Verkeer zijn verantwoordelijk voor de aanleg, het onderhoud en het optimaliseren van die gewest- en autosnelwegen. Het agentschap maakt deel uit van het beleidsdomein Mobiliteit en Openbare Werken van de Vlaamse overheid. Voor een overzicht van alle lopende en geplande wegwerkzaamheden klik hier.
Reacties op bericht (0)
Mooie, mooie Leie (Ode aan Beveren-Leie) door Steffen Ron