De Noordzee bruist een lied dat brandt De zeewind draagt het mede Het zingt van vrijheid over 't land Van vreugd' in dorp en stede De zonne vuurt de blijheid aan Langs velden, weiden, stromen Waar steden met hun torens staan Waar woud en heide dromen Daar is 't waar ik geboren werd Waar moeder mij eens wiegde Mijn land is Vlaand'ren, U mijn liefde, U mijn hart O schone steden, trots en vroom Vol heilige feestvisioenen O stille dorpkens langs de stroom Waar veld en weide groenen Ik min U, stad vol klokgetril En dorp ik min U beide En 't is er, als ik dromen wil Zo vreedzaam in de heide Daar is 't waar ik geboren werd Waar moeder mij eens wiegde Mijn land is Vlaand'ren, U mijn liefde, U mijn hart
Willem Gijssels (1875 - 1945)
SCHOOLPERIKELEN (Vroeger)
Avonturen met schooldirecties, leerkrachten, ouders, leerlingen, clb'ers. Vertellingen over vroeger en nu. En ook nog een beetje actualiteit met een korreltje zout.
20-01-2019
Wetenschappelijk Racisme, Intelligentie en Ras
De Amerikaanse wetenschapper James Watson (foto), ontving de Nobelprijs voor zijn baanbrekend werk als DNA-onderzoeker. Na uitspraken over ras en intelligentie verliest hij zijn eretitels, omdat hij beweerde dat zwarten minder verstandelijk begaafd zijn dan blanken, verliest hij zijn eretitels omdat hij de waarheid sprak.
Van iemand voor wie DNA geen geheimen heeft, verwacht je toch dat hij weet waarover hij spreekt, maar omdat hij kwetsende waarheid verkondigde en gevoelige snaren betokkelde, werden hem zijn eretitels ontzegd: "De uitspraken van dr. Watson zijn verwerpelijk en ongefundeerd", klinkt het bij politiek correcten die blanken en zwarten als gelijke mensen voorstaan. Blanken en zwarten zijn niét gelijk!
Wetenschappers die tegenwoordig het verband onderzoeken tussen ras en intelligentie, en intelligentieverschillen tussen volkeren napluizen, worden politiek correct aan de kant geschoven als 'wetenschappelijke racisten'... Terwijl het onderscheid tussen superieure en inferieure rassen helemaal geen probleem was in de vorige eeuw, toen aangeboren intellectuele verschillen tussen verschillende rassen algemeen aangenomen werden, toen intellectuele achterstand van zwarten op blanken een bewezen gegeven was.
De rassentheorie dat zwarten van nature minder intelligent zijn dan blanken blijft de kop op steken. De theorie blijft haar platvorm vinden in vakbladen; niet in de media en uit het oog van de politiek correcte meute.
Voor Europa ziet het er niet fraai uit als meer en meer zwarten deel gaan uitmaken van de Europese bevolking. Het intelligentieniveau van de gemiddelde Europeaan zal zakken. Hoe meer zwarten, hoe dommer de gemiddelde Europeaan. De stormloop van zwarte migranten op Europa ondermijnt het Europees welzijn. De invoer van minderwaardig intellect, van halfwassen verstand en onderontwikkeld denkvermogen is een aanval op onze blanke intellectuele welstand. Massa's ongeletterden maken een domme puinhoop van het nieuwe continent dat ze willen veroveren.
In Nederland is een onderzoek gestart naar de mogelijke strafbaarheid van de Nashvilleverklaring, een vertaling van een statement dat in 2017 opgesteld werd door de Southern Baptism Convention, het grootste protestantse kerkgenootschap van de Verenigde Staten.
De samenstellers van het manifest kaarten de losse moraal in de moderne maatschappij aan. Zij veroordelen transgenderisme en homoseksualiteit over de hele lijn: "Transgenderisme is een zonde en homoseksualiteit valt te genezen". Zij vullen thema's als seks, homoseksualiteit, genderneutraliteit en transgenderisme in volgens de christelijke leer. In de 14 artikels omschrijven de makers hoe christenen moeten omgaan met het huwelijk, seks en gender binnen het geloof.
De tekst heeft al heel wat stof doen opwaaien bij onze noorderburen, en op sociale media uiten tegenstanders hun ongenoegen over de inhoud en over de ondertekenaars, waaronder medewerkers van de Vrije Universiteit Amsterdam en enkele politici. De tegenstanders noemen de Nashvilleverklaring een 'homohaatmanifest' en willen het manifest en de ondertekenaars aanklagen.
Maar ondertussen vergeten die mopperaars dat homoseksualiteit traditioneel behoorde tot de lijst van seksuele perversies oftewel parafilieën. Pas in 1980 werd homoseksualiteit 'gedecriminaliseerd' en uit de schemerzone van mentale ziektes verwijderd, evenals transgenderisme dat altijd al als een geestesziekte gezien werd. Beide seksvarianten zijn geen morele overtredingen meer en ook geen psychische stoornissen meer.
Als tegenstanders van het homohaatmanifest zich dit realiseren, waar maken ze zich dan nog druk over? Wat is er mis met verloederde zeden en verloren moraal te veroordelen? Waarom dit strafbaar maken?... Is de islamitische homohaat niet veel zorgwekkender en angstaanjagender?
Een jaar geleden kwam rapper Boef hier in het nieuws met zijn vrouwonvriendelijke liedjesteksten, hij belandde regelrecht in het vizier van algehele publieke verontwaardiging. Vlaamse radiozenders boycotten de 'zanger' en het zag ernaar uit dat zijn naam voorgoed van de affiches zou verdwijnen. Waardeloze knulletjes als Boef pasten niet in onze beschaafde samenleving.
Dat hij in zijn teksten de vloer veegt met vrouwen en meisjes schijnt de Nederlanders niet te deren, want daar is hij nog altijd actief, en wordt er naar zijn 'liedjes' 'geluisterd'. Hij is een nakomeling van Algerijnse ouders en zijn Algerijnse afkomst verklaart zijn visie op vrouwen en meisjes. In die stijl werd hij opgevoed en die denkbeelden zijn onuitwisbaar.
Jonge meisjes zwijmelen bij de 'gedichtjes' die Boef aframmelt op een afstompend ritme met negroïde stuiptrekkingen en spastische bewegingen die een zware motorische handicap en serieuze spraakstoornis doen vermoeden. Ik denk dat de meisjes geen benul hebben van de boodschappen van de rapper, maar enkel geboeid zijn door zijn fysiek en vlotte babbel.
Een woelig leven laat z'n sporen na. Geboren in Frankrijk als Soufian Boussaadi, uit Algerijnse ouders, en opgegroeid in Nederland met de Franse nationaliteit, specialiseerde deze jongen zich op speelpleintjes in het 'rappen'. Hij laat punchlines razendsnel elkaar opvolgen, zodat zelfs een goede luisteraar een slechte verstaander is.
Lees bij E.J. Bron over rapper Boef als "Vies, vuil pleurisjong".
Vies, vuil pleurisjong. Leer je het dan nooit? Wat we tot gisteren al van je wisten? Dat je op je zestiende in jeugddetentie zat. Dat je op je achttiende twee jaar in de grote mensen gevangenis zat. Dat je een wietplantage aanlegde in de flat van een vrouw in Beverwijk. Dat je haar bedreigde. Dat je haar kater Gijs meenam en op de snelweg uit je rijdende auto flikkerde. Dat je liever in Algerije zou wonen, maar dat je dat niet doet omdat je dan het leger in moet, dus dat je een deserteur bent. Dat je veroordeeld bent voor het beledigen van een politieagent. Hoogtepunt: “Flikker, ik neuk de dochter van de recherche. Fuck you.”
Over de herwaardering van het vak godsdienst is er al eerder nagedacht door Vlaamse bisschoppen. Ruim twee jaar geleden spraken zij de wens uit om godsdienstlessen inhoudelijk te versterken, om leerlingen meer vertrouwd te maken met de fundamenten van het christendom.
Vlaamse bisschoppen vreesden een onderdrukking van de traditionele godsdienstlessen nadat Lieven Boeve, topman katholiek onderwijs, zijn concept Dialoogonderwijs lanceerde, een concept waarbij katholieke godsdienst en islam elkaar verzoenend in de armen zouden vallen, in elkaar opgaan, samen versmelten, en nog meer van die innige verstrengelingen. Kortom, het dialoogonderwijs, dat katholieken en moslims broederlijk bijeen brengt om van elkaar te leren en wijzer te worden, maakte de tijd rijp voor een herrijzenis van het vastgeroeste godsdienstonderwijs.
De noodzaak van een grondige herziening kwam op mij over als een wanhoopspoging van de Vlaamse bisschoppen om christelijke tradities niet te laten verdrinken in het islamitische moeras, om christelijke waarden niet te laten opslokken door de overweldigende islam. Zonder herziening van de traditionele godsdienstlessen zou het katholiek onderwijs platgewalst en vermorzeld worden door het islamonderwijs.
Het nieuwe leerplan godsdienst voor het secundair onderwijs zal ingaan op 1 september van het volgende schooljaar. Godsdienst wordt een echt leervak, met aandacht voor religieuze geletterdheid, leerlingen moeten meer theoretische kennis hebben over het christendom. De invoering van een 'canon' wil meer kennis bijbrengen van christelijke tradities, katholieke feestdagen, bijbelinhoud, gebeden, geboden, sacramenten, deugden... Leerlingen moeten tegen het einde ven het middelbaar onderwijs een lijst met 349 begrippen en symbolen kennen. 'De 10 geboden' bv, als "basis en baken om wereldwijd na te denken over ethisch handelen".
Johan Bonny, bisschop Antwerpen, over de update van het leerplan godsdienst: "Er is een basisgeletterdheid die je moet hebben om te weten waarover het gaat, om erover te kunnen nadenken en er met anderen in gesprek over te gaan. Het gaat over basisconcepten die op de harde schijf staan van onze beschaving..."
Terwijl iedereen aangespoord wordt om met de fiets of het openbaar vervoer naar zijn werk te pendelen, kampen PXL-studenten in Hasselt met parkeerproblemen. Luxeproblemen. De studenten raken hun wagens nergens meer kwijt, riskeren een boete voor fout parkeren of vinden hun auto niet meer terug omdat ie weggesleept is.
's Ochtends is het een gevecht om als eerste zo dicht mogelijk bij de ingang van de hogeschool te kunnen parkeren. Sommigen staan er twee uren vroeger voor op. Het ontbijt slaan ze over om dan holderdebolder tegen de klok naar school te racen.
De hele wijde omgeving rondom de Hogeschool PXL Hasselt lijkt wel één groot wagenpark. Langs de singel staan ze allemaal in dichte drommen bijeen, de wagens van verwende kinderen die nooit hebben leren fietsen, die nooit de bus hoefden te nemen, en ook nooit te voet naar school gingen, want hun ouders leverden hen keurig af bij de schoolpoort, hun hele schoolleven lang. En nu hebben ze een spiksplinternieuwe auto gekregen om mee naar de Hogeschool te rijden.
Rekening houdend met de gewichtigheid en hoogdringendheid van het parkeerprobleem, annuleerde burgemeester Vandeput zijn lopende zaken en afspraken om de studenten tegemoet te komen in hun drang om met de wagen zo dicht mogelijk tot bij het klaslokaal te geraken. Vandeput beseft de ernst van het probleem en zal er alles aan doen om voor iedere student een parkeerplaatsje te organiseren. Desnoods overweegt hij om een ondergrondse parking te laten bouwen onder het schoolgebouw, inclusief een gratis carwash. Heel ver onder de kelders, met een enorm prijskaartje, maar 't is voor 't goede doel: het welzijn van de student.
In overleg met de school streeft burgemeester Vandeput naar het opperste welbevinden van alle studenten die met een wagen naar school komen. Hij zal bij alle invalswegen naar de school de voorrangsregels wijzigen opdat studenten met hun wagen vloeiend en vlot tot aan het klaslokaal kunnen rijden. En de moeilijkste gevallen krijgen politie-escorte tot aan de schoolingang.
Burgemeester Vandeput dringt bij de bevolking aan op medelijden en begrip voor studenten die wanhopig op zoek zijn naar een parkeerplekje, die nooit leerden te voet of fietsend naar school te gaan, die niet weten waar bushaltes staan of hoe ze een bus moeten opstappen. Het is de achterbankgeneratie waaraan geen eisen gesteld werden, een generatie verwende snotneuzen die bij kleine tegenvallers overstuur raken, met zenuwen die op springen staan en veel te lage stressdrempels.
Spijbelende scholieren hebben afgelopen donderdag met veel kabaal de Brusselse straten bezet om aandacht te vragen voor de klimaatverandering en een steviger klimaatbeleid te eisen van de regering.
De spijbelactie moet streng veroordeeld worden omdat scholieren onwettig afwezig waren op school, en daar moeten sancties op volgen. Hun actie verliest alle geloofwaardigheid omdat ze tijdens de lesuren plaatsvond. Voor de meesten betekent de actiedag een extra vrije dag, zonder veel engagement.
De scholierenactie zou respect verdienen wanneer ze in de weekends of tijdens vakantiedagen gepland wordt.
Twee snotneuzen van 17 en 19 jaar spelen een voortrekkersrol in de Vlaamse spijbelactie. Zij hebben nauwelijks van het leven geproefd, nog niets gepresteerd, snappen niets van de complexiteit van het klimaat en zijn toch in staat om 3000 medeleerlingen mee te sleuren in een massale optocht achter dezelfde vlag, om luidruchtig te marcheren onder de noemer 'Youth for Climate'.
Als scholieren tijdens de lesuren op straat komen voor een of ander nobel doel, moeten we ons toch vragen stellen bij de oprechtheid van hun actie, een actie die niets meer met jeugdig idealisme te maken heeft, maar met een zucht naar verbondenheid met lotgenoten die allen samen spijbelen, in groep opgaan in een massa die zich schaart achter een actueel aandachtspunt. Samen met leeftijdgenoten spijbelend manifesteren is als schapen meelopen in een kudde. Scholieren gaan op in de anonimiteit van de massa, hitsen elkaar op, gevoelens van enthousiasme en uitbundigheid raken buiten proporties, versterkt door het groepsgevoel. Er ontstaat een soort collectief enthousiasme, zelfs collectieve euforie, waarbij de enkeling ontvankelijker wordt voor het gedachtegoed van de massa, remmingen vallen weg en de gevoeligheid voor leuzen, kreten en ideeën wordt sterker.