DE SCHEEPSRAMP MET DE HERALD OF FREE ENTERPRISE
HET VOLLEDIG VERHAAL
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Inhoud blog
  • DE HERALD OP NETFLIX !
  • SCHOT DIE JONGSTE OVERLEVENDE WAS VAN RAMP MET VEERBOOT ZEEBRUGGE OVERLIJDT 34 JAAR LATER.
  • DE TV-ZENDER BRT EN DE HERALD...
  • The 30th anniversary of the Herald of Free Enterprise Disaster will be marked with a service
  • VIERDELIGE VIDEO-REPORTAGE FOCUS-WTV.
  • SCHEEPSRAMP HERALD OF FREE ENTERPRISE, VOOR DE KUST VAN ZEEBRUGGE, WORDT HERDACHT
  • COMMEMORATIVE MEDAL P & O
  • HERALD EN NOOD & INTERVENTIEPLAN NOORDZEE.
  • DUIKER GINGE FULLEN - ROYAL NAVY
  • DIPLOMA
  • ERETEKENS
  • BERICHT DOVER EXPRESS
  • HET VERHAAL VAN EEN NACHTMERRIE
  • Sentenaar Antoine Claeys (68) was nauw betrokken bij reddingsoperatie Herald of Free Enterprise
  • OVERLIJDEN PIM KORVER - DOCUMENTAIREMAKER
  • MEDEWERKERS BOB KORTRIJK
  • REACTIE EN RECHTZETTING.
  • INGEZET MATERIAAL OP ZEE - TAKLIFT 4
  • BRONNEN - COPYRIGHT.
  • ZEEBRUGSE SCHEEPSRAMP VAN 25 JAAR VERGETEN ?
  • INGEZET MATERIAAL OP ZEE - TAKLIFT 6
  • LINKS HERALD OP INTERNET EN YOUTUBE
  • HERALD OP FACEBOOK.
  • MUZIEK EN DE HERALD - MILOW -
  • MUZIEK EN DE HERALD – FERRY AID.
  • BOEK - ZEEBRUGGE A HERO'S STORY
  • BOEK - REDDER IN NOOD – Benjamin Burg
  • BOEK - RAMPEN IN BELGIE -
  • BOEK - NINETY SECONDS AT ZEEBRUGGE – THE HERALD OF FREE ENTERPRISE STORY
  • BOEK - BERG DE HERALD – HET GEVECHT NA DE RAMP
  • DISASTER VICTIM IDENTIFICATION TEAM EN DE RAMP.
  • REVUE VAN DE RIJKSWACHT.
  • RADIOAMATEURS EN DE RAMP.
  • NAAMLIJST OVERLEDENEN
  • HERALD OF FREE ENTERPRISE - AFBEELDING 089 -
  • HERALD OF FREE ENTERPRISE - AFBEELDING 088 -
  • HERALD OF FREE ENTERPRISE - AFBEELDING 087 -
  • HERALD OF FREE ENTERPRISE - AFBEELDING 086 -
  • HERALD OF FREE ENTERPRISE - AFBEELDING 085 -
  • HERALD OF FREE ENTERPRISE - AFBEELDING 084 -
  • HERALD OF FREE ENTERPRISE - AFBEELDING 083 -
  • HERALD OF FREE ENTERPRISE - AFBEELDING 082 -
  • HERALD OF FREE ENTERPRISE - AFBEELDING 081 -
  • HERALD OF FREE ENTERPRISE - AFBEELDING 080 -
  • HERALD OF FREE ENTERPRISE - AFBEELDING 079 -
  • HERALD OF FREE ENTERPRISE - AFBEELDING 078 -
  • HERALD OF FREE ENTERPRISE - AFBEELDING 077 -
  • HERALD OF FREE ENTERPRISE - AFBEELDING 076 -
  • HERALD OF FREE ENTERPRISE - AFBEELDING 075 -
  • HERALD OF FREE ENTERPRISE - AFBEELDING 074 -
  • HERALD OF FREE ENTERPRISE - AFBEELDING 073 -
  • HERALD OF FREE ENTERPRISE - AFBEELDING 072 -
  • HERALD OF FREE ENTERPRISE - AFBEELDING 071 -
  • HERALD OF FREE ENTERPRISE - AFBEELDING 070 -
  • HERALD OF FREE ENTERPRISE - AFBEELDING 069 -
  • HERALD OF FREE ENTERPRISE - AFBEELDING 068 -
  • HERALD OF FREE ENTERPRISE - AFBEELDING 067 -
  • HERALD OF FREE ENTERPRISE - AFBEELDING 066 -
  • HERALD OF FREE ENTERPRISE - AFBEELDING 065 -
  • HERALD OF FREE ENTERPRISE - AFBEELDING 064 -
  • HERALD OF FREE ENTERPRISE - AFBEELDING 063 -
  • HERALD OF FREE ENTERPRISE - AFBEELDING 062 -
  • HERALD OF FREE ENTERPRISE - AFBEELDING 061
  • HERALD OF FREE ENTERPRISE - AFBEELDING 060 -
  • HERALD OF FREE ENTERPRISE - AFBEELDING 059 -
  • HERALD OF FREE ENTERPRISE - AFBEELDING 058 -
  • HERALD OF FREE ENTERPRISE - AFBEELDING 057 -
  • HERALD OF FREE ENTERPRISE - AFBEELDING 056 -
  • HERALD OF FREE ENTERPRISE - AFBEELDING 055 -
  • HERALD OF FREE ENTERPRISE - AFBEELDING 054 -
  • HERALD OF FREE ENTERPRISE - AFBEELDING 053 -
  • HERALD OF FREE ENTERPRISE - AFBEELDING 052 -
  • HERALD OF FREE ENTERPRISE - AFBEELDING 051 -
  • HERALD OF FREE ENTERPRISE - AFBEELDING 050 -
  • HERALD OF FREE ENTERPRISE - AFBEELDING 049 -
  • HERALD OF FREE ENTERPRISE - AFBEELDING 048 -
  • HERALD OF FREE ENTERPRISE - AFBEELDING 047 -
  • HERALD OF FREE ENTERPRISE - AFBEELDING 046 -
  • HERALD OF FREE ENTERPRISE - AFBEELDING 045 -
  • HERALD OF FREE ENTERPRISE - AFBEELDING 044 -
  • HERALD OF FREE ENTERPRISE - AFBEELDING 043 -
  • HERALD OF FREE ENTERPRISE - AFBEELDING 042 -
  • HERALD OF FREE ENTERPRISE - AFBEELDING 041 -
  • HERALD OF FREE ENTERPRISE - AFBEELDING 040 -
  • HERALD OF FREE ENTERPRISE - AFBEELDING 039 -
  • HERALD OF FREE ENTERPRISE - AFBEELDING 038 -
  • HERALD OF FREE ENTERPRISE - AFBEELDING 037 -
  • HERALD OF FREE ENTERPRISE - AFBEELDING 036 -
  • HERALD OF FREE ENTERPRISE - AFBEELDING 035 -
  • HERALD OF FREE ENTERPRISE - AFBEELDING 034 -
  • HERALD OF FREE ENTERPRISE - AFBEELDING 033 -
  • HERALD OF FREE ENTERPRISE - AFBEELDING 032 -
  • HERALD OF FREE ENTERPRISE - AFBEELDING 031 -
  • HERALD OF FREE ENTERPRISE - AFBEELDING 030 -
  • HERALD OF FREE ENTERPRISE - AFBEELDING 029 -
  • HERALD OF FREE ENTERPRISE - AFBEELDING 028 -
  • HERALD OF FREE ENTERPRISE - AFBEELDING 027 -
  • HERALD OF FREE ENTERPRISE - AFBEELDING 026 -
  • HERALD OF FREE ENTERPRISE - AFBEELDING 025 -
  • HERALD OF FREE ENTERPRISE - AFBEELDING 016 -
  • HERALD OF FREE ENTERPRISE - AFBEELDING 015 -
  • HERALD OF FREE ENTERPRISE - AFBEELDING 024 -
  • HERALD OF FREE ENTERPRISE - AFBEELDING 023 -
  • HERALD OF FREE ENTERPRISE - AFBEELDING 022 -
  • HERALD OF FREE ENTERPRISE - AFBEELDING 021 -
  • HERALD OF FREE ENTERPRISE - AFBEELDING 020 -
  • HERALD OF FREE ENTERPRISE - AFBEELDING 019 -
  • HERALD OF FREE ENTERPRISE - AFBEELDING 018 -
  • HERALD OF FREE ENTERPRISE - AFBEELDING 017 -
  • HERALD OF FREE ENTERPRISE - AFBEELDING 014 -
  • HERALD OF FREE ENTERPRISE - AFBEELDING 013 -
  • HERALD OF FREE ENTERPRISE - AFBEELDING 012 -
  • HERALD OF FREE ENTERPRISE - AFBEELDING 011 -
  • HERALD OF FREE ENTERPRISE - AFBEELDING 010 -
  • HERALD OF FREE ENTERPRISE - AFBEELDING 009 -
  • HERALD OF FREE ENTERPRISE - AFBEELDING 008 -
  • HERALD OF FREE ENTERPRISE - AFBEELDING 007 -
  • HERALD OF FREE ENTERPRISE - AFBEELDING 006 -
  • HERALD OF FREE ENTERPRISE - AFBEELDING 005 -
  • HERALD OF FREE ENTERPRISE - AFBEELDING 004 -
  • HERALD OF FREE ENTERPRISE - AFBEELDING 003 -
  • HERALD OF FREE ENTERPRISE - AFBEELDING 002 -
  • HERALD OF FREE ENTERPRISE - AFBEELDING 001 -
  • DE SCHEEPSRAMP MET DE HERALD OF FREE ENTERPRISE
    30-09-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sentenaar Antoine Claeys (68) was nauw betrokken bij reddingsoperatie Herald of Free Enterprise

    Sentenaar Antoine Claeys, toen baggerkapitein bij De Nul, was nauw betrokken bij de reddingsoperatie van de gekapseisde ferry. ‘Ik herinner me die zondagavond nog heel levendig’, vertelt Antoines vrouw, Monique Antheunis (68). ‘Het was bijna mijn verjaardag en ik had verzoekjes aangevraagd bij het programma “Vragen staat vrij” van Lutgart Simoens. Ik heb haar toen opgebeld en uitgelegd wat er aan de hand was. Ik vroeg ook om mijn verzoekjes de week nadien eens te herhalen, want op die bewuste avond was ik uiteraard met mijn gedachten bij de Herald of Free Enterprise.’

     Vijf minuten nadat de Herald gekapseisd was, kwam ik thuis van mijn werk’, vertelt Antoine Claeys, die in die dagen actief was op de Norma, een schip van de Tijdelijke Vereniging Bergingswerken waarmee wrakken voor de Belgische kust geborgen werden. ‘Ik werd opgeroepen en mijn vrouw bracht me onmiddellijk terug naar Zeebrugge. Toen we er aankwamen was de Norma al uit het Brittanniadok vertrokken, dus werd ik met een sleepboot naar het schip gebracht.’ Om dichterbij de Herald te geraken, moest de bemanning van de Norma overstappen op de Zeebrugge I. ‘Dat schip kon tegen de Herald of Free Enterprise gaan liggen’, gaat Antoine Claeys verder. ‘Vanop de Zeebrugge I konden we op de Herald.’ Door het vlugge en professionele optreden van het Norma-team konden er die avond veel mensen gered worden.

     ‘Gelukkig was het op het moment van de scheepsramp laag water. Anders waren er nog veel meer slachtoffers gevallen’, aldus Antoine Claeys. ‘We zijn er die avond in geslaagd om 35 mensen levend uit het schip te halen. Zij werden met de sleepboot “The Fighter” naar Zeebrugge gebracht.’ Hoe verder de tijd vorderde hoe duidelijker de omvang van de scheepsramp werd. ‘Het was vreselijk. Veel drenkelingen hadden kapotte handen. In hun doodstrijd hadden ze geprobeerd om zich te bevrijden en vast te klampen. De lichamen waren erg gezwollen. Er was zelfs een kindje bij van een paar maanden oud. Die avond stond heel Zeebrugge vol met lijkwagens en ambulances.’ Ook de volgende dagen bleef het Norma-team nauw bij de bergingswerken van de Herald betrokken. ‘Ons team plaatste onder meer het juk op het dek van de Herald. Daarmee kon het gekapseisde schip door de Norma en bergingsfirma Smit Tak uiteindelijk gelicht worden. Toen de Herald boven water kwam, zag ik als kraanman van de Norma door het ruitje van een kajuit een ventje dood op zijn stoel zitten, dat zijn dingen die je niet vergeet.’ (Michel Wijne)

    Bron : www.taptoe.be





    Reacties (0)
    22-01-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.OVERLIJDEN PIM KORVER - DOCUMENTAIREMAKER

    RIJSWIJK – December 2014 - Documentairemaker Pim Korver is donderdag op 75-jarige leeftijd overleden. Korver werkte meer dan 40 jaar in de televisie- en filmwereld, voor onder meer het NOS Journaal en de programma's Brandpunt en Sport in Beeld. Korver maakte ook verscheidene documentaires, vaak over bergingswerkzaamheden van scheepswrakken. Voor de film over de berging van de gezonken veerboot Herald of Free Enterprise kreeg hij de onderscheiding 'Beste Film van de Eeuw'.

    Film te bekijken op onderstaande link :

    http://www.nrc.nl/nieuws/2012/12/08/scheepswrakken-een-kort-filmoverzicht-van-de-overleden-pim-korver/





    Reacties (0)
    30-12-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MEDEWERKERS BOB KORTRIJK

    Van bij de eerste dagen waren Eddy R. en Jean Paul D. eveneens aanwezig bij de beschrijving van de goederen.

    Met dank aan Eddy.








    Reacties (0)
    25-11-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.REACTIE EN RECHTZETTING.

    Urbain D. destijds personeelslid op de NORMA merkt op dat de afbeelding 045 niet de "NORMA" betreft uit 1987, wat inderdaad correct is. Met dank voor zijn reactie en de toegestuurde foto's van de NORMA de NORMA & ZEEBRUGGE 1 en de foto van de gifvaten op de NORMA .

    Hallo turbo, hier zijn een paar foto's  van de "Norma en Zeebrugge 1"

    De "Zeebrugge 1" heeft daar van de vrijdag tot de zondagmorgen  tegen de "Herald" gelegen , ze gebruikten hem als oversteekplaats naar de Herald

    Weet je dat er die nacht al geplunderd werd !!!!!

    mensen zijn hard !!!

    Groetjes urbain






    Reacties (0)
    03-11-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.INGEZET MATERIAAL OP ZEE - TAKLIFT 4

    Taklift 4 is een drijvende bok van de divisie Transport & Heavy Lift van het Nederlandse bedrijf Smit Internationale. Het schip staat geregistreerd in Rotterdam. Het schip is op 9 mei 1981 te water gelaten bij de werf van Verolme Verenigde Scheepswerven in Heusden. Het schip is ongeveer 83,2 meter lang, 36,9 meter breed en heeft een minimale diepgang van 3 m en een hoogte van 24,7 m. Het schip biedt ruimte aan 31 personen. De bok heeft een hefvermogen van 2.200 ton, terwijl een massa van 3.000 ton gehesen kan worden tot op de waterlijn met behulp van de op het dek aanwezige lieren.

    De Taklift 4 heeft dienst gedaan bij de bouw van Oosterscheldekering, waarbij het schip de stalen schuiven, de verkeerskokers, drempelbalken en dorpelbaken op de plaats hing. Eveneens is deze bok ingezet tijdens de berging van de gekapseisde Britse veerboot Herald of Free Enterprise bij Zeebrugge.







    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BRONNEN - COPYRIGHT.

    - BRONNEN -

    Het merendeel van de gebruikte afbeeldingen betreffen eigen beeldmateriaal.

    Er werd gebruik gemaakt van afbeeldingen van :

    De vroegere Rijkswacht.

    Fotodatabank Seniorennet.

    Diverse internetbronnen.

    Astro.com.

    Mochten er opmerkingen ter zake zijn worden deze aangepast via contact met

    turbo@telenet.be

      

    COPYRIGHT

    Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand en/of openbaar gemaakt in enige vorm of op enige wijze, hetzij elektronisch, mechanisch, door fotokopieën, opnamen of op enige andere manier zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever.






    Reacties (1)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ZEEBRUGSE SCHEEPSRAMP VAN 25 JAAR VERGETEN ?

    .





    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.INGEZET MATERIAAL OP ZEE - TAKLIFT 6

    Taklift 6 is een drijvende bok van de divisie Transport & Heavy Lift van het Nederlandse bedrijf Smit Internationale. Het schip staat geregistreerd in Singapore. Het schip is in 1975 te water gelaten bij de werf Howaldtswerke-Deutsche Werft A.G. in Kiel en in 1987 in eigendom van Smit Internationale gekomen. Het schip is ongeveer 72,5 meter lang, 30,5 meter breed en heeft een minimale diepgang van 2,5 m en een hoogte van 40 m. De kraan kan in de hoogste positie 68 meter hoog worden. Het schip biedt ruimte aan 30 personen. De bok heeft een hefvermogen van 1.200 ton, terwijl een massa van 1.600 ton gehesen kan worden tot op de waterlijn met behulp van de op het dek aanwezige lieren.







    Reacties (0)
    02-11-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.LINKS HERALD OP INTERNET EN YOUTUBE

    Hieronder een document in PDF-formaat met links naar de Herald op internet en Youtube.



    Bijlagen:
    LIJST VERWIJZINGEN OP INTERNET.pdf (51.8 KB)   




    Reacties (0)
    01-11-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HERALD OP FACEBOOK.

    Hieronder een link met verwijzing naar de Herald-pagina op Facebook.

    FACEBOOK - HERALD COMMUNITY.






    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MUZIEK EN DE HERALD - MILOW -

    Milow en de Herald of Free Enterprise.

    Hieronder een link naar het lied en naar de tekst.

    MILOW

    MILOW - TEKST






    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MUZIEK EN DE HERALD – FERRY AID.

    Ferry Aid was een ensemble groep, bij elkaar gebracht om het nummer op te nemen "Let It Be" in 1987 De single werd uitgebracht naar aanleiding van de Zeebrugge Ramp, die had plaatsgevonden op 6 maart 1987 met betrekking tot het kapseizen van de MS Herald of Free Enterprise veerboot, die doodde 193 passagiers en bemanningsleden. "Let it Be" is geschreven door Paul McCartney en John Lennon en oorspronkelijk opgenomen door The Beatles in 1970 .Boy George en zo’n 100 andere popmusici hebben de Beatles-hit ‘LET IT BE” opnieuw op plaat gezet. De opbrengst van de plaat is bestemd voor de slachtoffers van de veerbootramp. Het gebeurt zelden dat toestemming gegeven wordt om een Beatles nummer uit te brengen, maar zowel Paul McCartney als Michael Jackson die de rechten van de Beatles-repertoire heeft opgekocht, stemden zonder aarzelen in met het initiatief.

    Uit de oorspronkelijke opname werd de stem van McCartney gewist. Boy George voerde een koor van ruim 100 popartiesten aan voor de nieuwe opname, die zowel op plaat als op video wordt uitgebracht.

    Boy George zei het initiatief tot de actie te hebben genomen, nadat hij beelden had gezien van het achtjarig jongetje, dat de ramp overleefde, maar wiens ouders en grootouders onder de slachtoffers waren.

    De makers hoopten 1 miljoen pond in te zamelen. Het project werd gesponsord door de krant ‘THE SUN”, die speciale tickets van 1 pond had aangeboden voor een oversteek van Dover naar Zeebrugge met de Herald op 06 maart 1987. Veel opvarenden van de gezonken veerboot reisden op dit speciaal aanbod.

    Hieronder een link naar Ferry Aid op Youtube.

    VIDEO "FERRY AID".

    TEKST VAN HET LIED.





    Reacties (4)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BOEK - ZEEBRUGGE A HERO'S STORY

    By Stephen Homewood

    Paperback: 192 pages

    Publisher: Bloomsbury Publishing PLC (2 Mar 1989)

    Language: English

    ISBN-10: 0747503850

    On 6th March 1987, the car and passenger ferry Herald of Free Enterprise, capsized shortly after leaving the Belgian port of Zeebrugge. Almost 200 people died in the disaster, which happened because the bow doors were not closed as they should have been.

    Stephen Homewood was Assistant Pursur on the ferry, and helped to save the lives of many people on board. (He was subsequently awarded the Queens Gallantry Medal for his efforts in the rescue mission.)

    This book is his story of the events of that tragic night, and the psychological effect it had on him and other survivors. It is openly critical of Townsend Thoresen (which were taken over by P&O in the same year), and their slipshod attitudes towards safety. Indeed, the subsequent enquiry into the disaster said that the company had been riddled with the disease of sloppiness from top to bottom.

    The story is certainly a tragic one – I remember the disaster happening well, but was not so aware of the attitude taken by the ferry company after the disaster. Unfortunately, it appears that the survivors were treated with disrespect afterwards, and it was as if the compay just wished to brush the matter under the carpet and let people forget about it. Stephen Homewood is understandably angry at this (it’s worth remembering that the book was written just the following year after the tragedy), and lays out his case clearly and consisely.

    The author comes across as a thoroughly decent and honest man. I was concerned that there would be a lot of technical talk about the inner workings of the ferry, but this was not the case, and everything was explained very clearly.







    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BOEK - REDDER IN NOOD – Benjamin Burg

    Uitgever: LannooCampus

    Zeebrugge, 6 maart 1987. De veerboot Herald of Free Enterprise kapseist en de grootste scheepsramp sinds de Titanic voltrekt zich. Als passagier Ivo Tempel bijkomt in het ziekenhuis, wordt hem verteld dat hij een held is.

    Het probleem is echter dat Ivo daar zelf niets van afweet. Hij zou met zijn lichaam een brug hebben gevormd, waarover vele opvarenden een heenkomen wisten te vinden.

    Wat volgt is een schrijnende maar ook hilarische zegentocht van een man die tot dan toe een bestaan in de schaduw leidde. Een donkere komedie over ambitie en grootheidswaan van Benjamin Burg.

    Een Nederlands gezin neemt op 6 maart 1987 in Zeebrugge de ferry, de Herald of Free Enterprise, die net buiten de haven zinkt. Het gezin overleeft de ramp, maar er zijn toch dramatische gevolgen. (samenvatting)

    'De meeste helden zijn als bepaalde schilderijen: om ze te eren, moet men ze niet van te dichtbij bekijken', schreef de Franse filosoof Abbé d’Ailly en dat geldt zeker ook voor de protagonist in Redder in nood. Het verhaal vangt aan op 6 maart 1987. Ivo S. Tempel, adjunct-chef bij de Hollandsche Bank, vertrekt samen met vrouw en kind vanuit Zeebrugge met de Herald of Free Enterprise naar Dover. Amper enkele kilometers na het vertrek kapseist de ferry en Ivo Tempel ontpopt zich tijdens de ramp tot een echte held. Hij vormt met zijn lichaam een menselijke brug zodat vele opvarenden een veilig heenkomen kunnen vinden. Als hij een dag later weer bijkomt in het ziekenhuis, herinnert hij zich echter niets meer van zijn vermeende heldendaad. Het is zijn vrouw die hem de gebeurtenissen vertelt. Ook zijn dochtertje overleefde de scheepsramp.

    Hieronder een link naar het boek "REDDER IN NOOD".

    REDDER IN NOOD.






    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BOEK - RAMPEN IN BELGIE -

    Uitgegeven door Lannoo in 2005

    Rampen in België : Heizeldrama, gasexplosie in Gellingen, Switelbrand, Herald of Free Enterprise, brand in de…

    Rampen als het Heizeldrama, de brand in de Innovation en de gasexplosie in Gellingen staan in het geheugen van elke Belg gegrift Een overzicht van alle belangrijke rampen waar Belgen bij betrokken waren, met aandacht voor oorzaken en achtergronden Getuigen, nabestaanden en slachtoffers komen aan het woord Het levenswerk van Christian Deglas, rijkelijk geïllustreerd met o.a. nooit eerder gepubliceerd fotomateriaal (flaptekst)

    Een overzicht van rampen waarvan het merendeel plaatsvond op het Belgisch grondgebied, maar met uitlopers naar rampen in het buitenland waarbij talloze landgenoten betrokken raakten, zoals de vliegtuigramp waarbij een Boeing 707 van Air India neerstortte in het Mont-Blanc massief (1966) en de ontploffing van een tankwagen op de Spaanse camping in Los Alfaques (1978). Rampen met vermelding van de oorzaken, het aantal doden en gekwetsten, op enkele plaatsen de kaders waarin getuigen hun beknopt verslag brengen, de foto's van de aangerichte ravage, de monumenten en gedenkstenen waarmee het verlies en het leed wordt herdacht. Dit alles en meer nog biedt Rampen in België, dat een ruim overzicht brengt van noodlottige gebeurtenissen, bevattelijk ingedeeld in rubrieken als branden, busongevallen, explosies, instortingen, mijnrampen, overstromingen en stormen, spoorwegrampen...

    Hieronder een link naar het boek.

    Rampen in België.






    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BOEK - NINETY SECONDS AT ZEEBRUGGE – THE HERALD OF FREE ENTERPRISE STORY

    Auteur : Iain Yardley

    Hardcover: 272 pages

    Publisher: The History Press (October 1, 2014)

    Language: English

    ISBN-10: 0752497839

    The Herald of Free Enterprise car ferry set sail on a routine voyage to Dover in March 1987, carrying hundreds of passengers, including British army personnel, day-trippers and truck drivers. Minutes after leaving the Belgian port of Zeebrugge, the ferry began to capsize. Terrified passengers were separated from loved ones in a seething mass of humanity, in freezing cold water and had to fight for their lives. This is the minute-by-minute account of those who lived through the disaster, from the event to rescue, reunion and repatriation. The Belgian people are also remembered for the care and comfort they gave to the bewildered and grief-stricken survivors. Including plans, photographs and records considering how this disaster impacted ferry operating procedures forever, Iain Yardley’s thoughtful study covers every aspect of this tragedy. Many survivors, relatives and rescue workers have contributed to make this a fitting tribute to all involved from that night to the present day.





    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BOEK - BERG DE HERALD – HET GEVECHT NA DE RAMP

    Auteur Fred Vandenbussche

    Taal Nederlands  

    ISBN10 9090017038

    Een overzicht in woord en beeld van vooral de reddings- en bergingspogingen na de ramp met de veerboot Herald of Free Enterprise op 6 maart 1987, geschreven in een vlotte journalistieke stijl die hier en daar zijn Vlaamse afkomst niet verloochent. De auteur heeft zich gelukkig niet laten verleiden een sensatie-verhaal te vertellen, maar geeft een vrij zakelijk verslag van de gebeurtenissen. De foto's zowel in kleur als in zwart-wit zijn kwalitatief goed en spreken meestal voor zichzelf. Ze tonen geen echt schokkende zaken.





    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DISASTER VICTIM IDENTIFICATION TEAM EN DE RAMP.

    Het Disaster Victim Identification Team (DVI) is een steundienst binnen de Directie Speciale Eenheden van de Federale Politie (Toenmalige Rijkswacht) . Door haar internationale werking is ze ook nauw verbonden met Interpol. De opdracht van het DVI bestaat erin de stoffelijke resten van slachtoffers van rampen, incidenten, accidenten en in bepaalde omstandigheden ook van moord terug te geven aan de nabestaanden zodat hun de kans wordt gegeven een afscheidsritueel te organiseren als ondersteuning van het rouwproces.

    Onderaan uitleg over de werking van het DVI in PDF-formaat.



    Bijlagen:
    12 DVI en identiteitsvaststelling.pdf (1.9 MB)   




    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.REVUE VAN DE RIJKSWACHT.

    Artikel verschenen in de "Revue van de Rijkswacht" welke een duidelijke chronologsche weergave geeft van de rol van de Rijkswacht bij de ramp en de berging :

    De rol van de Territoriale Rijkswacht.

    De bergings- en identificatieoperatie in vier fazen.

                    Faze 1 – van 06 tot 10 maart, de reddingsoperatie.

                    Faze 2 – van 11 maart tot 06 april, de voorbereidingsfaze.

                    Faze 3 – van 07 tot 26 april, de bergingsoperatie.

                    Faze 4 – van 27 april tot 12 mei, het leegpompen.

    De werking van het Away-team.

                    Op het schip.

                    In de loods.

                    Op de kade.

                    In het identificatiecentrum.

    De werking van het Home team.

    De stilte van Villa Huguette.

    Hieronder artikel onder PDF-DOCUMENT.



    Bijlagen:
    De ramp met....pdf (8 MB)   




    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.RADIOAMATEURS EN DE RAMP.

    Alle Belgische radio amateurs mogen met dankbare fierheid diegenen onder hen toejuichen die met volle inzet in deze kritieke uren hun tijd, hun bekwaamheid en hun uitrusting in dienst hebben gesteld van een hoger menslievend ideaal.

    In de dagen die volgden op de scheepsramp werd lovend gesproken over de snelheid en de doeltreffendheid van de hulpverlening. Bij deze is de rol verdrongen die de Belgische radioamateurs hebben gespeeld.

    22 Westvlaamse leden van Unie van Belgische Amateurzenders hebben op 7 maart een nood-radionet opgebouwd op verzoek van het Rode Kruis met antennes in het crisiscentrum aan het Zeebrugse zeesluis, in het Novotel, in de Duinse Polders, het Home Familia, hotel Belair, de kazerne van de Zeemacht, het Gemeenschapshuis, het Rode Kruis te Oostende, de laadbrug van de ferryboten te Zeebrugge en de oude havenmuur van Zeebrugge. Een de leden de H. Willy Trenson stelde zijn persoonlijke computer ter beschikking voor het verzamelen van inlichtingen over overledenen. Zijn geïmproviseerd computercentrum heeft ononderbroken gewerkt van zaterdag 7 maart 10 hr tot maanden 9 maart om 2100 hr.

    Zaterdag 7 maart werd vanaf 1100 hr ook een internationaal noodnet opgericht en werden berichten over schipbreukelingen aan de Britse autoriteiten overgemaakt.

    Hieronder PDF-document aangaande.


    Bijlagen:
    Radio.pdf (83 KB)   




    Reacties (1)
    E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!