DE SCHEEPSRAMP MET DE HERALD OF FREE ENTERPRISE
HET VOLLEDIG VERHAAL
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Inhoud blog
  • DE HERALD OP NETFLIX !
  • SCHOT DIE JONGSTE OVERLEVENDE WAS VAN RAMP MET VEERBOOT ZEEBRUGGE OVERLIJDT 34 JAAR LATER.
  • DE TV-ZENDER BRT EN DE HERALD...
  • The 30th anniversary of the Herald of Free Enterprise Disaster will be marked with a service
  • VIERDELIGE VIDEO-REPORTAGE FOCUS-WTV.
  • SCHEEPSRAMP HERALD OF FREE ENTERPRISE, VOOR DE KUST VAN ZEEBRUGGE, WORDT HERDACHT
  • COMMEMORATIVE MEDAL P & O
  • HERALD EN NOOD & INTERVENTIEPLAN NOORDZEE.
  • DUIKER GINGE FULLEN - ROYAL NAVY
  • DIPLOMA
  • ERETEKENS
  • BERICHT DOVER EXPRESS
  • HET VERHAAL VAN EEN NACHTMERRIE
  • Sentenaar Antoine Claeys (68) was nauw betrokken bij reddingsoperatie Herald of Free Enterprise
  • OVERLIJDEN PIM KORVER - DOCUMENTAIREMAKER
  • MEDEWERKERS BOB KORTRIJK
  • REACTIE EN RECHTZETTING.
  • INGEZET MATERIAAL OP ZEE - TAKLIFT 4
  • BRONNEN - COPYRIGHT.
  • ZEEBRUGSE SCHEEPSRAMP VAN 25 JAAR VERGETEN ?
  • INGEZET MATERIAAL OP ZEE - TAKLIFT 6
  • LINKS HERALD OP INTERNET EN YOUTUBE
  • HERALD OP FACEBOOK.
  • MUZIEK EN DE HERALD - MILOW -
  • MUZIEK EN DE HERALD – FERRY AID.
  • BOEK - ZEEBRUGGE A HERO'S STORY
  • BOEK - REDDER IN NOOD – Benjamin Burg
  • BOEK - RAMPEN IN BELGIE -
  • BOEK - NINETY SECONDS AT ZEEBRUGGE – THE HERALD OF FREE ENTERPRISE STORY
  • BOEK - BERG DE HERALD – HET GEVECHT NA DE RAMP
  • DISASTER VICTIM IDENTIFICATION TEAM EN DE RAMP.
  • REVUE VAN DE RIJKSWACHT.
  • RADIOAMATEURS EN DE RAMP.
  • NAAMLIJST OVERLEDENEN
  • HERALD OF FREE ENTERPRISE - AFBEELDING 089 -
  • HERALD OF FREE ENTERPRISE - AFBEELDING 088 -
  • HERALD OF FREE ENTERPRISE - AFBEELDING 087 -
  • HERALD OF FREE ENTERPRISE - AFBEELDING 086 -
  • HERALD OF FREE ENTERPRISE - AFBEELDING 085 -
  • HERALD OF FREE ENTERPRISE - AFBEELDING 084 -
  • HERALD OF FREE ENTERPRISE - AFBEELDING 083 -
  • HERALD OF FREE ENTERPRISE - AFBEELDING 082 -
  • HERALD OF FREE ENTERPRISE - AFBEELDING 081 -
  • HERALD OF FREE ENTERPRISE - AFBEELDING 080 -
  • HERALD OF FREE ENTERPRISE - AFBEELDING 079 -
  • HERALD OF FREE ENTERPRISE - AFBEELDING 078 -
  • HERALD OF FREE ENTERPRISE - AFBEELDING 077 -
  • HERALD OF FREE ENTERPRISE - AFBEELDING 076 -
  • HERALD OF FREE ENTERPRISE - AFBEELDING 075 -
  • HERALD OF FREE ENTERPRISE - AFBEELDING 074 -
  • HERALD OF FREE ENTERPRISE - AFBEELDING 073 -
  • HERALD OF FREE ENTERPRISE - AFBEELDING 072 -
  • HERALD OF FREE ENTERPRISE - AFBEELDING 071 -
  • HERALD OF FREE ENTERPRISE - AFBEELDING 070 -
  • HERALD OF FREE ENTERPRISE - AFBEELDING 069 -
  • HERALD OF FREE ENTERPRISE - AFBEELDING 068 -
  • HERALD OF FREE ENTERPRISE - AFBEELDING 067 -
  • HERALD OF FREE ENTERPRISE - AFBEELDING 066 -
  • HERALD OF FREE ENTERPRISE - AFBEELDING 065 -
  • HERALD OF FREE ENTERPRISE - AFBEELDING 064 -
  • HERALD OF FREE ENTERPRISE - AFBEELDING 063 -
  • HERALD OF FREE ENTERPRISE - AFBEELDING 062 -
  • HERALD OF FREE ENTERPRISE - AFBEELDING 061
  • HERALD OF FREE ENTERPRISE - AFBEELDING 060 -
  • HERALD OF FREE ENTERPRISE - AFBEELDING 059 -
  • HERALD OF FREE ENTERPRISE - AFBEELDING 058 -
  • HERALD OF FREE ENTERPRISE - AFBEELDING 057 -
  • HERALD OF FREE ENTERPRISE - AFBEELDING 056 -
  • HERALD OF FREE ENTERPRISE - AFBEELDING 055 -
  • HERALD OF FREE ENTERPRISE - AFBEELDING 054 -
  • HERALD OF FREE ENTERPRISE - AFBEELDING 053 -
  • HERALD OF FREE ENTERPRISE - AFBEELDING 052 -
  • HERALD OF FREE ENTERPRISE - AFBEELDING 051 -
  • HERALD OF FREE ENTERPRISE - AFBEELDING 050 -
  • HERALD OF FREE ENTERPRISE - AFBEELDING 049 -
  • HERALD OF FREE ENTERPRISE - AFBEELDING 048 -
  • HERALD OF FREE ENTERPRISE - AFBEELDING 047 -
  • HERALD OF FREE ENTERPRISE - AFBEELDING 046 -
  • HERALD OF FREE ENTERPRISE - AFBEELDING 045 -
  • HERALD OF FREE ENTERPRISE - AFBEELDING 044 -
  • HERALD OF FREE ENTERPRISE - AFBEELDING 043 -
  • HERALD OF FREE ENTERPRISE - AFBEELDING 042 -
  • HERALD OF FREE ENTERPRISE - AFBEELDING 041 -
  • HERALD OF FREE ENTERPRISE - AFBEELDING 040 -
  • HERALD OF FREE ENTERPRISE - AFBEELDING 039 -
  • HERALD OF FREE ENTERPRISE - AFBEELDING 038 -
  • HERALD OF FREE ENTERPRISE - AFBEELDING 037 -
  • HERALD OF FREE ENTERPRISE - AFBEELDING 036 -
  • HERALD OF FREE ENTERPRISE - AFBEELDING 035 -
  • HERALD OF FREE ENTERPRISE - AFBEELDING 034 -
  • HERALD OF FREE ENTERPRISE - AFBEELDING 033 -
  • HERALD OF FREE ENTERPRISE - AFBEELDING 032 -
  • HERALD OF FREE ENTERPRISE - AFBEELDING 031 -
  • HERALD OF FREE ENTERPRISE - AFBEELDING 030 -
  • HERALD OF FREE ENTERPRISE - AFBEELDING 029 -
  • HERALD OF FREE ENTERPRISE - AFBEELDING 028 -
  • HERALD OF FREE ENTERPRISE - AFBEELDING 027 -
  • HERALD OF FREE ENTERPRISE - AFBEELDING 026 -
  • HERALD OF FREE ENTERPRISE - AFBEELDING 025 -
  • HERALD OF FREE ENTERPRISE - AFBEELDING 016 -
  • HERALD OF FREE ENTERPRISE - AFBEELDING 015 -
  • HERALD OF FREE ENTERPRISE - AFBEELDING 024 -
  • HERALD OF FREE ENTERPRISE - AFBEELDING 023 -
  • HERALD OF FREE ENTERPRISE - AFBEELDING 022 -
  • HERALD OF FREE ENTERPRISE - AFBEELDING 021 -
  • HERALD OF FREE ENTERPRISE - AFBEELDING 020 -
  • HERALD OF FREE ENTERPRISE - AFBEELDING 019 -
  • HERALD OF FREE ENTERPRISE - AFBEELDING 018 -
  • HERALD OF FREE ENTERPRISE - AFBEELDING 017 -
  • HERALD OF FREE ENTERPRISE - AFBEELDING 014 -
  • HERALD OF FREE ENTERPRISE - AFBEELDING 013 -
  • HERALD OF FREE ENTERPRISE - AFBEELDING 012 -
  • HERALD OF FREE ENTERPRISE - AFBEELDING 011 -
  • HERALD OF FREE ENTERPRISE - AFBEELDING 010 -
  • HERALD OF FREE ENTERPRISE - AFBEELDING 009 -
  • HERALD OF FREE ENTERPRISE - AFBEELDING 008 -
  • HERALD OF FREE ENTERPRISE - AFBEELDING 007 -
  • HERALD OF FREE ENTERPRISE - AFBEELDING 006 -
  • HERALD OF FREE ENTERPRISE - AFBEELDING 005 -
  • HERALD OF FREE ENTERPRISE - AFBEELDING 004 -
  • HERALD OF FREE ENTERPRISE - AFBEELDING 003 -
  • HERALD OF FREE ENTERPRISE - AFBEELDING 002 -
  • HERALD OF FREE ENTERPRISE - AFBEELDING 001 -
  • DE SCHEEPSRAMP MET DE HERALD OF FREE ENTERPRISE
    01-11-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BOEK - REDDER IN NOOD – Benjamin Burg

    Uitgever: LannooCampus

    Zeebrugge, 6 maart 1987. De veerboot Herald of Free Enterprise kapseist en de grootste scheepsramp sinds de Titanic voltrekt zich. Als passagier Ivo Tempel bijkomt in het ziekenhuis, wordt hem verteld dat hij een held is.

    Het probleem is echter dat Ivo daar zelf niets van afweet. Hij zou met zijn lichaam een brug hebben gevormd, waarover vele opvarenden een heenkomen wisten te vinden.

    Wat volgt is een schrijnende maar ook hilarische zegentocht van een man die tot dan toe een bestaan in de schaduw leidde. Een donkere komedie over ambitie en grootheidswaan van Benjamin Burg.

    Een Nederlands gezin neemt op 6 maart 1987 in Zeebrugge de ferry, de Herald of Free Enterprise, die net buiten de haven zinkt. Het gezin overleeft de ramp, maar er zijn toch dramatische gevolgen. (samenvatting)

    'De meeste helden zijn als bepaalde schilderijen: om ze te eren, moet men ze niet van te dichtbij bekijken', schreef de Franse filosoof Abbé d’Ailly en dat geldt zeker ook voor de protagonist in Redder in nood. Het verhaal vangt aan op 6 maart 1987. Ivo S. Tempel, adjunct-chef bij de Hollandsche Bank, vertrekt samen met vrouw en kind vanuit Zeebrugge met de Herald of Free Enterprise naar Dover. Amper enkele kilometers na het vertrek kapseist de ferry en Ivo Tempel ontpopt zich tijdens de ramp tot een echte held. Hij vormt met zijn lichaam een menselijke brug zodat vele opvarenden een veilig heenkomen kunnen vinden. Als hij een dag later weer bijkomt in het ziekenhuis, herinnert hij zich echter niets meer van zijn vermeende heldendaad. Het is zijn vrouw die hem de gebeurtenissen vertelt. Ook zijn dochtertje overleefde de scheepsramp.

    Hieronder een link naar het boek "REDDER IN NOOD".

    REDDER IN NOOD.






    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BOEK - RAMPEN IN BELGIE -

    Uitgegeven door Lannoo in 2005

    Rampen in België : Heizeldrama, gasexplosie in Gellingen, Switelbrand, Herald of Free Enterprise, brand in de…

    Rampen als het Heizeldrama, de brand in de Innovation en de gasexplosie in Gellingen staan in het geheugen van elke Belg gegrift Een overzicht van alle belangrijke rampen waar Belgen bij betrokken waren, met aandacht voor oorzaken en achtergronden Getuigen, nabestaanden en slachtoffers komen aan het woord Het levenswerk van Christian Deglas, rijkelijk geïllustreerd met o.a. nooit eerder gepubliceerd fotomateriaal (flaptekst)

    Een overzicht van rampen waarvan het merendeel plaatsvond op het Belgisch grondgebied, maar met uitlopers naar rampen in het buitenland waarbij talloze landgenoten betrokken raakten, zoals de vliegtuigramp waarbij een Boeing 707 van Air India neerstortte in het Mont-Blanc massief (1966) en de ontploffing van een tankwagen op de Spaanse camping in Los Alfaques (1978). Rampen met vermelding van de oorzaken, het aantal doden en gekwetsten, op enkele plaatsen de kaders waarin getuigen hun beknopt verslag brengen, de foto's van de aangerichte ravage, de monumenten en gedenkstenen waarmee het verlies en het leed wordt herdacht. Dit alles en meer nog biedt Rampen in België, dat een ruim overzicht brengt van noodlottige gebeurtenissen, bevattelijk ingedeeld in rubrieken als branden, busongevallen, explosies, instortingen, mijnrampen, overstromingen en stormen, spoorwegrampen...

    Hieronder een link naar het boek.

    Rampen in België.






    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BOEK - NINETY SECONDS AT ZEEBRUGGE – THE HERALD OF FREE ENTERPRISE STORY

    Auteur : Iain Yardley

    Hardcover: 272 pages

    Publisher: The History Press (October 1, 2014)

    Language: English

    ISBN-10: 0752497839

    The Herald of Free Enterprise car ferry set sail on a routine voyage to Dover in March 1987, carrying hundreds of passengers, including British army personnel, day-trippers and truck drivers. Minutes after leaving the Belgian port of Zeebrugge, the ferry began to capsize. Terrified passengers were separated from loved ones in a seething mass of humanity, in freezing cold water and had to fight for their lives. This is the minute-by-minute account of those who lived through the disaster, from the event to rescue, reunion and repatriation. The Belgian people are also remembered for the care and comfort they gave to the bewildered and grief-stricken survivors. Including plans, photographs and records considering how this disaster impacted ferry operating procedures forever, Iain Yardley’s thoughtful study covers every aspect of this tragedy. Many survivors, relatives and rescue workers have contributed to make this a fitting tribute to all involved from that night to the present day.





    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BOEK - BERG DE HERALD – HET GEVECHT NA DE RAMP

    Auteur Fred Vandenbussche

    Taal Nederlands  

    ISBN10 9090017038

    Een overzicht in woord en beeld van vooral de reddings- en bergingspogingen na de ramp met de veerboot Herald of Free Enterprise op 6 maart 1987, geschreven in een vlotte journalistieke stijl die hier en daar zijn Vlaamse afkomst niet verloochent. De auteur heeft zich gelukkig niet laten verleiden een sensatie-verhaal te vertellen, maar geeft een vrij zakelijk verslag van de gebeurtenissen. De foto's zowel in kleur als in zwart-wit zijn kwalitatief goed en spreken meestal voor zichzelf. Ze tonen geen echt schokkende zaken.





    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DISASTER VICTIM IDENTIFICATION TEAM EN DE RAMP.

    Het Disaster Victim Identification Team (DVI) is een steundienst binnen de Directie Speciale Eenheden van de Federale Politie (Toenmalige Rijkswacht) . Door haar internationale werking is ze ook nauw verbonden met Interpol. De opdracht van het DVI bestaat erin de stoffelijke resten van slachtoffers van rampen, incidenten, accidenten en in bepaalde omstandigheden ook van moord terug te geven aan de nabestaanden zodat hun de kans wordt gegeven een afscheidsritueel te organiseren als ondersteuning van het rouwproces.

    Onderaan uitleg over de werking van het DVI in PDF-formaat.



    Bijlagen:
    12 DVI en identiteitsvaststelling.pdf (1.9 MB)   




    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.REVUE VAN DE RIJKSWACHT.

    Artikel verschenen in de "Revue van de Rijkswacht" welke een duidelijke chronologsche weergave geeft van de rol van de Rijkswacht bij de ramp en de berging :

    De rol van de Territoriale Rijkswacht.

    De bergings- en identificatieoperatie in vier fazen.

                    Faze 1 – van 06 tot 10 maart, de reddingsoperatie.

                    Faze 2 – van 11 maart tot 06 april, de voorbereidingsfaze.

                    Faze 3 – van 07 tot 26 april, de bergingsoperatie.

                    Faze 4 – van 27 april tot 12 mei, het leegpompen.

    De werking van het Away-team.

                    Op het schip.

                    In de loods.

                    Op de kade.

                    In het identificatiecentrum.

    De werking van het Home team.

    De stilte van Villa Huguette.

    Hieronder artikel onder PDF-DOCUMENT.



    Bijlagen:
    De ramp met....pdf (8 MB)   




    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.RADIOAMATEURS EN DE RAMP.

    Alle Belgische radio amateurs mogen met dankbare fierheid diegenen onder hen toejuichen die met volle inzet in deze kritieke uren hun tijd, hun bekwaamheid en hun uitrusting in dienst hebben gesteld van een hoger menslievend ideaal.

    In de dagen die volgden op de scheepsramp werd lovend gesproken over de snelheid en de doeltreffendheid van de hulpverlening. Bij deze is de rol verdrongen die de Belgische radioamateurs hebben gespeeld.

    22 Westvlaamse leden van Unie van Belgische Amateurzenders hebben op 7 maart een nood-radionet opgebouwd op verzoek van het Rode Kruis met antennes in het crisiscentrum aan het Zeebrugse zeesluis, in het Novotel, in de Duinse Polders, het Home Familia, hotel Belair, de kazerne van de Zeemacht, het Gemeenschapshuis, het Rode Kruis te Oostende, de laadbrug van de ferryboten te Zeebrugge en de oude havenmuur van Zeebrugge. Een de leden de H. Willy Trenson stelde zijn persoonlijke computer ter beschikking voor het verzamelen van inlichtingen over overledenen. Zijn geïmproviseerd computercentrum heeft ononderbroken gewerkt van zaterdag 7 maart 10 hr tot maanden 9 maart om 2100 hr.

    Zaterdag 7 maart werd vanaf 1100 hr ook een internationaal noodnet opgericht en werden berichten over schipbreukelingen aan de Britse autoriteiten overgemaakt.

    Hieronder PDF-document aangaande.


    Bijlagen:
    Radio.pdf (83 KB)   




    Reacties (1)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.NAAMLIJST OVERLEDENEN

    Hieronder een document in Pdf-formaat met de naamlijst van de overledenen bij de ramp


    Bijlagen:
    Naamlijst overledenen.pdf (57.4 KB)   




    Reacties (0)
    31-10-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HERALD OF FREE ENTERPRISE - AFBEELDING 089 -

    .




    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HERALD OF FREE ENTERPRISE - AFBEELDING 088 -

    .




    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HERALD OF FREE ENTERPRISE - AFBEELDING 087 -

    .




    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HERALD OF FREE ENTERPRISE - AFBEELDING 086 -

    .




    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HERALD OF FREE ENTERPRISE - AFBEELDING 085 -

    .




    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HERALD OF FREE ENTERPRISE - AFBEELDING 084 -

    .




    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HERALD OF FREE ENTERPRISE - AFBEELDING 083 -

    .




    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HERALD OF FREE ENTERPRISE - AFBEELDING 082 -

    .




    Reacties (0)
    30-10-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HERALD OF FREE ENTERPRISE - AFBEELDING 081 -

    .




    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HERALD OF FREE ENTERPRISE - AFBEELDING 080 -

    .




    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HERALD OF FREE ENTERPRISE - AFBEELDING 079 -

    .




    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HERALD OF FREE ENTERPRISE - AFBEELDING 078 -

    .




    Reacties (0)
    E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!