We hebben in dit land al veel meegemaakt, maar die hele vakbondsheisa omtrent de eindeloopbaan problematiek is m.i. "des Guten zuviel". Zuiver egoïsme van het type "na ons de zondvloed". In een land waar men officieel nog steeds met 65 jaar op pensioen gaat, blijken de meeste vakbondsleden dat niet meer aan te kunnen en hoogstens nog tot 55 jaar te willen werken. Ze zijn, zeggen ze, overwerkt, overstressed, zien het niet meer zitten, willen meer met hun kleinkinderen bezig zijn (jaja!) en nog van dergelijke nonsens. En terwijl zij dan extra vroeg op (brug)pensioen gaan, moeten de volgende generaties maar zien dat die pensioenen betaalbaar blijven. Vergeten we trouwens niet dat degenen, die nu staan te roepen dat ze niet langer kunnen/willen werken (schrappen wat niet past), dezelfden zijn die vergeten zijn genoeg kinderen te hebben die later het sociale systeem betaalbaar zouden moeten kunnen houden. Er komt dus nu een zogenoemde 24 uurstaking plus betoging op vrijdag 28 oktober. Die dag zal het land grotendeels plat liggen, zeker als het ACV in blok meedoet (de treinen blijven rijden, want die moeten de stakers naar Brussel brengen). Zoals Luc Van der Kelen het enkele dagen geleden in Het Laatste Nieuws duidelijk verwoordde, gaat Allerheiligen dit jaar vijf dagen duren. Want die feestdag valt op de dinsdag na het weekeinde dat volgt op de nationale stakingsdag. De schade die het land dan zal oplopen, zal een veelvoud zijn van die van 7 oktober. Als het echt zo erg met onze mensen gesteld is, dat ze niet langer dan tot hun 55 jaar in staat zijn te werken - en dat terwijl de levensverwachting nog steeds stijgt - hoe komt het dan dat dezelfde categorie buitenlanders dat wél kan. Meer nog, dat Belgen die in het buitenland werken het wél kunnen en deze die in eigen land werken niet. In Nederland bv gaat niemand, ook geen Belgische grensarbeider, vóór zijn zestigste op vervroegd pensioen. De concurrentiepositie van de Belgische export komt met dit alles zwaar in de verdrukking en dan heb ik het nog niet over enkele "spontane" stakingen zoals die van Volkwagen Vorst en Case New Holland, om even in Vlaanderen te blijven, die hun eigen bedrijf gijzelen in een discussie tussen vakbonden en de regering. Als men morgen VW Vorst sluit, wat voor het Duitse management een zeer plausibele optie blijft, komt er een nieuw sociaal bloedbad in de Brusselse regio, maar dan wel een die de werknemers zelf zullen hebben aangericht. Van masochisme gesproken!