Droom is't leven, anders niet; 'tGlijt voorbij gelijk een vliet, Die langs steyle boorden schiet, Zonder ooyt te keeren. (uit gedicht Air van Jan Luyken).
Wordt je mailbox ook overspoeld met reispromoties? Groupon, MyTrip,
TravelBird... De 'flitsaanbiedingen' zijn niet meer te tellen. Enige
duidelijkheid scheppen is dus aangewezen. Zo boek je nog altijd beter
rechtstreeks bij de originele aanbieders.
Waar komen die reispromoties in je mailbox vandaan? Wie
zich inschrijft op een nieuwsbrief of ooit zo'n aanbieding heeft
geboekt, krijgt bijna dagelijks de promoties in zijn mailbox. De
websites stellen zich voor als een reisbureau, maar zijn zelden meer dan
een reclamefolder. Bovendien zijn die 'flitsaanbieders' niet
verantwoordelijk voor foutieve informatie. Evenmin kan je hen
aansprakelijk stellen als er wat fout loopt. Gemaakte reserveringen zijn
meestal definitief en kunnen niet geannuleerd worden.
Boek je niet beter rechtstreeks bij de aanbieders? De
reiswebsites en -nieuwsbrieven worden meestal in samenwerking met
reisorganisaties, vervoerders, logiesverstrekkers of autoverhuurders
samengesteld. Daar zitten grote touroperators tussen. Op hun website
vind je dezelfde promoties terug. Je kan dus evengoed inschrijven op
nieuwsbrieven van Gallia, Holidayline, Jetair, Neckermann, Selectair, Sunjets en Thomascook om een zelfde aanbod te ontvangen. Je kan je ook aanmelden voor nieuwsbrieven van vakantieparken, zoals Landal Green Parks Landal Green Parks, Centerparcs, Sunparks en Roompot Roompotparken, die minstens even kwistig zwaaien met promoties, last minutes en allerhande kortingbonnen.
Hoe weet je dat je veilig boekt? Hoewel
heel wat van die websites een Belgische domeinnaam hebben, gaat het
niet zelden om buitenlandse initiatieven. Zo gaat achter Travelbird
een Nederlandse organisatie schuil die je dagelijks de 'beste
vakantie-aanbieding' voorstelt. Wie zich inschrijft op de nieuwsbrief,
ontvangt dagelijks een arrangement waarvan wordt gezegd dat je het
nergens anders op het internet zo goedkoop vindt. Wie boekt, ontvangt
een bevestiging per e-mail. Daarin wordt ook verteld hoe je moet
betalen, want dat verschilt per arrangement. Je krijgt dan een waardebon
die je in het betrokken hotel kan voorleggen voor je geboekte
overnachting.
Vakantiemogelijkheden
rangschikt aanbiedingen op de Belgische markt volgens een 40-tal
vakantypes. Wie er achter het doorklik-initiatief schuilgaat, wordt niet
vermeld. Eenzelfde website is ook operationeel in Nederland, ook met
onbekende adresgegevens.
Zijn die aanbiedingen lang geldig? Sommige gelden maar voor één dag: je moet dus meteen beslissen. Zo biedt Groupon Travel
elke dag een promotie aan in jouw stad met kortingen tot 50%. Dat kan
gaan van verkoop van producten en diensten, waaronder ook toeristische
arrangementen. Wanneer er binnen de 24 uur voldoende kopers opdagen,
gaat het aanbod door en wordt het bedrag van je rekening gehaald. Zijn
er niet genoeg deelnemers, dan gaat de verkoop niet door en wordt er
geen geld van je rekening gehaald. Via een nieuwsbrief, Twitter of
Facebook word je geïnformeerd over aanbiedingen.
Promobook
werkt volgens hetzelfde principe. Dagelijks zijn er nieuwe promoties
met een beperkt aantal kortingbonnen per provincie. Wie boekt, ontvangt
een kortingbon die hij overhandigt aan de logiesverstrekker of
handelaar.