|
‘Such A Bloody Experience Never Again’ was het grapje dat men vroeger over Sabena* vertelde. Alle gekheid op een stokje, maar we riskeren dat wél nog eens mee te maken, nu opvolger Brussels Airlines 290 miljoen euro staatssteun heeft gevraagd en de reserveploeg van Sophie erover twijfelt het te zullen doen. Dit laatste zou redelijk klinken, ware het niet dat datzelfde clubje zopas 190 miljoen (plus daarna jaarlijks nog eens 19 miljoen) heeft toegezegd als pensioencompensatie die de Limburgse mijnwerkers al jaren claimen, iets wat al bijna 30 jaar betwist werd door het beheerscomité van de Pensioendienst. Het minste wat men van die transactie kan zeggen, is dat de timing ervan niet slechter kon.
Vandaag zou er een ondernemingsraad zijn van Brussels Airlines en zouden er wel eens knopen kunnen doorgehakt worden. Een stopzetting van de activiteiten van Brussels Airlines zou ook een fameuze strop betekenen voor Zaventem, met Brussels Airport, nota bene, de tweede grootste werkverschaffer in Vlaanderen na de haven van Antwerpen, goed voor 20.000 voltijdse en 40.000 indirecte jobs. Brussels Airport is niet alleen voor Brussels Airlines maar ook voor heel wat buitenlandse luchtvaartmaatschappijen een zgz ‘hub’, waar hun internationale vluchten een tussenlanding maken voor verdere verbindingen buiten Europa, in de eerste plaats naar Afrika..
Toen Sabena failliet ging, kon er nog een doorstart gemaakt worden via dochtermaatschappij DAT (Delta Airlines), maar mocht Brussels Airlines de boeken neerleggen dan zal er dat alternatief niet zijn. Er zal dus iets anders moeten worden uitgeprobeerd en Vlaanderen kan alleen maar hopen dat Crembo en zijn gelijkgezinden binnen Sophie’s clubje genoeg lef zullen hebben om hun eigen regio niet in de kou te laten staan, Ik heb zo het vage vermoeden dat, mocht Brussels Airport in Brussel of Wallonië zou gelegen hebben, dit probleem al lang zou zijn opgelost. We hebben zopas in die zin nog zoiets meegemaakt, toen in hun eigen land gestrande Marokkanen (met een dubbele nationaliteit) door de Belgische overheid naar hier werden gehaald, op kosten dus van de belastingbetaler, terwijl 170 gestrande Vlaamse toeristen op Tenerife pas maar thuis geraakten nadat één van hen zelf de vlucht geregeld had, wat elke passagier 500 euro extra kostte.
*Er zijn nog van die grappen, zoals bv de Portugese luchtvaartmaatschappij TAP (‘Take Another Plane’) en het nu niet meer bestaande Britse BOAC (‘Better On A Camel’).
|