Alain Grootaers is een gepensioneerde Vlaming die ergens in Zuid-Spanje renteniert, maar die e.e.a. hier en in de rest van de wereld blijft volgen. Hij is ook een tijdje zijn columns kwijt geraakt in ’t Pallieterke, maar nu kwam ik hem tegen in de Doorbraak Magazine van september met een toch wel spectaculair nieuws. Volgens Alain vroeg de overheid van California begin september haar burgers hun elektrische wagen niet meer bij te laden om zodoende het elektriciteitsnet te ontlasten. Als het klopt, zijn we er goed mee bezig, zeker als men weet dat in Californië al bijna 38% van de energiemix bestaat uit hernieuwbare energie. Zoiets zou dus straks ook hier kunnen gebeuren als zowat iedereen tegen 2035 elektrisch zou moeten rijden.
Vóór men elektrisch kan gaan rijden, moet men eerst aan zo’n wagen geraken (gesteld dat ge er het geld voor hebt) en ook dat is de dag van vandaag niet vanzelfsprekend. Alleen al om bv de groeiende vraag naar autobatterijen te volgen, is volgens een recente studie van Benchmark Mineral Intelligence, tegen 2035 zes keer zoveel lithium, drie keer zoveel kobalt; twee keer zoveel nikkel en zeven keer zoveel grafiet nodig als vandaag. Om die hoeveelheden te halen, zijn meer dan 350 nieuwe mijnen nodig, investeringen die in de honderden miljarden lopen en jaren voorbereiding vragen. Terwijl de prijzen voor de grondstoffen nu al oplopen, moet de echte krapte – men schat over drie jaar - nog komen.
Sinds begin 2020 zijn de prijzen voor de grondstoffen voor elektrische wagens verdubbeld en denkt men niet dat het daarbij zal blijven. Gegarandeerd zal het elektrisch vervoer ook een stuk duurder worden, voor zover er al genoeg stroom voorhanden zal zijn. Zoals Grootaers ook schrijft, riskeren we straks, als iedereen elektrisch moet rijden, ‘allemaal elektrisch stil te staan’. Dan wordt rijden lijden.
|