Lengte over alles: 14.99 m Lengte waterlijn: 12.20 m Breedte: 4.50 m Diepgang: 1,22 m Gewicht, ca.: 18 ton Doorvaart hoogte: 3.48 m Inhoud brandstoftanks: 2400 l Inhoud watertanks: 675 l Inhoud vuilwatertanks: 2 x 200 l Standaard motoren: Vovo Penta D6 2 x 435 pk (2 x 320kW) Andere motoren op aanvraag Ontwerper: John A. Bennett & Associate
Wanneer u een Atlantic 50 in al haar pracht op het water ziet , het gemakkelijk is om te vergeten enkel hoeveel organisatie , ervaring en techniek in haar bouw zijn gegaan .
Embleem Atlantic Moteryachts BV
Suderséleane 15 8711 GX Workum Nederland
Embleem van . Vlaamse vereniging voor watersport.
VVW . Telt 120 Clubs en meer dan 13000 Leden .
Embleem van de Koninklijke Nederlandse Motorboot club
De KNMC is een landelijke club van actieve en enthousiaste motorbootvaarders. Van mensen die van het water en het varen houden.
De No Limit IV heeft 2 vierblads schroeven 1 links en 1 rechts draaiend
Zwanen die de naam van de thuishaven proberen te lezen
Beoordeel dit blog
Windroos
Een windroos of windkruis is een Kruis dat de windrichting , Noord , Oost , Zuid , en West aanduidt.
Een windroos kan teruggevonden worden op een Kompas of onder een Windhaan .
De Atlantic 38 een luxe motorjacht
Technische omschrijving Lengte over alles: 11.51 m Lengtre waterlijn: 9.90 m Breedte: 4.05 m Diepgang: 1.10 m Gewicht ca.. 11 ton Doorvaarthoogte: 3.40 m Inhoud brandstoftanks: ca. 950 l Inhoud watertank: ca. 450 l Inhoud vuilwatertank: ca. 175 l Standaard motorisering: 78 kW (106 hp), 1x Vetus-Deutz DT 43
Optioneel:
117 kW (160 pk) Volvo Penta D3-160 132 kW (180 pk) Volvo Penta D4-180 Designer: John A. Bennett & Associates
Het interieur van de Atlantic 42 is stylvol, praktisch maar bovenal gezellig.
De ruime achterhut is gezellig en indien gewenst van alle gemakken zoals bijvoorbeeld tv voorzien. Uiteraard beschikt de achterhut over een douche- en toiletruimte. De voorhut is voorzien van een frans bed. Net als de achterhut is ook hier gedacht aan een gecombineerde douche en toiletruimte. Er is zelfs de mogelijkheid om v oor een derde hut te kiezen. De dinette komt dan te vervallen
Atlantic 460
De opvolger van de succesvolle Atlantic 444, de Atlantic 460! De Atlantic 460 heeft vaak bewezen dat ze zeer zeewaardig is. Op open zee valt de stabiliteit en koersvastheid op. Niet alleen op open water, maar zeker ook op binnenwater is de Atlantic 460 een heerlijk jacht om mee te varen.
Technische omschrijving
Lengte over alles: 14.30 m
Lengte waterlijn: 11.20 m
Breedte: 4.50 m
Diepgang: 1.25 m
Doorvaarthoogte: 3.40 m
Gewicht: ca. 16 ton
Snelheid: 25 tot 28 kts
Inhoud brandstoftanks: 2 x ca. 900 l
Inhoud watertank: ca. 675 l
Inhoud vuilwatertank: ca. 250 l
Standaard motoren: 2 x 320 kW (2 x 435 hp)
Volvo Penta D6 435 andere motoren op aanvraag
CE categorie A Ontwerper: John A. Bennett & Associates
Voor wie in het dagelijkse leven alleen genoegen neemt met het allerbeste mag dit ook verwachten aan boord van zijn jacht. Deze stelling is volledig toepasbaar op het concept van de Atlantic 460.
Met een lengte van minder dan 15 meter hoeft u geen geristraties aan te vragen voor het bevaren van sommige vaarwegen.
Nieuwe optie voor 2007: Volledig electrisch cabriosysteem en radarbeugel
ATLANTIC 56
Innovatie: De Atlantic 56 Twin Deck. In opdracht van Atlantic Motoryachts ontwikkelt Vripack Naval Architects uit Sneek een totaal nieuwe Atlantic, de 56. In een markt waar veel aanbod is, maar ook veel van hetzelfde, komt Atlantic Motoryachts met een revolutionair ontwerp:
Voordek met groot zonnedek, waaronder bergruimte is voor landvasten e.d.
lengte over alles 17.00 meter
lengte waterlijn 13.40 meter
maximale breedte 4.86 meter
diepte 0,98 meter
CE categorie B (kustvaart)
Inrichting salon / achterdek: Centraal in het schip de besturing, heeft de regie over het schip vanuit een luxe
stuurstoel; Aan bakboord bevindt zich de luxe rondzit met aan stuurboord twee luxe clubs. Ruim achterdek met riante kuipbank waarin de salontafel opgeborgen kan worden.
Inrichting onderdeks: Midscheeps bevindt zich de eigenaarshut met eigen gescheiden douche en toiletruimte. Voor in het schip bevindt zich een gastenverblijf met luxe 2-persoons Frans bed. In het voorschip bevindt zich een tweede natte cel, voorzien van douche, toilet en wasmachine.
Tender Garage met 3m30 Diesel Tender, Jet Propulsion;
Uitgerust met twee nieuwe innovatieve 6 cyl. Volvo Penta IPS 600 motoren, 435 pk per motor. Volvo Penta IPS – Inboard Performance System is een inboard innovatie.
ATLANTIC 56HT
Gebouwd volgens onze hoge standaard.
Technische Details
Lengte over alles: 18.50 m
Breedte: 4.85 m
Diepgang: 1,30 m
Gewicht, ca.: 23 ton
Doorvaart hoogte: 3.48 m
Inhoud brandstoftanks: 2564 l
Inhoud watertanks: 790 l
Inhoud vuilwatertanks: 2 x 200 l
Standaard motoren: Volvo Penta D12 2 x 675 pk
Andere motoren op aanvraag Ontwerper: John A. Bennett & Associate
Naast de layout van het interieur verteld de styling veel over de persoonlijke smaak van de eigenaar. Het is echter ook mogelijk om gebruik te maken van zeer moderne vormen, materialen en stoffen.
Een Schip Op Maat
DE ATLANTIC MOTORJACHTEN
De meest bekende Piraten Vlag Jolly Roger
Piraten Vlag Edward England
Piraten Vlag Edward Teach Zwartbaard
Piraten Vlag Emanuel Wynne
Piraten Vlag Henry Every
Piraten Vlag Jack Rackham
Piraten Vlag Stede Bonnet
Piraten Vlag Thomas Tew
Piraten Vlag Christopher Condent
No Limit IV
Informative Site Voor De Watersporter
11-03-2008
Berging Nederlands schip Artemis , op Frans strand mislukt
Berging Nederlands schip op Frans strand mislukt
De berging van het Nederlandse vrachtschip Artemis op het strand van de Franse havenplaats Les Sables d'Olonne is mislukt. Sleepboten zouden proberen het gevaarte vlot te trekken, maar door het slechte weer ging dat niet door.
Volgens de beheersmaatschappij Amasus Shipping in Delfzijl was de zee te ruw en waaide het te hard. Vanavond rond 18u, als het weer hoog water is en de wind minder hard, wordt een nieuwe bergingspoging gewaagd. Als vlottrekken deze week niet lukt, moet het schip een maand wachten op de volgende springtij.
De Vlaamse overheid overweegt om de haven van Zeebrugge via een binnenvaartroute aan te sluiten op het Seine-Scheldebekken. Damme en Zomergem houden de adem in, en vrezen voor een Doelscenario.
De Vlaamse regering heeft een haalbaarheidsstudie en een milieu-effectenrapport besteld om na te gaan of twee bestaande maar amper gebruikte kanalen, het Schipdonkkanaal en het Leopoldskanaal opgewaardeerd kunnen worden. De studie moet begin april klaar zijn. Dat zorgt voor spanning in het Oost-Vlaamse Zomergem en in de West-Vlaamse polderdorpen Damme en Oostkerke. Actiegroepen vrezen voor een Doelscenario.
'Als er schepen tot 4500 ton langskomen met containers die drie tot vier hoog kunnen worden gestapeld worden, is dat een aanslag op een unieke groene corridor', zegt Guy Plasschaert namens de vzw 't Groot Gedelf. 'Bovendien is nergens bewezen dat dit project spectaculair veel vrachtwagens van de weg haalt.'
De overheid wil de haven van Zeebrugge via een volwaardige binnenvaartroute aansluiting doen vinden bij het Seine-Scheldebekken. Knack kon achterhalen dat aan het dossier een prijskaartje hangt van minimaal 600 miljoen euro. Dat is nog beduidend meer dan wat de beruchte scheepslift van Strépy-Thieu heeft gekost.
HISWA te water 2008 HISWA te water 2008, georganiseerd door HISWA Multimedia in Driebergen, vindt plaats van dinsdag 2 tot en met zondag 7 september 2008 in Marina Seaport IJmuiden. Deze bootshow zal ruim 500 nieuwe boten met een minimale lengte van zeven meter gaan tellen. Nieuw dit jaar is de uitbreiding van het expositieterrein op de Kennemerboulevard bij de jachthaven, waardoor de in-water bootshow plaats kan bieden aan meer exposanten op de kade.
Watersport branche doet goede zaken op Hiswa Amsterdam, 10 maart 2008 - De verkopen in de watersportbranche lijken in de lift te zitten. Dit is de conclusie van veel exposanten op HISWA 2008, waar de afgelopen week opvallend goede zaken werden gedaan. De watersportbeurs trok in totaal 59.342 bezoekers exclusief vakbezoekers. Dit aantal is gebaseerd op de internationaal geldende regels voor beurzen van de UFI (The Global Association of the Exhibition Industry), waarbij Amsterdam RAI is aangesloten. De HISWA Amsterdam Boat Show vond plaats van dinsdag 4 tot en met zondag 9 maart 2008.
Meer publiek De HISWA Amsterdam Boat Show trok in totaal 59.342 bezoekers, exclusief vakbezoekers. Verhoudingsgewijs hebben we dit jaar meer publiek getrokken. Als we de telling van de afgelopen jaren aangehouden zouden hebben, dan waren we op ruim 64.000 bezoekers uitgekomen. Nu de HISWA weer voor de volle 100% in handen is van Amsterdam RAI, volgen wij de internationale UFI-regels die uitgaan van totalen zonder vakbezoekers. Belangrijkste graadmeter voor ons is overigens hoe exposanten de beurs ervaren hebben. Gezien de vele positieve reacties die we als organisatie ontvangen hebben, kunnen we concluderen dat de exposanten erg tevreden zijn over deze beurs. Dat merken we ook aan het aantal inschrijvingen voor volgend jaar dat we nu al ontvangen hebben. Ik verwacht dat deze HISWA een positieve spin-off genereert binnen de branche, aldus beursmanager Joke Ekelschot. Ook het beleid om jongeren tot en met 16 jaar gratis toegang te bieden is door exposanten en publiek zeer positief ontvangen. Het aantal jongeren dat de HISWA bezocht is meer dan verdubbeld ten opzichte van de vorige editie.
HISWA 2009 De volgende editie van de HISWA Amsterdam Boat Show vindt plaats van dinsdag 3 tot en met zondag 8 maart 2009 in Amsterdam RAI.
Les Sable D'Olonne , Nederlandse vrachtschip Artemis is aan de grond gelopen
LES SABLE D'OLONNE
Nederlandse vrachtschip Artemis is aan de grond gelopen In het westen van Frankrijk is vanmorgen een klein vrachtschip door het stormweer terecht gekomen op het strand. Sinds gisterenavond is ook een man vermist. De wind haalde langs de westkust snelheden van 110 kilometer per uur en de golven waren tot zes meter hoog.
Geen gewonden De Artemis, een vrachtschip van 90 meter, werd rond 07.45 uur op het strand van Sables-d'Olonne gegooid, aldus de maritieme prefectuur van de Atlantische kust in Brest. Er waren zeven mensen aan boord, maar niemand raakte gewond. De cargo was leeg en veroorzaakte bij het ongeval dan ook geen vervuiling. De Artemis Het schip is eigendom van Martin Vlietstra van de Sneker rederij Oudvaart Shipping en wordt beheerd door Amasus Shipping in Delfzijl. Het was vóór het weekeinde vertrokken uit Portugal om in de Franse overslaghaven graan in te nemen voor transport naar Rouen. Het schip doet ook geregeld Nederland aan voor een vracht, zo eens in de twee of drie weken. Op het moment dat de 90 meter lange en 5,50 meter brede Artemis op de Franse kust afkoerste,bereikte de wind snelheden tot 155 kilometer per uur. Een leeg schip ligt heel hoog op het water en vangt dan de meeste wind. Zou het geladen zijn geweest, was het waarschijnlijk niet gebeurd, zegt Harry Slot van Amasus Shipping. Het ging zo erg te keer, hier was voor onze mensen gewoon geen houden meer aan.
Maandagavond bij hoog water is er een eerste poging ondernomen de Artemis vlot te trekken. Dat mislukte. Dinsdagmorgen wordt een tweede poging ondernomen Man vermist Meer in het noorden, in Bretagne, is vanmorgen verder gezocht naar een 26-jarige man die gisterenavond verdween nadat hij in de haven van Relecq-Kerhuon, bij Brest, door de storm in het water terecht kwam. In het westen van Frankrijk moest de brandweer al 200 interventies uitvoeren door het noodweer, onder andere om mensen ter hulp te komen die door overstromingen in hun auto geblokkeerd zitten.
De verbindingen met de belangrijkste eilanden in het westen van Bretagne, onder andere Ouessant en Sein, zijn opgeschort.
Watersport heeft zijn nieuwe "Hiswa Boten van het Jaar 2008" Fjord 40 open en Sunbeam 34 winnaars Hiswa Boot van het Jaar 2008
Het motorjacht Fjord 40 Open en het zeiljacht Sunbeam 34 zijn uitgeroepen tot HISWA Boot van het Jaar 2008. Dit maakte juryvoorzitter Hugo van Wieringen, directeur van Azure Naval Architects, gisteravond bekend tijdens de exposantenborrel van de watersportbeurs. De genomineerde en winnende boten zijn nog tot en met zondag 9 maart op de HISWA 2008 in Amsterdam RAI te zien. Fjord 40 Open: opvallend design De Fjord 40 Open van Fjord Boats uit Loosdrecht streed samen met de Intercruiser 27 Cabin van Interboat Sloepen & Cruisers en de Linssen 33.9 van Linssen Yachts om de eretitel in de categorie motorboten. Het was een lastige keuze dit keer, want ook de andere genomineerde boten presteerden op alle beoordelingscriteria erg goed. De keuze van de jury was dan ook niet unaniem, maar uiteindelijk is de Fjord 40 Open wel als duidelijke winnaar naar voren gekomen, aldus juryvoorzitter Hugo van Wieringen. De boot scoorde met name hoog op de criteria design en vaareigenschappen. Hoewel misschien met een schuin oog naar de Wallys is gekeken, is het een echt radicaal ander ontwerp dan wat de rest van de markt biedt. Zo heeft de Fjord 40 Open van Fjord Boats een consequente keuze gemaakt door puur als buitenboot te willen fungeren. Het eigentijdse ontwerp zonder veel franje maar met veel sex-appeal is zeer onderscheidend. Echt een unieke boot voor de Nederlandse markt, hoewel we wel verwachten dat deze boot met name zijn weg richting Middellandse Zee gaat vinden. Qua vaareigenschappen maakte de boot tijdens de testdagen haar belofte ruimschoots waar, zowel langzaam als snelvarend. We hadden goede hoop dat we als winnaar uit de bus zouden komen, want we hebben in de pers al veel lofbetuigingen mogen ontvangen, maar het bleef natuurlijk erg spannend, aldus Arjen Hoekstra van Fjord Boats. Het winnen van deze prijs zal ons ongetwijfeld veel extra belangstelling opleveren tijdens en na de HISWA. We zijn hier natuurlijk ontzettend blij mee. Sunbeam 34: klaar voor vertrek In de categorie zeilboten nam de Sunbeam 34 het op tegen de Dehler 34 en de Ranger 9.9. Hoewel de Sunbeam 34 in eerste instantie niet direct opvallend is qua uiterlijk, scoorde het schip erg goed op alle aspecten. Verrassend goed ontworpen , zowel aan dek als van binnen , en zeer degelijk geconstrueerd , oordeelde de jury . Een zeiljacht dat vanwege de complete uitrusting meteen klaar is voor vertrek waarmee je zo aan een wereldreis kunt beginnen, merkten de juryleden verder op na de testdag. Een onderscheidend jacht in de klasse van toerjachten vanwege het concept van de achterkuip en ook de functionele douche op deze 34-voeter werd apart genoemd. Een piekfijn afgewerkt schip, dat ook qua zeileigenschappen veel indruk maakte op de jury en dankzij een hoge score op alle beoordelingscriteria de eretitel van HISWA Boot van het Jaar 2008 in de wacht wist te slepen. De Sunbeam 34 is in januari op Boot Düsseldorf bij hun verkiezing al uitgeroepen tot European Yacht of the Year en dat we nu ook op de Nederlandse markt met de eretitel HISWA Boot van het Jaar mogen gaan prijken, is natuurlijk geweldig. Onze nominatie voor deze verkiezing heeft ons al erg geholpen om Sunbeam in Nederland goed op de kaart te zetten. Nu we ook nog eens als winnaar naar voren zijn gekomen, zal dit ongetwijfeld nog sneller gaan. Een enorme opsteker voor onze naamsbekendheid en het vertrouwen in ons merk, aldus Dirk Jan Agter van Sunbeam Yachts Benelux uit Almere.
Wie in de omgeving van de Botlek reist, kan er niet omheen: een groot schip dat hoog boven de fabrieken in de lucht 'hangt'. Wat doet het daar?
Een woordvoerder van het Havenbedrijf Rotterdam (HbR) laat donderdag weten dat het geen schip is, maar een boorplatform dat wordt aangepast.
Het platform is uitzonderlijk hoog geplaatst ,omdat het bestemd is voor Angola. Daar is de zee dieper en moeten de poten van een platform dus langer zijn.
Het bedrijf Keppel Verolme voert de metamorfose van het platform uit. De poten moeten namelijk met 22 meter worden verlengd. De drie stalen poten moeten uiteindelijk 197 meter lang worden.
Het hoogste puntje van het platform bevindt zich momenteel op 200 meter. Dat is hoger dan de Euromast.
Volgens de woordvoerder zit de productie van olieplatforms de laatste jaren weer in de lift. Dat heeft te maken met de gestegen olieprijs. Er wordt veel geïnvesteerd in de winning van olie op nieuwe plekken. Dat vergt de nodige aanpassingen aan materialen, zoals olieplatforms.
ZIERIKZEE - Het wordt hoog tijd voor een flinke onderhoudsbeurt aan de jachthaven in Zierikzee.
Dat vindt Watersportvereniging Zierikzee, pachter van een deel van de jachthaven.
Tijdens de storm afgelopen weekeinde knapte één van de meerpalen in het door de WSV gepachte jachthavengedeelte. Daarbij werd de achterkant van een zeiljacht geraakt waardoor schade ontstond. De schade viel op zich mee, zegt havencommissaris van de WSV Peter Mater. Waarbij hij meteen aantekent dat het incident door goed onderhoud wellicht voorkomen had kunnen worden.
,,De gemeente laat zelf om de zoveel tijd onderzoek uitvoeren naar de onderhoudstoestand van de jachthaven. In 2001 is bij zo'n onderzoek al gebleken dat een aantal meerpalen aan vervanging toe was. Alleen zijn die meerpalen voor zover ik weet nog niet vervangen. Heel incidenteel gebeurt er wel eens iets, maar niet structureel."
De vraag of er mogelijk meer meerpalen in slechte staat verkeren zegt Marter niet te kunnen beantwoorden. ,,Ik weet wel dat van een aantal meerpalen de paalmuts - waarmee de kwetsbare kopse kant afgedekt wordt - is verdwenen. En dan rot zo'n paal behoorlijk hard."
Mater voegt er meteen aan toe dat het niet alleen om slechte meerpalen gaat. ,,In zijn algemeenheid kun je zeggen dat alles aan de jachthaven een beetje oud begint te worden. We hebben dat al meermalen aangekaart bij de gemeente maar dan krijg je te horen dat we geduld moeten hebben omdat er gewerkt wordt aan een integraal plan voor de haven. Prima dat aan zo'n plan gewerkt wordt, maar het duurt ons wel een beetje lang."
Wanneer de Zierikzeese jachthaven wordt aangepakt is onduidelijk. Vorig jaar werd een nieuw onderzoek naar de toekomst van de haven aangekondigd. De werkgroep die dat onderzoek moet doen heeft van de Schouwen-Duivelandse gemeenteraad een jaar de tijd gekregen om met een concreet uitgewerkt plan te komen. Uitgangspunt daarbij is dat de mosselvloot niet wordt verplaatst, dat het aantal ligplaatsen wordt uitgebreid en dat de veiligheid - met name in het drukbezochte passantengedeelte - wordt verbeterd. PZC door Piet Kleemans.
Foto's bijgevoegd van : Jachthaven ingang , en vissersboten aan de kade
Omdat bij de bestaande cruiseterminal in Antwerpen schepen met een lengte van meer dan 250 meter niet kunnen draaien, en de nieuwe generatie passagiersschepen naar 350 meter gaat, wordt best een nieuwe terminal gebouwd in Lillo. Althans, dat zegt professor Eric Van Hooydonk (UA).
Van Hooydonk, hoogleraar maritiem recht aan de Universiteit Antwerpen, komt tot die verrassende conclusie in zijn zopas voorgestelde boek 'Antwerpen, internationaal havenicoon', dat hij schreef in opdracht van havenschepen Marc Van Peel. Een van zijn 250aanbevelingen om de haven aantrekkelijker te maken in binnen- en buitenland gaat over een tweede cruiseterminal in Lillo. Omdat Napoleon hier een kruitmagazijn liet oprichten dat vandaag uniek is in de wereld, wil hij de terminal naar de Franse keizer laten noemen. De ruimte voor het Deurganckdok wordt gebruikt voor het zwaaien (het omkeren, nvdr.) van de grootste schepen, type 'Queen Mary 2' (345m; 2.620passagiers).
Daarbij kan het vestingdorp, dat vier eeuwen geleden werd gebouwd door prins Willem van Oranje en de Antwerpse burgemeester Marnix van Sint-Aldegonde, zelf betrokken worden. De Scheldedijk wordt in 2009 verhoogd in het kader van het Sigmaplan. En er komt een nieuwe jachthaven buitengaats in het Galgenschor.
'Op de verhoogde Scheldedijk bij de terminal kan een bouwwerk komen met ontvangstruimte, restaurant en kleine winkeltjes', zegt Van Hooydonk. 'Het dorp zelf, met Poldermuseum en Kruitmagazijn, dient gerestaureerd te worden in zijn oorspronkelijke staat. De Witte Molen van Lillo verhuist van de Scheldelaan naar de dijk. De cruisetoeristen worden begroet door bewoners in middeleeuwse klederdracht. Met pendelbussen rijden ze naar Antwerpen in amper twintig minuten. Door de Liefkenshoektunnel kunnen ze ook naar Gent en Brugge.' (sdl)
Watersporters met nieuwe sloep in de problemen Zaterdagmiddag om 17.35 uur, terwijl de wind nog steeds strak Beaufort 7 uit het westen waait, wordt reddingstation Huizen gealarmeerd. Via 112 maakten de opvarenden van een hagelnieuwe 25 voets sloep melding water te maken nabij de Stichtse Brug, komende vanaf het Eemmeer.
Hevelwerking de oorzaak De Gooier en de Huizer varen direct uit en ook worden de reddingbrigades van Naarden en Blaricum gealarmeerd omdat de ernst niet duidelijk is. Op het water blijkt de sloep langs de Almeerderdijk ter hoogte van de Huizer Haven te varen en was daarmee snel getraceerd. Een eerste inspectie leerde dat de boot op eigen kracht de Huizer Haven kon bereiken. Met de Huizer voorop varend om richting te geven en met de Gooier bovenwinds om de golven enigszins te dempen wordt het water overgestoken. In de luwte van de haven kon de boot leeggepompt worden en leek de oorzaak een hevelwerking van het toilet.
Een donateur rijker Uiteindelijk is toch de Havenmeester van de Jachthaven Gooierhaven gevraagd om de boot op het droge te zetten voor nadere inspectie van de oorzaak en eventuele vervolgschade van het water. De twee opvarenden zijn vervolgens uitgenodigd op het station waar ze met een kop koffie en een versnapering even bij konden komen en van waaruit ze een taxi hebben genomen naar hun huisadres. Na deze ervaring gaven ze aan nu zeker donateur van de KNRM te worden! Bron: KNRM.
De zandbank in de Schelde ter hoogte van Sint-Amands moet dit jaar nog verdwijnen. De afdeling Zeeschelde van de Vlaamse Overheid heeft daarvoor het licht op groen gezet. Jaarlijks varen tientallen schepen bij laagtij vast op de zandbank.
De zandbank in de Schelde veroorzaakt al jaren problemen. Zowel binnenschepen als plezierjachten varen zich regelmatig vast op de zandbank. Voor die schepen is het dan ook telkens wachten tot het weer hoogtij wordt vooraleer ze hun tocht kunnen voortzetten.
'Vooral in de zomermaanden is het problematisch', zegt Mariekerkenaar Theo Van Hemelrijk. 'Dan varen vooral plezierjachten zich vast. Meestal gaat het om schippers die het niet gewend zijn om in Sint-Amands te varen.'
'Ik heb al geweten dat er vijf of zes plezierjachten na elkaar kwamen vast te zitten. Wie iets afwijkt van de vaargeul, komt snel vast te zitten. Maar ook binnenschippers kennen de problemen. Afgelopen weekend nog kwam een Frans binnenschip op de zandbank vast te zitten. Die schipper was het ook niet gewend om de bocht in Sint-Amands te nemen. Wie hier regelmatig vaart, kent de vaargeul wel en kent weinig of geen problemen.'
'Laat ons hopen dat er zich geen ernstige ongevallen voordoen. Ik denk maar aan een van de olietankers die hier passeren. Wat als er olie begint te lekken? Waarom kan men de vaargeul niet duidelijk afbakenen of baggerwerken uitvoeren?', vraagt Van Hemelrijk zich af.
Bij de afdeling Zeeschelde is men van de problematiek op de hoogte en gaat men dit jaar nog de zandbank voor Sint-Amands verwijderen. 'We hebben een bestek opgemaakt en gaan de opdracht aanbesteden zodat de problemen in Sint-Amands opgelost raken', zegt Wim Dauwe van de afdeling Zeeschelde. 'Het gaat om een grote hoeveelheid zand die we moeten weghalen. Voor we met die klus kunnen starten, moesten we ook weten naar waar we met het zand naartoe kunnen. En daar hebben we nu een oplossing voor gevonden: we gaan het zand gebruiken voor dijkwerken.'
Wanneer de werken op de Schelde precies gaan starten is nog niet duidelijk maar volgens de afdeling Zeeschelde wordt de zandbank zeker dit jaar nog weggehaald.
IJMUIDEN - De oceaanracer Pleomax heeft zaterdagmiddag in een recordtijd van 5 uur en 59 minuten de Noordzee overgestoken. Dat heeft schipper Harm Prins gemeld.
Met zijn twaalfkoppige bemanning vertrok hij zaterdagochtend vanuit het Britse Lowesoft richting IJmuiden en verbrak hij het record dat schipper Hans Bouscholte in mei 2007 vestigde. De afstand bedroeg 105 mijl, wat gelijk staat aan zo'n tweehonderd kilometer. Het schip behaalde op zee snelheden van meer dan zestig kilometer per uur. Zonder de storm was het ons niet gelukt , erkent schipper Prins, al veroorzaakte de hevige wind ook problemen. Halverwege de tocht blies de enorme storm een van de voorzeilen op, zodat we die ter plekke moesten vervangen. Als dat niet was gebeurd, waren we nog eerder gefinisht.
Southsea-terminal in Vlissingen over anderhalf jaar klaar
Southsea-terminal in Vlissingen over anderhalf jaar klaar
De Southsea-terminal in de haven van Vlissingen is over anderhalf jaar gereed. Zeeland Seaports heeft vorige week de aanleg van de kade voor een bedrag van 44 miljoen euro aanbesteed. De exploitanten van de containerterminal in de Scaldiahaven zijn de Belgische bedrijven Sea-Invest en Zuidnatie.
Schepen tot 4.400ton kunnen tegen 2016 in één ruk van Gent naar Parijs. De binnenvaart zit duidelijk in de lift. Waterwegen en Zeekanaal heeft een aantal omvangrijke werken op stapel staan
Naast het Seine-Schelde-project springt vooral de bouw van de sluis in Evergem in het oog. Sluis Evergem De bouw van de nieuwe sluis aan de Ringvaart in Evergem is aan de gang. In september start de montage van de metalen sluisdeuren. De eerstesteenlegging van het nieuwe bedieningsgebouw is gepland voor april. De nieuwe sluis is in de eerste helft van 2009 operationeel. De sluis van Evergem is de belangrijkste binnenvaartsluis van Vlaanderen. Met een trafiek van meer dan 16miljoen ton in 2007 -een record- zit de bestaande sluis aan haar maximumcapaciteit.
Schelde-Seine Tegen 2016 varen schepen tot 4.400ton rechtstreeks van Gent naar Parijs. Daarvoor zijn vooral werken gepland aan de Leie. Daar zijn nieuwe sluizen nodig, een uitdieping, passeerstroken en hogere bruggen. W&Z wil in 2009 met de werken van start gaan. (dih)
Ook watersport heeft baat bij uitbaggeren Maandag 25 februari wordt er een begin gemaakt met het uitbaggeren van het achterste gedeelte van de Willemshaven/Vluchthaven. De Vluchthaven is in 1986 voor het laatst gebaggerd en wordt op ditmoment gebruikt voor het afmeren van diverse schepen waaronder de vaste liggers zoals de Douane, KLPD, RWS en rederij Waddentransport. Tot 1991 lagen de droogdokken in de Vluchthaven.
16.000 m3 slib Dit voorjaar is er een aantal monsters genomen en geanalyseerd door ingenieursbureau Oranjewoud omdat het achterste gedeelte Willemshaven/Vluchthaven steeds verder dichtslibt. Op sommige plaatsen is de diepte minder dan 3 meter. Uit het onderzoek blijkt dat er een laag schone slib ligt, die gestort mag worden op de Waddenzee. Door het verwijderen van deze schone laag van ongeveer 16.000 m3 slib wordt de haven op een acceptabele diepte van 4,5 meter gebracht. De firma de Boer zal deze werkzaamheden uitvoeren. Het op diepte houden van de Vluchthaven is voor de komende vier jaar via het baggercontract met de Boer verzekerd. De haven wordt dus opdiepte gehouden.
De bedoeling is dat na het baggeren dit gedeelte ook vaker gebruikt zal worden voor de kleinere scheepvaart, zoals vissersboten, charters, jachten en binnenvaarschepen. De huidige aanmeerplaatsen in de Nieuwe Willemshaven zijn vooral in de zomermaanden grotendeels bezet.
Watersport geliefde plaats voor dievengilde Van diverse kanten bereiken ons berichten dat er in en rond Rotterdam, maar ook op ander locaties in het land, watersportverenigingen door dieven zijn bezocht. De dieven hebben de anti-diefstalbeugels van buitenboordmotoren doorgeslepen en de motoren meegenomen.
De politie adviseert om buitenboordmotoren na het seizoen van de boten te halen en veilig op te bergen. Noteer bovendien alle gegevens van waardevolle spullen zoals het merk en het registratienummer en doe zo snel mogelijk aangifte, als er toch iets gestolen wordt.
Er zijn diverse producten op de markt om uw waardevolle spullen te merken. Via de website van het Watersportverbond kunt u eenvoudig permanentmark bestellen. Hiermee merkt u uw spullen heel simpel met een onuitwisbare code.
Nederlandse binnenwaterkaarten op nieuwe ANWB 2008 CD
Nederlandse binnenwaterkaarten op nieuwe ANWB 2008 CD
Bron: Stentec Software
Nieuwe ANWB 2008 CD ook als download! Op Hiswa 2008 verschijnt de ANWB 2008 CD met gratis demokaartenset F (Alkmaar-Den Helder). Geproduceerd door Stentec Software in samenwerking met de ANWB.
Voor alle andere kaartensets op deze CD kunt u een licentiecode kopen in onze online shop. U kunt deze kaartensets ook als downloadversie aanschaffen, per stuk of in voordelige combinatie. Geschikt voor alle WinGPS 4 programma's voor de navigatielaptop, PC of PDA aan boord
Drie maal bijstand verlenen op een dag Afgelopen vrijdag moesten de Urker redders flink aan de bak om bijstand te verlenen op het woelige IJsselmeer. Voor in de middag werd hulp gevraagd door het binnenvaartschip Zuidwold dat nabij de Rotterdammerhoek water maakte en om assistentie vroeg. Meteen voeren de Urkers uit naar de opgegeven positie met de twee stationsboten Kapiteins Hazewinkel en de Willemtje. Ook de Friese collega´s uIt Lemmer voeren met de Anna Dorothea uit.
Ter plaatse bleek dat de situatie aardig onder controle was en daar het schip richting Lemmer zou gaan, werd meteen in goed overleg de begeleiding van de Zuidwold aan de Lemsters in Fries grondgebied overgegeven en keerden de Urkers retour boothuis waar iemand al had gezorgd voor een dampende pot koffie.
Op naar de tweede klus Nog voordat de haven van Urk kon worden binnengelopen, werden de reddingboten naar de scheiding van de IJssel en het Vossemeer gedirigeerd door Den Helder Rescue vanwege een vastzittend bootje. Met hulp van de P92, een boot van het KLPD, konden de watersporters met hun kruiser worden gevonden en worden losgetrokken uit hun benarde situatie. Terug naar boothuis Cornelis Hoefnagel waar alsnog van de dampende koffie kon worden genoten en de bemanningsleden weer hun dagelijkse werkzaamheden konden hervatten.
Om 20.15 uur was het weer raak Echter niet voor lang want om ongeveer 20.15 uur werden de redders weer opgeroepen voor het 80 meter lange Duitse binnenvaartschip "de Rhein" net boven de Vormt van Urk (een ondiepte waar je met de heersende Zuidwesten wind niet wil wezen) waarvan de hoofdmotor en de besturing was uitgevallen. Met beide boten uitgevaren en ter plaatse meteen de binnenvaarder zo goed en zo kwaad als het ging bij de ondiepte vandaan getrokken om strandingsgevaar voor te zijn. In overleg met de sleper Jan van Hasselt, die gewaarschuwd was om te komen assisteren, de Rhein voor anker gelegd om rustig de komst van deze berger af te wachten samen met de drie-koppige bemanning en de scheepshond die eerst even op verhaal konden komen.
Nadat de sleper was gearriveerd, de sleeptros overgebracht door de Willemtje en rustig, via de vaargeul voor de beroepsvaart, in de haven van Urk afgemeerd. Nadat de boten weer waren klaargemaakt voor de volgende hulpaanvraag werden de boten en bemanningsleden weer door de kustwacht en de regionale alarmcentrale op de pagerdienst gezet zodat als deze weer begint te zoemen, de redders weten dat er weer hulp wordt gevraagd en ze binnen 3 minuten weer op hun post dienen te zijn.
Internationaal maritiem festival van 11 t/m 17 juli in Bretagne
Een vloot van ruim 2000 schepen en scheepjesmeert van 11 tot en met 17 juli van dit jaar aan in Brest voor het internationale maritiem festival Brest 2008. 'Hetis onsvijfdefestivalen het wordt mooier dan ooit tevoren', belooft directeur Marc Doria van het Office de Tourisme in de Bretonsestad.
De haven van Brest is tijdens het internationaal maritiem festival een feest voor iedereen die houdt van mooie schepen en traditie op het water
Het maritiem festival beleefde zijn première in1992 en heeft sedertdien in binnen- en buitenland zijn reputatie overtuigend gevestigd. Het aantal bezoekers overstijgt nu de 750.000 en het aantal deelnemersgroeide sinds de startiedere keer meer.
Maritiem erfgoed Ook ditjaar opnieuw komen vele schepen, zeelieden, prominenten en liefhebbers van het internationale maritieme erfgoed bijeen in Brest. 'Nergens anders ziet men zo'n variëteit aan zeilschepen en vloten en zoveel bijzondere schepen bij elkaar', zegt Doria. 'Brest is meer dan alleen een decor want de échte havensfeer is er goed te proeven'.
De bedrijvige havenstad die eeuwenlang voor dit deel van Frankrijk ook strategisch van groot belang was, wordt nog geanimeerder wanneer deze in juli verandert in een enorm toneel waar iedereen wordt ondergedompeld in de historie van de scheepvaart.
Ruim 2000 schepen Meer dan 2000 traditionele en klassieke zeilschepen en 60 kustvaarders, afkomstig uit 25 landen, waaronder Nederland, geven in juli acte de présence. Dat brengt 15.000 zeelieden naar de stad, verdeeld over alle deelemende nationaliteiten. Verder zullen300 exposanten en bijna 2000 entertainers, musici en artiesten de vele honderdduizenden bezoekers aan Brest 2008 een week lang feestelijk bezig houden.
Hommage 'Het festival is in vele opzichten een hommage aan de zee en de zeelieden', zegt Marc Doria, die langs de in totaal 7 kilometer kade in zowel de militaire als de handelshaven een grote drukte verwacht.
Eregasten De handelshaven wordt een kleurrijke mengeling van verschillende maritieme culturen met vele verschillende vloten en festiviteiten. Hierverzamelen zich ook de schepen van deeregasten van het festival: dit jaar zijn dat de Spaanse streek Galicië en de landen Kroatië, Madagascar, Noorwegen en Vietnam.
Platteland en zee In 'Terre et Mer' komen de boeren van het platteland samen met de mensen van de zee. De Marina van Port du Château, het grootste project van Brest van de afgelopen vijf jaar, is gereserveerd voor klassieke zeiljachten, van de jachten van Pen Duick tot grote wedstrijdschepen.
Arctisch jaar De Penfeld wordt opengesteld voor dedeelnemende vaartuigen uit Madagaskar en Vietnam, maar ook voor pleziervaartuigen uit de jaren 50 en 60, grote zeiljachten, kleine sloepen en de Franse Marine. In het kader van het internationale arctisch jaaris daar ookhet schip te zien van het Institut Polaire Paul-Emile Victor, de 'Marion Dufresne'. En er is een expositie over 'Science aux Pôles', het wetenschappelijk onderzoek op Noord- en Zuidpool.
Tall-ships Heel bijzonder zijn elkfestival opnieuw de prachtige tall-ships. Brest ontvangt ook in 2008 weer een aantal indrukwekkende schepen, waaronder de grootste ter wereld. De Russische viermasters 'Kruzenshtern' en 'Sedov' zullen er zijn, evenals de imposante'Mircea' van de Roemeense marine,dat voor het eerst deelneemt aan dit evenement.
Alle wereldzeeën Er komen vaartuigen vanuit alle wereldzeeën en grote oceanen naar Brest, waaronder nog niet eerder getoonde traditionele schepen uit Kroatië, Galicië, Noorwegen, Ierland, Madagaskar, Martinique, Australië en Brazilië. Sommige daarvan zijn honderden jaren oud.
Afwisselend Het programma is divers en afwisselend. Elke dag is eenderde van de schepen op zee enkan tenminste eenderdevan de vloot aan de kade gratis worden bezocht. Elke dag staat daarbij één van de vijf eregasten in het middelpunt van de belangstelling.
Vietnam Vrijdag 11 juli is de dag van Vietnam, datdan in Brest zijn eeuwenoude cultuur en bijzonder varend erfgoedzal laten zien, evenals de moderne facetten van de Vietnamese scheepvaart, zoals grote jonken, drakenboten en mandboten.
Madagaskar Zaterdag 12 juli: de dag van Madagaskar, met een vloot in Afrikaanse sfeer en volop eigen cultuur. Madagaskar revancheert zich daarmee voor 2004, toen het wel aanwezig was, maar niet de middelen had om veel te laten zien. Van de gelegenheid wordt nu tevens gebruik gemaakt om de solidariteit te tonen binnen de maritieme wereld, door een inzameling van motoren van boten voor de arme dorpelingen in de oerwouden van Madagaskar.
Noorwegen Zondag 13 juli: de dag van Noorwegen, dat alvanaf het begin in 1992 op het festival in Brest aanwezig is. Dankzijhet rijke maritieme erfgoed komt Noorwegen in 2008 als eregast met een geheel vernieuwde thematiek en aanbod.
Frankrijk Maandag 14 juli: met de Franse Marine in de hoofdrol wordt de nationale feestdag van La France gevierd.
Kroatië Dinsdag 15 juli: de dag van Kroatië, dat meteen vlootvan een tiental traditionele en authentieke schepen de maritieme historie van het land laat zien.
Galicië Woensdag 16 juli: de dag van Galicië, dat met meer dan 20 zorgvuldig geselecteerde traditionele schepen de diversiteit van het Galicische erfgoed laat zien. Naast kleine werkschepen stuurt Galicië twee spectaculaire exemplaren naar Brest: de schitterende 'galei', de 'Nieves' van 42 meter en de 31 meter lange stoomboot 'Hidria Secundo'.
Maritiem programma Elke festivaldag is er volgens ODT-directeur Marc Doria een bruisend maritiem programma, dat klinkt als een klok.Het publiek kan er een bezoek aan de schepen brengen, maar ook aan scheepswerven, allerlei mooie exposities of het beroemde scheepvaartmuseum Musée de la Marine van Brest.
Verder zijn er shows en concerten en elke avond is het groot feest met parades en vuurwerk. De in Frankrijk wereldberoemde producent Gad Weil heeft de regie en dus is succes verzekerd.
Regatta Brest-Douarnenez Als afsluiting van het festival wordt de Grote Regatta Brest-Douarnenez gehouden, waarbij alle schepen als één grote, imposante armada tegelijk de haven van Brest verlaten. Doria: 'Een schitterend schouwspel dat niemand mag missen die houdt van de zee en de zeevaart. Soyez la bienvenue à Brest!' TourPress.Holland www.brest2008.fr
Als warme en koude lucht op elkaar botsen dan ontstaat er een front. Bij een koufront hoort lage bewolking met veel wind alsook regenbuien of onweer. Bij een warmtefront zien we meer hoge bewolking met motregen en mist of nevel.
Windrichting: Noord tot Noordoost
Luchtsoort: Continentaal arctische lucht
Brongebied: Komt van het landgebied Scandinavië en de Oostzee
Weerbeeld: Koud en guur weer , soms met sneeuw of hagelbuien komt in de zomer zelden of niet voor
Windrichting: Oost tot Noordoost Luchtsoort: Continentaal polaire lucht Brongebied: Komt van het landgebied Midden Europa en Rusland Weerbeeld: Droog en mooi weer vrijwel geen bewolking in de winters lage en de zomers hoge temperaturen
Windrichting: Oost tot Zuidoost Luchtsoort: Continentaal gematigde lucht
Brongebied: Komt van het landgebied Zuidoost Europa (Balkan)
Weerbeeld: Droog en mooi weer vrijwel geen bewolking in de winters lage en de zomers hoge temperaturen
Windrichting: Zuid tot Zuidoost.
Luchtsoort: Continentaal tropische lucht.
Brongebied: Subtropisch Noord Afrika en Middellandse Zee.
Weerbeeld: Hete en droge alsook een stabiele lucht geven weinig bewolking en zelden regen.
Windrichting: Zuid tot Zuidwest.
Luchtsoort: Maritiem tropische lucht.
Brongebied: Het subtropisch zeegebied bij de Azoren.
Weerbeeld: Warme en vochtige lucht, vaak regenluchten vooral in het najaar veel mist en regen.
Windrichting: West tot Zuidwest.
Luchtsoort: Maritiem gematigde lucht.
Brongebied: Het zuidwestelijk deel van de Atlantische oceaan.
Weerbeeld: Veranderlijk weer met egale lage bewolkingmet regen en afgewisseld met droge perioden .
Windrichting: West tot Noordwest.
Luchtsoort: Maritiem polaire lucht.
Brongebied: Het noordwestelijk deel van de Atlantische oceaan.
Weerbeeld: Veranderlijk weer met lage bewolkingbuien of regen afgewisseld met droge perioden.
Windrichting: Noord tot Noordwest.
Luchtsoort: Maritiem arctische lucht.
Brongebied: Het zeegebied bij de noordpool (Arctica).
Weerbeeld: Koud en wisselvallig weer met stapelwolkenmeestal regenbuien, afgewisseld met zon.
Spoorbrug in Koningshaven Rotterdam met boven de Radar