Inhoud blog
  • VILLA TE KOOP OP TOPLOCATIE HEIDE WAASMUNSTER
  • Foto's genomen te Heusden Noord-Brabant
  • Volgende trip naar Weesp
  • Van Spakenburg varen we naar Almere met als vaarwater het Eemmeer en het Gooimeer.
  • Spakenburg een voormalig vissersdorp aan de Zuidzee.
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     





      



    3 D  Afbeelding  :  Atlantic 50

    Technische Details
      Lengte over alles: 14.99 m
    Lengte waterlijn: 12.20 m
    Breedte: 4.50 m
    Diepgang: 1,22 m
    Gewicht, ca.: 18 ton
    Doorvaart hoogte: 3.48 m
    Inhoud brandstoftanks: 2400 l
    Inhoud watertanks: 675 l
    Inhoud vuilwatertanks: 2 x 200 l
    Standaard motoren:
    Vovo Penta D6 
     2 x 435 pk (2 x 320kW)
     Andere motoren op aanvraag

    Ontwerper:
    John A. Bennett & Associate




    Wanneer u een Atlantic 50 in al haar
    pracht op het water ziet ,
    het gemakkelijk is om te
    vergeten enkel hoeveel organisatie ,
    ervaring en techniek
    in haar bouw zijn gegaan .





    Klik op de afbeelding om de link te volgen


















    Embleem
    Atlantic Moteryachts BV

    Suderséleane 15 
    8711 GX Workum
    Nederland

                    







    Embleem van .
    Vlaamse vereniging voor
    watersport.


    VVW . Telt 120 Clubs
    en meer dan 13000 Leden .






    Embleem van de
    Koninklijke Nederlandse
    Motorboot club

     

    De KNMC is een landelijke club
    van actieve en enthousiaste
    motorbootvaarders.
    Van mensen die van het water
     en het varen houden.






    De No Limit IV
    heeft 2 vierblads schroeven
    1 links en 1 rechts draaiend


    Zwanen die de naam van de thuishaven proberen te lezen
    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     





    Windroos

    Een windroos of windkruis is een
    Kruis dat de windrichting , Noord ,
    Oost , Zuid , en West  aanduidt.

    Een windroos kan teruggevonden
    worden op een Kompas of onder
     een Windhaan .
     




    De Atlantic 38 een luxe motorjacht

    Technische omschrijving
    Lengte over alles: 11.51 m
    Lengtre waterlijn: 9.90 m
    Breedte: 4.05 m
    Diepgang: 1.10 m
    Gewicht ca.. 11 ton
    Doorvaarthoogte: 3.40 m
    Inhoud brandstoftanks: ca. 950 l
    Inhoud watertank: ca. 450 l
    Inhoud vuilwatertank: ca. 175 l
    Standaard motorisering:
    78 kW (106 hp), 1x Vetus-Deutz DT 43

    Optioneel:

    117 kW (160 pk) Volvo Penta D3-160
    132 kW (180 pk) Volvo Penta D4-180
    Designer: John A. Bennett & Associates

    Atlantic Motoryachts bv
    Suderséleane 15
    8711 GX Workum





    De enige Atlantic die wordt gebouwd als
    verdringer is de   ATLANTIC 38.







    Nieuw in de Atlantic range,
    De Atlantic 40.

    Technische omschrijving

  • Lengte over alles: 12.10 m
  • Lengte waterlijn: 10.00 m
  • Breedte: 4.05 m
  • Diepgang: 1.20 m
  • Doorvaart hoogte: 3.40 m
  • Gewicht: ca. 12 ton
  • Inhoud brandstoftanks: ca. 950 l
  • Inhoud watertank: ca. 450 l
  • Inhoud vuilwatertanks:
     1x ca. 100 l & 1x ca. 80 l
  • Standaard motoren:
    2x 191 kW (260 pk)
    Volvo Penta D4 260
    andere motoren op aanvraag
  • CE Categorie B

    Ontwerper: John A. Bennett & Associates

    Atlantic Motoryachts bv
    Suderséleane 15
    8711 GX Workum



  • De gezellige dinette bied veel privacy.
    De ovale salonramen geven veel lichtinval
     en een prachtig uitzicht naar buiten.




    Het interieur is ruim genoeg
    om lange reizen te maken
    zowel op zee als op binnenwater. 

    Door het hele schip is
    veel kastruimte te vinden.








    De Atlantic 42 is een motorjacht bij uitstek.

    Technische omschrijving

  • Lengte over alles: 13.10 m 
  • Lengte waterlijn: 10.41 m 
  • Breedte: 4.25 m
  • Diepgang: 1.20 m
  • Doorvaart hoogte: 3.45 m
  • Gewicht: ca. 12 ton
  • Inhoud brandstoftanks: ca. 1340 l
  • Inhoud watertank: ca. 550 l
  • Inhoud vuilwatertanks:
    ca. 100 & ca. 80 l
  • Standaard motoren:
    2 x 272 kW (370 pk)
    Volvo Penta D6 370
    andere motoren op aanvraag
  • Maximale snelheid
    afhankelijk van belading ca. 25 knts
  • CE Categorie B

    Ontwerper: John A. Bennett & Associates


    Atlantic Motoryachts bv
    Suderséleane 15
    8711 GX Workum



  • Het interieur van de Atlantic 42
    is stylvol, praktisch maar bovenal gezellig.




    De ruime achterhut is gezellig en indien
    gewenst van alle gemakken zoals
    bijvoorbeeld tv voorzien.
    Uiteraard beschikt de achterhut over een
     douche- en toiletruimte.
    De voorhut is voorzien van een frans bed.
    Net als de achterhut is ook hier gedacht
     aan een gecombineerde
    douche en toiletruimte.
    Er is zelfs de mogelijkheid om v
    oor een derde hut te kiezen.
    De dinette komt dan te vervallen







    Atlantic 460

    De opvolger van de succesvolle Atlantic 444,
    de Atlantic 460!
    De Atlantic 460 heeft vaak bewezen
    dat ze zeer zeewaardig is.
    Op open zee valt de
    stabiliteit en koersvastheid op.
    Niet alleen op open water,
    maar zeker ook op binnenwater
    is de Atlantic 460
    een heerlijk jacht om mee te varen.

    Technische omschrijving

  • Lengte over alles: 14.30 m
  • Lengte waterlijn: 11.20 m
  • Breedte: 4.50 m
  • Diepgang: 1.25 m
  • Doorvaarthoogte: 3.40 m
  • Gewicht: ca. 16 ton
  • Snelheid: 25 tot 28 kts
  • Inhoud brandstoftanks: 2 x ca. 900 l
  • Inhoud watertank: ca. 675 l
  • Inhoud vuilwatertank: ca. 250 l
  • Standaard motoren:
    2 x 320 kW (2 x 435 hp)
  • Volvo Penta D6 435
    andere motoren op aanvraag
  • CE categorie A

    Ontwerper: John A. Bennett & Associates

    Atlantic Motoryachts bv
    Suderséleane 15
    8711 GX Workum




  • Voor wie in het dagelijkse leven alleen
    genoegen neemt met het allerbeste mag dit
    ook verwachten aan boord van zijn jacht.
    Deze stelling is volledig toepasbaar
    op het concept van de Atlantic 460.





    Met een lengte van minder dan
    15 meter hoeft u geen geristraties aan
    te vragen voor het bevaren
    van sommige vaarwegen.

    Nieuwe optie voor 2007:
    Volledig electrisch cabriosysteem
    en radarbeugel



    ATLANTIC  56

    Innovatie: De Atlantic 56 Twin Deck.
    In opdracht van Atlantic Motoryachts
    ontwikkelt Vripack Naval Architects
    uit Sneek een totaal nieuwe Atlantic, de 56.
    In een markt waar veel aanbod is,
    maar ook veel van hetzelfde,
    komt Atlantic Motoryachts
    met een revolutionair ontwerp:




    Voordek met groot zonnedek,
    waaronder bergruimte is voor landvasten e.d.

    • lengte over alles 17.00 meter
    • lengte waterlijn 13.40 meter
    • maximale breedte 4.86 meter
    • diepte 0,98 meter
    • CE categorie B (kustvaart)




    Inrichting salon / achterdek:
    Centraal in het schip de besturing,
    heeft de regie over het schip vanuit een luxe
    stuurstoel;
    Aan bakboord bevindt zich de luxe rondzit
    met aan stuurboord twee luxe clubs.
    Ruim achterdek met riante kuipbank waarin
    de salontafel opgeborgen kan worden.




    Inrichting onderdeks:

    Midscheeps bevindt zich de eigenaarshut met
     eigen gescheiden douche en toiletruimte.
    Voor in het schip bevindt zich een
    gastenverblijf met luxe 2-persoons Frans bed.
    In het voorschip
    bevindt zich een tweede natte cel,
    voorzien van douche, toilet en wasmachine.




    Tender Garage
    met 3m30 Diesel Tender, Jet Propulsion;


    Uitgerust met twee nieuwe innovatieve
    6 cyl. Volvo Penta IPS 600 motoren,
    435 pk per motor. Volvo Penta IPS –
    Inboard Performance System is
    een inboard innovatie.



    ATLANTIC 56HT

    Gebouwd volgens onze hoge standaard.




    Technische Details
    • Lengte over alles: 18.50 m
    • Breedte: 4.85 m
    • Diepgang: 1,30 m
    • Gewicht, ca.: 23 ton
    • Doorvaart hoogte: 3.48 m
    • Inhoud brandstoftanks: 2564 l
    • Inhoud watertanks: 790 l
    • Inhoud vuilwatertanks: 2 x 200 l
    • Standaard motoren: Volvo Penta D12 2 x 675 pk
    • Andere motoren op aanvraag
      Ontwerper: John A. Bennett & Associate

      Atlantic Motoryachts bv
      Suderséleane 15
      8711 GX Workum




    Stijl en details

    Naast de layout van het interieur verteld de
    styling veel over de
     persoonlijke smaak van de eigenaar.
    Het is echter ook mogelijk om gebruik
    te maken van zeer moderne vormen,
    materialen en stoffen.




    Een Schip Op Maat

    DE ATLANTIC MOTORJACHTEN








    De meest bekende
    Piraten Vlag
    Jolly  Roger




    Piraten Vlag
    Edward  England




    Piraten Vlag
    Edward Teach Zwartbaard




    Piraten  Vlag
    Emanuel  Wynne




    Piraten  Vlag
    Henry  Every




    Piraten  Vlag
    Jack  Rackham




    Piraten  Vlag
    Stede  Bonnet




    Piraten  Vlag
    Thomas  Tew





    Piraten Vlag
    Christopher Condent

    No Limit IV
    Informative Site Voor De Watersporter
    11-03-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Berging Nederlands schip Artemis , op Frans strand mislukt
    Berging Nederlands schip op Frans strand mislukt

    De berging van het Nederlandse vrachtschip Artemis op het strand van de Franse havenplaats Les Sables d'Olonne is mislukt. Sleepboten zouden proberen het gevaarte vlot te trekken, maar door het slechte weer ging dat niet door.

    Volgens de beheersmaatschappij Amasus Shipping in Delfzijl was de zee te ruw en waaide het te hard. Vanavond rond 18u, als het weer hoog water is en de wind minder hard, wordt een nieuwe bergingspoging gewaagd.

    Als vlottrekken deze week niet lukt, moet het schip een maand wachten op de volgende springtij.

    11-03-2008 om 20:01 geschreven door Capitan

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (7 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wordt Damme het nieuwe Doel?
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Wordt Damme het nieuwe Doel?

    De Vlaamse overheid overweegt om de haven van Zeebrugge via een binnenvaartroute aan te sluiten op het Seine-Scheldebekken. Damme en Zomergem houden de adem in, en vrezen voor een Doelscenario.

    De Vlaamse regering heeft een haalbaarheidsstudie en een milieu-effectenrapport besteld om na te gaan of twee bestaande maar amper gebruikte kanalen, het Schipdonkkanaal en het Leopoldskanaal opgewaardeerd kunnen worden. De studie moet begin april klaar zijn. Dat zorgt voor spanning in het Oost-Vlaamse Zomergem en in de West-Vlaamse polderdorpen Damme en Oostkerke. Actiegroepen vrezen voor een Doelscenario.

    'Als er schepen tot 4500 ton langskomen met containers die drie tot vier hoog kunnen worden gestapeld worden, is dat een aanslag op een unieke groene corridor', zegt Guy Plasschaert namens de vzw 't Groot Gedelf. 'Bovendien is nergens bewezen dat dit project spectaculair veel vrachtwagens van de weg haalt.'

    De overheid wil de haven van Zeebrugge via een volwaardige binnenvaartroute aansluiting doen vinden bij het Seine-Scheldebekken. Knack kon achterhalen dat aan het dossier een prijskaartje hangt van minimaal 600 miljoen euro. Dat is nog beduidend meer dan wat de beruchte scheepslift van Strépy-Thieu heeft gekost.

    Knack

    11-03-2008 om 16:57 geschreven door Capitan

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HISWA te water 2008
    HISWA te water 2008
    HISWA te water 2008, georganiseerd door HISWA Multimedia in Driebergen, vindt plaats van dinsdag 2 tot en met zondag 7 september 2008 in Marina Seaport IJmuiden.
    Deze bootshow zal ruim 500 nieuwe boten met een minimale lengte van zeven meter gaan tellen.
    Nieuw dit jaar is de uitbreiding van het expositieterrein op de Kennemerboulevard bij de jachthaven, waardoor de in-water bootshow plaats kan bieden aan meer exposanten op de kade.

    11-03-2008 om 15:44 geschreven door Capitan

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Watersport branche doet goede zaken op Hiswa
    Watersport branche doet goede zaken op Hiswa
    Amsterdam, 10 maart 2008 - De verkopen in de watersportbranche lijken in de lift te zitten.
    Dit is de conclusie van veel exposanten op HISWA 2008, waar de afgelopen week opvallend goede zaken werden gedaan.
    De watersportbeurs trok in totaal 59.342 bezoekers exclusief vakbezoekers.
    Dit aantal is gebaseerd op de internationaal geldende regels voor beurzen van de UFI (The Global Association of the Exhibition Industry), waarbij Amsterdam RAI is aangesloten. De HISWA Amsterdam Boat Show vond plaats van dinsdag 4 tot en met zondag 9 maart 2008.

    Meer publiek
    De HISWA Amsterdam Boat Show trok in totaal 59.342 bezoekers, exclusief vakbezoekers. Verhoudingsgewijs hebben we dit jaar meer publiek getrokken.
    Als we de telling van de afgelopen jaren aangehouden zouden hebben, dan waren we op ruim 64.000 bezoekers uitgekomen. Nu de HISWA weer voor de volle 100% in handen is van Amsterdam RAI, volgen wij de internationale UFI-regels die uitgaan van totalen zonder vakbezoekers.
    Belangrijkste graadmeter voor ons is overigens hoe exposanten de beurs ervaren hebben. Gezien de vele positieve reacties die we als organisatie ontvangen hebben, kunnen we concluderen dat de exposanten erg tevreden zijn over deze beurs.
    Dat merken we ook aan het aantal inschrijvingen voor volgend jaar dat we nu al ontvangen hebben.
    Ik verwacht dat deze HISWA een positieve spin-off genereert binnen de branche, aldus beursmanager Joke Ekelschot.
     Ook het beleid om jongeren tot en met 16 jaar gratis toegang te bieden is door exposanten en publiek zeer positief ontvangen.
    Het aantal jongeren dat de HISWA bezocht is meer dan verdubbeld ten opzichte van de vorige editie.

    HISWA 2009
    De volgende editie van de HISWA Amsterdam Boat Show vindt plaats van dinsdag 3 tot en met zondag 8 maart 2009 in Amsterdam RAI.

    Bron: Hiswa

    11-03-2008 om 15:42 geschreven door Capitan

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    10-03-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Les Sable D'Olonne , Nederlandse vrachtschip Artemis is aan de grond gelopen
    LES SABLE D'OLONNE       

    Nederlandse vrachtschip Artemis is aan de grond gelopen

    In het westen van Frankrijk is vanmorgen een klein vrachtschip door het stormweer terecht gekomen op het strand. Sinds gisterenavond is ook een man vermist. De wind haalde langs de westkust snelheden van 110 kilometer per uur en de golven waren tot zes meter hoog.

    Geen gewonden
    De Artemis, een vrachtschip van 90 meter, werd rond 07.45 uur op het strand van Sables-d'Olonne gegooid, aldus de maritieme prefectuur van de Atlantische kust in Brest. Er waren zeven mensen aan boord, maar niemand raakte gewond. De cargo was leeg en veroorzaakte bij het ongeval dan ook geen vervuiling.

    De Artemis
    Het schip is eigendom van Martin Vlietstra van de Sneker rederij Oudvaart Shipping en wordt beheerd door Amasus Shipping in Delfzijl. Het was vóór het weekeinde vertrokken uit Portugal om in de Franse overslaghaven graan in te nemen voor transport naar Rouen. Het schip doet ook geregeld Nederland aan voor een vracht, zo eens in de twee of drie weken.
    Op het moment dat de 90 meter lange en 5,50 meter brede Artemis op de Franse kust afkoerste,bereikte de wind snelheden tot 155 kilometer per uur. Een leeg schip ligt heel hoog op het water en vangt dan de meeste wind.
    Zou het geladen zijn geweest, was het waarschijnlijk niet gebeurd, zegt Harry Slot van Amasus Shipping.
    Het ging zo erg te keer, hier was voor onze mensen gewoon geen houden meer aan.

    Maandagavond bij hoog water is er een eerste poging ondernomen de Artemis vlot te trekken.
    Dat mislukte. Dinsdagmorgen wordt een tweede poging ondernomen


    Man vermist

    Meer in het noorden, in Bretagne, is vanmorgen verder gezocht naar een 26-jarige man die gisterenavond verdween nadat hij in de haven van Relecq-Kerhuon, bij Brest, door de storm in het water terecht kwam. In het westen van Frankrijk moest de brandweer al 200 interventies uitvoeren door het noodweer, onder andere om mensen ter hulp te komen die door overstromingen in hun auto geblokkeerd zitten.

    De verbindingen met de belangrijkste eilanden in het westen van Bretagne, onder andere Ouessant en Sein, zijn opgeschort. 

    FOTO'S REUTERS





    10-03-2008 om 20:53 geschreven door Capitan

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (16 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen."Hiswa Boten van het Jaar 2008"
    Watersport heeft zijn nieuwe "Hiswa Boten van het Jaar 2008"
    Fjord 40 open en Sunbeam 34 winnaars Hiswa Boot van het Jaar 2008

    Het motorjacht Fjord 40 Open en het zeiljacht Sunbeam 34 zijn uitgeroepen tot HISWA Boot van het Jaar 2008. Dit maakte juryvoorzitter Hugo van Wieringen, directeur van Azure Naval Architects, gisteravond bekend tijdens de exposantenborrel van de watersportbeurs. De genomineerde en winnende boten zijn nog tot en met zondag 9 maart op de HISWA 2008 in Amsterdam RAI te zien.
    Fjord 40 Open: opvallend design
    De Fjord 40 Open van Fjord Boats uit Loosdrecht streed samen met de Intercruiser 27 Cabin van Interboat Sloepen & Cruisers en de Linssen 33.9 van Linssen Yachts om de eretitel in de categorie motorboten. “Het was een lastige keuze dit keer, want ook de andere genomineerde boten presteerden op alle beoordelingscriteria erg goed. De keuze van de jury was dan ook niet unaniem, maar uiteindelijk is de Fjord 40 Open wel als duidelijke winnaar naar voren gekomen”, aldus juryvoorzitter Hugo van Wieringen.
    “De boot scoorde met name hoog op de criteria design en vaareigenschappen. Hoewel misschien met een schuin oog naar de Wally’s is gekeken, is het een echt radicaal ander ontwerp dan wat de rest van de markt biedt. Zo heeft de Fjord 40 Open van Fjord Boats een consequente keuze gemaakt door puur als buitenboot te willen fungeren. Het eigentijdse ontwerp zonder veel franje maar met veel ‘sex-appeal’ is zeer onderscheidend. Echt een unieke boot voor de Nederlandse markt, hoewel we wel verwachten dat deze boot met name zijn weg richting Middellandse Zee gaat vinden. Qua vaareigenschappen maakte de boot tijdens de testdagen haar belofte ruimschoots waar, zowel langzaam als snelvarend.”
    “We hadden goede hoop dat we als winnaar uit de bus zouden komen, want we hebben in de pers al veel lofbetuigingen mogen ontvangen, maar het bleef natuurlijk erg spannend”, aldus Arjen Hoekstra van Fjord Boats. “Het winnen van deze prijs zal ons ongetwijfeld veel extra belangstelling opleveren tijdens en na de HISWA. We zijn hier natuurlijk ontzettend blij mee.”

    Sunbeam 34: klaar voor vertrek
    In de categorie zeilboten nam de Sunbeam 34 het op tegen de Dehler 34 en de Ranger 9.9. Hoewel de Sunbeam 34 in eerste instantie niet direct opvallend is qua uiterlijk, scoorde het schip erg goed op alle aspecten. Verrassend goed ontworpen , zowel aan dek als van binnen , en zeer degelijk geconstrueerd , oordeelde de jury . Een zeiljacht dat vanwege de complete uitrusting meteen klaar is voor vertrek waarmee je zo aan een wereldreis kunt beginnen”, merkten de juryleden verder op na de testdag. Een onderscheidend jacht in de klasse van toerjachten vanwege het concept van de achterkuip en ook de functionele douche op deze 34-voeter werd apart genoemd. Een piekfijn afgewerkt schip, dat ook qua zeileigenschappen veel indruk maakte op de jury en dankzij een hoge score op alle beoordelingscriteria de eretitel van HISWA Boot van het Jaar 2008 in de wacht wist te slepen.
    De Sunbeam 34 is in januari op Boot Düsseldorf bij hun verkiezing al uitgeroepen tot European Yacht of the Year en dat we nu ook op de Nederlandse markt met de eretitel HISWA Boot van het Jaar mogen gaan prijken, is natuurlijk geweldig. Onze nominatie voor deze verkiezing heeft ons al erg geholpen om Sunbeam in Nederland goed op de kaart te zetten. Nu we ook nog eens als winnaar naar voren zijn gekomen, zal dit ongetwijfeld nog sneller gaan. Een enorme opsteker voor onze naamsbekendheid en het vertrouwen in ons merk”, aldus Dirk Jan Agter van Sunbeam Yachts Benelux uit Almere.

    Bron:Watersportalmanak





    10-03-2008 om 18:02 geschreven door Capitan

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    08-03-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wat doet dat schip in de lucht ?

    Wie in de omgeving van de Botlek reist, kan er niet omheen: een groot schip dat hoog boven de fabrieken in de lucht 'hangt'. Wat doet het daar?

    Een woordvoerder van het Havenbedrijf Rotterdam (HbR) laat donderdag weten dat het geen schip is, maar een boorplatform dat wordt aangepast.

    Het platform is uitzonderlijk hoog geplaatst ,omdat het bestemd is voor Angola. Daar is de zee dieper en moeten de poten van een platform dus langer zijn.

    Het bedrijf Keppel Verolme voert de metamorfose van het platform uit. De poten moeten namelijk met 22 meter worden verlengd. De drie stalen poten moeten uiteindelijk 197 meter lang worden.

    Het hoogste puntje van het platform bevindt zich momenteel op 200 meter. Dat is hoger dan de Euromast.

    Volgens de woordvoerder zit de productie van olieplatforms de laatste jaren weer in de lift. Dat heeft te maken met de gestegen olieprijs. Er wordt veel geïnvesteerd in de winning van olie op nieuwe plekken. Dat vergt de nodige aanpassingen aan materialen, zoals olieplatforms.

    foto's: Ruud van Leeuwen

    RTV RIJNMOND

    Drie Prachtige Foto's





    08-03-2008 om 20:09 geschreven door Capitan

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    07-03-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DELTA LLOYD WATERSPORT KALENDER

    DELTA LLOYD WATERSPORTKALENDER  2008

    MAART

     

    04 tot 09 

    Hiswa , Rai Amsterdam

    13 tot 20

    WK Laser Radial , Auckland , Nieuw Zeeland

    15 tot 21

    Princess Sophia Trophia , Palma , Spanje

    21 tot 24

    Easter Optimist Regatta , Braassem 

    22 tot 30

    EK 49-er , Palma , Spanje

    24 tot 29

    WK Laser Radial Jeugd, Auckland , Nieuw Zeeland

    30 tot 31

    (05-04) EK Yngling , Blanes , Spanje 

    APRIL

     

    01 tot 05

    EK Yngling , Blanes , Spanje

    05 tot 06

    United 4 , Medemblik

    07 tot 18

    WK Star , Miami , USA

    12 tot 13

    Primus Inter Pares , Loosdrecht

    19 tot 20 

    United 4 , Workum

    19 tot 25

    Semaine Olympique , Hyeres , Frankrijk 

    MEI

     

    01 tot 04

    Dutch Youth Regatta Workum

    01 tot 10

    EK RS:X , Brest , Frankrijk

    02 tot 10

    EK Finn , Puntone di Scarlino , Italie

    09 tot 12

     ABN AMRO North Sea Regatta , Scheveningen 

    10 tot 16 

    WK Finn Masters , Medemblik 

    16 tot 18

    Laser Europa Cup , Hoorn

    21 tot 25

    Delta Lloyd Regatta , Medemblik 

    JUNI 

     

    04 tot 06

    Texel Dutch Open catamaran , Texel

    07 tot 07

    Zwitserleven Ronde om Texel , Texel 

    05 tot 14

    EK 470 , Riva del Garda , Italie 

    11 tot 18

    EK Star , Balaton , Hongarije

    12 tot 21

    EK Tornado , Thessaloniki , Griekenland 

    18 tot 22

    EK Laser II , Makum

    21 tot 29

    Kieler Woche , Kiel , Duitsland

    28 tot 30

    (04-07) WK X-99 , Medemblik

    JULI

     

    01 tot 04

    WK X-99 , Medemblik

    03 tot 03

    Teamoverdracht Nederlands Olympisch Team

    02 tot 05

    EK Jeugd Yngling , Skovshoved , Denemarken

    06 tot 12

    Open WK Yngling , Skovshoved , Denemarken 

    10 tot 20

    WK Jeugd , Arhus , Denemarken

    12 tot 16

    Kaagweek , Kagerplassen 

    12 tot 19

     EK Laser / Laser Radial , Nieuwpoort , Belgie

    20 tot 26

    EK 29er , Medemblik 

    21 tot 29 

    WK Jeugd 470 , Gdynia , Polen 

    23 tot 26

    Volvo Europ Cup , Medemblik

    25 tot 31

    EK Jeugd Laser / LaserR , Douamenez , Frankrijk

    27 tot 31

    (01-08) EK 12m² Sharpie , Hellevoetsluis

    30 tot 31

    (08-08) WK Cadet , Medemblik

    AUGUSTUS 

     

    1

    EK 12m² Sharpie , Hellevoetsluis

    01 tot 08

    WK Cadet , Medemblik

    02 tot 07 

    Sneekweek

    07 tot 15

    EK Jeugd 470 , Zadar , Kroatië

    08 tot 21

    Olympische Spelen , Quingdao , China

    09 tot 15

    WK Dart , Workum

    16

    Medal Race , Finn/Yngling , Olympische Spelen

    17

    Medal Race ,49er , Olympische Spelen

    18

    Medal Race ,470 , Olympische Spelen

    19

    Medal Race ,Laser/Laser Radial , Olympische Spelen

    20

    Medal Race ,RS:X , Olympische Spelen

    21

    Medal Race ,Tornado/Star , Olympische Spelen

    27

    Huldiging Nederlands Olympisch Team

    29 tot 30

    Delta Lloyd 24-uurs Race , Ijsselmeer 

    SEPTEMBER

     

    02 tot 07

    Hiswa te Water , Ijmuiden

    06 tot 07

    United 4 , Workum

    12 tot 14

    Delta Lloyd ONK Olympische Klassen , Medemblik

    17 tot 21

    Boot Holland Aqua , Sneek

    19 tot 21

    ONK Zeezeilen , Ijmuiden

    20 tot 27

    Vintage Yachting Games , Medemblik

    27 tot 28

    United 4 , Roompot

    OKTOBER

     

    4

    Volvo Ocean Race , 1e In-Port Race , Allicante , Spanje

    04 tot 05

    Primus Inter Pares 2008 , Loosdrecht

    11

    Volvo Ocean Race , start Leg 1 , Allicante , Spanje

    NOVEMBER

     

    15

    Volvo Ocean Race , start Leg 2 , Kaapstad , Zuid-Afrika

    29 tot 30

    Boterletter , Rotterdam

    07-03-2008 om 00:00 geschreven door Capitan

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    04-03-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Jachthaven Zierikzee is hard toe aan onderhoud

    Jachthaven Zierikzee is hard toe aan onderhoud

    ZIERIKZEE - Het wordt hoog tijd voor een flinke onderhoudsbeurt aan de jachthaven in Zierikzee.

    Dat vindt Watersportvereniging Zierikzee, pachter van een deel van de jachthaven.

    Tijdens de storm afgelopen weekeinde knapte één van de meerpalen in het door de WSV gepachte jachthavengedeelte. Daarbij werd de achterkant van een zeiljacht geraakt waardoor schade ontstond. De schade viel op zich mee, zegt havencommissaris van de WSV Peter Mater. Waarbij hij meteen aantekent dat het incident door goed onderhoud wellicht voorkomen had kunnen worden.

    ,,De gemeente laat zelf om de zoveel tijd onderzoek uitvoeren naar de onderhoudstoestand van de jachthaven. In 2001 is bij zo'n onderzoek al gebleken dat een aantal meerpalen aan vervanging toe was. Alleen zijn die meerpalen voor zover ik weet nog niet vervangen. Heel incidenteel gebeurt er wel eens iets, maar niet structureel."

    De vraag of er mogelijk meer meerpalen in slechte staat verkeren zegt Marter niet te kunnen beantwoorden. ,,Ik weet wel dat van een aantal meerpalen de paalmuts - waarmee de kwetsbare kopse kant afgedekt wordt - is verdwenen. En dan rot zo'n paal behoorlijk hard."

    Mater voegt er meteen aan toe dat het niet alleen om slechte meerpalen gaat. ,,In zijn algemeenheid kun je zeggen dat alles aan de jachthaven een beetje oud begint te worden. We hebben dat al meermalen aangekaart bij de gemeente maar dan krijg je te horen dat we geduld moeten hebben omdat er gewerkt wordt aan een integraal plan voor de haven. Prima dat aan zo'n plan gewerkt wordt, maar het duurt ons wel een beetje lang."

    Wanneer de Zierikzeese jachthaven wordt aangepakt is onduidelijk. Vorig jaar werd een nieuw onderzoek naar de toekomst van de haven aangekondigd. De werkgroep die dat onderzoek moet doen heeft van de Schouwen-Duivelandse gemeenteraad een jaar de tijd gekregen om met een concreet uitgewerkt plan te komen. Uitgangspunt daarbij is dat de mosselvloot niet wordt verplaatst, dat het aantal ligplaatsen wordt uitgebreid en dat de veiligheid - met name in het drukbezochte passantengedeelte - wordt verbeterd.
    PZC door Piet Kleemans.

    Foto's bijgevoegd van :
    Jachthaven ingang , en vissersboten aan de kade




    04-03-2008 om 16:38 geschreven door Capitan

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (3 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    03-03-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.'Best een nieuwe cruiseterminal in Lillo'
    'Best een nieuwe cruiseterminal in Lillo'
    01-03-2008

    Omdat bij de bestaande cruiseterminal in Antwerpen schepen met een lengte van meer dan 250 meter niet kunnen draaien, en de nieuwe generatie passagiersschepen naar 350 meter gaat, wordt best een nieuwe terminal gebouwd in Lillo. Althans, dat zegt professor Eric Van Hooydonk (UA).

    Van Hooydonk, hoogleraar maritiem recht aan de Universiteit Antwerpen, komt tot die verrassende conclusie in zijn zopas voorgestelde boek 'Antwerpen, internationaal havenicoon', dat hij schreef in opdracht van havenschepen Marc Van Peel. Een van zijn 250aanbevelingen om de haven aantrekkelijker te maken in binnen- en buitenland gaat over een tweede cruiseterminal in Lillo. Omdat Napoleon hier een kruitmagazijn liet oprichten dat vandaag uniek is in de wereld, wil hij de terminal naar de Franse keizer laten noemen. De ruimte voor het Deurganckdok wordt gebruikt voor het zwaaien (het omkeren, nvdr.) van de grootste schepen, type 'Queen Mary 2' (345m; 2.620passagiers).

    Daarbij kan het vestingdorp, dat vier eeuwen geleden werd gebouwd door prins Willem van Oranje en de Antwerpse burgemeester Marnix van Sint-Aldegonde, zelf betrokken worden. De Scheldedijk wordt in 2009 verhoogd in het kader van het Sigmaplan. En er komt een nieuwe jachthaven buitengaats in het Galgenschor.

    'Op de verhoogde Scheldedijk bij de terminal kan een bouwwerk komen met ontvangstruimte, restaurant en kleine winkeltjes', zegt Van Hooydonk. 'Het dorp zelf, met Poldermuseum en Kruitmagazijn, dient gerestaureerd te worden in zijn oorspronkelijke staat. De Witte Molen van Lillo verhuist van de Scheldelaan naar de dijk. De cruisetoeristen worden begroet door bewoners in middeleeuwse klederdracht. Met pendelbussen rijden ze naar Antwerpen in amper twintig minuten. Door de Liefkenshoektunnel kunnen ze ook naar Gent en Brugge.' (sdl)

    Bron: De Gentenaar,

    03-03-2008 om 21:06 geschreven door Capitan

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Boot maakt water in slecht weer op Gooimeer

    Boot maakt water in slecht weer op Gooimeer

    Watersporters met nieuwe sloep in de problemen
    Zaterdagmiddag om 17.35 uur, terwijl de wind nog steeds strak Beaufort 7 uit het westen waait, wordt reddingstation Huizen gealarmeerd. Via 112 maakten de opvarenden van een hagelnieuwe 25 voets sloep melding water te maken nabij de Stichtse Brug, komende vanaf het Eemmeer.

    Hevelwerking de oorzaak
    De Gooier en de Huizer varen direct uit en ook worden de reddingbrigades van Naarden en Blaricum gealarmeerd omdat de ernst niet duidelijk is. Op het water blijkt de sloep langs de Almeerderdijk ter hoogte van de Huizer Haven te varen en was daarmee snel getraceerd. Een eerste inspectie leerde dat de boot op eigen kracht de Huizer Haven kon bereiken. Met de Huizer voorop varend om richting te geven en met de Gooier bovenwinds om de golven enigszins te dempen wordt het water overgestoken. In de luwte van de haven kon de boot leeggepompt worden en leek de oorzaak een hevelwerking van het toilet.

    Een donateur rijker
    Uiteindelijk is toch de Havenmeester van de Jachthaven Gooierhaven gevraagd om de boot op het droge te zetten voor nadere inspectie van de oorzaak en eventuele vervolgschade van het water. De twee opvarenden zijn vervolgens uitgenodigd op het station waar ze met een kop koffie en een versnapering even bij konden komen en van waaruit ze een taxi hebben genomen naar hun huisadres. Na deze ervaring gaven ze aan nu zeker donateur van de KNRM te worden!
    Bron: KNRM.

    03-03-2008 om 20:58 geschreven door Capitan

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zandbank in Schelde verdwijnt .

    Zandbank in Schelde verdwijnt .

    De zandbank in de Schelde ter hoogte van Sint-Amands moet dit jaar nog verdwijnen. De afdeling Zeeschelde van de Vlaamse Overheid heeft daarvoor het licht op groen gezet. Jaarlijks varen tientallen schepen bij laagtij vast op de zandbank.

    De zandbank in de Schelde veroorzaakt al jaren problemen. Zowel binnenschepen als plezierjachten varen zich regelmatig vast op de zandbank. Voor die schepen is het dan ook telkens wachten tot het weer hoogtij wordt vooraleer ze hun tocht kunnen voortzetten.

    'Vooral in de zomermaanden is het problematisch', zegt Mariekerkenaar Theo Van Hemelrijk. 'Dan varen vooral plezierjachten zich vast. Meestal gaat het om schippers die het niet gewend zijn om in Sint-Amands te varen.'

    'Ik heb al geweten dat er vijf of zes plezierjachten na elkaar kwamen vast te zitten. Wie iets afwijkt van de vaargeul, komt snel vast te zitten. Maar ook binnenschippers kennen de problemen. Afgelopen weekend nog kwam een Frans binnenschip op de zandbank vast te zitten. Die schipper was het ook niet gewend om de bocht in Sint-Amands te nemen. Wie hier regelmatig vaart, kent de vaargeul wel en kent weinig of geen problemen.'

    'Laat ons hopen dat er zich geen ernstige ongevallen voordoen. Ik denk maar aan een van de olietankers die hier passeren. Wat als er olie begint te lekken? Waarom kan men de vaargeul niet duidelijk afbakenen of baggerwerken uitvoeren?', vraagt Van Hemelrijk zich af.

    Bij de afdeling Zeeschelde is men van de problematiek op de hoogte en gaat men dit jaar nog de zandbank voor Sint-Amands verwijderen. 'We hebben een bestek opgemaakt en gaan de opdracht aanbesteden zodat de problemen in Sint-Amands opgelost raken', zegt Wim Dauwe van de afdeling Zeeschelde. 'Het gaat om een grote hoeveelheid zand die we moeten weghalen. Voor we met die klus kunnen starten, moesten we ook weten naar waar we met het zand naartoe kunnen. En daar hebben we nu een oplossing voor gevonden: we gaan het zand gebruiken voor dijkwerken.'

    Wanneer de werken op de Schelde precies gaan starten is nog niet duidelijk maar volgens de afdeling Zeeschelde wordt de zandbank zeker dit jaar nog weggehaald.

    Bron: Theo Derkinderen, De Gentenaar,

    03-03-2008 om 20:38 geschreven door Capitan

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zeilschip steekt in recordtijd Noordzee over.

    Zeilschip steekt in recordtijd Noordzee over.

    IJMUIDEN - De oceaanracer Pleomax heeft zaterdagmiddag in een recordtijd van 5 uur en 59 minuten de Noordzee overgestoken. Dat heeft schipper Harm Prins gemeld.

    Met zijn twaalfkoppige bemanning vertrok hij zaterdagochtend vanuit het Britse Lowesoft richting IJmuiden en verbrak hij het record dat schipper Hans Bouscholte in mei 2007 vestigde.
    De afstand bedroeg 105 mijl, wat gelijk staat aan zo'n tweehonderd kilometer. Het schip behaalde op zee snelheden van meer dan zestig kilometer per uur.
    Zonder de storm was het ons niet gelukt , erkent schipper Prins, al veroorzaakte de hevige wind ook problemen.
    Halverwege de tocht blies de enorme storm een van de voorzeilen op, zodat we die ter plekke moesten vervangen. Als dat niet was gebeurd, waren we nog eerder gefinisht.

    Bron nu.nl

    03-03-2008 om 20:16 geschreven door Capitan

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Southsea-terminal in Vlissingen over anderhalf jaar klaar

    Southsea-terminal in Vlissingen over anderhalf jaar klaar

    De Southsea-terminal in de haven van Vlissingen is over anderhalf jaar gereed. Zeeland Seaports heeft vorige week de aanleg van de kade voor een bedrag van 44 miljoen euro aanbesteed. De exploitanten van de containerterminal in de Scaldiahaven zijn de Belgische bedrijven Sea-Invest en Zuidnatie.

    03-03-2008 om 20:01 geschreven door Capitan

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Per schip in één ruk van Gent naar Parijs

    Per schip in één ruk van Gent naar Parijs

    Schepen tot 4.400ton kunnen tegen 2016 in één ruk van Gent naar Parijs. De binnenvaart zit duidelijk in de lift. Waterwegen en Zeekanaal heeft een aantal omvangrijke werken op stapel staan

    Naast het Seine-Schelde-project springt vooral de bouw van de sluis in Evergem in het oog.

    Sluis Evergem
    De bouw van de nieuwe sluis aan de Ringvaart in Evergem is aan de gang. In september start de montage van de metalen sluisdeuren. De eerstesteenlegging van het nieuwe bedieningsgebouw is gepland voor april. De nieuwe sluis is in de eerste helft van 2009 operationeel. De sluis van Evergem is de belangrijkste binnenvaartsluis van Vlaanderen. Met een trafiek van meer dan 16miljoen ton in 2007 -een record- zit de bestaande sluis aan haar maximumcapaciteit.

    Schelde-Seine
    Tegen 2016 varen schepen tot 4.400ton rechtstreeks van Gent naar Parijs. Daarvoor zijn vooral werken gepland aan de Leie. Daar zijn nieuwe sluizen nodig, een uitdieping, passeerstroken en hogere bruggen. W&Z wil in 2009 met de werken van start gaan. (dih)

    Bron: De Gentenaar

    03-03-2008 om 00:00 geschreven door Capitan

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    02-03-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vluchthaven Harlingen wordt uitgebaggerd


    Vluchthaven Harlingen wordt uitgebaggerd

    Bron: Gemeente Harlingen

    Ook watersport heeft baat bij uitbaggeren
    Maandag 25 februari wordt er een begin gemaakt met het uitbaggeren van het achterste gedeelte van de Willemshaven/Vluchthaven. De Vluchthaven is in 1986 voor het laatst gebaggerd en wordt op dit
    moment gebruikt voor het afmeren van diverse schepen waaronder de vaste liggers zoals de Douane, KLPD, RWS en rederij Waddentransport. Tot 1991 lagen de droogdokken in de Vluchthaven.

    16.000 m3 slib
    Dit voorjaar is er een aantal monsters genomen en geanalyseerd door ingenieursbureau Oranjewoud omdat het achterste gedeelte Willemshaven/Vluchthaven steeds verder dichtslibt. Op sommige plaatsen is de diepte minder dan 3 meter. Uit het onderzoek blijkt dat er een laag schone slib ligt, die gestort mag worden op de Waddenzee. Door het verwijderen van deze schone laag van ongeveer 16.000 m3 slib wordt de haven op een acceptabele diepte van 4,5 meter gebracht. De firma de Boer zal deze werkzaamheden uitvoeren. Het op diepte houden van de Vluchthaven is voor de komende vier jaar via het baggercontract met de Boer verzekerd. De haven wordt dus opdiepte gehouden.

    De bedoeling is dat na het baggeren dit gedeelte ook vaker gebruikt zal worden voor de kleinere scheepvaart, zoals vissersboten, charters, jachten en binnenvaarschepen. De huidige aanmeerplaatsen in de Nieuwe Willemshaven zijn vooral in de zomermaanden grotendeels bezet.


    Foto’s van de Haveningangen Harlingen





    02-03-2008 om 20:17 geschreven door Capitan

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    29-02-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Diefstal buitenboordmotoren

    Diefstal buitenboordmotoren

    Bron: KNWV

    Watersport geliefde plaats voor dievengilde
    Van diverse kanten bereiken ons berichten dat er in en rond Rotterdam, maar ook op ander locaties in het land, watersportverenigingen door dieven zijn bezocht. De dieven hebben de anti-diefstalbeugels van buitenboordmotoren doorgeslepen en de motoren meegenomen.

    De politie adviseert om buitenboordmotoren na het seizoen van de boten te halen en veilig op te bergen. Noteer bovendien alle gegevens van waardevolle spullen zoals het merk en het registratienummer en doe zo snel mogelijk aangifte, als er toch iets gestolen wordt.

    Er zijn diverse producten op de markt om uw waardevolle spullen te merken. Via de website van het Watersportverbond kunt u eenvoudig permanentmark bestellen. Hiermee merkt u uw spullen heel simpel met een onuitwisbare code.

    29-02-2008 om 20:39 geschreven door Capitan

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (3 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nederlandse binnenwaterkaarten op nieuwe ANWB 2008 CD

    Nederlandse binnenwaterkaarten op nieuwe ANWB 2008 CD

    Bron: Stentec Software

    Nieuwe ANWB 2008 CD ook als download!
    Op Hiswa 2008 verschijnt de ANWB 2008 CD met gratis demokaartenset F (Alkmaar-Den Helder). Geproduceerd door Stentec Software in samenwerking met de ANWB.

    Voor alle andere kaartensets op deze CD kunt u een licentiecode kopen in onze online shop. U kunt deze kaartensets ook als downloadversie aanschaffen, per stuk of in voordelige combinatie. Geschikt voor alle WinGPS 4 programma's voor de navigatielaptop, PC of PDA aan boord

    29-02-2008 om 20:33 geschreven door Capitan

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Drukke vrijdag voor KNRM IJsselmeerstation Urk

    Drukke vrijdag voor KNRM IJsselmeerstation Urk

    Bron: KNRM

    Drie maal bijstand verlenen op een dag
    Afgelopen vrijdag moesten de Urker redders flink aan de bak om bijstand te verlenen op het woelige IJsselmeer. Voor in de middag werd hulp gevraagd door het binnenvaartschip Zuidwold dat nabij de Rotterdammerhoek water maakte en om assistentie vroeg. Meteen voeren de Urkers uit naar de opgegeven positie met de twee stationsboten Kapiteins Hazewinkel en de Willemtje. Ook de Friese collega´s uIt Lemmer voeren met de Anna Dorothea uit.

    Ter plaatse bleek dat de situatie aardig onder controle was en daar het schip richting Lemmer zou gaan, werd meteen in goed overleg de begeleiding van de Zuidwold aan de Lemsters in Fries grondgebied overgegeven en keerden de Urkers retour boothuis waar iemand al had gezorgd voor een dampende pot koffie.

    Op naar de tweede klus
    Nog voordat de haven van Urk kon worden binnengelopen, werden de reddingboten naar de scheiding van de IJssel en het Vossemeer gedirigeerd door Den Helder Rescue vanwege een vastzittend bootje. Met hulp van de P92, een boot van het KLPD, konden de watersporters met hun kruiser worden gevonden en worden losgetrokken uit hun benarde situatie. Terug naar boothuis Cornelis Hoefnagel waar alsnog van de dampende koffie kon worden genoten en de bemanningsleden weer hun dagelijkse werkzaamheden konden hervatten.

    Om 20.15 uur was het weer raak
    Echter niet voor lang want om ongeveer 20.15 uur werden de redders weer opgeroepen voor het 80 meter lange Duitse binnenvaartschip "de Rhein" net boven de Vormt van Urk (een ondiepte waar je met de heersende Zuidwesten wind niet wil wezen) waarvan de hoofdmotor en de besturing was uitgevallen. Met beide boten uitgevaren en ter plaatse meteen de binnenvaarder zo goed en zo kwaad als het ging bij de ondiepte vandaan getrokken om strandingsgevaar voor te zijn. In overleg met de sleper Jan van Hasselt, die gewaarschuwd was om te komen assisteren, de Rhein voor anker gelegd om rustig de komst van deze berger af te wachten samen met de drie-koppige bemanning en de scheepshond die eerst even op verhaal konden komen.

    Nadat de sleper was gearriveerd, de sleeptros overgebracht door de Willemtje en rustig, via de vaargeul voor de beroepsvaart, in de haven van Urk afgemeerd. Nadat de boten weer waren klaargemaakt voor de volgende hulpaanvraag werden de boten en bemanningsleden weer door de kustwacht en de regionale alarmcentrale op de pagerdienst gezet zodat als deze weer begint te zoemen, de redders weten dat er weer hulp wordt gevraagd en ze binnen 3 minuten weer op hun post dienen te zijn.

    29-02-2008 om 20:31 geschreven door Capitan

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    26-02-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Brest 2008: hommage aan zee en de zeevaart ,

    Brest 2008: hommage aan zee en de zeevaart

    Internationaal maritiem festival van 11 t/m 17 juli in Bretagne

    Een vloot van ruim 2000 schepen en scheepjesmeert van 11 tot en met 17 juli van dit jaar aan in Brest voor het internationale maritiem festival Brest 2008. 'Hetis onsvijfdefestivalen het wordt mooier dan ooit tevoren', belooft directeur Marc Doria van het Office de Tourisme in de Bretonsestad.

    De haven van Brest is tijdens het internationaal maritiem festival een feest voor iedereen die houdt van mooie schepen en traditie op het water

    Het maritiem festival beleefde zijn première in1992 en heeft sedertdien in binnen- en buitenland zijn reputatie overtuigend gevestigd. Het aantal bezoekers overstijgt nu de 750.000 en het aantal deelnemersgroeide sinds de startiedere keer meer.

    Maritiem erfgoed
    Ook ditjaar opnieuw komen vele schepen, zeelieden, prominenten en liefhebbers van het internationale maritieme erfgoed bijeen in Brest. 'Nergens anders ziet men zo'n variëteit aan zeilschepen en vloten en zoveel bijzondere schepen bij elkaar', zegt Doria. 'Brest is meer dan alleen een decor want de échte havensfeer is er goed te proeven'.

    De bedrijvige havenstad die eeuwenlang voor dit deel van Frankrijk ook strategisch van groot belang was, wordt nog geanimeerder wanneer deze in juli verandert in een enorm toneel waar iedereen wordt ondergedompeld in de historie van de scheepvaart.

    Ruim 2000 schepen
    Meer dan 2000 traditionele en klassieke zeilschepen en 60 kustvaarders, afkomstig uit 25 landen, waaronder Nederland, geven in juli acte de présence. Dat brengt 15.000 zeelieden naar de stad, verdeeld over alle deelemende nationaliteiten. Verder zullen300 exposanten en bijna 2000 entertainers, musici en artiesten de vele honderdduizenden bezoekers aan Brest 2008 een week lang feestelijk bezig houden.

    Hommage
    'Het festival is in vele opzichten een hommage aan de zee en de zeelieden', zegt Marc Doria, die langs de in totaal 7 kilometer kade in zowel de militaire als de handelshaven een grote drukte verwacht.

    Eregasten
    De handelshaven wordt een kleurrijke mengeling van verschillende maritieme culturen met vele verschillende vloten en festiviteiten. Hierverzamelen zich ook de schepen van deeregasten van het festival: dit jaar zijn dat de Spaanse streek Galicië en de landen Kroatië, Madagascar, Noorwegen en Vietnam.

    Platteland en zee
    In 'Terre et Mer' komen de boeren van het platteland samen met de mensen van de zee. De Marina van Port du Château, het grootste project van Brest van de afgelopen vijf jaar, is gereserveerd voor klassieke zeiljachten, van de jachten van Pen Duick tot grote wedstrijdschepen.

    Arctisch jaar
    De Penfeld wordt opengesteld voor dedeelnemende vaartuigen uit Madagaskar en Vietnam, maar ook voor pleziervaartuigen uit de jaren 50 en 60, grote zeiljachten, kleine sloepen en de Franse Marine. In het kader van het internationale arctisch jaaris daar ookhet schip te zien van het Institut Polaire Paul-Emile Victor, de 'Marion Dufresne'. En er is een expositie over 'Science aux Pôles', het wetenschappelijk onderzoek op Noord- en Zuidpool.

    Tall-ships
    Heel bijzonder zijn elkfestival opnieuw de prachtige tall-ships. Brest ontvangt ook in 2008 weer een aantal indrukwekkende schepen, waaronder de grootste ter wereld. De Russische viermasters 'Kruzenshtern' en 'Sedov' zullen er zijn, evenals de imposante'Mircea' van de Roemeense marine,dat voor het eerst deelneemt aan dit evenement.

    Alle wereldzeeën
    Er komen vaartuigen vanuit alle wereldzeeën en grote oceanen naar Brest, waaronder nog niet eerder getoonde traditionele schepen uit Kroatië, Galicië, Noorwegen, Ierland, Madagaskar, Martinique, Australië en Brazilië. Sommige daarvan zijn honderden jaren oud.

    Afwisselend
    Het programma is divers en afwisselend. Elke dag is eenderde van de schepen op zee enkan tenminste eenderdevan de vloot aan de kade gratis worden bezocht. Elke dag staat daarbij één van de vijf eregasten in het middelpunt van de belangstelling.

    Vietnam
    Vrijdag 11 juli is de dag van Vietnam, datdan in Brest zijn eeuwenoude cultuur en bijzonder varend erfgoedzal laten zien, evenals de moderne facetten van de Vietnamese scheepvaart, zoals grote jonken, drakenboten en mandboten.

    Madagaskar
    Zaterdag 12 juli: de dag van Madagaskar, met een vloot in Afrikaanse sfeer en volop eigen cultuur. Madagaskar revancheert zich daarmee voor 2004, toen het wel aanwezig was, maar niet de middelen had om veel te laten zien. Van de gelegenheid wordt nu tevens gebruik gemaakt om de solidariteit te tonen binnen de maritieme wereld, door een inzameling van motoren van boten voor de arme dorpelingen in de oerwouden van Madagaskar.

    Noorwegen
    Zondag 13 juli: de dag van Noorwegen, dat alvanaf het begin in 1992 op het festival in Brest aanwezig is. Dankzijhet rijke maritieme erfgoed komt Noorwegen in 2008 als eregast met een geheel vernieuwde thematiek en aanbod.

    Frankrijk
    Maandag 14 juli: met de Franse Marine in de hoofdrol wordt de nationale feestdag van La France gevierd.

    Kroatië
    Dinsdag 15 juli: de dag van Kroatië, dat meteen vlootvan een tiental traditionele en authentieke schepen de maritieme historie van het land laat zien.

    Galicië
    Woensdag 16 juli: de dag van Galicië, dat met meer dan 20 zorgvuldig geselecteerde traditionele schepen de diversiteit van het Galicische erfgoed laat zien. Naast kleine werkschepen stuurt Galicië twee spectaculaire exemplaren naar Brest: de schitterende 'galei', de 'Nieves' van 42 meter en de 31 meter lange stoomboot 'Hidria Secundo'.

    Maritiem programma
    Elke festivaldag is er volgens ODT-directeur Marc Doria een bruisend maritiem programma, dat klinkt als een klok.Het publiek kan er een bezoek aan de schepen brengen, maar ook aan scheepswerven, allerlei mooie exposities of het beroemde scheepvaartmuseum Musée de la Marine van Brest.

    Verder zijn er shows en concerten en elke avond is het groot feest met parades en vuurwerk. De in Frankrijk wereldberoemde producent Gad Weil heeft de regie en dus is succes verzekerd.

    Regatta Brest-Douarnenez
    Als afsluiting van het festival wordt de Grote Regatta Brest-Douarnenez gehouden, waarbij alle schepen als één grote, imposante armada tegelijk de haven van Brest verlaten. Doria: 'Een schitterend schouwspel dat niemand mag missen die houdt van de zee en de zeevaart. Soyez la bienvenue à Brest!'   TourPress.Holland www.brest2008.fr











    26-02-2008 om 18:07 geschreven door Capitan

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)





    Foto

       



    De Vlaamse Vlag




    Provincie Vlag
    OOST- VLANNDEREN




    Vlag van WAASMUNSTER




    Vlag van EUROPA



    We zijn de 45de week van 2024
    Blog als favoriet !


    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.




    Archief per maand
  • 03-2014
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 10-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 05-2006
  • 04-2006
  • 03-2006




    Windrichting :
    Variabele wind rondom een front.

    Als warme en koude lucht op
     elkaar botsen dan ontstaat er een front.
    Bij een koufront hoort lage bewolking
    met veel wind alsook
    regenbuien of onweer.
    Bij een warmtefront zien we
     meer hoge bewolking met
    motregen en mist of nevel.




    Windrichting:
    Noord tot Noordoost

    Luchtsoort:
    Continentaal arctische lucht

    Brongebied:
    Komt van het landgebied
    Scandinavië en de Oostzee

    Weerbeeld:
    Koud en guur weer ,
    soms met sneeuw of
     hagelbuien komt in de
    zomer zelden of niet voor










    Windrichting:
    Oost tot Noordoost

    Luchtsoort
    :
    Continentaal polaire lucht

    Brongebied
    :
    Komt van het landgebied  
    Midden Europa en Rusland

    Weerbeeld
    :
     Droog en mooi weer
    vrijwel geen bewolking in de
     winters lage en de zomers
    hoge temperaturen





    Windrichting:
    Oost tot Zuidoost

    Luchtsoort
    :
    Continentaal gematigde lucht

    Brongebied:
    Komt van het landgebied
    Zuidoost Europa (Balkan)

    Weerbeeld:
    Droog en mooi weer 
    vrijwel geen bewolking
    in de winters lage en de
    zomers hoge temperaturen

     


    Windrichting:
    Zuid tot Zuidoost.

    Luchtsoort:
    Continentaal tropische lucht.

    Brongebied:
     Subtropisch Noord Afrika
    en Middellandse Zee.

    Weerbeeld:
    Hete en droge alsook een stabiele lucht
    geven weinig bewolking en zelden regen.



    Windrichting:
    Zuid tot Zuidwest.

    Luchtsoort:
    Maritiem tropische lucht.

    Brongebied:
    Het subtropisch zeegebied bij de Azoren.

    Weerbeeld:
    Warme en vochtige lucht,
    vaak regenluchten vooral in het
    najaar veel mist en regen.


    Windrichting:
    West tot Zuidwest.

    Luchtsoort:
     Maritiem gematigde lucht.

    Brongebied:
     Het zuidwestelijk deel
    van de Atlantische oceaan.

    Weerbeeld:
    Veranderlijk weer met egale
     lage bewolkingmet regen en
    afgewisseld met droge perioden .

     



    Windrichting:
    West tot Noordwest.

    Luchtsoort:
    Maritiem polaire lucht.

    Brongebied:
    Het noordwestelijk deel
    van de Atlantische oceaan.

    Weerbeeld:
     Veranderlijk weer met lage
     bewolkingbuien of regen
     afgewisseld met droge perioden.


    Windrichting:
    Noord tot Noordwest.

    Luchtsoort:
    Maritiem arctische lucht.

    Brongebied:
    Het zeegebied bij de
    noordpool (Arctica).

    Weerbeeld:
    Koud en wisselvallig weer met
     stapelwolkenmeestal regenbuien,
    afgewisseld met zon.






















    Spoorbrug in Koningshaven
    Rotterdam met boven de Radar









    Alva




    Bravo





    Charlie





    Delta





    Echo





    Foxtrot





    Golf





    Hotel





    India




    Juliett




    Kilo




    Lima




    Mike




    November




    Oscar




    Papa




    Quebec




    Romeo





    Sierra





    Tango





    Uniform




    Victor




    Whisky





    X-ray





    Yankee




    Zulu



    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!